Vriend van inwonend nichtje verbieden te komen?

12-07-2019 22:42 41 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik ben vooral een meelezer maar loop nu tegen een probleem aan waar ik wel een blik van buitenaf bij kan gebruiken.

Sinds een maand of 9 woont een nichtje van 18 jaar bij mij in. Thuis liep het niet zo lekker, ze is als een zus voor mijn dochter van 17 en ik had een kamer over. Omdat nichtje volwassen is en toeslagen ontvangt en stufi huurt ze de kamer via een hospita constructie, inclusief contract.
Nichtje heeft een vriendje sinds een jaar, vriendje woont 3 uur treinen verderop en vriendje is dus regelmatig een weekend hier, een weekend is vaak 4 nachten ivm ov-kaarten van beide.

Nu wil het geval dat ik me dooderger aan vriendje, hij trekt nichtje mee in een wereld met drugs, is niet aardig naar nichtje maar ronduit denigrerend, is door zijn moeder het huis uitgezet, houdt zich niet aan de regels (rookt wiet in mijn huis) en ik voel me niet op gemak in mijn eigen huis als hij er is. Dit alles is een korte samenvatting.

Mijn huis is mijn veilige basis, zowel voor mij, mijn dochter als mijn nichtje.
Ik vind dat het allerbelangrijkste en eigenlijk wil ik deze logeerpartijtjes niet meer, mijn grens is bereikt.
Maar kan ik het maken om vriendje te verbieden hier te slapen? Vooral omdat nichtje hier woont/huurt, en dus ook haar eigen leven moet kunnen leiden.
Dit vriendje heeft echter een groots negatief effect op ons allemaal. Nichtje maakt hierin haar eigen keus, dat snap ik, ze is verliefd en moet dit zelf gaan zien, ik kan haar hierin alleen adviseren.

Over logees is niets afgesproken in het huurcontract.
Hoe zouden jullie dit aanpakken?
Alle reacties Link kopieren
Je bent niet verplicht iemand onderdak te verschaffen en als je niet wil dat hij in jouw huis rookt dan gebeurt het niet.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Wat denk je dat er gebeurt als jij het verbiedt?

Dan loopt ze gewoon naar hem.

En stopt waarschijnlijk ook nog es met haar studie omdat dat niet te combineren valt qua afstand.


Wiet in mijn huis zou een absolute nee zijn.
Maar wat mijn huurders voor de rest doen zolang ze de kamer heel laten, is aan hen.


Ik zou dus zelf eerst maar een keer het gesprek aangaan met nichtje.
Die komt er niet meer in bij mij. Jouw huis, jouw regels ook al huurt ze een kamer. Als ze dat niet wil zoekt ze maar wat anders. Je niet thuis voelen in je eigen huis is echt niet ok.
Alle reacties Link kopieren
Natuurlijk kun je dat verbieden, het is nog altijd jouw huis.
Ga eens het gesprek aan met z'n drieën. Je mag best eisen stellen in je eigen huis.
Alle reacties Link kopieren
Heb je al met nichtje hier over gepraat?
Gewoon écht praten, niet meteen gaan dreigen of consequenties er aan verbinden dat hij niet meer mag komen, of dat zij weg moet. Maar eigenlijk gewoon wat je hier neertypt (misschien in iets andere bewoordingen).
En vraag haar dan eens op de man af wat ze hier zelf van vind. Gewoon, als volwassen mensen, zonder meteen te (ver)oordelen.
Afhankelijk van haar reactie kan je er altijd nog consequenties aan verbinden.
Lastig.
Ik vraag me af of je dit niet hebt zien aankomen. Ik neem aan dat je weet waarom het bij haar thuis niet lekker liep?
Wat zegt je nichtje er zelf over?
Alle reacties Link kopieren
Je lijkt me een lieve tante, dus waarom zou je je zorgen of ergernissen niet met nichtje bespreken? Zij zal toch ook wel begrijpen dat iedereen in huis zich aan jouw regels moeten houden en dat drugs een no go zijn. Als zij dit niet begrijpt wordt het misschien tijd voor haar om een andere plek te zoeken, maar ik zou het eerst bespreken en kijken wat haar reactie is.
Alle reacties Link kopieren
Nu weet je ook waarom nichtje thuis weg moest.
Het is jou huis, jou regels. Niet meer binnen laten die gozer. En als t haar niet bevalt is ze altijd vrij om te gaan.
ik geef mn bek ook maar een douw
Alle reacties Link kopieren
Natuurlijk ga ik het gesprek aan met nichtje, we praten hier regelmatig over.
Ze laat niet echt het achterste van haar tong zien en het is moeilijk in te schatten wat ze nou echt ergens van vind.

Het is niet zo dat ik nichtje wil beperken, maar ik wil het vooral fijn houden thuis voor ons allemaal, en dat is nu dus niet het geval.

Eigenlijk wil ik gewoon duidelijk zijn..deze jongeman wil ik niet in mijn huis.
Nichtje heeft net haar studie afgerond en heeft een tussenjaar. Ze is een verstandige jonge vrouw, alleen met een roze bril op.
Dat vriendje rookt wiet in jou huis?! Hoe haalt hij het in zijn hoofd! Wat respectloos. Daar mag je echt wel iets van zeggen, ik zou hem denk ik het huis uit zetten. Maar goed hier wordt binnen al niet gerookt dus als er dan iemand zou komen die het waagt om binnen wiet te roken(of andere drugs te gebruiken) dan is daar de deur en is die persoon niet meer welkom. En als hij het niet eens is met de andere regels in jou huis kan hij ook weg blijven.
anoniem_647dc71738af4 wijzigde dit bericht op 12-07-2019 23:08
10.54% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Ik weet zeker waarom het thuis niet lekker liep, dat staat los van deze problemen. Het is niet zo dat ze weg moest, hier wonen gaf haar alleen meer kansen op een normaal leven inclusief studie, daar heeft ze dan ook keihard voor geknokt, met succes.
Alle reacties Link kopieren
EerstKoffie schreef:
12-07-2019 23:05
Natuurlijk ga ik het gesprek aan met nichtje, we praten hier regelmatig over.
Ze laat niet echt het achterste van haar tong zien en het is moeilijk in te schatten wat ze nou echt ergens van vind.

Het is niet zo dat ik nichtje wil beperken, maar ik wil het vooral fijn houden thuis voor ons allemaal, en dat is nu dus niet het geval.

Eigenlijk wil ik gewoon duidelijk zijn..deze jongeman wil ik niet in mijn huis.
Nichtje heeft net haar studie afgerond en heeft een tussenjaar. Ze is een verstandige jonge vrouw, alleen met een roze bril op.
Dan zeg je dit haar. En geef daarna aan dat om de redenen die je eerder noemde je niet langer wil hebben dat vriendlief over de vloer komt. Dat ze vrij is om hem te zien, maar aan de buitenkant van jouw voordeur.

Gesprekken gaan twee kanten op. Ze is met 18 jaar volwassen genoeg om ook naar jouw redenen te luisteren. Of ze die serieus (genoeg) zal nemen is een tweede, maar het is meer dan terecht om grenzen te stellen in je eigen woning waar nota bene je eigen dochter ook nog woonzaam is.
Whoever said "Out of sight, out of mind" never had a spider disappear in their bedroom.
Alle reacties Link kopieren
Over dat wietgebruik heb ik ze aangesproken, het is na dat gesprek niet meer in huis gebeurd (denk ik).
Ze komen nu beide stoned thuis na een “wandeling”.
Tip van een jongedame die zelf blowt, en ik wil absoluut niet beweren dat dat verstandig is. Zo dom ben ik niet.

Maar als je het contact wil behouden zou ik geen grootste anti wiet campagne beginnen. Volgens mij is het echte probleem dat hij haar denigrerend behandelt. Ik zou je daar op focussen.
EerstKoffie schreef:
12-07-2019 23:05
Natuurlijk ga ik het gesprek aan met nichtje, we praten hier regelmatig over.
Ze laat niet echt het achterste van haar tong zien en het is moeilijk in te schatten wat ze nou echt ergens van vind.

Het is niet zo dat ik nichtje wil beperken, maar ik wil het vooral fijn houden thuis voor ons allemaal, en dat is nu dus niet het geval.

Eigenlijk wil ik gewoon duidelijk zijn..deze jongeman wil ik niet in mijn huis.
Nichtje heeft net haar studie afgerond en heeft een tussenjaar. Ze is een verstandige jonge vrouw, alleen met een roze bril op.

Toch klinkt het wel alsof je een beetje het gesprek uit de weg gaat, of in elk geval niet heel direct of concreet bent. Misschien juist omdat je het fijn wil houden in huis en je je verantwoordelijk voelt. Misschien helpt 't dan als je 'nichtje' niet als nichtje ziet maar als een volwassen vrouw waar je gewoon een lastig gesprek mee kan hebben.

Je hoeft niet vooraf een besluit te hebben genomen, je mag ook gewoon je probleem voorleggen en kijken hoe ze daar op reageert. Als je gewoon aangeeft dat jij je niet prettig voelt met vriend in jouw huis, zonder daar al consequenties of besluiten aan vast te hangen, kan je misschien een rustig gesprek hebben. Hopelijk voelt zij zich dan ook volwassen en gelijkwaardig benaderd.
Madeliefjees schreef:
12-07-2019 23:05
Nu weet je ook waarom nichtje thuis weg moest.
Het is jou huis, jou regels. Niet meer binnen laten die gozer. En als t haar niet bevalt is ze altijd vrij om te gaan.
Dat is wel erg kort door de bocht he. Als je als ouder je kind hierom uit huis zet moet je je misschien ook even achter je oren krabben.

Je voed je dochter zelf op dus als ze denkt dat ze niet meer waard is dan een knurft zal daar wel een reden achter zitten.
Alle reacties Link kopieren
EerstKoffie schreef:
12-07-2019 23:05
Natuurlijk ga ik het gesprek aan met nichtje, we praten hier regelmatig over.
Ze laat niet echt het achterste van haar tong zien en het is moeilijk in te schatten wat ze nou echt ergens van vind.

Het is niet zo dat ik nichtje wil beperken, maar ik wil het vooral fijn houden thuis voor ons allemaal, en dat is nu dus niet het geval.

Eigenlijk wil ik gewoon duidelijk zijn..deze jongeman wil ik niet in mijn huis.
Nichtje heeft net haar studie afgerond en heeft een tussenjaar. Ze is een verstandige jonge vrouw, alleen met een roze bril op.
Wat heb je over bewoning in het contract staan?
"De cursus rietdekken is afgelast".

"Riet is ziek"
Alle reacties Link kopieren
YellowLemon schreef:
12-07-2019 23:27
Dat is wel erg kort door de bocht he. Als je als ouder je kind hierom uit huis zet moet je je misschien ook even achter je oren krabben.

Je voed je dochter zelf op dus als ze denkt dat ze niet meer waard is dan een knurft zal daar wel een reden achter zitten.
Het is niet haar dochter. Ze huurt een kamer bij TO.
ik geef mn bek ook maar een douw
Madeliefjees schreef:
12-07-2019 23:36
Het is niet haar dochter. Ze huurt een kamer bij TO.
Ik heb het over je eerste zin, dat er nu bekend is waarom ze weg moest uit haar eigen gezinssituatie.
Ze is volwassen zeg je zelf, en ze huurt een kamer bij jou. Dan kun je niet voor haar beslissen wie die kamer in mag en wie niet. Een huurder heeft gewoon het recht om in redelijkheid gasten mee te nemen. Natuurlijk mag je wel grenzen stellen aan wat er in jouw woning gebeurt, binnen het redelijke. Geen wiet in huis is redelijk. Maar dat jij haar vriend niet mag is eigenlijk niet zo relevant (hoe terecht het ook is), want jij hebt daar niets van te vinden. Het is haar relatie en haar kamer. Bij een willekeurige andere huurder kan je ook geen vriendjes verbieden, toch?

Als je er niet zo zakelijk naar kan kijken, wat ik op zich begrijp, vraag ik me af of je dan wel een zakelijk contract met haar had moeten afsluiten.
SimpeleZiel schreef:
12-07-2019 23:54
Ze is volwassen zeg je zelf, en ze huurt een kamer bij jou. Dan kun je niet voor haar beslissen wie die kamer in mag en wie niet. Een huurder heeft gewoon het recht om in redelijkheid gasten mee te nemen. Natuurlijk mag je wel grenzen stellen aan wat er in jouw woning gebeurt, binnen het redelijke. Geen wiet in huis is redelijk. Maar dat jij haar vriend niet mag is eigenlijk niet zo relevant (hoe terecht het ook is), want jij hebt daar niets van te vinden. Het is haar relatie en haar kamer. Bij een willekeurige andere huurder kan je ook geen vriendjes verbieden, toch?

Als je er niet zo zakelijk naar kan kijken, wat ik op zich begrijp, vraag ik me af of je dan wel een zakelijk contract met haar had moeten afsluiten.
Als TO echt wil heeft ze wel een voet om op te staan denk ik. Wanneer hij daadwerkelijk consequent weekenden van 4 dagen daar doorbrengt kun je het als inwonen aanmerken en volgens mij mag dat niet bij een kamer.
YellowLemon schreef:
12-07-2019 23:59
Als TO echt wil heeft ze wel een voet om op te staan denk ik. Wanneer hij daadwerkelijk consequent weekenden van 4 dagen daar doorbrengt kun je het als inwonen aanmerken en volgens mij mag dat niet bij een kamer.
Ja dan zul je het in zoiets moeten zoeken. Ik bedoelde meer dat je niet op grond van dat je iemand niet mag, je huurder zomaar kan verbieden iemand mee te nemen.
Alle reacties Link kopieren
Bedankt allemaal alvast voor jullie reacties.
Morgen gaan we eerst praten.
Alle reacties Link kopieren
Jouw huis, jouw regels.

Het is super lief dat je je nichtje opvangt. En ook heel goed, dat je dit via officiële wegen hebt gedaan, als in een contract laten tekenen.

Maar jij mag grenzen stellen! Het is toch te gek voor woorden dat jij je in jouw huis niet op je gemak voelt.

Ga een gesprek met haar aan en probeer samen tot een oplossing te komen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven