Katten hebben ringworm

15-07-2019 22:54 47 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik ben op zoek naar ervaringen bij de behandeling van ringworm bij de kat. Hoe hebben jullie dit opgelost en hoe lang duurde dit?

Ik zit voor mijn gevoel nu in een soort schoonmaak hel.
Zowel voor mij als voor beide katten. Ik moet ze twee keer per week geheel wassen met Imaverol en ze zitten apart. Elke keer vervang en was ik alle kleedjes, stof en dweil ik. Ik ben ook besmet geraakt en we zijn nu twee en halve week onderweg met smeren en wassen. Ik vervang mijn handdoeken dagelijks en doe dagelijks schone kleren aan. Van ellende is nu ook mijn wasmachine stuk gegaan...

Bij één kat lijkt het nu bijna weg te zijn, zij was sowieso al herstellende voordat de behandeling überhaupt begon (zij heeft de ringworm ook meegebracht, ze is hier net anderhalve maand). Het viel daardoor bij haar in eerste instantie ook helemaal niet op. Maar kat twee die heeft sinds de ontdekking van de eerste plek, nog twee plekken erbij gekregen.

De behandeling lijkt eigenlijk helemaal niet aan te slaan, ik zie helemaal geen verbetering van de plekken bij kat twee. Ik heb zo'n uv lamp gekocht en kan de felblauwe haartjes die besmet zijn zien zitten en daar is eigenlijk nog niets aan veranderd.

Volgens de assistente had het binnen vier keer wassen over moeten zijn maar ik ben inmiddels bij wasbeurt zes. Ik krijg ook steeds wisselende informatie over helemaal wassen of alleen de plekken. En moet ik blijven ontsmetten en schoonmaken of niet. Ik krijg inmiddels de indruk dat ze het ook niet zo goed weten. Ik hoorde ook al dat het niet zo vaak bij katten schijnt voor te komen. ik ga morgen de dierenarts wel weer bellen maar ik weet gewoon niet of ik mijn dierenarts nog kan vertrouwen. Hij geeft aan dat het vaak vanzelf weer over gaat en op internet lees ik hele andere dingen. Hij dacht bijvoorbeeld ook dat de jongste niet meer besmettelijk zou zijn terwijl ze dat wel bleek te zijn. Daarom hoop ik nu wat ervaringen te horen van jullie. De goede berichten lees je vaak niet online, en kan sowieso wel wat goede berichten gebruiken nu. Maar andere berichten zijn natuurlijk ook welkom, alle persoonlijke ervaringen zijn nu sowieso heel welkom.
Doubt kills more dreams than failure ever will
Alle reacties Link kopieren
Misschien naar de dermatoloog?
Zij hebben meer expertise hierin dan een basis dierenarts.

Succes ermee.
Wat ongelooflijk rot. Wij waren in 2000 getroffen door Cheyletiellamijt. Hopelijk schrijf ik het goed zo. Was ook de hel, o.a. honden en katten wassen onder de douche. Je zult wel uitgeput zijn onderhand.
Ik weet van een dierenasiel dat alle poezen ingeslapen zijn daar vanwege de hoge kosten voor behandeling dus nee, het gaat niet vanzelf over.
Als ik in jouw schoenen stond zou ik overstappen van dierenarts, evt Utrecht benaderen. En ik zou voor een adequaat behandelplan overleggen met een kattenopvang zoals Katinnood of een andere organisatie met ervaring met behandeling van schimmel. Het moet te behandelen zijn.
Alle reacties Link kopieren
http://www.tinykittens.com/ringworm

Misschien heb je hier wat aan?
(Heb het zelf niet helemaal gelezen, maar weet dat zij er veel ervaring mee hebben).
.
Ik heb hier heel veel ervaring mee. Als je wil mag je mij een pb sturen. Paniek en katten wassen is niet nodig, er is een veel eenvoudiger en goedkopere weg om hier vanaf te komen.
Ik heb er helaas ook ervaring mee, inmiddels 20 jaar geleden maar ik weet het nog goed, zo'n trauma was het. Alle katten zijn bij mij toen geschoren, alleen zo kan de imaverol goed doordringen tot de huid. Ze kregen ook griseofulvine oraal erbij. Niks 4x wassen overigens, ik heb het moeten toen tot er twee negatieve schimmeltesten waren. Het heeft drie maanden geduurd. De schoonmaak was inderdaad een hel, ik heb Imaverol in het schoonmaaksopje gedaan. Na drie maanden groeide er zelfs geen simpele omgevingsschimmel meer in het bakje. Ik heb het zelf nooit gehad, maar ik heb een huid van gewapend beton.

Er is geen simpele manier of een zalfje o.i.d. om eraf te komen met weinig moeite. Sporen zitten overal, zeker als de besmette kat al anderhalve maand in huis rondloopt. En die sporen overleven jarenlang als je ze niet bestrijdt.

Heel veel sterkte.
sistasista schreef:
16-07-2019 00:18
Ik heb hier heel veel ervaring mee. Als je wil mag je mij een pb sturen. Paniek en katten wassen is niet nodig, er is een veel eenvoudiger en goedkopere weg om hier vanaf te komen.
Misschien kun je die goedkopere manier hier ook melden, sistasista.
Dan hebben meer mensen er profijt van.
Daar is een forum zo goed voor!
Alle reacties Link kopieren
Ik heb een langharige kat met ringworm gehad. Vreemd genoeg werkte behandeling met stronghold (pipetjes). Deze had ik gebruikt omdat het arme beestje ook oormijt had. Daarvóór gebruikte ik een ander anti-vlooienmiddel. Het was een langharige kat en ik heb haar ook geborsteld met talkpoeder. Je zou het als (aanvullende) behandeling kunnen proberen.

En sterkte met de schoonmaak-hel!
Alle reacties Link kopieren
miekemv schreef:
15-07-2019 23:10
Wat ongelooflijk rot. Wij waren in 2000 getroffen door Cheyletiellamijt. Hopelijk schrijf ik het goed zo. Was ook de hel, o.a. honden en katten wassen onder de douche. Je zult wel uitgeput zijn onderhand.
Ik weet van een dierenasiel dat alle poezen ingeslapen zijn daar vanwege de hoge kosten voor behandeling dus nee, het gaat niet vanzelf over.
Als ik in jouw schoenen stond zou ik overstappen van dierenarts, evt Utrecht benaderen. En ik zou voor een adequaat behandelplan overleggen met een kattenopvang zoals Katinnood of een andere organisatie met ervaring met behandeling van schimmel. Het moet te behandelen zijn.
Ik hoop dat dat "asiel" niet meer bestaat!.

Bah, echt walgelijk en deprimerend om zo iets te lezen.
claireredfield schreef:
16-07-2019 10:50
Ik hoop dat dat "asiel" niet meer bestaat!.

Bah, echt walgelijk en deprimerend om zo iets te lezen.
Ja, erg is het zeker. En ja, bestaat nog steeds.
Alle reacties Link kopieren
Ringworm moet je behandelen met imaverol, en de plaatsen waar de kat verblijft moet je ook behandelen. Het is besmettelijk, ook jij kunt het krijgen. De behandeling is intensief maar goed te doen. Ik zou even contact opnemen met de dierenarts. Ik weet namelijk niet of je stoffen bekleding hebt waar de kat op ligt. De verblijven moet je uitwassen.
Alle reacties Link kopieren
claireredfield schreef:
15-07-2019 22:58
Misschien naar de dermatoloog?
Zij hebben meer expertise hierin dan een basis dierenarts.

Succes ermee.
Ja heb ik ook nog aan gedacht maar ik heb gisteren de dierenarts nog eens gesproken en dan is het nu de bedoeling om het drankje intrafungol te gaan gebruiken naast het wassen. Ik kan me niet zo goed voorstellen dat het iets anders is dan ringworm. Aangezien ik het ook heb en eruit ziet als een typische ring.

Het spul is alleen giftig voor de lever, daarom wilde mijn dierenarts het liever niet geven. Ik vraag me nu wel af of het voor die kleine nog wel nodig is, aangezien al haar kalende plekken alweer behaard zijn geworden. Het is mijn oudste kat die last heeft van een uitbreiding. Maar zo'n schimmelkweek duurt twee weken, zolang kan mijn oudste eigenlijk niet wachten met behandelen.
Doubt kills more dreams than failure ever will
Alle reacties Link kopieren
miekemv schreef:
15-07-2019 23:10
Wat ongelooflijk rot. Wij waren in 2000 getroffen door Cheyletiellamijt. Hopelijk schrijf ik het goed zo. Was ook de hel, o.a. honden en katten wassen onder de douche. Je zult wel uitgeput zijn onderhand.
Ik weet van een dierenasiel dat alle poezen ingeslapen zijn daar vanwege de hoge kosten voor behandeling dus nee, het gaat niet vanzelf over.
Als ik in jouw schoenen stond zou ik overstappen van dierenarts, evt Utrecht benaderen. En ik zou voor een adequaat behandelplan overleggen met een kattenopvang zoals Katinnood of een andere organisatie met ervaring met behandeling van schimmel. Het moet te behandelen zijn.
Ja ik kan het me eigenlijk heel goed (ja erg) voorstellen dat je die keuze zou maken in een dierenasiel. Ik trek het hier eigenlijk ook niet echt. Moet zowel de woonkamer als de logeerkamer bijhouden, ben er de hele week mee in de weer. Ben doodop, het is zo zielig voor de katten, het kost heel veel geld en ik ben helemaal niets opgeschoten. Als dan ook nog eens de wasmachine stuk gaat dan is dat echt een recept voor depressie of het willen opgeven. Ik liep op een gegeven moment overal maar naartoe met mijn besmette kleding omdat ik niet meer wist waar ik schone kleding vandaan moest halen..

Misschien moet ik kat in nood maar gaan bellen ja.
Doubt kills more dreams than failure ever will
Alle reacties Link kopieren
VivaFleur schreef:
17-07-2019 09:27
Ja ik kan het me eigenlijk heel goed (ja erg) voorstellen dat je die keuze zou maken in een dierenasiel. Ik trek het hier eigenlijk ook niet echt. Moet zowel de woonkamer als de logeerkamer bijhouden, ben er de hele week mee in de weer. Ben doodop, het is zo zielig voor de katten, het kost heel veel geld en ik ben helemaal niets opgeschoten. Als dan ook nog eens de wasmachine stuk gaat dan is dat echt een recept voor depressie of het willen opgeven. Ik liep op een gegeven moment overal maar naartoe met mijn besmette kleding omdat ik niet meer wist waar ik schone kleding vandaan moest halen..

Misschien moet ik kat in nood maar gaan bellen ja.

Heb je de link bekeken die ik gaf?

Beste zou zijn als je de katten tijdelijk ergens anders onder kunt brengen in een goed gecontroleerde makkelijk schoon te maken ruimte.
Dan je huis heel heel HEEL grondig schoonmaken en ze pas weer terug halen als ze genezen zijn.
Ik denk dat je nu ondanks het vele schoonmaken wat uitputtend is, het nooit helemaal weg krijgt en je dus toch steeds blijft herbesmetten.

Dat Itrafungol zo slecht voor de lever zou zijn heb ik trouwens nog nooit gehoord. Egels krijgen dat ook bij besmetting (naast Imaverolbaden).
.
Ik begrijp het Vivafleur. Ikzelf was allergisch voor mijn plaagmijt en ik was bang om anderen te besmetten op mijn werk of visite. Mijn vriend had nergens last van. Ik had allerlei zones in huis en was telkens op jacht naar het juiste insecticide. We hadden het huis dusdanig vergiftigd dat we heel lang geen vlooien hebben gezien.

Heb je iemand die je kan helpen? Ik zou zeker (heb ikzelf toen ook gedaan) informeren bij organisaties met ervaring.
Alle reacties Link kopieren
Anoniem262821034 schreef:
17-07-2019 09:35
Heb je de link bekeken die ik gaf?

Beste zou zijn als je de katten tijdelijk ergens anders onder kunt brengen in een goed gecontroleerde makkelijk schoon te maken ruimte.
Dan je huis heel heel HEEL grondig schoonmaken en ze pas weer terug halen als ze genezen zijn.
Ik denk dat je nu ondanks het vele schoonmaken wat uitputtend is, het nooit helemaal weg krijgt en je dus toch steeds blijft herbesmetten.

Dat Itrafungol zo slecht voor de lever zou zijn heb ik trouwens nog nooit gehoord. Egels krijgen dat ook bij besmetting (naast Imaverolbaden).
Ja die link heb ik bekeken, heb intussen wel heel veel van die schema's gezien. Ben ook druk aan de schoonmaak gegaan aan de hand daarvan. Maar ik kan niet alles met een chloorverdunning schoonmaken (laminaat, kasten?) en ik kan ook niet alles op 60 graden wassen. Daarnaast kunnen de katten ook nog eens niet samen, ik moest nog beginnen met de introductie toen ik het ontdekte. En ze zijn beide nu zo gestressed dat me het ook geen slim plan lijkt om ze samen te zetten. En bovendien lijkt de kleinste nu zo goed als genezen te zijn, alle kalen plekken hebben weer haar en ik heb de laatste drie weken geen nieuwe plekken zien ontstaan. Maar dan nog vertrouw ik het nog niet helemaal bij haar en was ik haar gewoon mee met de imaverol en vervang ik haar kleedjes nog. Ze heeft nog een enigszins kale buik door een sterilisatie wat haar extra vatbaar maakt dus ik wil haar eigenlijk blijven wassen tot die haren volledig zijn terug gegroeid. Ik heb de woonkamer zo leeg mogelijk gehaald, alle snuisterijen zijn weg maar dan nog is het veel. En ze geeft me natuurlijk continue kopjes, loopt met haar staart in mijn gezicht..tja..

Ik heb wel f10 desinfectant besteld, daarmee maak ik nu veel schoon, dat schijnt de sporen ook te doden. En de krabpaal en de speeltjes spuit ik in met de imaverol die over is na het wassen. Ik heb de plekken waar de katten liggen met handdoeken en kleedjes behangen en die was ik twee wekelijks na het wassen met 60 graden. Ik heb nu voor mezelf een aantal goedkope leggings en t-shirts gekocht die ik ook op 60 graden ga wassen nadat ik bij hen op bezoek ben geweest. Maar het blijft niet iets wat ik nog wekenlang ga volhouden. Een kat in de logeerkamer is nog wel te doen maar twee die apart zitten..mm nee.

Ik lees wel in de gebruiksaanwijzing dat je het niet aan katten met een verstoorde lever en nierfunctie mag geven. En dat een van de bijwerkingen misselijkheid en braken is. Mijn oudste kat heeft leverproblemen gehad...wekenlang heeft ze zitten braken en weigerde ze te eten. Tja..
Doubt kills more dreams than failure ever will
Alle reacties Link kopieren
miekemv schreef:
17-07-2019 10:32
Ik begrijp het Vivafleur. Ikzelf was allergisch voor mijn plaagmijt en ik was bang om anderen te besmetten op mijn werk of visite. Mijn vriend had nergens last van. Ik had allerlei zones in huis en was telkens op jacht naar het juiste insecticide. We hadden het huis dusdanig vergiftigd dat we heel lang geen vlooien hebben gezien.

Heb je iemand die je kan helpen? Ik zou zeker (heb ikzelf toen ook gedaan) informeren bij organisaties met ervaring.
Ja het is allemaal zo slopend, op gegeven moment zie je overal sporen en voel je je de hele dag vies. Ik loop continue met een doekjes en zo'n f10 spuitbus om de deurklinken weer schoon te maken en dan zie ik onder de deur door weer hele plukken haar vandaan komen :( . Moedeloos wordt je ervan. Ik was mezelf met tea tree olie in de douchegel en bij elk jeukend plekje wordt bij mij met tea tree ingesmeerd.

Ik heb nu wel mijn moeder die me helpt maar die gaat nu vijf weken met vakantie en mijn vriend zitten midden in een verhuizing. Hij helpt wel hoor maar heeft eigenlijk ook geen tijd. Vriendinnen vind ik lastig omdat zij ook katten hebben. Maar moet het misschien toch gaan vragen, dat wassen kan ik sowieso niet alleen.
Doubt kills more dreams than failure ever will
Alle reacties Link kopieren
Izzy_ schreef:
16-07-2019 06:49
Ik heb er helaas ook ervaring mee, inmiddels 20 jaar geleden maar ik weet het nog goed, zo'n trauma was het. Alle katten zijn bij mij toen geschoren, alleen zo kan de imaverol goed doordringen tot de huid. Ze kregen ook griseofulvine oraal erbij. Niks 4x wassen overigens, ik heb het moeten toen tot er twee negatieve schimmeltesten waren. Het heeft drie maanden geduurd. De schoonmaak was inderdaad een hel, ik heb Imaverol in het schoonmaaksopje gedaan. Na drie maanden groeide er zelfs geen simpele omgevingsschimmel meer in het bakje. Ik heb het zelf nooit gehad, maar ik heb een huid van gewapend beton.

Er is geen simpele manier of een zalfje o.i.d. om eraf te komen met weinig moeite. Sporen zitten overal, zeker als de besmette kat al anderhalve maand in huis rondloopt. En die sporen overleven jarenlang als je ze niet bestrijdt.

Heel veel sterkte.
Wat erg Izzy, drie maanden lang! Heb je ze ook drie maanden lang twee keer per week helemaal gewassen? Het is zo verwarrend want in de bijsluiter van de imaverol staat bijvoorbeeld dat je alleen de eerste keer geheel moet wassen en daarna alleen de plekken. Maar online lees ik weer dat de plekken veel groter kunnen zijn dan de zichtbare kale plekken en dat je daarom beter wel helemaal kunt wassen.

Gelukkig heb jij het nooit gehad, je voelt je op een gegeven moment echt onveilig in je eigen huis met al die schimmel. Ik heb het nu wel op mijn been.
Doubt kills more dreams than failure ever will
Alle reacties Link kopieren
Mermedina schreef:
16-07-2019 07:46
Ik heb een langharige kat met ringworm gehad. Vreemd genoeg werkte behandeling met stronghold (pipetjes). Deze had ik gebruikt omdat het arme beestje ook oormijt had. Daarvóór gebruikte ik een ander anti-vlooienmiddel. Het was een langharige kat en ik heb haar ook geborsteld met talkpoeder. Je zou het als (aanvullende) behandeling kunnen proberen.

En sterkte met de schoonmaak-hel!
Zou zomaar schurft kunnen zijn geweest of dat het bijten van de vlooien/mijten haar extra vatbaar maakte. Ik zie mijn katten eigenlijk helemaal niet krabben, kan nog wel voor de zekerheid op vlooien controleren.
Doubt kills more dreams than failure ever will
Alle reacties Link kopieren
VivaFleur schreef:
17-07-2019 13:41
Ja die link heb ik bekeken, heb intussen wel heel veel van die schema's gezien. Ben ook druk aan de schoonmaak gegaan aan de hand daarvan. Maar ik kan niet alles met een chloorverdunning schoonmaken (laminaat, kasten?) en ik kan ook niet alles op 60 graden wassen. Daarnaast kunnen de katten ook nog eens niet samen, ik moest nog beginnen met de introductie toen ik het ontdekte. En ze zijn beide nu zo gestressed dat me het ook geen slim plan lijkt om ze samen te zetten. En bovendien lijkt de kleinste nu zo goed als genezen te zijn, alle kalen plekken hebben weer haar en ik heb de laatste drie weken geen nieuwe plekken zien ontstaan. Maar dan nog vertrouw ik het nog niet helemaal bij haar en was ik haar gewoon mee met de imaverol en vervang ik haar kleedjes nog. Ze heeft nog een enigszins kale buik door een sterilisatie wat haar extra vatbaar maakt dus ik wil haar eigenlijk blijven wassen tot die haren volledig zijn terug gegroeid. Ik heb de woonkamer zo leeg mogelijk gehaald, alle snuisterijen zijn weg maar dan nog is het veel. En ze geeft me natuurlijk continue kopjes, loopt met haar staart in mijn gezicht..tja..

Ik heb wel f10 desinfectant besteld, daarmee maak ik nu veel schoon, dat schijnt de sporen ook te doden. En de krabpaal en de speeltjes spuit ik in met de imaverol die over is na het wassen. Ik heb de plekken waar de katten liggen met handdoeken en kleedjes behangen en die was ik twee wekelijks na het wassen met 60 graden. Ik heb nu voor mezelf een aantal goedkope leggings en t-shirts gekocht die ik ook op 60 graden ga wassen nadat ik bij hen op bezoek ben geweest. Maar het blijft niet iets wat ik nog wekenlang ga volhouden. Een kat in de logeerkamer is nog wel te doen maar twee die apart zitten..mm nee.

Ik lees wel in de gebruiksaanwijzing dat je het niet aan katten met een verstoorde lever en nierfunctie mag geven. En dat een van de bijwerkingen misselijkheid en braken is. Mijn oudste kat heeft leverproblemen gehad...wekenlang heeft ze zitten braken en weigerde ze te eten. Tja..

Wat een ellende!
Imaverol is wel ook agressief voor de huid en dat kan weer tot haaruitval leiden, de egels zitten daarom ook op een schema waarbij ze na een soort kuur van een aantal baden x dagen rust krijgen. Heeft de dierenarts daar ook advies over gegeven?
Lastig hoor, ik snap dat je erdoorheen zit.

Van de lever, die problemen in het verleden zullen dan vast zijn waarom de dierenarts het benoemd heeft ja. :) Ik duim voor je dat kat geen bijwerkingen krijgt en je niet daar ook nog mee moet dealen.
.
Beter.Laat schreef:
16-07-2019 07:35
Misschien kun je die goedkopere manier hier ook melden, sistasista.
Dan hebben meer mensen er profijt van.
Daar is een forum zo goed voor!

Dat zou ik wel willen doen maar mijn ervaring hier op viva met dit soort zaken weerhouden mij hiervan. Mochten mensen oprecht belangstelling hebben in mijn ervaringen mogen ze gerust een pb sturen. Wassen, scheren, stessvolle en dure behandelingen met oa itrafungol en imaverol zijn echt niet nodig. Je hebt maar 1 (goedkoop!) middel nodig om de kat(ten) en de omgeving te behandelen. Meerdere cattery's zijn op deze manier uiteindelijk schimmelvrij geworden na langere tijd van behandelen volgens het protocol.
Alle reacties Link kopieren
sistasista schreef:
17-07-2019 14:47
Dat zou ik wel willen doen maar mijn ervaring hier op viva met dit soort zaken weerhouden mij hiervan. Mochten mensen oprecht belangstelling hebben in mijn ervaringen mogen ze gerust een pb sturen. Wassen, scheren, stessvolle en dure behandelingen met oa itrafungol en imaverol zijn echt niet nodig. Je hebt maar 1 (goedkoop!) middel nodig om de kat(ten) en de omgeving te behandelen. Meerdere cattery's zijn op deze manier uiteindelijk schimmelvrij geworden na langere tijd van behandelen volgens het protocol.

Is het illegaal dan? Anders zie ik echt niet waarom je zo moeilijk doet over een middeltje.
.
Alle reacties Link kopieren
sistasista schreef:
17-07-2019 14:47
Dat zou ik wel willen doen maar mijn ervaring hier op viva met dit soort zaken weerhouden mij hiervan. Mochten mensen oprecht belangstelling hebben in mijn ervaringen mogen ze gerust een pb sturen. Wassen, scheren, stessvolle en dure behandelingen met oa itrafungol en imaverol zijn echt niet nodig. Je hebt maar 1 (goedkoop!) middel nodig om de kat(ten) en de omgeving te behandelen. Meerdere cattery's zijn op deze manier uiteindelijk schimmelvrij geworden na langere tijd van behandelen volgens het protocol.
Wat een vaag verhaal. Is het illegaal? Doet het de katten, andere dieren of mensen pijn? Ben je bang dat er gedacht wordt dat je reclame maakt? Kun je dat middel alleen via jou kopen ofzo?
Liefhebben
is meer
lief
dan hebben
Alle reacties Link kopieren
sistasista schreef:
17-07-2019 14:47
Dat zou ik wel willen doen maar mijn ervaring hier op viva met dit soort zaken weerhouden mij hiervan. Mochten mensen oprecht belangstelling hebben in mijn ervaringen mogen ze gerust een pb sturen. Wassen, scheren, stessvolle en dure behandelingen met oa itrafungol en imaverol zijn echt niet nodig. Je hebt maar 1 (goedkoop!) middel nodig om de kat(ten) en de omgeving te behandelen. Meerdere cattery's zijn op deze manier uiteindelijk schimmelvrij geworden na langere tijd van behandelen volgens het protocol.
Ik heb je een pb gestuurd.
Doubt kills more dreams than failure ever will
IBIopviva schreef:
17-07-2019 15:06
Wat een vaag verhaal. Is het illegaal? Doet het de katten, andere dieren of mensen pijn? Ben je bang dat er gedacht wordt dat je reclame maakt? Kun je dat middel alleen via jou kopen ofzo?

Nee, nee en nog eens nee. Het is een goedkoop middel wat ook voor voeding gebruikt word en in iedere toko te verkrijgen is. Ik heb nu weinig tijd en eigenlijk al spijt dat ik gereageerd heb op dit topic. Ik zal het middel alvast noemen en later de manier van gebruiken posten. Ik weet bijna zeker dat er negatieve commentaren komen maar ik kan er nu voor mijn gevoel niet meer onderuit. Het middel is citroenzuur. Hoe te gebruiken leg ik later nog eens uit. Niet oraal iig! Ps, heb je je briefje nog? :$

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven