Lawaai van de koelkast

16-07-2019 00:23 24 berichten
Dag allen,

Vanmiddag een tweedehands tafelhoogte koelkast van een kennis overgenomen in mijn studentenkamer. Wat. Maakt. Dat. Ding. LAWAAI. Ik heb ‘m al niet tegen de muur aan staan en redelijk gevuld maar er komt echt een verschrikkelijke zoem herrie uit. Iemand tips? (Behalve een nieuwe koelkast kopen, dat kan altijd nog) Ik lig er gewoon wakker van. Het is dat ik nu de stekker er niet uit kan trekken omdat ik er vanalles in heb zitten, maar anders..
Alle reacties Link kopieren
klap op geven helpt niet?
en uitzetten kan geen kwaad hoor voor een nachtje, zolang er geen vriesvak inzit. Als de inhoud koud is en de deur gaat niet open blijft het wel een tijd koud genoeg
De waarheid is dat iedereen zomaar wat probeert
nlies schreef:
16-07-2019 00:26
klap op geven helpt niet?
en uitzetten kan geen kwaad hoor voor een nachtje, zolang er geen vriesvak inzit. Als de inhoud koud is en de deur gaat niet open blijft het wel een tijd koud genoeg
Heb idd een flinke klap op de compressor gegeven maar dat werkt niet. Durf er nu niet zoveel meer mee te doen vanwege huisgenootjes die morgen weer vroeg uit bed moeten, maar morgen nog maar eens proberen..
Alle reacties Link kopieren
Doet ie dat (bijna) continu? Waarschijnlijk is hij dan behoorlijk oud/slecht geïsoleerd en vreet hij heel veel stroom.
Zijn de rubbers nog heel?
Caro_22 schreef:
16-07-2019 00:35
Doet ie dat (bijna) continu? Waarschijnlijk is hij dan behoorlijk oud/slecht geïsoleerd en vreet hij heel veel stroom.
Zijn de rubbers nog heel?
Hij doet het afwisselend. Op dit moment is hij volledig stil. Maar om de zoveel minuten springt hij aan, begint hij even flink te brullen, om na een paar minuten met een soort schok weer tot stilte te komen.

Ik geloof van wel!
Heb je hem met verhuizen steeds rechtopgehouden? Als je hem schuin hebt gehouden kan er olie in de compressor komen, dan moet je hem eerst een aantal uren uit laten staan (ik denk zo'n 8 uur stil laten staan voor je hem aan zet).
Alleen als je hem echt goed rechtop hebt gehouden kan hij na een verhuizing meteen aan.

Het lawaai is meestal de compressor dus als je hem schuin hebt gehouden en daarna meteen aan hebt gezet is die misschien nu stuk aan het gaan.

Disclaimer: ik ben geen koelkastkenner, ik ben alleen in mijn leven vaak verhuisd,
Staat hij wel waterpas? Kan echt enorm schelen. Sorry maar moest echt wel even lachen bij je beschrijving :$
Ik had zo'n koelkast eens op een hotelkamer. Die was meestal wel licht aan het zoemen en dan uit het niks ineens herrie wat eindigde in een knal waar ik steeds wakker van werd. Wilde de stekker eruit trekken maar dat ging niet. Kon ook nergens een uit of aan knop vinden.

Gelukkig had ik oordoppen bij en waren het maar 2 nachten. Sterkte.
Een koelkast moet 24 uur rusten voordat je hem aan kunt zetten, dat heb je niet gedaan en daar komt dat heftige zoemen vandaan.
Cateautje schreef:
16-07-2019 02:07
Een koelkast moet 24 uur rusten voordat je hem aan kunt zetten, dat heb je niet gedaan en daar komt dat heftige zoemen vandaan.

Krijg je dat nog goed dan en hoe?
Uitzetten.

Als je hem nu uitzet, en de deur dichthoudt, blijft t nog lang koud.

Als hij lawaai blijft maken, terwijl je opnieuw hebt opgestart, moet je h’m flink vullen. Melkkannen vullen (zo’n jerrycanachtige) met water en de de groentelade leggen, helpt vaak.
Cateautje schreef:
16-07-2019 02:07
Een koelkast moet 24 uur rusten voordat je hem aan kunt zetten, dat heb je niet gedaan en daar komt dat heftige zoemen vandaan.
Tenzij dat ding uit de vorige eeuw is is dat allang achterhaald. Uurtje of 4 (al zeggen sommige 12) is voldoende.

Maar sowieso moet dat ding eerst goed gaan koelen voordat hij volledig stabiel is. Best kans dat dit met een dag stopt. Alleen zal hij als je er veel warmere dingen in doet weer gaan zoemen, totdat hij weer helemaal koel is.
Ik heb een koelkast gehad waarvan een soort van pijpje tegen de compressor aan zat door een fabrieksfout. Dat zou je ook nog kunnen controleren.
Alle reacties Link kopieren
Heb je er al wat zwaars opgezet? Hier stond vroeger mijn tv-tje op de koelkast, anders maakte die ook een herrie.
Cateautje schreef:
16-07-2019 02:07
Een koelkast moet 24 uur rusten voordat je hem aan kunt zetten, dat heb je niet gedaan en daar komt dat heftige zoemen vandaan.
Tenzij het een ouwetje is want dit is al lang niet meer zo.

Oh mosterd zie ik .
Alle reacties Link kopieren
Daar is niks aan te doen.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Alle reacties Link kopieren
Dingen die ook een pokkenherrie kunnen maken zijn analoge schakelklokken. Die ratelen.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Alle reacties Link kopieren
Ik heb weleens een nieuwe vriezer teruggestuurd om de herrie, terwijl het geluidsniveau juist heel goede beoordelingen had. Ik kon er niet aan wennen; hoorde hem door het hele huis. De volgende was een stuk beter. Én goedkoper.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Alle reacties Link kopieren
Ik denk dat TO toch in slaap is gevallen. :-D
Ik ben verantwoordelijk voor wat ik schrijf, niet voor wat u leest.
Alle reacties Link kopieren
TsumTsum schreef:
16-07-2019 02:05
Ik had zo'n koelkast eens op een hotelkamer. Die was meestal wel licht aan het zoemen en dan uit het niks ineens herrie wat eindigde in een knal waar ik steeds wakker van werd. Wilde de stekker eruit trekken maar dat ging niet. Kon ook nergens een uit of aan knop vinden.

Gelukkig had ik oordoppen bij en waren het maar 2 nachten. Sterkte.
Lekker je verhaal kwijt?
Heeft TO bar weinig aan. ;)

@TO, ik zou m 24 uur even rechtop laten staan zodat alle vloeistoffen op zn plek komen. Het kan ook zijn dat je echt een oudje/goedkope hebt en kijk dan uit dat hij niet vreselijk veel stroom trekt.
mevrouwiglesias schreef:
16-07-2019 10:20
Ik denk dat TO toch in slaap is gevallen. :-D
TO heeft uit pure frustratie de stekker eruit getrokken en heeft daarna heeerlijk geslapen! :lol:

Heb de stekker er vanmorgen bij het op staan weer in gedaan. Koelkast is weer aan het afwisselen tussen doodse stilte en keihard brullen. Er staan wat zware dingen op maar dat lijkt niet te helpen. Heb ‘m ook goed gevuld met vanalles en nog wat. Ik heb er eerlijk gezegd niet op gelet of hij waterpas staat, heb ‘m gewoon hoppa neergezet en toen ie begon te brullen van de muur af gezet, dat scheelde al wat volume.

Ik heb ‘m tweedehands gratis gekregen van een kennis, maar ik durf haar niet te appen hoe oud dit ding is en of ze bekend is met het lawaai, omdat ik niet ondankbaar wil overkomen zo op dag 2.. Ben er namelijk wel ontzettend blij mee, het is een mooi ruim ding. Maar echt een godvergeten harde herrie komt er uit.
Wat me overigens opvalt nu ik goed wakker ben, is dat hij eerst begint te zoemen. Oké, een aanwezig geluid maar er is prima mee om te gaan. Na een paar seconden komt er echter een zwaarder, trillend geluid overheen. En dát vind ik een kut geluid. Het zoemen zelf is prima maar dat zware trillende geluid is echt vreselijk. Ik heb al gekeken of er iets in ligt wat zo trilt maar dat is niet het geval.
Alle reacties Link kopieren
Vast de reden waarom de ander hem weg heeft gedaan.....
Boarn schreef:
16-07-2019 12:18
Vast de reden waarom de ander hem weg heeft gedaan.....
Hij komt van haar overleden vader.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven