Duif in schoorsteen

17-07-2019 19:04 18 berichten
Alle reacties Link kopieren
Er zit dus een duif in/boven/op mn schoorsteen. Hij zit niet vast of iets, hij zit denk ik behoorlijk hoog en kan zelf weg vliegen.
Maar echt, ik ben zn geroekoe zo zat ;) wordt nog extra versterkt door het ge-echo door de schoorsteen natuurlijk. Het klinkt alsof ie hier naast me in de woonkamer zit te toeteren.
Is hier iets aan te doen? Moet je dan iets van pinnen of zo plaatsen rond/in de schoorsteen zodat ze er niet meer in kunnen? Of bestaat daar iets voor? Doet een schoorsteenveger dat ook (iets plaatsen op het dak)? Is het brandgevaarlijk als roekoe daar zn nest bouwt?
Allemaal vragen....

Alvast dank voor alle gouden tips!
Schoorsteenveger bellen en vragen een idee?
Alle reacties Link kopieren
Ja dat doet een schoorsteenveger zeker. Normaak hebt je een soort "bol" op je schoorsteen waardoor vogels er niet in kunnen. Als ze een nest bouwen ben je echt de lul (schoonmaken betekent dan de halve kamer-waar-schoorsteen-uitkomt ontruimen en veeeel roet etc). Ik zou de duif met enige dwang er uit laten manoeuvreren en dan direct zo'n bol laten plaatsen.
Alle reacties Link kopieren
"Roekoe" vliegt over een tijdje van zelf weg.
Waarschijnlijk heeft ze een nestje in of op je schoorsteen.
Als ze weg is dan kun je een rooster op je schootsteen plaatsen, dan kunnen ze er niet meer in.
Je kunt ook het rookkanaal dicht laten maken dan heb je akoestisch ook minder last van vogels als ze op je schoorsteen zitten.

Voor nu: geef dat arme dier even de tijd om haar nestje te hebben.
Wij hebben al zoveel land van ze ingepikt.
Alle reacties Link kopieren
En een vogelnest in je schoorsteen is extreem brandgevaarlijk!!! Nouja, niet zo lang je je kachel op open haard niet aansteekt natuurlijk. Sowieso jaarlijks je schoorsteen laten vegen.

In welke regio zit je? In het gebied Almere - Nijverdal kan ik je die van ons van harte aanbevelen.
Alle reacties Link kopieren
Zit die duif er sinds een paar uur, of al dagen of weken?

Hier ook weleens een duif die om 5 uur 's ochtends een paar uur gaat roepen, de schoorsteen is een echte klankkast, ja!
Uiteindelijk wordt hij het zat en verhuist hij naar een andere boom schoorsteen. Isse de natuur :P
nounou
Alle reacties Link kopieren
Zazamaenade schreef:
17-07-2019 19:19
Zit die duif er sinds een paar uur, of al dagen of weken?

Hier ook weleens een duif die om 5 uur 's ochtends een paar uur gaat roepen, de schoorsteen is een echte klankkast, ja!
Uiteindelijk wordt hij het zat en verhuist hij naar een andere boom schoorsteen. Isse de natuur :P
Roekoe
Roeboe
Roepboe
Roep boe
Roep BOE!
Je hebt zo’n 26.000 dagen tussen níets en eeuwigheid, je kunt lachen, je kunt klagen, maar elke dag ben je voor eeuwig kwijt.
Alle reacties Link kopieren
Check: voor de winter dus even een schoorsteenveger bellen. Tot die tijd, oordopjes ;)
Ik weet trouwens niet of ie er ook echt in zit, maar hij maakt genoeg herrie in ieder geval.
Alle reacties Link kopieren
Wij hebben een kraaienkap (zo’n bol van draad), maar dan nog zitten de duiven gezellig te koeren. Nestjes bouwen lukt niet meer. Laat voor het stookseizoen wel de schoorsteen vegen. Wij hadden vóór de kraaienkap kwam bijna schoorsteenbrand door een vogelnestje.
Schoorsteenkap! Dat is zeg maar een dakje voor je schoorsteen, maar wel met ruimte eronder dat je de schoorsteen kan gebruiken. Maar geen plek meer voor de duif.

Wij moeten er ook zo eentje aanschaffen, bij ons hoor je de kauwen krassen en de schoorsteen komt door onze slaapkamer naar beneden. Lijkt net alsof ze in je muren zitten.

Nest vernietigen wil ook helpen. Kan dat je dat een paar keer moet doen, soms maken ze gewoon een nieuw nest. Grote kans dat de duif dat aan het uitvreten is op je schoorsteen.
Blokje hout aansteken in de openhaard en de duif in rooksignalen duidelijk maken dat hij zijn liefdesnestje moet verplaatsen?
Alle reacties Link kopieren
laatbloeiertje schreef:
17-07-2019 20:33
Schoorsteenkap! Dat is zeg maar een dakje voor je schoorsteen, maar wel met ruimte eronder dat je de schoorsteen kan gebruiken. Maar geen plek meer voor de duif.

Wij moeten er ook zo eentje aanschaffen, bij ons hoor je de kauwen krassen en de schoorsteen komt door onze slaapkamer naar beneden. Lijkt net alsof ze in je muren zitten.

Nest vernietigen wil ook helpen. Kan dat je dat een paar keer moet doen, soms maken ze gewoon een nieuw nest. Grote kans dat de duif dat aan het uitvreten is op je schoorsteen.
Schoorsteenkap helpt niet weet ik uit eigen ervaring. Meerdere keren vogels in de schoorsteen gehad. Een rooster op de schoorsteen helpt wel.
laatbloeiertje schreef:
17-07-2019 20:33
Schoorsteenkap! Dat is zeg maar een dakje voor je schoorsteen, maar wel met ruimte eronder dat je de schoorsteen kan gebruiken. Maar geen plek meer voor de duif.

Wij moeten er ook zo eentje aanschaffen, bij ons hoor je de kauwen krassen en de schoorsteen komt door onze slaapkamer naar beneden. Lijkt net alsof ze in je muren zitten.

Nest vernietigen wil ook helpen. Kan dat je dat een paar keer moet doen, soms maken ze gewoon een nieuw nest. Grote kans dat de duif dat aan het uitvreten is op je schoorsteen.

Duiven kunnen erg honkvast zijn. De duif bij mijn buurvrouw bleef terug komen. Buurvrouw vernielde dagelijks de beginselen van het nest op de kap van haar zonnescherm. Uiteindelijk heeft ze zelf het zonnescherm verwijderd. Na drie jaar is de duif dan uiteindelijk verhuist naar onze boom.
Velma*Dinkley schreef:
17-07-2019 20:43
Blokje hout aansteken in de openhaard en de duif in rooksignalen duidelijk maken dat hij zijn liefdesnestje moet verplaatsen?

Het recept voor een goede schoorsteenbrand?
Alle reacties Link kopieren
Andersom schreef:
17-07-2019 21:32
Het recept voor een goede schoorsteenbrand?

Is de duif wel weg.
Pergamon schreef:
17-07-2019 21:34
Is de duif wel weg.

Dat is waar 🚒 maar met elke brand waar de brandweer voor uitrukt breng je ook anderen in gevaar. De brandweermannen, je eigen gezin, de buren. Vind het gevaar niet in verhouding tot de overlast.
Alle reacties Link kopieren
Andersom schreef:
17-07-2019 21:49
Dat is waar 🚒 maar met elke brand waar de brandweer voor uitrukt breng je ook anderen in gevaar. De brandweermannen, je eigen gezin, de buren. Vind het gevaar niet in verhouding tot de overlast.

Helemaal eens hoor, het is ook het aller-allerlaatste advies dat ik zou geven. Want: heel erg dom. Ik waarschuw niet voor niks voor schoorsteenbrand in mijn post hier :)
Andersom schreef:
17-07-2019 21:31
Duiven kunnen erg honkvast zijn. De duif bij mijn buurvrouw bleef terug komen. Buurvrouw vernielde dagelijks de beginselen van het nest op de kap van haar zonnescherm. Uiteindelijk heeft ze zelf het zonnescherm verwijderd. Na drie jaar is de duif dan uiteindelijk verhuist naar onze boom.
Ik heb vorig jaar ook een strijd gevoerd met een duif die zonodig haar nest onder onze luifel wilde maken. Na twee weken gaf ik het op, maar twee dagen nadien viel het ei uit het nest. Ik heb de duif nooit meer terug gezien, vond het wel zielig.
Het nest was net onder mijn slaapkamer en ik kon elke ochtend "genieten" van het geroekoekoe
Maar ik ben precies blij dat ze de schoorsteen niet als plekje uitkoos. Ik ga ook een rooster aanschaffen!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven