Welke makkelijke bloeiende klimplant tegen een zuidgevel?

19-07-2019 11:57 55 berichten
Alle reacties Link kopieren
Naast mijn voordeur is een smal stukje gevel waar altijd een bloeiende klimplant tegenaan stond. Die is dood gegaan, en ik zoek nu een vervanging. Ik heb totaal geen verstand van planten en bloemen en zoek een beetje advies.
Ik zoek een plant die redelijk snel groeit (in de hoogte), lang bloeit en makkelijk te onderhouden is. Bijsnoeien is geen probleem , maar liever geen gedoe met inpakken in de winter. De gevel staat pal op het zuiden en wordt dus behoorlijk warm in de zomer en krijgt volop zon.
Ik heb al een blauwe regen aan de andere kant van het raam die het goed doet en zoek iets dat iets minder weelderig groeit (er valt bijna niet tegenop te snoeien). Qua bloemen hou ik vooral van hardere kleuren, hard roze of rood lijkt me wel mooi. Geen wit of pastelkleuren.
Ik kom zelf niet veel verder dan een klimroos, de Rosa Zephirone Drouhin lijkt me wel mooi en heeft ook geen doorns wat wel handig is. Maar misschien is die helemaal niet zo geschikt en hebben jullie een beter idee.
Het zou leuk zijn als hij groen blijft in de winter, maar dat hoeft niet perse. Ik wil wel graag mooie bloemen, die ook lang bloeien. Liever geen plant die erg veel rotzooi geeft qua uitvallen van de bloemen.
Er is een houten roostertje waar hij tegen opgebonden kan worden, dat is 45 cm breed en zo hoog als de voordeur.
Wie heeft er een goed idee?
.
Alle reacties Link kopieren
Passiebloem

Kamperfoelie
Alle reacties Link kopieren
Kamperfoelie is wit toch? Volgens mij heb ik die in de achtertuin.

Edit: heb even gekeken en dat ziet er toch anders uit. Ik vind de bloemen daarvan een beetje ielig.

Oh ja ik wil ook liever geen plant die zich vastzuigt aan houten kozijnen ;-)
impala wijzigde dit bericht op 19-07-2019 12:03
25.83% gewijzigd
.
Alle reacties Link kopieren
Kamperfoelie is er in rose / geel. Als je de geurende kunt vinden heb je wel een heerlijke plant.
Maar een klimroos is ook mooi.
Alle reacties Link kopieren
Klimroos lijkt me prachtig. Ik heb die ene soort gevonden die ik noemde, maar misschien zijn er die meer die wellicht beter geschikt zijn voor dat plekje?

En kan ik een nieuwe plant nu nog in de grond zetten of moet ik wachten tot het voorjaar?
impala wijzigde dit bericht op 19-07-2019 12:06
22.81% gewijzigd
.
Tvp
Alle reacties Link kopieren
prada schreef:
19-07-2019 12:05
Tvp
:proud:
.
Alle reacties Link kopieren
Wij hebben een hele mooie passiebloem die maar blijft bloeien, makkelijk (en weelderig) groeit. Mooie blauw-paarse bloemen.

De klimroos bij ons huis gaat ook z'n gangetje, maar ik vind 'm een beetje lastig. Hij heeft snel luis en de bloemen worden snel snotterig en bruinig. Misschien is hij gewoon niet zo gelukkig bij mij, of misschien is het gewoon een ietsje meer high maintenance plant dan die passieflora.

Bruidsluier schijnt ook zo'n makkelijke plant te zijn, maar daar heb ik zelf geen ervaring mee.
Wat eten we vanavond?
Clematis?
Alle reacties Link kopieren
Is er geen rozenkwekerij ergens in de buurt? Of een goed tuincentrum?
Wij gaan altijd naar een goed tuincentrum en leggen daar uit hoe het plekje in de tuin uitziet, wat we ongeveer aan wensen hebben en dan geeft hij ons de planten mee die daar geschikt voor zijn. Of raadt aan om te wachten op het goede seizoen.
Alle reacties Link kopieren
Ik zie nu ook een Camelia, ziet er ook heel mooi uit maar bloeit die alleen in het voorjaar en kan die wel tegen volle zon de hele dag?
.
Alle reacties Link kopieren
parbleumondieu schreef:
19-07-2019 12:11
Is er geen rozenkwekerij ergens in de buurt? Of een goed tuincentrum?
Wij gaan altijd naar een goed tuincentrum en leggen daar uit hoe het plekje in de tuin uitziet, wat we ongeveer aan wensen hebben en dan geeft hij ons de planten mee die daar geschikt voor zijn. Of raadt aan om te wachten op het goede seizoen.
Rozenkwekerij niet volgens mij en de tuincentra zijn van die ketens met heel weinig personeel. Ik wilde me een beetje voorbereiden ;-)
.
Alle reacties Link kopieren
Trompetklimmer is ook een met hele felle bloemen.

Kamperfoelie is er in verschillende kleuren, ook fellere, en ook de bloemgrootte verschilt. Ik heb momenteel een bloeien die is oranje met fuchsia en heeft vrij forse bloemen. Hij geurt wel minder dan sommige andere soorten.
patchouli_ wijzigde dit bericht op 19-07-2019 12:16
25.17% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
makreel schreef:
19-07-2019 12:06
Wij hebben een hele mooie passiebloem die maar blijft bloeien, makkelijk (en weelderig) groeit. Mooie blauw-paarse bloemen.

De klimroos bij ons huis gaat ook z'n gangetje, maar ik vind 'm een beetje lastig. Hij heeft snel luis en de bloemen worden snel snotterig en bruinig. Misschien is hij gewoon niet zo gelukkig bij mij, of misschien is het gewoon een ietsje meer high maintenance plant dan die passieflora.

Dat is wel minder ja, van die klimroos. Kijk, op dat soort ervaringen zit ik dus te wachten. Ik woon trouwens niet op zandgrond, misschien is dat nog handig om te weten?
.
Alle reacties Link kopieren
Deze dus:

https://www.directplant.nl/trompetklimm ... icans.html
Alle reacties Link kopieren
En deze kamperfoelie heb ik: https://www.directplant.nl/kamperfoelie-goldflame.html
Alle reacties Link kopieren
Ik heb op de zuidkant een passiflora en die doet het daar supergoed.
Stressed is just desserts spelled backwards
Alle reacties Link kopieren
Thanks voor de linkjes! Dat scheelt weer zoeken ;-)
Ik vind die trompetklimmer wel mooi ja. De bloemen van de kamperfoelie vind ik een beetje ielig.

Passieflora heb je ook in het rood zie ik? Die vind ik ook mooi. Liever geen blauw, ik heb al veel blauwe bloemen in de tuin en wil er wel iets anders bij.
.
Alle reacties Link kopieren
Campsis is hetzelfde als trompetklimmer, toch?
Die houdt volgens mij van warmte. Ik zie erg mooie, hier in de buurt, maar wordt misschien te breed.
Afbeelding

Heel veel weet ik er niet van, maar ik zou in verband met steeds warmere zomers en lauwere winters zoeken bij de klimmers uit zuidelijke landen. Dan heb je ook meer keuze in rood-bloeiende planten.
Clematis is een bosplant, die wordt volgens mij erg ongelukkig tegen een warme, droge zuidgevel.
zazamaenade wijzigde dit bericht op 19-07-2019 12:29
20.66% gewijzigd
nounou
Alle reacties Link kopieren
Ja hij moet idd niet te breed worden, het is maar een smal stukje tussen de deur en het raam.
.
Alle reacties Link kopieren
Jasmijn misschien. ruikt wel lekker
De waarheid is dat iedereen zomaar wat probeert
Zazamaenade schreef:
19-07-2019 12:26
Clematis is een bosplant, die wordt volgens mij erg ongelukkig tegen een warme, droge zuidgevel.

Ik heb weinig verstand van planten, maar ik heb toevallig al jaren een clematis tegen een warme, droge zuidgevel midden in de stad, dus vandaar mijn tip ;-D

Maar er zijn honderden soorten clematis en ik heb geen idee welke wij hebben.
Alle reacties Link kopieren
Poppy_del_Rio schreef:
19-07-2019 12:36
Ik heb weinig verstand van planten, maar ik heb toevallig al jaren een clematis tegen een warme, droge zuidgevel midden in de stad, dus vandaar mijn tip ;-D

Maar er zijn honderden soorten clematis en ik heb geen idee welke wij hebben.

Ah, kijk! Ik heb het idee dat clematis maar relatief kort bloeit, dat klopt misschien ook niet?
nounou
Alle reacties Link kopieren
nlies schreef:
19-07-2019 12:34
Jasmijn misschien. ruikt wel lekker
Dat ruikt zeker lekker ! Is ook een pré, zo bij de voordeur ;-)
Maar ik heb liever geen wit.
.
Alle reacties Link kopieren
Deze rode passiebloem is mooi zeg, 'Lady Margaret'. Geen ervaring ermee, verder.

Afbeelding
nounou

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven