Geluidsoverlast

03-08-2019 15:37 18 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo Viva-leden,

Ik woon nu ongeveer 1,5 jaar in mijn huidige woning. De woning heeft met nog 3 andere buren een brandgang. De rest van de huizen achter mij en een deel van de huizen om de hoek hebben op een soort achterplein met een garagebox e.d.

Sinds (ongeveer) een half jaar is een van de huizen om de hoek verkocht en is er een nieuw gezin komen te wonen. De beste man heeft keurig netjes zijn schuurtje vergebouwd, wat lawaai maakte, maar goed, dat was toen logisch.
Inmiddels is duidelijk geworden dat het schuurtje een soort werk/klusruimte is geworden en ik denk dat meneer in de bouw werkt. Ongeveer 3 door de weekse avonden en bijna de hele zaterdag is die vent machines aan het gebruiien t.b.v. zagen/slijpen/boren enzovoort, wat een vreselijk kabaal maakt.

Ik ben niet thuis in wat wel en niet mag, maar valt hiet wat aan te doen? Is dit een ander soort geluidsoverlast dan 'gewoon' geluidsoverlast van bijvoorbeeld een blaffende hond of wat dan ook. Het is nu net alsof ik naast een timmerfabriek ben gaan wonen.
Alle reacties Link kopieren
Doe eens gek en loop eens langs om een praatje met hem te maken en te vragen wat hij doet :idee: Misschien doet hij in de schuur voorwerk voor klussen die hij in het huis nog doet.

Dat zou bij mijn vader bijvoorbeeld zo zijn, en die zou het ook nog gezellig vinden om een praatje te maken.
Tja, velen van ons hebben die buurman die op mooie zonnige dagen de slijptol ter hand neemt. Helaas is er niets aan te doen.
Je zou eventueel de wijkagent kunnen bellen om te vragen hoe of wat, maar ik vrees dat je bot zult vangen.
Zolang het niet s avonds laat / s nachts is, kun je weinig.
Alle reacties Link kopieren
Cateautje schreef:
03-08-2019 15:44
Tja, velen van ons hebben die buurman die op mooie zonnige dagen de slijptol ter hand neemt. Helaas is er niets aan te doen.
Je zou eventueel de wijkagent kunnen bellen om te vragen hoe of wat, maar ik vrees dat je bot zult vangen.
Nou dat ligt er aan. Als meneer hobbymatig bezig is niet.

Maar als meneer vanuit zijn schuurtje een bedrijfje runt dan mag dat niet zomaar.

Dan moet er een bedrijfsbestemming op het pand zitten en dat zit er vast niet.

Kan hij ook nog moeilijkheden krijgen met de belasting vanwege zwart werken.
Je zou gewoon eens aan kunnen geven dat je er last van hebt, dat lijkt me stap 1.
sugarmiss schreef:
03-08-2019 16:00
Nou dat ligt er aan. Als meneer hobbymatig bezig is niet.

Maar als meneer vanuit zijn schuurtje een bedrijfje runt dan mag dat niet zomaar.

Dan moet er een bedrijfsbestemming op het pand zitten en dat zit er vast niet.

Kan hij ook nog moeilijkheden krijgen met de belasting vanwege zwart werken.
Wat een gezellig mens ben jij toch :love:
Alle reacties Link kopieren
Maartje2016 schreef:
03-08-2019 15:42
Doe eens gek en loop eens langs om een praatje met hem te maken en te vragen wat hij doet :idee: Misschien doet hij in de schuur voorwerk voor klussen die hij in het huis nog doet.

Dat zou bij mijn vader bijvoorbeeld zo zijn, en die zou het ook nog gezellig vinden om een praatje te maken.
Heb ik al gedaan. Even langsgelopen en (netjes/beleefd) gevraagd wat de bedoeling allemaal was: bijklussen voor z'n bouwvak klussen.

sugarmiss schreef:
03-08-2019 16:00
Nou dat ligt er aan. Als meneer hobbymatig bezig is niet.

Maar als meneer vanuit zijn schuurtje een bedrijfje runt dan mag dat niet zomaar.

Dan moet er een bedrijfsbestemming op het pand zitten en dat zit er vast niet.

Kan hij ook nog moeilijkheden krijgen met de belasting vanwege zwart werken.
Dat klinkt niet gek, maar hoe kom ik er achter of die man wel of niet zo'n bedrijfsbestemming op het pand heeft zitten?
En wat betreft dat zwarte werken... Ik ben niet de enige buurtbewoner die daar aan denkt *tin foil hat*
Alle reacties Link kopieren
Dergelijk geluid mag niet ‘in de voor de nacht bestemde uren’. Dat is door de week vanaf 22 uur en in het weekeind vanaf 23 uur, zo uit mijn hoofd. Dus als hij na die tijd nog herrie maakt, kun je er sowieso wat mee.
sugarmiss schreef:
03-08-2019 16:00
Nou dat ligt er aan. Als meneer hobbymatig bezig is niet.

Maar als meneer vanuit zijn schuurtje een bedrijfje runt dan mag dat niet zomaar.

Dan moet er een bedrijfsbestemming op het pand zitten en dat zit er vast niet.

Kan hij ook nog moeilijkheden krijgen met de belasting vanwege zwart werken.
Eens met deze reactie. Dit soort dingen komen echt voor in de praktijk, hoor. Je zal niet de eerste zijn die jarenlang in de herrie mag zitten omdat de buurman voor z’n (zwarte) werk in de schuur of garage elk weekend urenlang met een hoop lawaai en machines staat te klussen en bezig is. Dat vindt toch niemand leuk?

Er valt volgens mij heel weinig aan te doen want bewijs het allemaal maar eens. En natuurlijk mag buurman met dezelfde bombarie ook met z’n hobby bezig zijn, maar zuur is het wel, als je nieuwe buurman te beroerd zou zijn om ergens een kleine bedrijfsruimte te huren om daar die klereherrie te produceren.
Alle reacties Link kopieren
Overlast is overlast, daar is geen tijdstip aan gebonden. Als dit stelselmatig voorkomt zou ik inderdaad stappen ondernemen. Wijkagent inschakelen is een goede als een goed gesprek niet helpt.
Alle reacties Link kopieren
Zoiets is eens bij de rijdende rechter geweest. Je zou eens juridisch advies kunnen vragen. Uitspraak was toen, voor de duur van de verbouwing van hun huis, zo'n 3 maanden, dus niet dagelijks jaren achter elkaar.
ik geef mn bek ook maar een douw
Sansa_ schreef:
03-08-2019 16:03
Je zou gewoon eens aan kunnen geven dat je er last van hebt, dat lijkt me stap 1.

Dit inderdaad. Waarschijnlijk krijg je zo'n dom antwoord: "Oh, daar heb ik helemaal niet bij stilgestaan." :bonk:
Alle reacties Link kopieren
Ik kreeg niet echt reactie van de beste man...
Negeerde het eigenlijk gewoon en lulde verder over compleet wat anders.
verkeerde topic
Wat ik van de politie begreep is dat buren geen overlast mogen veroorzaken. Alleen is daar vaak weinig tegen te doen. Maar je mag bellen bij structurele geluidsoverlast, is mij verteld. Dan maken ze daar meldingen van en als die blijven oplopen komen ze vaak wel even een praatje maken met desbetreffende buur. Is mijn ervaring.
Lady*Voldemort schreef:
03-08-2019 16:04
Wat een gezellig mens ben jij toch :love:

Maar het klopt wel wat ze zegt.

Wat een tokkiegedrag van je buurman! Onvoorstelbaar wat mensen zich menen te kunnen veroorloven.
Celaena_Aelin schreef:
03-08-2019 16:15
Dergelijk geluid mag niet ‘in de voor de nacht bestemde uren’. Dat is door de week vanaf 22 uur en in het weekeind vanaf 23 uur, zo uit mijn hoofd. Dus als hij na die tijd nog herrie maakt, kun je er sowieso wat mee.
Waar haalt iedereen toch altijd dit soort onzin vandaan. Het is nooit toegestaan om overlast te veroorzaken, ook niet overdag. Enige nadeel is dat “overlast” een nogal breed begrip is. Wat de 1 overlast vind, vind de ander normale geluiden.

TO : ik zou eens een keer een gesprek aangaan met de wijkagent. Misschien kan die de buurman erop aanspreken.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven