Asbest laten saneren

04-08-2019 14:08 32 berichten
Alle reacties Link kopieren
We hebben een mooi huis gezien waar helaas asbest aanwezig is. Ik vroeg me af of er mensen zijn die asbest hebben laten saneren en wat de kosten ongeveer waren? Het gaat om een grote hoeveelheid (platen en zeil op zolder, schuur en carport). Ik vraag het hier omdat we alleen offertes kunnen krijgen met een officieel asbestrapport dat op zichzelf al best duur is (en zonde als we het huis toch niet kopen).
Hey, wij hadden asbest riolering. Dit zelf verwijderd. Pakken gekocht maskers enz. Hier konden wij het gratis afvoeren naar de gemeente. Die gaven zakken en advies hoe je het beste kan verwijderen.
Verder voor gezorgd dat toen we bezig waren niemand in het huis aanwezig was. En natmaken als je moet zagen/ stofmaken.

Misschien is er een deel wat je zelf kan doen? Zodat het de kosten bespaar?? Succes!
Alle reacties Link kopieren
Dankjewel voor je reactie! En zeker de moeite waard om het uit te zoeken. Ik vind de gedeelten in huis alleen wel spannend. Als je het niet goed doet kun je het hele huis namelijk besmetten en dan zijn de kosten vele malen hoger om het hele huis weer schoon te krijgen. Moeilijk om in de schatten wat de risico’s precies zijn en hoe moeilijk het is om het goed te doen.
Alle reacties Link kopieren
Kijk ook even of de vierkante meters überhaupt zelf mag doen. Er geldt namelijk een maximum van vierkante meters die je als particulier mag afvoeren.

Ik zou in de bouwtechnische keuring ook laten meenemen wat de kosten zijn van saneren. Vaak kunnen ze daar en inschatting van geven en kun je dan zelf bepalen hoe dan verder.
Alle reacties Link kopieren
https://www.asbest-subsidies.nl/verwijd ... rwijderen/

Maximaal 45 m2 mag je zelf onder voorwaarden saneren. Dus denk dat je daar al flink overheen zit
Alle reacties Link kopieren
Er werd een grove inschatting van 30000 gemaakt maar precies konden ze het pas aangeven met zo’n rapport. Alleen waren ze zelf heel vaag over die inschatting. Kon ook zon10000 ernaast zitten. Goed punt van de vierkante meters. Dan zouden we maar een deel zelf kunnen doen inderdaad.
Alle reacties Link kopieren
Ze is trouwens de bouwtechnisch keurder. Dat is weer anders dan een asbest inventarisatie.
Alle reacties Link kopieren
Fruitsalade schreef:
04-08-2019 15:04
Goed punt van de vierkante meters. Dan zouden we maar een deel zelf kunnen doen inderdaad.
Ik zou niet weten wie dit bijhoudt. Wij komen af en toe asbest tegen in ons huis en rijden er gewoon mee naar de milieustraat.

Als je het allemaal in 1x wil inleveren wel natuurlijk, maar als jij elk weekend een paar zakken komt brengen, gaat niemand dat meten op hoeveel m2 je zit.
Alle reacties Link kopieren
Dropdrop schreef:
04-08-2019 15:45
Ik zou niet weten wie dit bijhoudt. Wij komen af en toe asbest tegen in ons huis en rijden er gewoon mee naar de milieustraat.

Als je het allemaal in 1x wil inleveren wel natuurlijk, maar als jij elk weekend een paar zakken komt brengen, gaat niemand dat meten op hoeveel m2 je zit.
Maar jullie verwijderen dus alles zelf? Gaat het dan ook om dingen die vastgeschroefd/gelijmd zitten?
Alle reacties Link kopieren
Ja maar bij ons zit alles binnen. Plafondplaten en onder de vloer enzo. Natspuiten, maskers op.

Als het om golfplaten op je schuur gaat is het weer anders. Daar moet je eerst toestemming voor vragen.
Alle reacties Link kopieren
Fruitsalade schreef:
04-08-2019 14:51
Dankjewel voor je reactie! En zeker de moeite waard om het uit te zoeken. Ik vind de gedeelten in huis alleen wel spannend. Als je het niet goed doet kun je het hele huis namelijk besmetten en dan zijn de kosten vele malen hoger om het hele huis weer schoon te krijgen. Moeilijk om in de schatten wat de risico’s precies zijn en hoe moeilijk het is om het goed te doen.
Laat je niet bang maken met hele huis besmetten. stel dat er minuscule deeltje blijven liggen, dan doe je een goed stofmasker op, alle ramen en deuren open, en met de bladblazer erdoor, is alles weg.

Als je ook asbest dakbedekking hebt, en dit ook beschreven staat, zorg dan bij inleveren wel dat je bewijs meekrijgt, en later niet van illegale storting of lozing beticht wordt.
lopervanhiernaardaar wijzigde dit bericht op 04-08-2019 16:03
Reden: aanvulling
12.18% gewijzigd
Alcohol lost je problemen niet op, maar dat doen melk en water ook niet.
Alle reacties Link kopieren
Het betreft geen golfplaten bij ons. Binnen zitten een soort witte dunne platen die vastgeschroefd zijn en een zeil dat volgens mij geplakt is. Het zou een hoop schelen als we dat zelf kunnen doen.
Alle reacties Link kopieren
Lopervanhiernaardaar schreef:
04-08-2019 16:01
Laat je niet bang maken met hele huis besmetten. stel dat er minuscule deeltje blijven liggen, dan doe je een goed stofmasker op, alle ramen en deuren open, en met de bladblazer erdoor, is alles weg.

Als je ook asbest dakbedekking hebt, en dit ook beschreven staat, zorg dan bij inleveren wel dat je bewijs meekrijgt, en later niet van illegale storting of lozing beticht wordt.
Het is inderdaad wel dat ik het spannend vind ivm jonge kinderen. Fijn om ook zo’n nuchter geluid te horen😃
Alle reacties Link kopieren
Geschroefde asbest platen kun je in principe zelf verwijderen. Zolang de platen heel blijven kunnen er nauwelijks asbestdeeltjes vrij komen. Als je de platen dan direct verpakt waar je ze eraf haalt, verklein je de kans op verspreiding.

Het zeil op zolder is een ander verhaal. Dit zou ik persoonlijk niet zelf doen als het verlijmd is. De kans dat je het kapot trekt is enorm groot.

En ik zou even bij de gemeente nagaan hoe het zit met het maximale aantal te verwijderen m2 die je zelf kunt doen. En het af storten ervan. Hier in de gemeente kun je bijvoorbeeld max 35 m2 gratis storten op vertoon van een acceptatie brief van de gemeente. Zonder deze brief betaal je het normale tarief voor het af storten van asbest.
Alle reacties Link kopieren
Kies voor een goed asbest inventarisatie bureau! Wij hebben zelf hele goede ervaringen met SGS Search, opereren landelijk en komen met duidelijk rapport.
Alle reacties Link kopieren
NederDropje schreef:
04-08-2019 16:37
Hier in de gemeente kun je bijvoorbeeld max 35 m2 gratis storten op vertoon van een acceptatie brief van de gemeente. Zonder deze brief betaal je het normale tarief voor het af storten van asbest.
Ik heb in mijn gemeente nog nooit een brief laten zien. Alleen je postcode/ huisnummer, maar ze laten mij zelf die zakken zo in een grote bak slingeren, zonder iets van 'nou mevrouw 2m2 op uw adres genoteerd hoor'
Wij moesten ook een formulier invullen waar kwam het vandaan huisnr enz. Maar nooit meer van gehoord of wat dan ook. En voor besmetting. Stofzuigen erna, filter en zak daarna wegdoen.
Alle reacties Link kopieren
Fruitsalade schreef:
04-08-2019 16:03
Het betreft geen golfplaten bij ons. Binnen zitten een soort witte dunne platen die vastgeschroefd zijn en een zeil dat volgens mij geplakt is. Het zou een hoop schelen als we dat zelf kunnen doen.
Het kan zijn dat dit niet hechtgebonden asbest is en dat is vele malen gevaarlijker dan golfplaten waar de asbest hechtgebonden is. Daar heb je een inventarisatierapport voor nodig. Dit zou ik afdwingen bij de verkoper omdat het invloed heeft op de waarde van de woning.

Verder is het verwijderen van hechtgebinden asbest niet echt heel risicovol. Echter heb je wel met de geldende wet- en regelgeving te maken en die is zeer streng. Het verwijderen van niet hechtgebonden platen (vaak isolatie) is wel degelijk risicovol.

Zelf illegaal verwijderen is een economisch delict en kan nare financiële gevolgen hebben.

Mijn tip is om je goed voor te laten lichten en niet te bezuinigen op een inventarisatierapport.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb alleen ervaring met golfplaten, daarmee valt echt niet te sjoemelen. Nou ja, of je moet heel illegale dingen gaan doen. Maar wat ik in elk geval heb geleerd, is dat het heel erg loont om een beetje rond te shoppen. Eerste bedrijf wat ik belde voor een asbestinventarisatie beweerde dat dat €750 euro moest kosten, en eerste bedrijf wat ik belde voor sanering noemde als eerste bedrag €2.500. Uiteindelijk had ik een rapport voor €250 en werd het voor €1.200 gesaneerd.
Alle reacties Link kopieren
Lopervanhiernaardaar schreef:
04-08-2019 16:01
Laat je niet bang maken met hele huis besmetten. stel dat er minuscule deeltje blijven liggen, dan doe je een goed stofmasker op, alle ramen en deuren open, en met de bladblazer erdoor, is alles weg.

Als je ook asbest dakbedekking hebt, en dit ook beschreven staat, zorg dan bij inleveren wel dat je bewijs meekrijgt, en later niet van illegale storting of lozing beticht wordt.
Juist mensen zoals jij vergroten het probleem.

De gevaarlijke vezels hebben een lengte tussendeks 5 en 100 um.

Een goed stofmasker helpt niet. Je hebt hiervoor speciale filters nodig. Als je niet weet waar je het hebt over hebt geef dan geen advies. Daar heeft niemand wat aan.

Ik heb ook weleens gehad dat iemand een verwarming had verwijderd bij mijn moeder. Ik kon toen heel het huis gaan schoonmaken met een special masker en een speciale stofzuiger.

Het betrof hier een plaat van papier mache, niet hechtgebbonden, 30 tot 60% bruine asbest. Zowel binnen als buiten kwam ik de asbest overal tegen.

Doe andere aub een plezier en geef geen advies als je de exacte situatie niet kent en er geen verstand van hebt. Je hebt geen idee aan welke risico’s je mensen bloot stelt.

Daarnaast ben ik er ook geen fan van om asbest met een bladblazer te verspreiden door je huis of je tuin/straat in of op te blazen. Dit is simpelweg gestoord om te doen.
Alle reacties Link kopieren
Bedankt voor alle reacties. Ik denk dat we moeten proberen om de verkoper een inventarisatie te laten doen. Dan weten we ten minste waar we het over hebben en kunnen we gericht een plan maken. We wilden dit rapport laten maken maar dat ging richting de 800,- oid. Maar ik lees dus dat het ook een stuk goedkoper kan. We gaan sowieso niks onverantwoords doen.
Alle reacties Link kopieren
PM me maar als je het adres van de goedkope inventariseerder wilt, dan zoek ik t even op
Alle reacties Link kopieren
Moosey schreef:
04-08-2019 20:02
PM me maar als je het adres van de goedkope inventariseerder wilt, dan zoek ik t even op
Ik heb je een pb gestuurd Moosey :)
...
Alle reacties Link kopieren
Wij hebben geplakt zeil laten verwijderen, ik denk 40-50 m2 (verspreid over 3 verdiepingen helaas). Heeft ons ruim 3000 euro gekost. Dat was ex inventerisatie. Heeft 4 dagen geduurd.
Alle reacties Link kopieren
Leeuwtje12345 schreef:
04-08-2019 20:12
Wij hebben geplakt zeil laten verwijderen, ik denk 40-50 m2 (verspreid over 3 verdiepingen helaas). Heeft ons ruim 3000 euro gekost. Dat was ex inventerisatie. Heeft 4 dagen geduurd.
Dat valt me nog best wel mee. Zijn natuurlijk geen leuke kosten om te maken maar ik begrijp niet hoe ze aan 30000 kwamen bij onze inschatting!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven