Kat wanneer je fulltime werkt

06-08-2019 17:25 69 berichten
Alle reacties Link kopieren
Recent is mij een kat aangeboden van 10+ jaar. Ik zit er over te twijfelen om deze kat in huis te nemen.

Zou het te doen zijn om een kat te nemen wanneer je fulltime werkt? Ideaal is het niet, zeker omdat de vorige eigenaar 24/7 thuis was. Maar ik vind het ook zo wat om de kat naar het asiel te laten gaan. Op zich heb ik een groot huis en voor zover ik begreep is het een echte binnenkat. Ik heb nooit eerder een kat gehad (alleen honden) en vind het lastig in te schatten hoeveel aandacht een kat nodig heeft.

Hebben jullie ervaring met een kat wanneer je fulltime werkt? En heb je het gevoel dat de kat aandacht tekort komt?
Ik heb een 10+ kat uit het asiel, maar wel eentje die lang achter elkaar alleen kan zijn. Jij zegt dat de vorige eigenaar 24/7 thuis was. Ik vermoed dat het de kat niet veel goed doet om eenzaam te zijn. Ze hebben soms echt de aandacht wel nodig.
Ik zou deze laten passeren.


Ofwel kijken of je een ongeveer even oud vriendje kan vinden voor erbij.
Zodat ie niet de hele dag eenzaam en alleen is.

Waarbij je natuurlijk wel de kans loopt dat het niet matcht tussen de 2 katten.
Wij werken allebei fulltime en hebben inmiddels wel een tweede kat erbij, maar zijn gestart met eentje. Deze vermaakte zich prima volgens mij en sliep gewoon het grootste gedeelte als wij afwezig waren, met sommige pauzes om even te eten en/of zijn behoefte te doen. Wel merkte ik dat hij er-rug enthousiast stond te miauwen aan de deur als wij weer het pand binnenkwamen, maar als ik plots eerder thuis was, lag hij gewoon op de vensterbank te slapen. En zeker als de kat ouder is, lijkt dit me geen probleem.

Oudere katten in het asiel worden vaak overgeslagen, dus als je kan, zou ik het zeker wel proberen.
Sommige katten vinden andere katten gezellig, maar een oudere binnenkat die altijd mensengezelschap heeft gehad is waarschijnlijk erg op mensen gericht. Ik denk dat ie wel wat eenzaam wordt.
Alle reacties Link kopieren
Als het enige alternatief is dat hij naar het asiel gaat dan zou ik het denk ik gewoon proberen. Mijn kat vind het heerlijk als we thuis zijn, maar als we overdag weg zijn gaat hij slapen of kijkt hij lekker uit het raam naar de vogels. Prima, en als we er weer zijn komt hij er gezellig bij op de bank.

Het is heel moeilijk te voorzien hoe die kat precies gaat reageren, alleen de praktijk kan dat uitwijzen. Naar het asiel kan altijd nog, of wellicht vind je in de tussentijd een betere plek voor hem als het echt niet blijkt te gaan.
Alle reacties Link kopieren
hoi,
Ik heb een kat van 2,5 jaar en werk ook fulltime.
In het begin is alles leuk en aardig maar daarna begint het....
Mijn eetkamerstoelen en bank zijn inmiddels helemaal kapot gemaakt.

Andere nadeel is, dat mijn kat enorm verhaart dus overal haar (ook op plaatsen waar hij normaal niet komt).

Zwart kan ik ook niet dragen, want zodra ik de huiskamer binnenloop, zit ik weer helemaal onder,
Onbewust geeft dit mij enorm veel stress...

Eerlijk gezegd, hoe lief dat beestje ook is, als ik dit allemaal had geweten, had ik echt geen kat in huis genomen.

Dus denk er goed over na, zou ik zeggen :)
Alle reacties Link kopieren
Deia, dat gebeurd als je vaak niet thuis bent en dus niet kunt ingrijpen. Hier hebben ze een krabpaal en wordt er echt niet aan de meubels gekrabd.
ik geef mn bek ook maar een douw
Juist niet voor een binnenkat gaan. Binnenkatten zijn gezelschapskatten: die luieren en knuffelen veel en zijn meer mensgericht, want dat zijn echt hun huisgenoten.
Buitenkatten kunnen zichzelf goed urenlang buiten vermaken en komen wel naar binnen als ze behoefte hebben aan gezelligheid. Die zal minder snel eenzaam worden.
Alle reacties Link kopieren
Heel veel katten zitten helemaal niet te wachten op een 'vriendje'. De kans is groot dat een binnenkat van 10+ erg veel slaapt overdag.

Ik vind het ook vaak zielig om de mijne de hele dag alleen thuis te laten. Ik heb haar wel eens achter gelaten met zo'n tracker, een soort fitbit waarmee je af kunt lezen hoe actief het beestje geweest is -- beest ligt gewoon heel erg veel te slapen als ik er niet ben.
Sommige katten kunnen daar prima tegen, anderen weer niet, ligt helemaal aan de kat.
Ik denk wel dat buitenkatten er beter tegen kunnen, maar ik ben dan ook van het idee dat een kat niet gemaakt is om gedwongen binnen te zijn.
Alle reacties Link kopieren
Het kan héél goed juist. Bedenk dat zeker een wat oudere kat een groot deel van de dag slaapt. Trouwens, hier twee jonge katten die ik overdag ook weinig zie.
Je vertelt dat je een groot huis hebt, dus aan ruimte geen gebrek. 's Avonds lekker wat spelen met de kat, aandacht geven. Alles beter dan in het asiel, waar oudere katten overblijven. Succes!
Hoeveel ben je ook daadwerkelijk thuis buiten je werkuren?

Ga je veel uit? Veel feestjes? Veel overwerk? Een vriend die elders woont?
Hoe zit het met vakanties? 1 keer per jaar? Of elke maand een weekend weg en dan nog 2 à 3 grotere vakanties?


Ik zou ook eens kijken of er in de regio geen laagdrempelige privé-kattenopvang / herplaatsingsdienst zit.
(Heel vaak draaiend op vrijwilligers.)
In 't asiel heeft zo'n beestje misschien minder kansen, maar bij zo'n opvang doen ze er vaak wel moeite voor.
Alle reacties Link kopieren
gewoon proberen, mijn kat was geen binnenkat ik veel thuis, maar als we allebei in huis waren ag hij de meeste tijd ergens anders dan waar ik was
De waarheid is dat iedereen zomaar wat probeert
Deia schreef:
06-08-2019 17:38
hoi,
Ik heb een kat van 2,5 jaar en werk ook fulltime.
In het begin is alles leuk en aardig maar daarna begint het....
Mijn eetkamerstoelen en bank zijn inmiddels helemaal kapot gemaakt.

Eerlijk gezegd, hoe lief dat beestje ook is, als ik dit allemaal had geweten, had ik echt geen kat in huis genomen.

Dus denk er goed over na, zou ik zeggen :)
Deze kat klinkt super eenzaam. Erg sneu. Dan gaat hij zich vervelen en zich uitleven.
Neem een tweede kat voor het gezelschap of geef het beestje een beter thuis.

TO, ik zou de kat niet nemen. Hij is al redelijk oud en mensen gewend om zich heen. Hij vereenzaamt misschien en krijg je dezelfde klachten of erger als wat ik hierboven gequote heb.
Een kat slaapt 16 tot 20 uur per dag en volgens mij zijn ze 's nachts het actiefst, dus ik zie het probleem niet zo met fulltime werken.

Die van mij zijn het van jongs af aan gewend, zij eisen aandacht als ze eten willen en als ik op de bank zit. Als ik thuiswerk komt één van hen in mijn buurt slapen en de ander wil maar eens in de zoveel weken aandacht van me, dan vraagt ze dat als ik op bed lig.
Deia schreef:
06-08-2019 17:38
hoi,
Ik heb een kat van 2,5 jaar en werk ook fulltime.
In het begin is alles leuk en aardig maar daarna begint het....
Mijn eetkamerstoelen en bank zijn inmiddels helemaal kapot gemaakt.

Andere nadeel is, dat mijn kat enorm verhaart dus overal haar (ook op plaatsen waar hij normaal niet komt).

Zwart kan ik ook niet dragen, want zodra ik de huiskamer binnenloop, zit ik weer helemaal onder,
Onbewust geeft dit mij enorm veel stress...

Eerlijk gezegd, hoe lief dat beestje ook is, als ik dit allemaal had geweten, had ik echt geen kat in huis genomen.

Dus denk er goed over na, zou ik zeggen :)
Nou, fijn dit voor poes. Klinkt als een liefdevol huis.
Alle reacties Link kopieren
Wij hebben ook een ex zwerver, werken beiden full time. Zijn wel veen s avonds en in de weekenden thuis en niet lang op vakantie. Zijn we een weekje weg dan heb ik een oppasser full time in huis. Kat doet t prima (binnenkant). Slaapt idd grootste deel vd dag en is s avonds meer actief als wij er zijn. Probeer het gewoon en lief dat je het overweegt!! Mortsel zeggen dat onze kat het hele huis door kan, heeft grote krabpaal en meerdere mandjes
“Probeer het gewoon” werkt niet met dieren. Dat is sneu. Dieren “probeer” je niet, als je niet zeker weet of je ze 200% kan bieden wat ze nodig hebben, dan neem je ze niet in huis. Proberen en dan later (in dit geval zelfs voor een tweede keer) weg doen is erg sneu.
Alle reacties Link kopieren
Katten slapen overdag vooral. Dus als jij 's avonds veel thuis bent en 'm dan voldoende aandacht kunt geven, kan deze jat bij jou nog heerlijke jaren hebben.
Alle reacties Link kopieren
Mijn 2 katten van 3 jaar oud slapen overdag ook veel. Vooral 's middags liggen ze voor pampus.
's Ochtends wanneer ik opsta zijn ze wat actiever. En 's avonds zijn ze altijd wel wakker.

Wanneer jij 's avonds ook bijna altijd thuis bent dan moet het volgens mij wel kunnen.
Olijk, guitig, jofel, koddig, schrander, schalks en hip.
Alle reacties Link kopieren
Bedankt voor de vele reacties. Mijn angst is inderdaad ook een beetje dat het beestje erg eenzaam wordt. Het is gelukkig niet mijn taak om een nieuw huisje voor hem te vinden.

Ik ben wel regelmatig ook ‘s avonds weg. Denk aan sportschool, bioscoop of uit eten. Maar dat is zeker niet elke avond en ook niet de hele avond. Ik ga niet heel vaak weekendjes weg of op vakantie.

Van mij zou de kat overigens best buiten mogen hoor, maar ik weet dat hij de afgelopen paar jaar op een flat heeft gewoond dus vind dat een beetje eng. Ik woon erg rustig, geen verkeer voor de deur en veel groen. Maar als hij een paar honderd meter loopt is er een drukke weg.
Alle reacties Link kopieren
Vlaginvaas schreef:
06-08-2019 18:15
Wij hebben ook een ex zwerver, werken beiden full time. Zijn wel veen s avonds en in de weekenden thuis en niet lang op vakantie. Zijn we een weekje weg dan heb ik een oppasser full time in huis. Kat doet t prima (binnenkant). Slaapt idd grootste deel vd dag en is s avonds meer actief als wij er zijn. Probeer het gewoon en lief dat je het overweegt!! Mortsel zeggen dat onze kat het hele huis door kan, heeft grote krabpaal en meerdere mandjes

Mijn katten kunnen ook het hele huis door. Ik 0heb ook krabpalen én wat ook belangrijk voor ze is: vensterbanken met leuk uitzicht.
Olijk, guitig, jofel, koddig, schrander, schalks en hip.
Mijn oudere kat slaapt ook veel, maar reken maar dat ze als ze wakker is echt graag aandacht wil hebben. Ze komt naar ons toe, springt op schoot en legt haar pootje op je arm als ze geaaid wil worden.
Dus dat vele slapen zegt niet zoveel. Het lijkt me vooral handig om eens bij de huidige eigenaar te informeren over hoeveel aandacht en interactie de kat zoekt.
Alle reacties Link kopieren
Kan er echt geen tweede bij? Ik heb bij oude doos van toen tien twee kittens geplaatst. Twee zodat er na haar overlijden niet wéér één alleen zit.

Het gaat super! Sterker nog, mevrouw is echt een mevrouw. De baas maar niet vals. Omdat de heren met z'n tweeën zijn laten ze haar met rust. Tot ze gaan slapen. Dan liggen ze samen en dat vindt ze helemaal goed. Laat zichzelf zelfs verzorgen op dr oude dag.

Ik werk overigens fulltime. Stofzuigen m moet dagelijks maar ach....

Krabpaal wordt als enige gebruikt om te krabben.

Het kan dus! Misschien zelfs met een tweede.

:flirting:

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven