Hoger verbruik dan verwacht

06-08-2019 17:58 49 berichten
Hoi,

Voor de 2e maand op rij krijg ik een melding van Eneco dat ons verbruik hoger ligt dan geschat. Ik heb echter geen idee hoe dat kan. Nu (aug) kan ik misschien nog verklaren door de vakantiewassen / droger, maar in juli hebben we niets geks gedaan. Lampen zijn allemaal Led, TV staat net zo vaak aan als normaal.. dus nu ben ik eigenlijk op zoek naar dingen die ik nog meer kan controleren wat het verbruik ineens zo kan verhogen :)

Toen we op vakantie waren hadden we alles uit behalve de koelkast, toen zat de stroom tussen de 1kwh en 3 kwh, maar dat heeft misschien met de extreme warmte te maken gehad?

Hoor graag wat gouden tips om na te lopen ;-)
Ventilatoren?
Of ben je vorig jaar 2 maanden weggeweest?
Of staat de verwarming per ongeluk de hele tijd te loeien terwijl je het niet door hebt?
Heb je een (of meerdere) ventilators aangehad?
Geen ventilatoren aan gehad. 2 weken weggeweest, net als vorig jaar.

Verwarmingen heb ik gecontroleerd, zijn allemaal uit
Maar wat verbruik je per maand gemiddeld dan? 1/3 kw voor een koelkast kan wel denk ik als die niet heel zuinig is.

E bikes misschien?
Kinderen (als je die hebt?) meer thuis, dus meer apparaten vaker aan de lading?
Alle reacties Link kopieren
weet je hoeveel (hoger) je verbruik is? En of het om gas of elektriciteit gaat?
Kinderen zijn wel thuis maar we zijn de eerste 2 weken van de zomervakantie weggeweest. Verbruik lag tijdens de schoolperiode al hoger.

Wonen in een appartement, verbruiken altijd maar weinig, misschien valt het ze daarom op ;-) rond de 3300kWh was het vorig jaar.

Gaat om stroom trouwens, niet op gas. Koken alleen op gas en verbruiken erg weinig.
Alle reacties Link kopieren
Is je verbruik wel gemeten en niet geschat de laatste keer?
Alle reacties Link kopieren
De droger aan in augustus? Daar kun je al op besparen. Die heb ik hier de afgelopen weken niet nodig gehad. Verder ben je natuurlijk wel meer thuis, dus ook meer douchen (gasgebruik) en meer gebruik van apparatuur lijkt me.
Waar is die schatting op gebaseerd? Geschat gebruik of daadwerkelijk gebruik? En hoeveel scheelt het?
Ladida1981 schreef:
06-08-2019 18:22
Is je verbruik wel gemeten en niet geschat de laatste keer?
Hebben een elektronische meter dus geen geschat gebruik.
Een laptopje hier, een telefoon daar, een tablet daar, ... en dat moet allemaal opladen. Zet daarnaast de WII of de Playstation nog effe op of de TV wat langer aan ...

En die kinderen zijn waarschijnlijk ook ouder, blijven langer wakker, meer verlichting in hun slaapkamer, ...

En al die minieme kleine beetjes extra kosten dus alles samen meer geld.
Alle reacties Link kopieren
Heb je een al oudere koelkast? Want dan zal hij hard hebben moeten werken met die hitte.
Alle reacties Link kopieren
3300kWh voor een appartement is toch niet weinig? Wij verbruiken 2800, een eengezinswoning (hoek) en koken electrisch (keramisch, geen inductie) en hebben een energievretende oven die in de winter ongeveer dagelijks aan staat. Oh en we hebben ook nog eens 2 electrische fietsen waarvan er een 4x per week wordt opgeladen. Ik zou toch eens kijken waar je verbruik vandaan komt, je hebt daar apparaatjes voor geloof ik.
Alle reacties Link kopieren
Wij hebben hetzelfde probleem. Ook appartement en snelle meter. Steeds oplopend gebruik van electriciteit.. Zitten met gebruik ook zo rond de 3300 kwH. Maar wij hebben een elektrische boiler dus ik ben er maar vanuit gegaan dat die het meeste stroom verbruikt.
Lana08 schreef:
06-08-2019 18:33
Wij hebben hetzelfde probleem. Ook appartement en snelle meter. Steeds oplopend gebruik van electriciteit.. Zitten met gebruik ook zo rond de 3300 kwH. Maar wij hebben een elektrische boiler dus ik ben er maar vanuit gegaan dat die het meeste stroom verbruikt.
Wat is dat?
Alle reacties Link kopieren
Lucifer2018 schreef:
06-08-2019 18:37
Wat is dat?
Zal wel een slimme meter worden bedoeld
Wonen jullie daar al langer dan een jaar? Want die geschatte bedragen op een vorige bewoner kan je niks mee.

Als je er al langer woont en dit is ineens echt veel meer .. dan is er iemand binnen huis die dingen aan laat staan of gebruikt.

Hebben jullie ook een ruimte met stroom buiten het appartement zoals een schuur/garage/gemeenschappelijke gang ofzo?

Wij hebben gehad dan onze fijne buren hun wietplantage met onze stroom ( en wat van de andere buren) in leven hielden. Getapt in onze schuurtjes onder in het appartementsgebouw.
Alle reacties Link kopieren
Heeft het er niet gewoon mee te maken dat de energieprijzen zijn gestegen en dat je nu dus minder “waar” krijgt voor je vastgestelde maandbedrag dan eerst? Bij mij iig wel.
Alle reacties Link kopieren
Hoe oud is je koelkast of weet je welk energielabel hij heeft? 1 kWh per dag is nog redelijk, maar 3 lijkt me aan de hoge kant voor een toestel dat de hele tijd gesloten is geweest.
meisje85 schreef:
06-08-2019 18:43
Heeft het er niet gewoon mee te maken dat de energieprijzen zijn gestegen en dat je nu dus minder “waar” krijgt voor je vastgestelde maandbedrag dan eerst? Bij mij iig wel.
TO heeft het over meer verbruik. En kWh's.

En de energiemaatschappij heeft dat bij ons meteen doorgevoerd in de maandbedragen. Kijken naar het gemiddelde gebruik en dan nieuwe prijs berekenen.
Ik vind 3300 kWh niet heel laag. Heb je een slimme meter en kun je de stand per dag aflezen? Dan kun je vaak al zien waar de pieken liggen en dat geeft misschien een hint waar het verbruik vandaan komt. Aan die 1-3 kWh toen jullie niet thuis waren zal het niet liggen, dus het verbruik moet elders vandaan komen.
Wij verbruiken met 2 personen 4000 kw.... per jaar
Alle reacties Link kopieren
thee_leutje101 schreef:
06-08-2019 18:33
3300kWh voor een appartement is toch niet weinig? Wij verbruiken 2800, een eengezinswoning (hoek) en koken electrisch (keramisch, geen inductie) en hebben een energievretende oven die in de winter ongeveer dagelijks aan staat. Oh en we hebben ook nog eens 2 electrische fietsen waarvan er een 4x per week wordt opgeladen. Ik zou toch eens kijken waar je verbruik vandaan komt, je hebt daar apparaatjes voor geloof ik.


Ik vind 3300 ook veel. Wij hebben net de afrekening gehad en zaten op 1960kwh. Ruime eengezinswoning met peuter en baby. En ik ben ook nog eens een groot deel van dat jaar thuis geweest met verlof. Extra veel wasjes, behoorlijk wat Netflix en veel te oude keukenapparatuur. Ik vond dat we al best hoog zaten.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven