E-reader

07-08-2019 11:03 57 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik ben op zoek naar een goede e-reader. Welk merk hebben jullie en waar moet ik op letten? Natuurlijk zijn er vergelijkingssites. Maar ik zie door de bomen het bos niet meer.

Zouden jullie zo'n ding ook via marktplaats aanschaffen?
Ereader leest veel fijner dan een iPad vind ik. Ik heb de mijne tweedehands maar het nadeel daarvan is dat de accu zeer matig is. Ik moet hem vaak opladen. Dat risico heb je wel bij tweedehands.
Kobo Aura H2O, altijd in mijn tas zitten voor als ik onverwacht ergens moet wachten. Ook in de felle zon prima te lezen, met achtergrondverlichting dus ook in de schemer/nacht en de intensiteit van het licht is aan te passen.
Ik ben fan!
Kobo Aura H20. Hiervoor had ik een Sony. Ik ben blij met de e-reader. Ik heb hem altijd bij me als ik reis. Lekker licht en altijd voldoende leesvoer mee.
Ik heb ook een abo bij bol.com zodat ik gemakkelijk boeken op de e-reader kan zetten.
Sony was een van de eerste e-reader en had geen licht in het apparaat. Ik had er een los lampje bij, maar nu met de kobo heb ik tegenlicht vanuit het apparaat. Echt super fijn!
Alle reacties Link kopieren
Ik heb een Kobo Aura met Koboplus-abonnement. Bevalt erg goed.

Tweedehands zou ik niet zo snel doen, maar een vriend van mij heeft een Tweedekans van Coolblue. Daar zou je ook eens kunnen kijken?
Seriously?
Alle reacties Link kopieren
Ook een Kobo H2O. Ik lees ook dobberend op een luchtbedje en de H2O is iets groter, vind ik fijner lezen.

Hiervoor een Philips Prst of zoiets maar die achtergrondverlichting is ideaal. Ik heb een hoes waarmee de ereader automatisch uit gaat als ik hem dichtsal.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb een refurbished Kobo via Bol.com, weet even niet welk type.
Bewust geen nieuwe gekocht omdat ik twijfelde of ik hem veel zou gebruiken, maar ik vind het ideaal!
Alle reacties Link kopieren
Ik heb een kobo touch en een kindle paperwhite allebei tweedehands overgekocht. Ik vind de kobo veel beter dan de kindle. Hij gaat veel langer mee qua batterij en ik vind hem meer logisch en handiger in gebruik.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb een kobo forma en vind hem het geld dubbel en dwars waard. Fijn groot scherm, achtergrondlicht en knopjes om te bladeren. Hiervoor heb ik jaren op mijn telefoon gelezen maar een ereader leest veel rustiger voor mijn ogen, geen seconde spijt gehad dat ik ben overgestapt.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou zelf eerder voor tweedehands gaan dan voor refurbished. Die laatste zijn in verhouding echt veel te duur.
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
Alle reacties Link kopieren
Had een Sony zonder verlichting. Nu een kobo h2o. Toen vooral gekozen omdat t scherm iets groter was. Ik vond de bladerknoppen van de Sony fijn maar kon dat nergens meer vinden.
Ik zou m niet 2e hands kopen. Hoor nog wel eens dat ze vastlopen en als de mijne dat vaak deed, zou dat een reden zijn om een nieuwe te willen. De vraag is altijd of dat eerlijk gemeld wordt....
Alle reacties Link kopieren
Hier een Kobo Glo, maar die loopt inmiddels wel op zijn laatste benen. Jammer, want volgens mij hebben de nieuwere Kobo’s geen slot voor een micro sd-kaart. Mijn Kobo weigert namelijk herkent te worden door mijn laptop, dus ik sleep de boeken op een kaartje. Verder ben ik heel blij met het ding.

Eerst las ik op mijn ipad maar in de zon leest dat voor geen meter, de ipad wordt warm en gaat sneller leeg in de warmte, en hij is zwaarder om vast te houden, zeker als je op je zij of rug ligt.

Voor oudste hebben we vorig jaar een refurbished Glo gekocht die doet het nog prima. Zou hem denk ik liever niet via marktplaats kopen ofzo, denk dan toch snel dat er iets mee is.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb een Kobo Aura H2O en vind 'm ideaal.
Heb 'm al heel wat jaartjes inmiddels en gebruik hem intensief.
Ik ben niet zo'n licht met de meeste technologische dingen en iets downloaden vind ik al snel ingewikkeld, maar via Bol.com kan ik dat zelfs zonder hulp ;-)

Enige nadeel vind ik dat ik de boeken niet op een handige manier kan rangschikken, ik raak het overzicht wel eens een beetje kwijt.
Alle reacties Link kopieren
Hier ook een kobo h20....hiervoor een sony, de kobo is dikke prima.

Kobo heeft als voordeel (vind ik tenminste) dat het het meer gangbare epub formaat gebruikt tov de Amazon Kindle, die een eigen formaat bestanden gebruikt, waardoor je epub bestanden dus eerst moet converteren.
Alles op Amazon is dan helaas wel weer in het formaat van de Kindle, dus als je daar boeken haalt moet je die voor de Kobo weer converteren.....zo handig dat er geen standaard is...zucht

@duufje: hoezo kun je de boeken niet rangschikken?
Ik heb ze onderverdeeld in een verzameling (mapje) per schrijver, kan zo alles makkelijk terug vinden!
Alle reacties Link kopieren
lise1985 schreef:
07-08-2019 11:21
Ik vind een iPad dan weer fijner dan een e-reader. Smaken verschillen. Het is een kwestie van uitproberen en kijken wat je zelf het fijnste vindt.
Een iPad straalt dan weer ander soort licht uit waardoor je ‘s avonds langer actief blijft. Daar heb je met een e-reader dan weer minder last van. En een iPad is een stukkie zwaarder.
Voordeel van een iPad is dan weer dat je makkelijk van alle boekenaanbieders de boeken kan lezen dus niet afhankelijk bent.
Ik gebruik beide. Of eigenlijk vooral mijn iPhone en een ereader ivm handzaamheid. De iPad alleen als ik toch zit.
De term: "help" in caps-lock als topic-titel is over het algemeen omgekeerd evenredig aan de ernst van het betreffende probleem.
Alle reacties Link kopieren
Ja, dat doe ik ook hoor (per schrijver) en dat helpt wel iets, maar dat vind ik eigenlijk niet genoeg… En andere opties zijn er volgens mij niet.
Alle reacties Link kopieren
Duufje schreef:
07-08-2019 16:29
Ja, dat doe ik ook hoor (per schrijver) en dat helpt wel iets, maar dat vind ik eigenlijk niet genoeg… En andere opties zijn er volgens mij niet.
Hoe wil je ze dan rangschikken?
Seriously?
Alle reacties Link kopieren
Dubbel...
Seriously?
Alle reacties Link kopieren
Gelezen - ongelezen bijvoorbeeld.
Series op de juiste volgorde zou ik ook wat handig vinden.

Maar het is geen enorm issue, ik red me er wel mee zo.
Alle reacties Link kopieren
Duufje schreef:
07-08-2019 16:33
Gelezen - ongelezen bijvoorbeeld.
Series op de juiste volgorde zou ik ook wat handig vinden.

Maar het is geen enorm issue, ik red me er wel mee zo.
Ik gebruik daarvoor verzamelingen en gebruik dat altijd. Ook omdat ik het abonnement deel met iemand.
Seriously?
Alle reacties Link kopieren
Ik heb nu een paar weken de Kobo Clara. Hiervoor had ik de Icarus Illumnia maar die draait op Android en de androidversie is inmiddels te oud voor de Kobo Plus App en de Bieb App dus moest ik wel een andere ereader. Verder was het gewoon een fijne ereader. Maar met de Clara ben ik ook erg tevreden. Snel, licht op veel sterktes in te stellen. Ook oranje licht, want ‘s avonds heel fijn is. De Icarus kon ik ook op zwart/wit zetten (dus zwarte achtergrond witte letters) wat ik fijn vond bij het lezen in het donker maar met licht op 1% en oranje is het met de Clara ook super.
Fijne van de Clara is dat ie in één hand past zodat ik makkelijk liggend kan lezen
suzyqfive wijzigde dit bericht op 07-08-2019 16:46
Reden: Aanvulling
6.84% gewijzigd
De term: "help" in caps-lock als topic-titel is over het algemeen omgekeerd evenredig aan de ernst van het betreffende probleem.
Alle reacties Link kopieren
Wat veel reacties al. Dit helpt enorm bij het kiezen.

Is er echt een verschil tussen die Kobo's behalve dat ze waterdicht zijn? En moet ik dan denken aan in bad of in de zee vallen? Of zijn ze ook groter of beter dan de andere modellen?
Alle reacties Link kopieren
Sommigen hebben een iets groter beeldscherm, maar omdat je de lettergrootte in kunt stellen, zie ik dat niet gelijk als een groot voordeel.
De Kobo Aura H2O (2e editie) kan een uur onderwater blijven, dus hij is echt waterdicht. In de praktijk zul je natuurlijk proberen te voorkomen dat dit gebeurd. Bij deze wordt het blauwe licht weggefilterd, dus hij zou beter geschikt moeten zijn om 's avonds te lezen. Verder vind ik de verschillen minimaal.
Maar loop anders eens bij een Mediamarkt of zo binnen en houd er eentje vast. Dat heb je er meer gevoel bij.
Duufje schreef:
07-08-2019 16:33
Gelezen - ongelezen bijvoorbeeld.
Series op de juiste volgorde zou ik ook wat handig vinden.

Maar het is geen enorm issue, ik red me er wel mee zo.
Je kunt ze wel sorteren op gelezen/ongelezen. Als je bijvoorbeeld in Boeken (of in een Verzameling zit) kun je bovenaan kiezen voor sorteren, hierbij kun je ze op schrijver zetten, gelezen, geopend, ongelezen, gedownload ed.

Op serie sorteren heb ik niet gezien. Wel staat er bij sommige boeken bij welk deel het is.

Ik gebruik op de computer Calibre voor de organisatie van mijn boeken. En dan kun je wel series met nummer toevoegen. Of ik wijzig de naam van het boek naar. Serie 01_Titel.
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
suzyqfive schreef:
07-08-2019 16:28
Een iPad straalt dan weer ander soort licht uit waardoor je ‘s avonds langer actief blijft. Daar heb je met een e-reader dan weer minder last van. En een iPad is een stukkie zwaarder.
Voordeel van een iPad is dan weer dat je makkelijk van alle boekenaanbieders de boeken kan lezen dus niet afhankelijk bent.
Ik gebruik beide. Of eigenlijk vooral mijn iPhone en een ereader ivm handzaamheid. De iPad alleen als ik toch zit.
Mijn Air vind ik dan weer niet zwaar, en ik heb ook nog een mini. Voor in bed, maar zelfs dan pak ik meestal nog de Air, of mijn iPhone. Voordeel is ook dat het synchroniseert en ik dus op alle apparaten zo verder kan lezen waar ik gebleven was.
Alle reacties Link kopieren
dianaf schreef:
08-08-2019 08:55
Sommigen hebben een iets groter beeldscherm, maar omdat je de lettergrootte in kunt stellen, zie ik dat niet gelijk als een groot voordeel.
De Kobo Aura H2O (2e editie) kan een uur onderwater blijven, dus hij is echt waterdicht. In de praktijk zul je natuurlijk proberen te voorkomen dat dit gebeurd. Bij deze wordt het blauwe licht weggefilterd, dus hij zou beter geschikt moeten zijn om 's avonds te lezen. Verder vind ik de verschillen minimaal.
Maar loop anders eens bij een Mediamarkt of zo binnen en houd er eentje vast. Dat heb je er meer gevoel bij.



Je kunt ze wel sorteren op gelezen/ongelezen. Als je bijvoorbeeld in Boeken (of in een Verzameling zit) kun je bovenaan kiezen voor sorteren, hierbij kun je ze op schrijver zetten, gelezen, geopend, ongelezen, gedownload ed.

Op serie sorteren heb ik niet gezien. Wel staat er bij sommige boeken bij welk deel het is.

Ik gebruik op de computer Calibre voor de organisatie van mijn boeken. En dan kun je wel series met nummer toevoegen. Of ik wijzig de naam van het boek naar. Serie 01_Titel.
Deze functie is wel handig. Die heb ik nog niet gevonden. Wij hebben dus een map, gelezen zodat de ander weet dat hij die boeken zeker kan lezen en niet ineens is begonnen in een boek dat je klaar hebt gezet om in te beginnen. Nou is dat in de praktijk niet echt nodig, meestal vragen we gewoon even of het kan, maar er zou nog iemand meedoen en dan is het wel handig dat je niet steeds in tweevoud hoeft te vragen welk boek je mag lezen.

TO: ik zou ook even naar de winkel gaan en er een aantal vasthouden en kijken wat jij prettig vindt. Het zou zonde zijn dat je er straks een hebt, die je niet prettig vindt in het vasthouden. Dan heb je alsnog minder leesplezier.
Seriously?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven