Afstand kookeiland

08-08-2019 15:32 26 berichten
In ons nieuwe huis denken we er aan om een kookeiland te plaatsen met daarin spoelbak, vaatwasser en kookplaat. In de kasten en werkblad er achter komen de ovens, spoelbak* en koelkast. De afstand die geadviseerd wordt tussen een kookeiland en het object of muur er achter is 120cm. Ik ging dus met het plannen van de keuken braafjes uit van 120cm tussen het eiland en de kasten + werkblad er achter. Geen idee of dat lekker kookt.


Maar vandaag ging ik de planten van de buurman water geven en hij heeft een grote kastenwand + kookeiland. Daartussen zit 90cm. Nu is hij slank en zijn bezoek ook. Wij zijn dik en ons bezoek in wisselende samenstelling ook. Voor mijzelf was dit een prima afstand maar ik vraag mij af of het met een gezin niet wat krap is. De kop van zijn kookeiland zat op 120cm van de muur en dat voelde erg ruim.

Dus mijn vraag: wat is je postuur, welke afstand heb jij tot je kookeiland en hoe bevalt dit?


* Klopt, 2 spoelbakken. Elk een eigen functie. Lijkt mij heerlijk.
Alle reacties Link kopieren
Vaak wordt uitgegaan van 90-100 cm.
Wij hebben overigens geen kookeiland maar grote l vorm keuken met een losse vaste kastenwand.
Een kookeiland neemt soms ook veel ruimte in en wij zijn niet erg netjes dus het wordt snel een bende 🙈
Alle reacties Link kopieren
Wij hebben 125 cm. Dat bevalt erg goed. Terwijl de een staat te koken kan de ander bijvoorbeeld de vaatwasser uitruimen. Beiden slank postuur.
MamaVeerle schreef:
08-08-2019 16:02
Wij hebben een kookeiland met 80 cm ertussen en dat past prima. Zowel ik als de meiden kunnen prima met z'n drieën koken. Genoeg ruimte!


Maar daar past Jezus dan toch niet meer tussen?
Alle reacties Link kopieren
Ons kookeiland staat 1,00 meter van de achterwand af. Toen ik nog maat 52/54 had was dat ruim zat (en nu met maat 42 helemaal natuurlijk). In ons nieuwe huis komt het eiland 1,10 meter van het tegenoverliggende keukenblok. Niet omdat een meter te klein zou zijn, maar omdat bepaalde lijnen dan mooier doorlopen.
enya29 schreef:
08-08-2019 15:37
Vaak wordt uitgegaan van 90-100 cm.
Wij hebben overigens geen kookeiland maar grote l vorm keuken met een losse vaste kastenwand.
Een kookeiland neemt soms ook veel ruimte in en wij zijn niet erg netjes dus het wordt snel een bende 🙈

Bij de Ikea bijvoorbeeld kan je in de planner maar tot 120cm van het andere object een eiland plaatsen. Er verschijnt ook een melding hierover.

Wat is een ‘losse vaste kastenwand’? Ik heb echt geen idee :biggrin:

Dat is wel met een kookeiland, het moet wel netjes blijven. Gelukkig ben ik vrij opgeruimd :A:
Dahlia74 schreef:
08-08-2019 16:13
Wij hebben 125 cm. Dat bevalt erg goed. Terwijl de een staat te koken kan de ander bijvoorbeeld de vaatwasser uitruimen. Beiden slank postuur.


Voelt dat niet als heel veel heen en weer geloop?
Trotter schreef:
08-08-2019 17:25
Ons kookeiland staat 1,00 meter van de achterwand af. Toen ik nog maat 52/54 had was dat ruim zat (en nu met maat 42 helemaal natuurlijk). In ons nieuwe huis komt het eiland 1,10 meter van het tegenoverliggende keukenblok. Niet omdat een meter te klein zou zijn, maar omdat bepaalde lijnen dan mooier doorlopen.

Leuk dat je weer een nieuwe keuken kan uitzoeken :) Dankjewel voor je reactie.
Alle reacties Link kopieren
Ik denk dat die 120 cm te maken heeft met kastdeurtjes die dan tegelijk open kunnen. Als je kastjes hebt in je eiland van 60 cm breed, en ook aan de andere kant, dan heb je 120 cm nodig om nooit last te hebben van kastdeurten die tegen elkaar komen als ze allebei tegelijk opengaan.
Alle reacties Link kopieren
Oh en inderdaad, de deur van de vaatwasser komt nog een heel stuk verder dan 60 cm, ook zeker iets om rekening mee te houden: kun je er nog langs als de vaatwasser open staat?
Alle reacties Link kopieren
GlitterCupcake schreef:
08-08-2019 19:30
Voelt dat niet als heel veel heen en weer geloop?
Nee, nooit over na gedacht eigenlijk.
Alle reacties Link kopieren
GlitterCupcake schreef:
08-08-2019 16:31
Maar daar past Jezus dan toch niet meer tussen?
Misschien hoeft haar zus niet te koken
Pozzebok schreef:
08-08-2019 19:47
Oh en inderdaad, de deur van de vaatwasser komt nog een heel stuk verder dan 60 cm, ook zeker iets om rekening mee te houden: kun je er nog langs als de vaatwasser open staat?


Je hebt een goed punt met de kastdeuren en de vaatwasser. De koelkast heeft een deur en de rest is laden van 80 (of 100, moeten we nog even naar kijken) breed en 60 diep. De ovens (die zitten hoger dan de werkbladen) en de vaatwasser hebben kleppen.

Momenteel kunnen we niet om de vaatwasser heen als deze helemaal open staat. Daar staat de eetset. Ik klap de klep automatisch dichter als ik er omheen moet. Is het fijn om om de vaatwasser heen te kunnen lopen?
marele schreef:
08-08-2019 20:47
Misschien hoeft haar zus niet te koken


Wiens zus? :-P)
Alle reacties Link kopieren
Wij hebben 100 cm tussen het keukenblok en het kookeiland zitten. In het keukenblok zit de vaatwasser en in het kookeiland laden, deze kunnen tegelijk open zonder dat ze elkaar raken. Ook kun je er nog achter langs lopen als de vaatwasser open staat. 120 zou ik niet doen, dan moet je echt heen en weer lopen...
Alle reacties Link kopieren
GlitterCupcake schreef:
08-08-2019 21:41
Wiens zus? :-P)
VeerlesZus
Alle reacties Link kopieren
Mel-k schreef:
08-08-2019 22:25
Wij hebben 100 cm tussen het keukenblok en het kookeiland zitten. In het keukenblok zit de vaatwasser en in het kookeiland laden, deze kunnen tegelijk open zonder dat ze elkaar raken. Ook kun je er nog achter langs lopen als de vaatwasser open staat. 120 zou ik niet doen, dan moet je echt heen en weer lopen...
Hier zelfde opstelling maar dan met 90cm tussen eiland en keukenblok en dat past prima. Kan net om de vaatwasser heen als die openstaat, maar eigenlijk is dat natuurlijk niet nodig. Aan de zijkanten 100cm tot aan de muur.

In het keukenblok zit ook de spoelbak. Soms ben ik nog aan het koken terwijl 2 kinderen achter mij handen wassen, past prima. Mijn man kan ook achter mij staan, maar als je er met 2 dikke mensen zou staan, wordt het wel wat krap denk ik. Je zou er dan voor kunnen kiezen om de kraan niet recht tegenover t fornuis te zetten. Of handen wassen op t eiland (weet niet welke vd 2 spoelbakken je daarvoor in gedachten had)

Mijn man is dik en ik ben normaal/slank. Vinden het beiden ok.
nootboek schreef:
08-08-2019 23:46
Hier zelfde opstelling maar dan met 90cm tussen eiland en keukenblok en dat past prima. Kan net om de vaatwasser heen als die openstaat, maar eigenlijk is dat natuurlijk niet nodig. Aan de zijkanten 100cm tot aan de muur.

In het keukenblok zit ook de spoelbak. Soms ben ik nog aan het koken terwijl 2 kinderen achter mij handen wassen, past prima. Mijn man kan ook achter mij staan, maar als je er met 2 dikke mensen zou staan, wordt het wel wat krap denk ik. Je zou er dan voor kunnen kiezen om de kraan niet recht tegenover t fornuis te zetten. Of handen wassen op t eiland (weet niet welke vd 2 spoelbakken je daarvoor in gedachten had)

Mijn man is dik en ik ben normaal/slank. Vinden het beiden ok.

Dankjewel voor je reactie :) Met 100cm naast het eiland; hoe diep is jullie eiland? Ik zat bij ons te denken aan 90-100 cm diep.

1 kleine spoelbak komt in de wand tegen de muur en 1 brede spoelbak komt in het kookeiland. De kookplaat komt ook in het kookeiland.

Ik bedenk mij net dat een keukenverkoper mij op de vingers tikte hierover en ik het nog verkeerd zeg.

Kookplaat in eiland = kookeiland
Spoelbak in eiland = spoeleiland
Beide in eiland = keukeneiland
Alle reacties Link kopieren
De onze is 100 cm diep en 240 lang

Waarom wil je de brede spoelbak in t eiland? Vergeet niet om genoeg werkruimte rond de kookplaat te houden, dat werkt fijner dan tegen de muur, waarbij je steeds moet omdraaien

Wij hebben de (dubbele) spoelbak bewust van t eiland afgehouden omdat t toch vaak een rommelplekje is met vaat enz. Op t eiland staat dat echt in t zicht en tegen de wand minder. Maar goed misschien ben jii georganiseerder 😉 je kent jezelf het beste en moet dan ff goed nadenken goe je de ruimte precies gebruikt.
Bij ons zit er ongeveer 105 cm tussen het keukeneiland en de kastenwand. In het keukeneiland zitten vaatwasser, kookplaat en spoelbak. In de kastenwand twee ovens.
Man is stevig en ik ben slank, maar ik zou niet minder ruimte willen hebben. Als de vaatwasser open is kunnen we daar nog net omheen lopen en als een oven openstaat hebben we ook genoeg ruimte.
Ik vind het belangrijk dat kastjes en laden in zowel het keukeneiland als de kastenwand tegelijk open kunnen. Met 90 cm zou dat niet kunnen en zou het voor mij erg krap aanvoelen.
We koken zelden samen, maar het komt wel vaak voor dat iemand de vaatwasser aan het uitruimen is of iets uit de koelkast pakt terwijl de ander kookt. Er is nu nét genoeg ruimte om dat comfortabel te doen, zonder dat je voortdurend aan de kant moet voor de ander.
Alle reacties Link kopieren
Wat yugen zegt is wel waar, maar ligt ook aan de indeling van je keuken. Bij ons zitten koelkast en ovens niet achter t eiland, dus kan iemand daar prima in werken terwijl er een ander bij t eiland staat. Onze vaatwasser zit wel achter t eiland maar wij vinden dat met 90cm dus prima te doen. Het lijkt me wel irritant idd als koelkast en oven slecht bereikbaar zijn als je met 2 mensen loopt.
Alle reacties Link kopieren
Wij krijgen bij onze nieuwe keuken 1.15 m. We hebben het in de showroom uitgemeten met de vaatwasser open en een lade aan de overzijde open. Op 1.10 paste dat ook nog trouwens.
I like being a mess. It's who I am.
Wij hebben 1.30 tussenruimte in een U en ik zou eigenlijk niet veel smaller willen. Iemand noemde hier dat je dan heen en weer moet lopen, maar dat is echt niet het geval. Als ik aan de open kant een plaatpizza maak op het aanrecht, kan ik mij omdraaien en de pizza in de oven schuiven. Wij hebben een gezin en ik vind het prettig dat iemand bij de kraan kan als ik sta te koken of de afwasmachine leeg sta te ruimen. 1.30 is echt niet persé nodig, maar ik zou de ruimte zeker niet te smal maken. De open poot van onze U is 1 meter breed, met aan een kant diepe (60cm) kasten en aan de andere kant een bar en ondiepe (30cm) kasten.
nootboek schreef:
09-08-2019 09:02
De onze is 100 cm diep en 240 lang

Waarom wil je de brede spoelbak in t eiland? Vergeet niet om genoeg werkruimte rond de kookplaat te houden, dat werkt fijner dan tegen de muur, waarbij je steeds moet omdraaien

Wij hebben de (dubbele) spoelbak bewust van t eiland afgehouden omdat t toch vaak een rommelplekje is met vaat enz. Op t eiland staat dat echt in t zicht en tegen de wand minder. Maar goed misschien ben jii georganiseerder 😉 je kent jezelf het beste en moet dan ff goed nadenken goe je de ruimte precies gebruikt.


Ons kookeiland wordt 260 x 90/100. Tussen de spoelbak en kookplaat zit snij/mix ruimte. De grote spoelbak vond ik mooier in het kookeiland omdat dat mooier stond met de grote kookplaat. De wasbak in de werkruimte tegen de muur wordt zo’n halfje voor kleine klusjes en het uitlekken van schoongemaakt fruit, groente, blancheren, etc. Dan heb ik geen natte vergieten op mijn werkblad. En met feestjes zet ik het vol ijsblokjes en kan er champagne in :-*
Wij hebben 1.10 m en ik zou niet minder willen eigenlijk. En dan ook nog iets irritants in onze, door de vorige bewoners ontworpen keuken, want vaatwasser en koelkast zitten tegenover elkaar: koelkast kan dus niet helemaal open als vaatwasser ook openstaat.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven