kat terug uit de opvang

09-08-2019 15:03 12 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi allemaal,

2,5 week geleden gingen we op vakantie en hebben we onze kat naar de dierenopvang gebracht. Dit vanwege een bericht wat ik een tijdje geleden al gepost had. Onze kat heeft namelijk al meerdere ontsnappingspogingen gedaan om uit de tuin te komen (we hebben kattenschrikdraad aan de schutting gehangen). We brachten hem naar de opvang omdat we bang waren dat hij uit verveling weer zou gaan proberen om te ontsnappen en we wilden hem niet kwijtraken.

Toen we hem vanochtend ophaalden bij de opvang, zeiden ze daar dat hij zich gewoon goed gedragen had en dat er niks gebeurt was ofzo. Tegen de medewerkers daar gedroeg hij zich goed, wilde graag geaaid worden, kwam graag knuffelen etc. Tegenover de andere katten (er zaten er meerdere in die ruimte) heeft hij niks gedaan en was hij best wel bang tegenover de anderen. Dit hadden we sowieso wel verwacht aangezien onze kat meestal wel een angsthaas is en hij nog nooit andere katten in het echt gezien heeft.

Toen hij ons zag was hij harstikke blij, kwam hij knuffelen, kopjes geven etc. Toen we thuis kwamen was hij ineens wel van slag. Sinds dat hij thuis is mauwt hij aan een stuk door. Hij verstopt zich soms ineens weer onder de bank, maar meestal zit hij nu buiten. En dan begint hij ineens weer te mauwen. En niet zachtjes, maar ook echt heel hard en lang.

Toch is hij niet bang voor ons verder, want als ik hem aai of oppak is hij weer helemaal gelukkig.

Nu vraag ik me af, is dit normaal gedrag? Of komt het gewoon doordat hij bang is dat we hem weer gaan verlaten en is hij hier bang voor? Of zou hij de andere katten daar missen? Wat me niet logisch lijkt aangezien hij niet echt met die andere katten omgegaan is.

Toen we daar in het asiel waren zaten we te twijfelen of we nog een nieuwe kitten erbij wilden nemen, dit zou in principe aanstaande dinsdag kunnen. Maar nu twijfelen we nog een beetje.

Alvast bedankt!
Alle reacties Link kopieren
Waarschijnlijk is hij even van de wap, omdat hij een tijdje van omgeving is gewisseld en 'in de steek is gelaten' door zijn poezebaasjes. Laat voordat je nadenkt over een kitten, jullie kat eerst weer even wennen aan het 'weer thuis zijn' nu. Daarbij, als je kat een angsthaas is en bang is van andere katten, is een nieuwe kitten dan wel een goed plan?
The eyes are useless when the mind is blind.
Alle reacties Link kopieren
sanjunipero schreef:
09-08-2019 15:09
Waarschijnlijk is hij even van de wap, omdat hij een tijdje van omgeving is gewisseld en 'in de steek is gelaten' door zijn poezebaasjes. Laat voordat je nadenkt over een kitten, jullie kat eerst weer even wennen aan het 'weer thuis zijn' nu. Daarbij, als je kat een angsthaas is en bang is van andere katten, is een nieuwe kitten dan wel een goed plan?
Ja we wilden hem sowieso eerst inderdaad weer even laten wennen voordat we een nieuwe zouden nemen. We hebben bij het asiel de medewerkers daar om advies gevraagd omdat zij 2 weken lang onze kat gezien hebben en in de gaten gehouden hebben. Zij gaven als advies dat het op zich wel zou kunnen, een nieuwe kitten. Maar we kunnen nu inderdaad beter even afwachten.
Alle reacties Link kopieren
geef de kat even wat meer tijd om weer te wennen aan thuis zijn. Voorlopig iig geen andere kat erbij
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best
Alle reacties Link kopieren
Als wij op vakantie zijn komt buurman kattenbakken legen en eten geven, dus kat blijft thuis. De eerste 2 -3 weken dat we terug thuis is het hier ook een gemiauw en hengelen naar knuffels. Zou de kitten nu nog niet halen, kat gaat jaloers zijn denk ik en zich slecht naar kitten gedragen.
poker wijzigde dit bericht op 09-08-2019 15:27
0.86% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Katten zijn altijd van de rel als je op vakantie bent geweest. Ze houden niet van verandering.

Een kattenopvang is voor katten megastressvol. De meeste katten kun je beter thuislaten met iemand die komt voeren.

Dat kitten neem je ook alleen voor jezelf. Katten zijn doorgaans solitaire dieren. Ook al lijken ze elkaar te tolereren.

Ik dacht ook dat mijn katten vriendjes waren. Tot die ander doodging. Mijn overgebleven kat leefde helemaal op. Beest is nog nooit zo blij geweest. Volgens de dierenarts gebeurt dat heel vaak. Hij mag nu lekker zijn oude dag alleen blijven. Geen indringers meer.
Trekt vanzelf bij.

Wat is de reden dat je er een kat bij wil?

In sommige situaties gaat dat echt niet goed en vechten ze elkaar de tent uit.
Je moet echt de tijd nemen om ze samen aan elkaar te introduceren.
kat is van slag
duurt even
en neem geen andere , eerst
Alle reacties Link kopieren
We hebben onze kat 1 keer naar een pension gebracht voor vakantie en dat was geen succes. Hij heeft daar een week in een hoekje gezeten. Toen ie weer thuis was, was ie 3 dagen niet van ons af te slaan.

Sindsdien zorgen wij altijd voor een oppas aan huis. Tot nu toe altijd iemand kunnen vinden die gedurende in onze vakantie in ons huis verbleef. Dat vind ie wel best. Als we dan terug komen krijgen we eerst een kroel en dan is ie 2 dagen “boos” op ons, hij negeert ons dan.

Trouwens, hij is onlangs nog een keer naar een pension gegaan ivm onze verhuizing naar het buitenland. Toen heel bewust gekozen voor een eigen ruimte voor hem alleen; hij had zijn eigen soort hutje met eigen buitenruimte. Dat leek beter te gaan. Heeft ons wel een vermogen gekost, maar ach, liever dat hij het ook een beetje naar zijn zin had.
Als ik op vakantie ben geweest, ongeacht of de katten thuis zijn gebleven of uit logeren, lopen ze de eerste dagen als hondjes achter me aan, en staan ‘s nachts te miauwen bij mijn slaapkamerdeur. Liefst laat ik ze thuis met een oppas die elke dag komt. Het pension trokken ze slecht. Eentje zit daar de hele tijd alleen in een hokje buiten (wel ‘los’ maar hij laat zich niet zien als er mensen zijn) en de ander gaat niet goed met andere katers. Uit logeren bij mijn tante was te doen, maar dan durven ze ook alleen los te gaan als zij niet thuis is.
God, gun die kat een beetje rust.

Sowieso zijn katten solitaire dieren en helemaal niet zo blij met indringers in hun plekje. Dus voor hem/haar hoef die kitten niet per se hoor.
Alle reacties Link kopieren
Pure stress dit.
Een kattenpension zou ik ten zeerste afraden maar ik lees dat er geen andere oplossing was.
Hopelijk trekt dit weer bij. Hou ook haar plasgedrag de komende tijd even in de gaten, bij stress krijgen ze vaak ook een blaasontsteking.
Begin voorlopig nog maar even niet aan een kitten totdat de kat weer helemaal rustig gesetteld is en relaxt is.

En bij de volgende vakantie misschien via oproeppagina's een oppasservice aan huis zoeken, die komen in je huis logeren als je de kat niet alleen wilt of kunt laten.
-

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven