Hoe kom ik van de maden af?

09-08-2019 19:00 29 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo allemaal,

Sinds ik de groene container gebruik en al mijn afval scheidt heb ik erg last van maden. Ik heb alles al geprobeerd het tegen te gaan, zoals goed de container schoonmaken als hij geleegd is, zout, zand en kokend water heb ik allemaal al erin gedaan, zonder resultaat . Ik gooi geen vlees in de container, let erop wat ik erin gooi.
Heeft iemand de gouden tip hoe ik van de maden afkom? Super dank alvast.
Alle reacties Link kopieren
deksel een stukje open laten misschien
De waarheid is dat iedereen zomaar wat probeert
Klimop op de bodem van de container en als ie halfvol is nog een keer.
Container gegarandeerd maden vrij.
Als je maden hebt, de deksel van je bak open laten. De vogels vinden maden heerlijk.
Alle reacties Link kopieren
Hebben wij ook :facepalm:

Ik heb gelezen dat klimop en lavendel giftig is voor ze, maar heb het nog niet geprobeerd.
De bak is net geleegd, we gaan hem straks uitgebreid schrobben, hangen er een mottenbal in tegen de vliegen (ook van google) en dan kan ik je over 2 weken laten weten of het succes heeft gehad.
Alle reacties Link kopieren
Maden zijn eigenlijk gewoon beginnende vliegen, dus die deksel zo goed mogelijk afsluiten zodat vliegen geen eitjes kunnen leggen? Van zout en zand gaan ze niet dood, van kokend water wel (als je ze eenmaal hebt). Staat de container buiten? Is het in de zomer een groot probleem als er wat maden inzitten? (naast viezig, eigenlijk gewoon een heel natuurlijk proces natuurlijk)
Alle reacties Link kopieren
Gouden tip is...deksel stukje open laten staan!! Ze kunnen niet tegen tocht. Gegarandeerd geen maden meer....
Alle reacties Link kopieren
Pergamon schreef:
09-08-2019 19:06
Maden zijn eigenlijk gewoon beginnende vliegen, dus die deksel zo goed mogelijk afsluiten zodat vliegen geen eitjes kunnen leggen? Van zout en zand gaan ze niet dood, van kokend water wel (als je ze eenmaal hebt). Staat de container buiten? Is het in de zomer een groot probleem als er wat maden inzitten? (naast viezig, eigenlijk gewoon een heel natuurlijk proces natuurlijk)
Misschien een stomme vraag, maar hoe dan? Dicht is toch dicht? De afgelopen maand heeft er hier steeds iets zwaars op de deksel gelegen, maar toch blijf ik maden en vliegen houden.
Alle reacties Link kopieren
Ik zet kliko juist wagenwijd open zodra ik maden zie.
Kokend water en zout en mottenballen. En als het er niet meer zo veel zijn en de bak niet direct naast je huis staat. Open zetten.
Alle reacties Link kopieren
Ik gooi er altijd een tak met klimopbladeren er bij in, geen last meer van maden.
the_Wicked_Witch schreef:
09-08-2019 19:03
Klimop op de bodem van de container en als ie halfvol is nog een keer.
Container gegarandeerd maden vrij.
Dit dus :thumbsup:

Nog nooit ooit maden gehad, nou staan de kliko's hier in de garage maar ook daar kan wel eens een vlieg binnenkomen dus ik gooi altijd hedera in de bakken just in case.
Mijn buren hadden ze vorig jaar wel, die hebben de bak een eindje weggezet en de klep open, de vogels waren ze erg dankbaar en de maden die nog over bleven vlogen na een paar dagen vanzelf weg...
Zand langs de rand
Klep 10 cm open ( ze haten licht)
Af en toe lavendel en klimop erin
Groente en tuinafval in zo’n biozakje, nooit los in de bak

Geen Made gezien, zelfs niet biij 40 graden
Container wordt om de 2 weken geleegd
Ik zet hier ook de klep open bij maden, binnen de kortste keren hebben de vogels ze er uit gegeten
Alle reacties Link kopieren
Wij doen alles in GFT zakjes, dat scheelt enorm. En verder ook veel tuinafval, inderdaad klimop erin en de klep open laten.
Alle reacties Link kopieren
Gooi je wel bakjes van vlees in de container?

Onze containers staan niet in de zon en het afval zit in afgesloten vuilniszakken. Heb nooit maden, ooit eens 1x.

Oh sorry de groene (tot voor kort was groen hier restafval, ik moet nog wennen). Maar daar heb ik nog nooit maden in gehad. Etensresten gaan wel in van die bio zakjes.
Deksel open laten staan: een feestmaal voor de vogels.
gizzmo-returns schreef:
09-08-2019 19:18
Zand langs de rand
Klep 10 cm open ( ze haten licht)
Af en toe lavendel en klimop erin
Groente en tuinafval in zo’n biozakje, nooit los in de bak

Geen Made gezien, zelfs niet biij 40 graden
Container wordt om de 2 weken geleegd

A59, afslag 32.
Wat is er erg aan maden in de kliko?
GlitterCupcake schreef:
09-08-2019 19:28
Wat is er erg aan maden in de kliko?
Gatver
GlitterCupcake schreef:
09-08-2019 19:28
Wat is er erg aan maden in de kliko?
's Nachts kruipen ze er uit en proberen ze je huis binnen te dringen. Hebben wij ook gehad. De hele keuken zat onder de maden en ze kropen tegen de ramen op.
Alle reacties Link kopieren
Gebruik biologisch afbreekbare zakjes om gft afval in te doen. Dat helpt enorm goed tegen made .
Alle reacties Link kopieren
Hier veel vliegen en veel maden (door de dieren en hun voedsel).
Als het er erg veel zijn zet ik de deksel open. Dan verdrogen ze en vind je ze als rijstkorreltjes terug.
Of de vogels en grote insecten smikkelen ze op.
Preventief op een kier werkt ook prima.
Ik snap nu pas waarom mijn oma altijd bamboestokjes onder de deksels van de kliko's had liggen :mrgreen:
Alle reacties Link kopieren
Het was hier ook een ramp. En bio/gft zakjes mogen hier vanuit de gemeente niet. De oplossing is hier stro op de bodem en om de zoveel tijd een paar takjes klimop erbij. En verder gaan gevoelige toestanden dan maar bij de rest. Ik weiger nog een keer mijn hele achterpad vol met krioelende maden te hebben. Oh ja, en de container op een kier inderdaad.

En maden stinken als de ziekte dus daarom zou je die in hemelsnaam laten zitten. Brr.
Alle reacties Link kopieren
Een fles schoonmaakazijn in de kliko leeg gieten, deksel dicht. Volgende dag ben je van de maden af. Na kliko legen evt schoonmaken met azijn. Preventief helpt klimop idd.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven