Mijn katten weigeren ander voer

09-08-2019 19:25 66 berichten
Hoi Viva leden,

Onze twee katten worden deze maand 1 jaar en dat leek me een mooi moment om over te gaan van kitten voer naar volwassen voer.
Echter weigeren ze dat! Ze ruiken eraan en lopen dan weg of vissen het kittenvoer eruit. We hebben al twee soorteb geprobeerd
Zijn er hier katteneigenaren met tips?
Kan ik ze gewoon babyvoer blijven geven?
Ze eten momenteel jumbo kittenvoer wat (bijna) hetzelfde is als royal canin.

Alvast bedankt!
Ik zou het eerst mengen. Een klein beetje nieuw voer, met veel oud voer. En langzaam de verhoudingen veranderen.
Ik hebn gewoon ander voer neergezet en graag of niet. Honger en kieskeurigheid gaan niet samen, dus gewoon volhouden en die kittenbrokken niet meer geven.
Mochten ze toch hardnekkig volharden, dan kan je er een snuifje catnip overheen strooien.
Alle reacties Link kopieren
Katten zijn notoir kieskeurige eters. Inderdaad eerst mengen en heel langzaam het nieuwe voer opbouwen. Overleg anders even met de dierenarts of je het kittenvoer kunt blijven geven. Omdat dat bedoeld is voor dieren in de groei, kunnen ze er snel dik van worden eenmaal volwassen, zeker als ze gecastreerd of gesteriliseerd zijn, en dat wil je niet. Dus als ze echt niets anders willen eten dan minder geven, lijkt mij.
Alle reacties Link kopieren
Cateautje schreef:
09-08-2019 19:28
Ik hebn gewoon ander voer neergezet en graag of niet. Honger en kieskeurigheid gaan niet samen, dus gewoon volhouden en die kittenbrokken niet meer geven.
Mochten ze toch hardnekkig volharden, dan kan je er een snuifje catnip overheen strooien.

Bij katten helaas wel.
Mijne moet nierdieet maar vertikt het. Maar ook de dierenarts zegt het is belangrijker dát ze eet dan wát ze eet.
.
Alle reacties Link kopieren
Inderdaad een beetje mengen en de verhoudingen aanpassen. Ik zou geen kittenbrokken blijven geven want ze hoeven niet meer te groeien.
Ik heb ooit iemand gezien die nam haar huisdier mee naar de dierenwinkel. Ze ging met hem op de arm langs alle bakken. Hij gaf zelf aan wat hij lekker vond. Ook een idee. :proud:
Alle reacties Link kopieren
Gewoon. Dan eten ze niet. Als ze honger krijgen, pakken ze vanzelf wat. Mijn hemel, klinkt als een stel verwende kindertjes. Het zijn gewoon dieren. En hebben ze honger en willen ze niet eten ondanks dat er genoeg voer staat: HUN probleem. ZIJ hebben honger, JIJ niet.
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
Cateautje schreef:
09-08-2019 19:28
Ik hebn gewoon ander voer neergezet en graag of niet. Honger en kieskeurigheid gaan niet samen, dus gewoon volhouden en die kittenbrokken niet meer geven.
Mochten ze toch hardnekkig volharden, dan kan je er een snuifje catnip overheen strooien.

Zo dacht ik er ook altijd over. Totdat ik een kat kreeg, die honger of niet, echt niet at. Laten verhongeren is ook zoiets, dus toch maar iets anders gegeven, uiteindelijk. En dat deed ik niet al na 1 dag, ik heb het nog heel wat langer volgehouden.
Blijenvrij schreef:
09-08-2019 19:34
Zo dacht ik er ook altijd over. Totdat ik een kat kreeg, die honger of niet, echt niet at. Laten verhongeren is ook zoiets, dus toch maar iets anders gegeven, uiteindelijk. En dat deed ik niet al na 1 dag, ik heb het nog heel wat langer volgehouden.
Die catnip is dan de oplossing.
Alle reacties Link kopieren
Probeer wat meer soorten uit een wissel natvoer met brokjes af... zou blijven volhouden. Anders gaan ze te dik worden (kittenvoer is erg calorie rijk) zeker als het gecastreerde mannetjes zijn. Ben benieuwd hoe dit straks met onze 2 kittens gaat.... succes!
Float like a butterfly
Sting like a bee
Cateautje schreef:
09-08-2019 19:35
Die catnip is dan de oplossing.
Dat werkte bij mijn kat niet.


Mengen wel, steeds een beetje meer ander voer erbij doen.
Alle reacties Link kopieren
pejeka schreef:
09-08-2019 19:33
Gewoon. Dan eten ze niet. Als ze honger krijgen, pakken ze vanzelf wat. Mijn hemel, klinkt als een stel verwende kindertjes. Het zijn gewoon dieren. En hebben ze honger en willen ze niet eten ondanks dat er genoeg voer staat: HUN probleem. ZIJ hebben honger, JIJ niet.
Nou ja... als mijn kat iets niet lekker vindt ga ik dat niet dag na dag neerzetten. Ik wil zelf ook een beetje lekker eten, waarom mijn kat niet? Gelukkig doet die van mij niet zo moeilijk, zo lang ik maar varieer. Ik heb 2 soorten brokjes van Royal Canin en 1 van Whiskas (de McD. onder het kattenvoer, haar favoriet) en ik heb wel iets van 10 verschillende soorten natvoer in huis.
Heldens schreef:
09-08-2019 19:55
Dat werkte bij mijn kat niet.


Mengen wel, steeds een beetje meer ander voer erbij doen.
Bij de meeste katten wel.
Alle reacties Link kopieren
Als je nu kittwnvoer van de jumbo hebt dan zou ik volvassenvoer van de jumbo kopen in dezelfde smaak.

Voor katten is het heel slecht als ze niet eten. Dan krijgen ze lever vervetting
Daar worden ze misselijk van dus willen dan helemaal niet mee eten en gaan ze gewoon dood.
Alle reacties Link kopieren
sugarmiss schreef:
09-08-2019 20:01
Als je nu kittwnvoer van de jumbo hebt dan zou ik volvassenvoer van de jumbo kopen in dezelfde smaak.

Voor katten is het heel slecht als ze niet eten. Dan krijgen ze lever vervetting
Daar worden ze misselijk van dus willen dan helemaal niet mee eten en gaan ze gewoon dood.
Tja, goudvissen gaan dood, hamsters gaan dood, parkieten gaan dood. Maken we ook geen drama van. Waarom dan over katten wel?
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
Alle reacties Link kopieren
Waarom denk je dat Jumbo huismerk hetzelfde als Royal Canin is?

Probeer verschillende merken brokjes. Zo kom je er vanzelf achter wat ze wel eten en niet graag eten.
Alle reacties Link kopieren
pejeka schreef:
09-08-2019 20:12
Tja, goudvissen gaan dood, hamsters gaan dood, parkieten gaan dood. Maken we ook geen drama van. Waarom dan over katten wel?
We? Praat voor jezelf.
pejeka schreef:
09-08-2019 20:12
Tja, goudvissen gaan dood, hamsters gaan dood, parkieten gaan dood. Maken we ook geen drama van. Waarom dan over katten wel?
Doe even normaal zeg.
Alle reacties Link kopieren
chocolol schreef:
09-08-2019 20:13
We? Praat voor jezelf.
Laat ik het dan zo zeggen: nog nooit iemand gehoord die snikkend vertelde over een goudvis die aan het einde van zijn leven was gekomen, of een hamster, of een parkiet. Sterker nog, dat accepteren we gewoon als zo'n beestje dood gaat, zonder tranen te vergieten of anderszins rouwgedrag te vertonen. Terwijl ook die dieren soms jarenlang een huisgenoot waren. Maar ook een kat of poes of hoe je voorkeursaanduiding is, is gewoon een huisdier, net zo goed als een kanarie, een parkiet, een goudvis, een cavia of een hamster een huisdier is.
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
Alle reacties Link kopieren
Ik weet niet waarom jij zo zuur bent geworden, Pejeka, maar misschien heb je gewoon even een knuffel nodig of zo.
Dank voor de tips allemaal! Het is duidelijk wie er katten hebben of niet haha. Katteneigenaren begrijpen me gelukkig.
Ik ga inderdaad maar even goed mengen en anders eens naar catnip kijken
Alle reacties Link kopieren
Geef je ze ook natvoer, Mikla of alleen brokjes?
Alle reacties Link kopieren
Lady_Day schreef:
09-08-2019 20:22
Ik weet niet waarom jij zo zuur bent geworden, Pejeka, maar misschien heb je gewoon even een knuffel nodig of zo.
Dank voor het aanbod. Maar de essentie IS toch gewoon zo? Is een parkiet of een goudvis dan minder waard dan een kat? Want niemand rouwt om de dood van een parkiet of goudvis, maar een kat schijnt een hele ophef te zijn, terwijl het in feite allemaal dieren zijn die overgeleverd zijn aan en gezelschap zijn voor mensen.
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
Alle reacties Link kopieren
Pejeka, heb jij nog nooit een kat of een hond gehad? Zelf heb ik goudvissen, cavia's, konijnen, honden en katten gehad en om alles gejankt als ze dood gingen. Ja, ook de goudvis! Maar het ergste waren de honden en katten. Daar heb je toch een andere band mee. De hechting is ook wederzijds waarbij ik vermoed dat het mijn goudvissen om het even was wie het voer in de kom deed.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven