Geen behoefte aan lange vakantie periode

11-08-2019 10:06 62 berichten
Hi Allen

Jeej, vakantietijd! Maar niet voor mij. Liefst plan ik geen vrije dagen in, het werk is m'n grootste hobby. Wat mij daarnaast energie geeft, hoeft niet alleen in die twee/ drie weken achtereen of daarvoor specifiek vrij te nemen. Die kan en doe ik ook dagelijks, naast mijn werk of tussendoor: genieten van de dag, vrienden bezoeken, MTBén, uit eten, boek lezen etc etc. Ik woon alleen en in een soort vakantiehuis met een geweldige omgeving die van alles biedt.

En ja, als er iemand op mijn pad komt die met mij op reis wil, zou ik dat zeker doen. Er valt zoveel te doen en te zien. Maar dat is nu niet het geval. Mijn sociale kring is groot en ondertussen allemaal gesetteld incl. prachtige kinderen. Maar dat zijn niet de mensen waarmee ik op reis wil en of enkele dagen achtereen beschikbaar zijn. Voor mij prima en ik voel mij daar goed bij. Maar voor de omgeving klinkt dit erg vreemd, alsof het niet normaal is geen vakantie op te nemen... "je moet rust nemen", "even afstand van je werk" of "dat is niet goed voor je hoor, geen vakantie"! Als ik uitleg waarom ik daar geen behoefte aan heb en niet daarvoor een langere vakantieperiode voor hoef in te plannen, is daar geen begrip voor.

Al jaren geef ik dan maar een ander soort reactie, bv : "ik heb alle opties nog open, zo prettig!" . Helaas zijn die de afgelopen jaren niet meer zo effectief en zal ik toch iets anders moeten bedenken ;-)

Herkenbaar voor anderen en hoe reageren jullie?

Alvast bedankt voor de reacties.
Groet LadyBike
Alle reacties Link kopieren
Mijn man heeft afgelopen jaar voor het eerst sinds ik hem ken 2 weken achtereen vrij genomen.

Ik heb verplicht veel en lang vakantie, en vind dat heerlijk, hoewel ik ook wel lijp word van kinderoppas spelen elke dag.
Alle reacties Link kopieren
Ik herken het niet als zodanig. Ik hou van mijn werk, ga iedere dag met plezier heen. Doe ernaast een studie en heb best een leuk leven. Maar ik ben blij dat ik over twee weken even geen wekker hoor en niets moet.

Maar joh, als jij dat niet hebt, mag je dat toch gewoon zo ronduit benoemen? Waarom jouw gevoel verdedigen? Ik begrijp mensen niet die altijd iets moeten vinden van hoe een ander zijn/haar leven inricht.
I'm not crazy. My reality is just different than yours.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb dat ook. Vind een weekje weg echt de max. Ik mis mijn werk, de normale gang van zaken, een ritme.

Ik ga liever wat vaker weekendjes weg of 1 nacht dan 2 weken op een camping ergens.

Of echt reizen en dan maanden weg zijn.
I wanna live my life with the volume full!
Alle reacties Link kopieren
Gewoon doen zoals jij het wilt.
Ik heb wel eens een maand vakantie op kunnen nemen, echt heerlijk was dat, maar er zijn ook wel eens jaren geweest dat ik de vakantie verspreid opnam, diverse keren een week of anderhalve week

heb je een eigen bedrijf TO? want anders kun je toch niet steeds je vakantie opsparen?
Ik neem wel drie weken vrij omdat ik kinderen heb maar hoef dat zelf ook niet zo . Als ik alleen zou zijn zou ik liever over het jaar verspreid af en toe een week vrij nemen.

Hier vinden mensen het dan weer gek dat ik niet nog een week vrij neem als de kinderen bij hun vader zijn.

Ik heb daar gewoon geen behoefte aan.
Alle reacties Link kopieren
Ik haat mijn werk en haat opstaan. Ik ben dus heel blij met mijn 3 weken vakantie. En ander werk is wegens omstandigheden niet mogelijk.
Je zou kunnen zeggen: "Niet iedereen is hetzelfde."
Of: "Als iemand me zou vragen om tien dagen te gaan mountainbiken in Italië dan zou ik zeker mee gaan en daar heel erg van genieten, maar niemand vraagt me."

Verder snap ik dat je het niet leuk vindt, dat je er steeds vragen over krijgt, maar dat doen mensen nu eenmaal.
"Wanneer komt er een kleine?"
"Waarom eet je geen vlees?"
"Heb je al een relatie?"
"Doe je nog steeds hetzelfde werk?"
De kunst is om je niet tot een discussie te laten verleiden, als je daar geen zin in hebt.
Ik vind het heerlijk.... lekker 3 weken weg. Samen met man en kinderen.

Mijn collega's zonder kinderen vinden het heerlijk om verspreid over het jaar vakantie op te nemen. Zij doen citytrips, lange weekenden.

Over en weer hoeft niemand uitleg te geven over de voorkeuren.
Waarom zou je iemand nodig hebben om mee op reis te gaan? Ik ga al jaren alleen. Roadtrippen in de USA is by far mijn favoriete manier van reizen.

Als je simpelweg niet van reizen houdt en niet van wekenlang vakantie als je thuis blijft, waarom dan niet om de week 1 dag opnemen zodat je een lang weekend hebt?
Alle reacties Link kopieren
Het idee is volgens mij vooral dat werk inspannend is (en dus vermoeiend en uitputtend) en vakantie ontspannend (en dus herstellend en opladend).
Als je energie haalt uit je werk gaat dat hele beeld dus niet op.

Ik heb een vriendin die haar werk idd zeer uitputtend vindt en haar vakantie echt nodig heeft.
Haar leidinggevende lijkt meer op TO, maar verwacht dat dus ook van haar medewerkers.
En daar gaat het denk ik vaak mis. Dat de ene 'soort' vindt dat de andere 'soort' zich moet aanpassen.

Ik zie ook mensen om me heen die energie uit hun werk halen en niet zo nodig 3 weken moeten uitrusten, vaak integendeel.
Lijkt me heerlijk.

Maar het past niet in het Nederlandse beeld, dat werk eigenlijk voornamelijk niet leuk is.

Viel me onlangs op in een topic over bijbaantjes voor kinderen. Daar wordt vaak genoemd dat het goed is dat ze al jong leren dat werken nu eenmaal moet en vaak niet leuk is.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Oriander schreef:
11-08-2019 10:31
Je zou kunnen zeggen: "Niet iedereen is hetzelfde."
Of: "Als iemand me zou vragen om tien dagen te gaan mountainbiken in Italië dan zou ik zeker mee gaan en daar heel erg van genieten, maar niemand vraagt me."

Verder snap ik dat je het niet leuk vindt, dat je er steeds vragen over krijgt, maar dat doen mensen nu eenmaal.
"Wanneer komt er een kleine?"
"Waarom eet je geen vlees?"
"Heb je al een relatie?"
"Doe je nog steeds hetzelfde werk?"
De kunst is om je niet tot een discussie te laten verleiden, als je daar geen zin in hebt.
Hi! Ja haha, mooi reactie om te geven inderdaad. Thanks!
En nee, discussie voer ik zeker niet. Dat gaat mij ook te ver. Ik stel de vraag wel eens terug, de meest bizarre redenen hoor ik waarom iemand 3 dan weken vrij 'moet'. Gelukkig ben ik veel relaxter daarin.
Ik vind het ook moeilijk om vakantie in te plannen als ik geen plannen heb. Vind het niks om 2 weken vrij te nemen en dan geen plannen te hebben. Heb wel eens een week op moeten nemen omdat ze anders zouden vervallen, zo irritant! Af en toe een dagje vrij of een halve dag is wel fijn maar meestal spaar ik ze totdat ik weer plannen heb zodat ik in 1x 4 weken op kan nemen voor een verre reis. Vind de werkgever vaak niet zo geslaagd maar ik ga al expres buiten het hoogseizoen.
Heel herkenbaar. Ik heb 2 banen en werk ongeveer 50 uur per week en heb ook geen vakantie. Ik heb daar inderdaad geen behoefte aan, ik reis niet. Ontspannen doe ik savonds. Ik hoor ook veel onbegrip om mij heen, maar ik snap dat niet. Als ik het aankan is het toch prima?
pearle schreef:
11-08-2019 10:26
Gewoon doen zoals jij het wilt.
Ik heb wel eens een maand vakantie op kunnen nemen, echt heerlijk was dat, maar er zijn ook wel eens jaren geweest dat ik de vakantie verspreid opnam, diverse keren een week of anderhalve week

heb je een eigen bedrijf TO? want anders kun je toch niet steeds je vakantie opsparen?
Hi! Nee, geen eigen bedrijf. En dat is ook jaarlijks weer een dingetje, teveel uurtjes nog over. Gelukkig gaan er jaarlijks wel een aantal uren af ivm de verplichte vrije dagen. De feestdagen. De rest kan ik gebruiken voor fietsplan e.d. Een deel laat ik uit betalen. Tjsa, dat is niet heel voordelig om te doen maar goed, opsparen is inderdaad inderdaad not done.
Alle reacties Link kopieren
Letsgetlosttonight schreef:
11-08-2019 10:45
Heel herkenbaar. Ik heb 2 banen en werk ongeveer 50 uur per week en heb ook geen vakantie. Ik heb daar inderdaad geen behoefte aan, ik reis niet. Ontspannen doe ik savonds. Ik hoor ook veel onbegrip om mij heen, maar ik snap dat niet. Als ik het aankan is het toch prima?
Exact.

En zolang je niet verwacht dat dat voor iedereen geldt.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Ik zou het liefst altijd vakantie hebben, zeker van mijn baan in loondienst. Vind hem niet leuk, alleen vermoeiend en leegzuigend.
Vind werken in loondienst dan ook zeer overrated.

Daarom ben ik op weg naar zelfstandig ondernemerschap. Eigen baas zijn en eigen keuzes maken en vooral bezig zijn met dingen ik ik zelf fijn en belangrijk vind. Heerlijk lijkt me dat en ik kan me voorstellen dat ik dan ook anders tegen vakantie aan kijk.
Letsgetlosttonight schreef:
11-08-2019 10:45
Heel herkenbaar. Ik heb 2 banen en werk ongeveer 50 uur per week en heb ook geen vakantie. Ik heb daar inderdaad geen behoefte aan, ik reis niet. Ontspannen doe ik savonds. Ik hoor ook veel onbegrip om mij heen, maar ik snap dat niet. Als ik het aankan is het toch prima?
Hi! Precies, dat lijkt mij ook het belangrijkste; en zelf kan ik ook prima m'n grenzen aangeven. Dus als ik wel behoefte heb aan even geen werk, neem ik een vrije dag, zo tussendoor. Heerlijk is dat. De rest van de wereld is aan het werk en ik doe niets! Dat is voldoende en ben echt geen weken nodig om mijzelf weer op te laden.
Alle reacties Link kopieren
Als ik vrij plan, ga ik op reis of heb ik plannen voor de meeste dagen (bijvoorbeeld de 2 kerst weken). Ik snap je heel goed dat als je niet op reis gaat in je vakantie, het niet zo hoeft. Ik vind mijn werk ook leuk, ik krijg er soms energie van, soms kost het energie maar meestal is het gewoon neutraal, dus ook ik hoef niet persé met vakantie om rust te pakken. De keren dat ik zonder plannen vrij nam zat ik uiteindelijk toch lekker te werken thuis haha, maar dan aan mijn eigen gekozen projecten want het is wel vakantie he.

Voor als je toch graag eens weg zou willen: Heb je weleens naar single/groepsreizen gekeken als je niet alleen wil? Ze zijn erin allerlei varianten, ook sportief.
Alle reacties Link kopieren
Herkenbaar hoor, ik ben ook dol op mijn werk en heb geen behoefte aan lange blokken vakantie.

Ik heb gelukkig heel flexibel werk, waardoor ik wel nu en dan een dag/ halve dag/ twee dagen vrij kan nemen. Op zich heb ik namelijk best behoefte aan af en toe een dagje om wat aan te rommelen of gewoon tijd hebben om dingen te kunnen doen, maar dat hoeft geen lange vakantie te zijn. Op die manier kom ik best door mijn vakantie uren heen. Ik houd wel eens iets over maar niet structureel idioot veel. En een urenbuffertje vind ik ook wel fijn, mocht ik dat een keer nodig hebben.
Ik leefde alleen maar voor de vakanties, dus mijn dagen gingen altijd schoon op en meestal nog wel wat extra.

Vind juist de verhouding tussen werk en vrij heel slecht. Je moet zo'n 11 maanden werken en maar 1 maand vakantie. Van enkel een weekend raakte ik nooit bijgetankt.
Maud*de*Braose schreef:
11-08-2019 10:50
Ik zou het liefst altijd vakantie hebben, zeker van mijn baan in loondienst. Vind hem niet leuk, alleen vermoeiend en leegzuigend.
Vind werken in loondienst dan ook zeer overrated.

Daarom ben ik op weg naar zelfstandig ondernemerschap. Eigen baas zijn en eigen keuzes maken en vooral bezig zijn met dingen ik ik zelf fijn en belangrijk vind. Heerlijk lijkt me dat en ik kan me voorstellen dat ik dan ook anders tegen vakantie aan kijk.
Klinkt goed ! Heel veel succes met je voorgenomen plannen.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou willen dat ik zo van mijn werk hield.

Maar goed, gewoon zeggen dat jij geen behoefte aan (een lange) vakantie hebt en dat je je niet hoeft te verantwoorden. In een paar dagen kun je ook best “opladen” of door gewoon leuke dingen tussendoor te doen. Mensen zullen het dan geen tweede keer vragen denk ik.

Zelf ga ik nooit langer dan 8 tot max 10 dagen weg vanwege het werk van mijn man en ik zou het juist heerlijk vinden om eens lekker lang weg te gaan. Vrienden van ons gingen vorig jaar 5 weken weg met hun gezin en daar kan ik best een beetje jaloers op zijn. Ieder zijn voorkeur.
Ik ben dol op mijn werk en krijg dat veel energie van, maar ik ben ook dol op vakantie. Net terug van 22 dagen kamperen, had van mijn nog wel langer gemogen maar man en kinderen moesten weer aan het werk.

Zelf heb ik heel veel vakantie, want baan in onderwijs. In vind het een perfecte combinatie.

Het heerlijke van mijn baan is dat iedereen gelijk vakantie heeft. Het is wel even druk om die periode af te sluiten maar dan begin je ook echt weer fris. In eerdere commerciële banen had ik bijvoorbeeld als eerste vakantie en kon ik bij terugkomst heel hard werken om de vakantie van collega's mogelijk te maken. En vice versa natuurlijk. Toen vond ik de zomer altijd de drukste periode van het jaar en viel het mij heel erg tegen hoe ik uitrustte in de vakantie.
anoniem_65b93a10517d3 wijzigde dit bericht op 11-08-2019 11:09
43.85% gewijzigd
ldp schreef:
11-08-2019 10:55
Herkenbaar hoor, ik ben ook dol op mijn werk en heb geen behoefte aan lange blokken vakantie.

Ik heb gelukkig heel flexibel werk, waardoor ik wel nu en dan een dag/ halve dag/ twee dagen vrij kan nemen. Op zich heb ik namelijk best behoefte aan af en toe een dagje om wat aan te rommelen of gewoon tijd hebben om dingen te kunnen doen, maar dat hoeft geen lange vakantie te zijn. Op die manier kom ik best door mijn vakantie uren heen. Ik houd wel eens iets over maar niet structureel idioot veel. En een urenbuffertje vind ik ook wel fijn, mocht ik dat een keer nodig hebben.
Hi , fijn om te lezen en ik heb precies het zelfde. Flexibel werk maar heb ook wel eens overuren in het weekend oid. Geen probleem , ik doe het graag. Voelt dan ook niet als echt werken, ben blij dat ik iets kan betekenen en het geeft mij energie. Ik start dan bv die maandag of dinsdag wat later op, die ruimte is er dan.
In 'onze' CAO krijgen we trouwens echt veel vakantie dagen ( VVT). Voor velen is het erg prettig, ik kom er dus simpelweg niet doorheen...

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven