Geen behoefte aan lange vakantie periode

11-08-2019 10:06 62 berichten
Hi Allen

Jeej, vakantietijd! Maar niet voor mij. Liefst plan ik geen vrije dagen in, het werk is m'n grootste hobby. Wat mij daarnaast energie geeft, hoeft niet alleen in die twee/ drie weken achtereen of daarvoor specifiek vrij te nemen. Die kan en doe ik ook dagelijks, naast mijn werk of tussendoor: genieten van de dag, vrienden bezoeken, MTBén, uit eten, boek lezen etc etc. Ik woon alleen en in een soort vakantiehuis met een geweldige omgeving die van alles biedt.

En ja, als er iemand op mijn pad komt die met mij op reis wil, zou ik dat zeker doen. Er valt zoveel te doen en te zien. Maar dat is nu niet het geval. Mijn sociale kring is groot en ondertussen allemaal gesetteld incl. prachtige kinderen. Maar dat zijn niet de mensen waarmee ik op reis wil en of enkele dagen achtereen beschikbaar zijn. Voor mij prima en ik voel mij daar goed bij. Maar voor de omgeving klinkt dit erg vreemd, alsof het niet normaal is geen vakantie op te nemen... "je moet rust nemen", "even afstand van je werk" of "dat is niet goed voor je hoor, geen vakantie"! Als ik uitleg waarom ik daar geen behoefte aan heb en niet daarvoor een langere vakantieperiode voor hoef in te plannen, is daar geen begrip voor.

Al jaren geef ik dan maar een ander soort reactie, bv : "ik heb alle opties nog open, zo prettig!" . Helaas zijn die de afgelopen jaren niet meer zo effectief en zal ik toch iets anders moeten bedenken ;-)

Herkenbaar voor anderen en hoe reageren jullie?

Alvast bedankt voor de reacties.
Groet LadyBike
Michella_1991 schreef:
11-08-2019 13:26
Herkenbaar. Neem meestal in de zomer 3 weken vakantie, ergens in november een week en rond de Kerst, máár dat is omdat ik dan bij mijn ouders ben (ga ik ook mee op vakantie). Maar voor mezelf alleen? nee, ik ben niet iemand die graag alleen iets onderneemt.
De overige uren die ik nog heb gebruik ik voor dagjes weg, eens een middagje vrij of ik spaar ze op.

Nee, ik kan me niet echt alleen vermaken.

Dit doe ik al jaren zo, toch heb ik een collega die elk jaar opnieuw vraagt of ik het niet eens wat beter moet spreiden. Dan geef ik gewoon aan dat ik alleen ben en ik het wel bij af en toe een dagje hou. Daarbij vind ik mijn werk ook leuk.

Enne, ook al heb ik 3 weken vakantie gehad'het is nou niet dat ik daar uitgeruster van raak dan van bv. een weekend
Ik geloof op je woord want drie weken vrij achtereen ben ik nog nooit geweest. Ben nog nooit zo vermoeid geweest of uitgeput van het werk dat ik dat noodzakelijk vond.
Ik kan mij hierin wel inleven; dat de duur niet zo veel uitmaakt. Juist die ene dag even pakken, juist wanneer het nodig is. Daar geniet ik meer van - soms alleen al van het feit "gewoon omdat het kan" - dan het hebben van een paar weken vakantie.
Ik heb nog nooit een lange vakantie opgenomen om thuis te blijven. Behalve dan om mijn kinderen te verzorgen na de bevalling, maar dat was bepaald geen vakantie (wel verlof).

We zijn gezegend in dit werelddeel dat wij zoveel vakantieverlof krijgen. Niks zo fijn als de rest van Europa ontdekken in die tijd.

Heb je wel eens een lange fietstocht overwogen, TO? Bijvoorbeeld door met de trein naar Zuid Frankrijk te reizen en dan met je tent en gasstelletje achterop van camping naar camping te fietsen, net zolang tot je weer thuis bent? Dat kan ik je van harte aanbevelen.
Alle reacties Link kopieren
Het is heel erg maar ik mis mijn collega’s ook. Zijn toch soort van familie geworden, ken sommige al 20 jaar..
I wanna live my life with the volume full!
Alle reacties Link kopieren
Ik heb een paar collega's waar ik ook privé contact mee heb, die zie ik een enkele keer ook tijdens vrije dagen ( samen lunchen of BBQ)
gros collega's is best aardig , maar zou ik ze nooit meer zien zou ik ze ook nooit missen
Mevrouw75 schreef:
11-08-2019 12:40
Ik had het in mijn andere banen juist andersom. Dat je een beetje verplicht binnen op je werk zat half juli met supermooi weer en er was geen zak te doen. Als ik nu op mijn werk ben en het is mooi weer ben ik tenminste iets aan het doen dat wel redelijk nuttig lijkt. Óf wel hebben gewoon met z’n allen vakantie.

Dat hadden wij dan weer niet, het was wel iets rustiger maar de mensen die vakantie hadden, werden niet vervangen dus moesten we met minder mensen het normale werk doen. En bijvoorbeeld bij de bank hadden we destijds ook nog heel veel vreemdgeldtransacties, juist in de zomer. Dus echt rustig was het niet.
Alle reacties Link kopieren
redbulletje schreef:
11-08-2019 13:48
Je hoeft toch helemaal niet verplicht tijdens de drukke periodes vrij te nemen? Ik ben ook autist en kan slecht tegen drukte, daarom vind ik het heerlijk om in Noord Amerika te roadtrippen. Iets heilzamers bestaat er voor mij niet mentaal gezien. Of als ik dat niet kan betalen in onze winter maar buiten de schoolvakanties/feestdagen naar Spanje. Groener, zonniger en vele malen rustiger dan in West Europa.
Ligt denk ik ook (een beetje) in welke sector je werkt, het onderwijs zou mede hierdoor niets voor mij zijn, dan zit je aan de schoolvakanties vast. Ja, het scheelt ook waar je naartoe gaat.
Noord-Amerika lijkt me prachtig / rustig, maar mij net even te ver weg. Ik denk dat ik misschien ooit nog eens naar Schotland of Ierland zou willen gaan, maar alleen het regelen van de vakantie, de bagage inpakken en het reizen er naartoe en weer terug en zo staat me erg tegen.
In this mad house we must all survive
Alle reacties Link kopieren
Volgens mij ben je gewoon een gezegend mens, heerlijk toch als je zo kunt genieten van het 'gewone' dagelijks leven (inclusief je werk) dat je geen nood hebt aan lang vrij zijn?!
ikBedoelHetGoed schreef:
11-08-2019 14:54
Ik heb nog nooit een lange vakantie opgenomen om thuis te blijven. Behalve dan om mijn kinderen te verzorgen na de bevalling, maar dat was bepaald geen vakantie (wel verlof).

We zijn gezegend in dit werelddeel dat wij zoveel vakantieverlof krijgen. Niks zo fijn als de rest van Europa ontdekken in die tijd.

Heb je wel eens een lange fietstocht overwogen, TO? Bijvoorbeeld door met de trein naar Zuid Frankrijk te reizen en dan met je tent en gasstelletje achterop van camping naar camping te fietsen, net zolang tot je weer thuis bent? Dat kan ik je van harte aanbevelen.
Nee, zo'n eind niet overwogen. Wel eens een lang weekend gefietst, in de Veluwe. Alleen. Prachtige routes in een erg mooie omgeving. Veel mensen ontmoet. Was erg tof en elke dag een tocht tussen de 40 - 50 km. Maar na 4 dagen had ik dat ook wel weer gezien. Wilde wel graag weer even wat anders doen. Hoe leuk ik het ook vond, ik hoef dit niet perse nogmaals te doen : In mijn omgeving heb ik op de MTB dezelfde glimlach op m'n smoel en beleef ik genoeg.
Ladybike schreef:
11-08-2019 18:31
Nee, zo'n eind niet overwogen. Wel eens een lang weekend gefietst, in de Veluwe. Alleen. Prachtige routes in een erg mooie omgeving. Veel mensen ontmoet. Was erg tof en elke dag een tocht tussen de 40 - 50 km. Maar na 4 dagen had ik dat ook wel weer gezien. Wilde wel graag weer even wat anders doen. Hoe leuk ik het ook vond, ik hoef dit niet perse nogmaals te doen : In mijn omgeving heb ik op de MTB dezelfde glimlach op m'n smoel en beleef ik genoeg.
Uit ervaring kan ik je vertellen dat Zuid Frankrijk onvergelijkbaar is met de Veluwe. Beide heb ik gedaan en ook ik was op de Veluwe snel uitgekeken. Maar fietsen in de zomerzon, van dorpje naar dorpje, bij de bakker heerlijke dingen halen als ontbijt, bergen bedwingen, heerlijk bourgondisch lunchen op een bankje, volgende berg bedwingen, je tentje opzetten, wat kletsen met wie er op de camping zijn (vaak lieve Fransen, ja, die bestaan) en de volgende dag weer verder. Ik fietste tussen de 60 en 100 kilometer per dag, afhankelijk van het hoogteverschil. En dan fiets je tot België (België vond ik zelf een enorme tegenvaller na het warme Franse bad, dus kun je wellicht beter treinen vanaf daar). Ik denk dat je het geweldig gaat vinden. Met een paar dagen fietsen in Gelderland kun je het geenszins vergelijken. Noch met fietsen in de regio.

Ik kan het je alleen maar, nogmaals, van harte aanraden. Wat heb je te verliezen? Een zomer die je anders op kantoor had doorgebracht. En als je het echt, echt, echt niks vindt (en dat lijkt mij stug), dan ben je zo weer thuis met de trein.

Maar heus. Hoe een slechte naam Fransen ook mogen hebben, als je door Frankrijk fietst heb je de prachtigste uitzichten en ontmoet je heel veel lieve mensen (Fransen dus). En er zijn zoveel dorpjes en zoveel campings dat je zo vrij bent als een vogel om de route te kiezen die jou die dag leuk lijkt. En als bonus kom je thuis met een onvermoeibare conditie.
Je kunt het ipv met de fiets ook lekker met de auto doen. Comfortabeler en je kunt bij lekker weer gewoon hier en daar 'n wandeling maken. En als je het lokale weer of de omgeving beu bent ben je zo 500 km verderop.
Alle reacties Link kopieren
Bovenstaande reacties zijn natuurlijk de perfecte ilustraties bij het punt dat in de OP wordt aangesneden.
ldp schreef:
11-08-2019 23:02
Bovenstaande reacties zijn natuurlijk de perfecte ilustraties bij het punt dat in de OP wordt aangesneden.
Dat snap ik. En toch geeft TO zelf een paar hints dat ze eigenlijk ook wel andere dingen zou willen.

Ten eerste omdat ze opmerkt in de OP dat ze met een relatie wel op pad zou gaan.
En ja, als er iemand op mijn pad komt die met mij op reis wil, zou ik dat zeker doen.

Ten tweede omdat ze op haar werk nu een cursus tot bezinning volgt en zich daar goed bij voelt.

Als je terugkijkt op het leven dan is de kans bijzonder klein dat je je de werkgerelateerde dingen herinnert. Waarde komt uit andere zaken die je meemaakt, als je het jezelf gunt in de gelegenheid te komen die andere zaken mee te maken.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven