Hoe ruim je goed en gestructureerd op.

12-08-2019 11:38 78 berichten
Alle reacties Link kopieren
Goedendag..

Het is vakantie, kinderen zijn uit logeren en ons huis is in een halve vuilnisbuilt veranderd. ;-)
Tijd dus om de boel eens goed aan te pakken.
Ik merk aan mijzelf dat het in het huis chaos is. Om deze reden kan ik niet goed beginnen overal waar ik kijk ligt rommel, zowel in het huis en achter de kasten.
Het heeft niet zoveel zin om de boel alleen maar te verplaatsen zodat het voor het oog netjes is.
Dus wie heeft er de tip en hoe pak ik het aan.
Het maar gewoon gaan beginnen lukt mij niet zo goed. Wellicht is het gewoon de trap onder de de komt die ik nodig heb.
Pak een vuilniszak en gooi 30 dingen weg.
Alle reacties Link kopieren
Als je het echt goed wilt aanpakken zou ik de konmari-methode voorstellen. Dit werkt als een tierelier maar is in het begin echt wel een grote klus.

Ik heb zelf 2 boeken van Marie Kondo gelezen en wat YouTube filmpjes bekeken. Skip ajb die hysterische Amerikaanse Marie Kondo serie. Die is verschrikkelijk.
Alle reacties Link kopieren
Ik ben er ook absoluut slecht in, maar begin meestal met een vuilniszak en weggooien. Niet te lang bij dingen nadenken, weg ermee.
Spullen die op zich nog goed te gebruiken zijn kun je ook in een krat of zak voor de kringloop stoppen.
.
Alle reacties Link kopieren
Wat wij hebben gedaan deze vakantie: kamer voor kamer. Leeg, alles op een hoop. Uitzoeken en terug wat terug kan. Verder een stapel goed voor anderen en een stapeltje stort. We zijn bijna klaar, hebben heel veel ruimte en ook veel mensen blij gemaakt met wat hier “rommel” was geworden. Volgende week weer school en iedereen weer op orde :high5:
Zonder oorzaak geen gevolg
Alle reacties Link kopieren
Een beetje op z'n konmarie's..

Vraag je af of je waarde hecht aan het artikel en of je zonder zou kunnen?
En bij twijfel.. alles wat je opnieuw zou kunnen aanschaffen, dan wegdoen. Ervaring leert me dat je de meeste dingen niet gaat missen.
Aan het eind komt alles goed. Is het niet goed: dan is dat niet het eind.
Alle reacties Link kopieren
Hier ruimte voor ruimte.. En dan onderdeel per onderdeel. Een jaar niet in m'n handen gehad = weg (tenzij van aanzienlijk grote emotionele waarde). Verbazend hoeveel er altijd weer weggaat met zo een opruimsessie!
Alle reacties Link kopieren
Inderdaad kamer voor kamer aanpakken, pas echt verder gaan als de eerste kamer he-le-maal klaar is. Alles door je handen laten gaan en beslissen: 1 - weggooien (in vuilniszak) 2- weggeven (in een tas of doos) 3- bewaren.
En wat je wil bewaren gesorteerd opruimen. Werk met doosjes, leg logische spullen bij elkaar etc.
De Konmari methode kan je helpen bij het maken van keuzes en het gesorteerd opruimen. Geen zin om het boek te lezen? Er staat een serie van Marie Kondo op Netflix, die geeft ook al veel inspiratie.
Enne, het hoeft niet allemaal morgen klaar. Dat kán ook niet als je je hele huis wilt opruimen, dus heb ook geduld met jezelf. Neem de tijd, maar doe het beslist.
Succes! ;)
Alle reacties Link kopieren
Doe 1 ruimte per keer. Als ik het einde even niet in zicht zie begin ik met de slaapkamer. Bed opmaken, kleding opruimen, gordijnen open, even luchten, stofdoek en/of stofzuiger erdoor als het moet en hoppa je hebt ineens 1 nette ruimte, beloning voor je 1e stap. Ik begrijp dat ook jouw kasten rommelig zijn. Neem die meteen mee, even boos maken! Opruimen is 1000x makkelijker met nette opgeruimde kasten, want dan weet je waar de zooi naartoe moet zeg maar haha. Zorg dat alles een vaste plek heeft en dat alles altijd weer terug op die plek komt. Fohn na gebruik opruimen, kleurtjes na gebruik terug de kast in, dat soort dingen.

Ben je er daarna klaar mee, ga je even 1-3 uurtjes wat anders doen, wat leuks. Of 1 of meer hele dagen. Maar hou die ene kamer netjes. En dan naar de volgende ruimte.
Alle reacties Link kopieren
Duurt iets langer, maar iedere dag een kast, , lade, wat dan ook. Met teveel ineens kun je wel eens de moed verliezen en gebeurt er niets meer.
De waarheid is dat iedereen zomaar wat probeert
Alle reacties Link kopieren
Inderdaad kamer voor kamer. Ik ben er nu ook mee bezig in de slaapkamers. Echt alles leeghalen en zoveel mogelijk wegdoen. En meteen overal onder en achter stofzuigen en schoonmaken.
Alle reacties Link kopieren
nlies schreef:
12-08-2019 11:53
Duurt iets langer, maar iedere dag een kast, , lade, wat dan ook. Met teveel ineens kun je wel eens de moed verliezen en gebeurt er niets meer.
Voor mij werkte het tegenovergestelde juist het beste. Ik heb het hele huis overhoop getrokken en a la Marie Kondo alles van hetzelfde soort op 1 bult gegooid. Pas dan zie je hoeveel je hebt (in mijn geval bijvoorbeeld meer dan 600 kledingstukken die verspreid over het huis lagen.)

Als ik eenmaal bezig ben dan ga ik gewoon door. Het duurde wel even voordat ik alles opgeruimd had maar ik heb zeker de helft van mijn spullen weggedaan en zeker 75% van mijn kleding.
lady_day wijzigde dit bericht op 12-08-2019 12:03
0.15% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
kamer voor kamer, kast voor kast.
Ik gooi een kast dan helemaal leeg, gooi een deel weg (weggooien is ook Kringloop etc). En zo kast voor kast, daarna komt het schoonmaken. En zo kamer voor kamer.

En na het leeghalen van een kledingkast, rijd ik daarna meteen door naar de kledingbak en gooi ik de zakken direct weg.
Min of meer zelfde geldt voor Kringloop: dat gaat achter in mijn man's auto en op zaterdagochtend brengt hij het even weg.

Moet zeggen, dat ons huis aardig 'bij' is, ik doen mijn kledingkasten 2x per jaar en gooi dan direct weg, wat ik het afgelopen seizoen niet aan had.
Boek dat uit is, en niet het bewaren waard, gaat direct weg, ipv voor de vorm de boekenkast in etc.
Love_star schreef:
12-08-2019 11:38
[...]
Ik begin eerst met schoonmaken wat belangrijkst is.
Keuken, wc , vloeren, stofvrij, vuil vrij en alle kleding wassen en drogen. Waar ik slaap dat schoon is.
Ik zorg dat het bewoonbaar is en het fijn voelt thuis.
Als ik dat allemaal af heb.

Dan begin ik ook kamer voor kamer. Kast voor kast.
Jij hebt kids, ik niet. Lijkt me bijv handig als je 1x per week of per maand kijkt en sorteert in bakken? Dat je het zeg maar bijhoudt. Of spullen die je kan opbergen.

Weggooien is zonde. Heel veel kringloopwinkels doe je plezier om daar te doneren. Of verkopen via marktplaats?
moderatorviva wijzigde dit bericht op 14-08-2019 11:55
Reden: Quote OP
30.81% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Ilovefairytales schreef:
12-08-2019 12:07
Ik begin eerst met schoonmaken wat belangrijkst is.
Keuken, wc , vloeren, stofvrij, vuil vrij en alle kleding wassen en drogen. Waar ik slaap dat schoon is.
Ik zorg dat het bewoonbaar is en het fijn voelt thuis.
Als ik dat allemaal af heb.

Dan begin ik ook kamer voor kamer. Kast voor kast.
Jij hebt kids, ik niet. Lijkt me bijv handig als je 1x per week of per maand kijkt en sorteert in bakken? Dat je het zeg maar bijhoudt. Of spullen die je kan opbergen.

Weggooien is zonde. Heel veel kringloopwinkels doe je plezier om daar te doneren. Of verkopen via marktplaats?
(let op, je quote het OT, dat levert je gedoe op)
rosings schreef:
12-08-2019 11:41
Pak een vuilniszak en gooi 30 dingen weg.
En luister af en toe naar je eigen advies. Ik heb ook een vuilniszak gepakt! dank voor het zetje :)
6Flick schreef:
12-08-2019 11:49
Inderdaad kamer voor kamer aanpakken, pas echt verder gaan als de eerste kamer he-le-maal klaar is. Alles door je handen laten gaan en beslissen: 1 - weggooien (in vuilniszak) 2- weggeven (in een tas of doos) 3- bewaren.
En wat je wil bewaren gesorteerd opruimen. Werk met doosjes, leg logische spullen bij elkaar etc.
De Konmari methode kan je helpen bij het maken van keuzes en het gesorteerd opruimen. Geen zin om het boek te lezen? Er staat een serie van Marie Kondo op Netflix, die geeft ook al veel inspiratie.
Enne, het hoeft niet allemaal morgen klaar. Dat kán ook niet als je je hele huis wilt opruimen, dus heb ook geduld met jezelf. Neem de tijd, maar doe het beslist.
Succes! ;)
Ik vind juist dat ze in de serie altijd nog bizar veel spullen over houden.

Ik ben ooit begonnen met laatje voor laatje, plank voor plank en kast voor kast. Gewoon, elke dag 1 of 2 laatjes/planken. Weg wat ik niet gebruik, alleen bewaren wat ik echt gebruik. Uiteindelijk 30% van de spullen behouden en de rest naar de kringloop of de stort. Nu is het makkelijk bijhouden :)
Alle reacties Link kopieren
Geïnspireerd door dit topic ga ik ook beginnen. Kamer voor Kamer en kast voor kast.
Alle reacties Link kopieren
(Even een reminder om straks na werktijd dit topic te lezen :-D )
Alle reacties Link kopieren
Orișa schreef:
12-08-2019 12:10
Ik vind juist dat ze in de serie altijd nog bizar veel spullen over houden.
Ja, je moet de serie wel met een Amerikaans klontje suiker nemen. Die mensen hebben zoveel ruimte en zoveel spullen, bizar! :-D
Ik ben wel, n.a.v. die serie, mijn hele kledingkast in haar stijl gaan opvouwen en opbergen. Zo fijn om in 1 oogopslag te zien wat ik nog allemaal heb.
Alle reacties Link kopieren
En zorg dat je spullen een vaste plek hebben, dan kun je ook veel makkelijker opruimen en voorkom je dat spullen rond gaan slingeren.
Freedom is just another word for nothing left to lose - Janis Joplin
Ik heb een tijd terug een hele grote opruimsessie gehouden. In totaal drie weken met elke dag een uur en in het weekend 1 dag spullen wegbrengen naar de kringloop en het huis poetsen waar ik net had schoongemaakt. Hierdoor vond ik het minder een grote klus, maar meer een 'projectje'.

Ik had 4 grote dozen:
- weggooien (stort of vuilnis)
- kringloop/weggeven
- verkopen/af laten halen (fb-groepen of marktplaats)
- bewaren (als het niet meteen de kast weer in kan omdat het bijvoorbeeld administratie of overig is en niet iets wat je meteen gebruikt).

Ik begon dan bijvoorbeeld met 1 kast. Helemaal leegmaken, emmer sop er alvast bij en een droogdoek. Kast uitsoppen, droogmaken en beginnen met sorteren. Alles wat bewaard kon worden en terug de kast in kon, meteen doen. De rest sorteren in de bakken. Bij de verkoop/afhaal-bak meteen van alles foto's maken.

Dit kon ik in een uur. Zette zelfs nog vaak de foto's op facebook of marktplaats.
Na drie weken was de hele inhoud van het huis van top tot teen uitgezocht, bewaard en netjes opgeborgen, verkocht, schoongemaakt en weggegeven.
Alle reacties Link kopieren
6Flick schreef:
12-08-2019 12:23
Ja, je moet de serie wel met een Amerikaans klontje suiker nemen. Die mensen hebben zoveel ruimte en zoveel spullen, bizar! :-D
Ik ben wel, n.a.v. die serie, mijn hele kledingkast in haar stijl gaan opvouwen en opbergen. Zo fijn om in 1 oogopslag te zien wat ik nog allemaal heb.
Die serie is compleet hysterisch. Werd er helemaal onrustig van. Maar haar principe van opvouwen gebruik ik ook voor mijn kleding en voor mijn beddengoed, handdoeken etc.

En echt minder spullen overhouden. Ik had altijd ontzettend veel boeken. Vind dat ook wel gezellig staan, zo'n hele muur vol maar ja... het stond er maar stof te vangen. Ik heb er iets van 30 over nu -- dat is nog wel te behappen.
Alle reacties Link kopieren
Als het overal een enorme rommel is zou ik niet direct al laatje voor laatje of a la Konmari gaan opruimen, maar eerst starten met het ‘laaghangende fruit’. Dingen waar je niet over na hoeft te denken wat je ermee wilt en waarmee je in heel korte tijd een groot visueel effect van hebt, bijv rondslingerende plastic tassen, kleding die op de vloer ligt, etc. Neem 5-10 minuten per kamer en ruim op waarmee je de grootste stappen maakt. Laat alle ‘wat wil ik hiermee’ en ‘waar moet ik dit nou toch laten’ spullen even voor wat het is, stop ze desnoods allemaal in een krat of doos bij elkaar. Hopelijk werkt het zo motiverend om in korte tijd resultaat te zien dat je daarna verder kunt met structureel kast voor kast of soort voor soort op te ruimen.
Alle reacties Link kopieren
Het ligt er een beetje aan wat voor chaos is het is. Ik ga er hierbij uit dat het echt een chaos is en niet een "owh-jee-er-liggen-drie-legoblokjes-en-een-boek-op-de-grond-chaos".

Als je kasten vol zijn en er ligt overal op de grond troep dan zou ik eens beginnen met een vuilniszak en vanuit 1 hoek van de kamer beginnen met alle oppervlaktes die je ziet bepalen wat er weg kan en wat je wil houden. En als je iets wil houden bij voorkeur gelijk op de plek leggen waar het logisch thuis hoort. Dus als de kamer waar je het op wilt ruimen nog een chaos is, gewoon in een hoekje leggen (en ja, dan ga je het dus waarschijnlijk nog 2 keer opruimen). En als iets in een kast hoort die een chaos is, gewoon lekker in de kast proppen.

Als de oppervlakten opgeruimd zijn lijkt het al een heel stuk overzichtelijker en dan heb je echt eer van je werk en zie je dat je echt iets hebt gedaan en hopelijk helpt dat om het vol te houden. Want als je echt wil dat het opgeruimd blijft zul je dat wel vol moeten houden.

Dan zou ik daarna elke kast plank/la/vak voor plank/la/vak doornemen en weer vooral alles weggooien wat weggegooid kan worden en alles in de juiste kast zetten als het niet in die kast hoort. Op dat moment zou het allemaal een stuk overzichtelijker moeten zijn en dan kun je eens nadenken of je genoeg bergruimte hebt op de juiste plekken.

Voor wat betreft opruimen, dingen horen op een logische plek te staan. Maar wat logisch is verschilt een beetje. Wat ik je wel wil aanraden is op 2 of 3 strategische plekken een verzamelbak neer te zetten. Wij hebben bij de voordeur een verzamelbak, daar zitten lampjes voor de fiets en labello's en muntjes voor het winkelwagentje en sleutels en een rolmaat in. In de keuken hebben wij een iets grotere la met Tsjak, een notitieblok en wat pennen, een bakje voor de lege batterijen, een schroevendraaier en een spanningszoeker, een doos tissues, de huishou portemonnee, een plankbankhouder, de zegeltjes van de kaasboer, de koffieboer en de supermarkt, het abbonement voor de dierentuin en de 10 badenkaart voor het zwembad. Van die dingen die je wel regelmatig nodig hebt maar waar eigenlijk geen logische plek voor is. Dit is wel typisch zo'n plek die je regelmatig moet opruimen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven