Hoe ruim je goed en gestructureerd op.

12-08-2019 11:38 78 berichten
Alle reacties Link kopieren
Goedendag..

Het is vakantie, kinderen zijn uit logeren en ons huis is in een halve vuilnisbuilt veranderd. ;-)
Tijd dus om de boel eens goed aan te pakken.
Ik merk aan mijzelf dat het in het huis chaos is. Om deze reden kan ik niet goed beginnen overal waar ik kijk ligt rommel, zowel in het huis en achter de kasten.
Het heeft niet zoveel zin om de boel alleen maar te verplaatsen zodat het voor het oog netjes is.
Dus wie heeft er de tip en hoe pak ik het aan.
Het maar gewoon gaan beginnen lukt mij niet zo goed. Wellicht is het gewoon de trap onder de de komt die ik nodig heb.
Alle reacties Link kopieren
6Flick schreef:
12-08-2019 12:23
Ja, je moet de serie wel met een Amerikaans klontje suiker nemen. Die mensen hebben zoveel ruimte en zoveel spullen, bizar! :-D
Ik vind het vooral zo'n saaie serie
Keek uiteindelijk alleen de laatste 5minuten, voor het resultaat. Zit geen vaart in, en het neuzelt maar door
Alle reacties Link kopieren
Ik vind Kon Mari echt een prima methode, maar als het echt een chaos is en je hebt nergens een plekje waar het rustig is dan zou ik daar dus niet zomaar aan beginnen. Als je al een ruimte hebt waar je alles neer kan gooien en het rustig kan laten liggen als je gaat eten dan lijkt het me wel een prima methode. Maar als het echt een chaos is dan is het vooral het laag hangende fruit eerst.

Mag ik niet komen helpen? Ik houd wel van opruimen....
Alle reacties Link kopieren
Ilovefairytales schreef:
12-08-2019 12:07
Ik begin eerst met schoonmaken wat belangrijkst is.
Keuken, wc , vloeren, stofvrij, vuil vrij en alle kleding wassen en drogen. Waar ik slaap dat schoon is.
Ik zorg dat het bewoonbaar is en het fijn voelt thuis.
Als ik dat allemaal af heb.

Dan begin ik ook kamer voor kamer. Kast voor kast.
Jij hebt kids, ik niet. Lijkt me bijv handig als je 1x per week of per maand kijkt en sorteert in bakken? Dat je het zeg maar bijhoudt. Of spullen die je kan opbergen.

Weggooien is zonde. Heel veel kringloopwinkels doe je plezier om daar te doneren. Of verkopen via marktplaats?
als ik echt wil gaan opruimen laat ik dat schoonmaken van keuken e.d juist op de tweede plaats. Als ik dat gedaan heb, vind ik dat ik wel weer genoeg gedaan heb. Dus eerst de keukenkasten, lades, eventueel vriezer ontdooien, daarna pas de vloer doen.
De waarheid is dat iedereen zomaar wat probeert
Alle reacties Link kopieren
Ik begrijp nu, dat ik Kon Mari doe? Wat was ik 40 jaar geleden (toen ik dit als tiener deed) mijn tijd al ver vooruit! :idee: :whoops:
Zonder oorzaak geen gevolg
Alle reacties Link kopieren
polkat schreef:
12-08-2019 12:47
Ik begrijp nu, dat ik Kon Mari doe? Wat was ik 40 jaar geleden (toen ik dit als tiener deed) mijn tijd al ver vooruit! :idee: :whoops:
maar helaas niet rijk door geworden
De waarheid is dat iedereen zomaar wat probeert
Alle reacties Link kopieren
nlies schreef:
12-08-2019 12:48
maar helaas niet rijk door geworden
:proud:

Ik vind dat er hele goede tips worden gegeven. Vooral de combi van eerst laag hangend fruit, dan kamer voor kamer (kast voor kast).
En bedenken of je wel genoeg bergruimte hebt. Vaste plek voor alles is altijd prio 1 in dit soort gevallen ja.
Ben heel benieuwd of je er iets aan hebt TO. Ik krijg er ook opruimkriebels van; maar ben al redelijk bij. ;-D
Een theorie stelt dat, als iemand ooit ontdekt waar het Universum precies voor dient en waarom het er is, het meteen zal verdwijnen en vervangen zal worden door iets dat nog bizarder en onbegrijpelijker is. Een andere theorie stelt dat dit al gebeurd is.
Alle reacties Link kopieren
Mijn huis is altijd 'bij' sinds ik steeds meer minimalistisch ging leven. Wat niet meevalt met een gezin.

Maar ik ruim wel eens bij mijn moeder op die wat hoarder trekjes heeft.
En daar hanteer ik de regel 'waar stof op zit gaat weg'.
Want, of je gebruikt het blijkbaar nooit of je bent slecht in je huis schoon en netjes houden. In dat laatste geval is het hebben van weinig (vaak nutteloze) spullen aan te raden.

Geeft trouwens ook rust en ruimte in je hoofd. Bezit is vaak gewoon belast.

Begin gewoon in je keuken en woonkamer. Kastje voor kastje en hoek voor hoek. Daar ervaar je gelijk de rust van een opgeruimd huis en geeft wellicht moed om daarna boven op te ruimen.
Alle reacties Link kopieren
summerheat schreef:
12-08-2019 13:26

Begin gewoon in je keuken en woonkamer. Kastje voor kastje en hoek voor hoek. Daar ervaar je gelijk de rust van een opgeruimd huis en geeft wellicht moed om daarna boven op te ruimen.
grappig, ik zou boven beginnen
Alle reacties Link kopieren
nlies schreef:
12-08-2019 12:48
maar helaas niet rijk door geworden
:whut:
Zonder oorzaak geen gevolg
Alle reacties Link kopieren
Je moet het zó doen dat je geen spijt krijgt. Dus je moet wel zeker zijn dat je echt afstand wil doen van je verzameling tinnen vaasjes of tweederde van je vakantiefoto's.

Als je helemaal niet meer weet wat er in een bepaalde doos zit die al vijf jaar stof staat te verzamelen dan kan je hem wel gewoon weggooien. Als je een ruime zolder hebt die je niet nodig hebt dan zou ik daar voorlopig alles neerzetten.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Alle reacties Link kopieren
Aan het einde van een seizoen gooi ik vaak wat dingen weg. Niet teveel; alleen spullen die ik echt niet meer zal gebruiken.

Bijvoorbeeld met Nieuwjaar gooi ik kerstitems weg. Totdat alles weer in de plekken past die ik daarvoor had bedoeld. Meer hoeft niet.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Alle reacties Link kopieren
Voor alles een vaste plek. Overbodige spullen wegdoen naar weggeefwinkel, kringloop, verkopen op marktplaats etc.
Ik heb standaard een vuilniszak liggen, waar ik zo nu en dan spullen in verzamel, die ik wegdoe.
Voor iedereen een groene tuin
Alle reacties Link kopieren
Gewoon. Zorgen dat je nooit hoeft op te ruimen. Gelijk alles wat je gebruikt hebt, op zijn plaats terugleggen. Je kinderen ook leren dat te doen. Kleding na het wassen meteen opvouwen of in een strijkmand leggen. En dan ook één maal per week strijken. Papieren direct in de ordner stoppen waar ze thuishoren: verzekeringen, hypotheek, bankafschriften, enz. Kost je een paar minuten werk per dag, maar dan hoef je nooit een vuilnisbelt of ontplofte rommelbende te lijf te gaan.
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
Alle reacties Link kopieren
pejeka schreef:
12-08-2019 19:43
Gewoon. Zorgen dat je nooit hoeft op te ruimen. Gelijk alles wat je gebruikt hebt, op zijn plaats terugleggen. Je kinderen ook leren dat te doen. Kleding na het wassen meteen opvouwen of in een strijkmand leggen. En dan ook één maal per week strijken. Papieren direct in de ordner stoppen waar ze thuishoren: verzekeringen, hypotheek, bankafschriften, enz. Kost je een paar minuten werk per dag, maar dan hoef je nooit een vuilnisbelt of ontplofte rommelbende te lijf te gaan.
Eerst KonMari en daarna dit hierboven.
Alle reacties Link kopieren
pejeka schreef:
12-08-2019 19:43
Gewoon. Zorgen dat je nooit hoeft op te ruimen. Gelijk alles wat je gebruikt hebt, op zijn plaats terugleggen. Je kinderen ook leren dat te doen. Kleding na het wassen meteen opvouwen of in een strijkmand leggen. En dan ook één maal per week strijken. Papieren direct in de ordner stoppen waar ze thuishoren: verzekeringen, hypotheek, bankafschriften, enz. Kost je een paar minuten werk per dag, maar dan hoef je nooit een vuilnisbelt of ontplofte rommelbende te lijf te gaan.
Idd, bijhouden. Clean as you go methode. Werkt hier al jaren prima.
Voor iedereen een groene tuin
Alle reacties Link kopieren
Tvp omdat ik altijd goede tips kan gebruiken
Behold, the field in which I grow my fucks. Lay thine eyes upon it.. thou shalt see that it is barren!
Alle reacties Link kopieren
pejeka schreef:
12-08-2019 19:43
Gewoon. Zorgen dat je nooit hoeft op te ruimen. Gelijk alles wat je gebruikt hebt, op zijn plaats terugleggen. Je kinderen ook leren dat te doen. Kleding na het wassen meteen opvouwen of in een strijkmand leggen. En dan ook één maal per week strijken. Papieren direct in de ordner stoppen waar ze thuishoren: verzekeringen, hypotheek, bankafschriften, enz. Kost je een paar minuten werk per dag, maar dan hoef je nooit een vuilnisbelt of ontplofte rommelbende te lijf te gaan.
Kom jij mijn dochter van 8 maanden even uitleggen hoe dat werkt?
Alle reacties Link kopieren
Kaaaaaaaatje schreef:
13-08-2019 09:16
Kom jij mijn dochter van 8 maanden even uitleggen hoe dat werkt?
een kind maakt niet door het hele huis rommel.
Zorg voor 1 grote mand (of lade) voor speelgoed, en gooi daar aan het eind van de dag alle speelgoed etc in.
Een lap (luierdoek) onder kind tijdens het eten, al het gemors is zo in de wasmachine
etc

(maar, het huishouden bijhouden met een kind is wel veel meer gedoe, dan even snel in je eentje. Een werkster voor het grote werk is erg prettig)
Alle reacties Link kopieren
pejeka schreef:
12-08-2019 19:43
Gewoon. Zorgen dat je nooit hoeft op te ruimen. Gelijk alles wat je gebruikt hebt, op zijn plaats terugleggen. Je kinderen ook leren dat te doen. Kleding na het wassen meteen opvouwen of in een strijkmand leggen. En dan ook één maal per week strijken. Papieren direct in de ordner stoppen waar ze thuishoren: verzekeringen, hypotheek, bankafschriften, enz. Kost je een paar minuten werk per dag, maar dan hoef je nooit een vuilnisbelt of ontplofte rommelbende te lijf te gaan.
Ben het hier wel mee eens. De openingspost, ik was daar ook echt verbaast over dat iemand het zo ver laat komen en dan door de bomen met bos niet meer ziet..

Ik ben echt geen pietje precies, maar ook vroeger met kleine kinderen, huisdieren, werk, geen droger en geen vaatwasser was er nooit echt een bom ontploft
Tuurlijk wel eens speelgoed door de hele kamer, maar dat ruim je aan het eind van de dag toch weer op?
Alle reacties Link kopieren
pearle schreef:
13-08-2019 09:33
Ben het hier wel mee eens. De openingspost, ik was daar ook echt verbaast over dat iemand het zo ver laat komen en dan door de bomen met bos niet meer ziet..
vrienden van ons, hebben zo'n huishouden.
Als je binnenkomt, moet je een stapel spullen van de bank halen om te kunnen zitten.
Het dressoir heb ik in geen jaren meer gezien, ligt een bult rommels boven op. In de kamers staan overal kratten met dozen&spullen.
Laatst kreeg hun jongste een 'nieuwe kamer', het kind is 15, maar kon geen spullen kwijt in haar kasten, want lagen nog broeken maatje 98 in.
Alle reacties Link kopieren
lilalinda schreef:
13-08-2019 09:40
vrienden van ons, hebben zo'n huishouden.
Als je binnenkomt, moet je een stapel spullen van de bank halen om te kunnen zitten.
Het dressoir heb ik in geen jaren meer gezien, ligt een bult rommels boven op. In de kamers staan overal kratten met dozen&spullen.
Laatst kreeg hun jongste een 'nieuwe kamer', het kind is 15, maar kon geen spullen kwijt in haar kasten, want lagen nog broeken maatje 98 in.
:biggrin: dat is wel heel ernstig
Voor iedereen een groene tuin
Alle reacties Link kopieren
lilalinda schreef:
13-08-2019 09:20
een kind maakt niet door het hele huis rommel.
Zorg voor 1 grote mand (of lade) voor speelgoed, en gooi daar aan het eind van de dag alle speelgoed etc in.
Een lap (luierdoek) onder kind tijdens het eten, al het gemors is zo in de wasmachine
etc

(maar, het huishouden bijhouden met een kind is wel veel meer gedoe, dan even snel in je eentje. Een werkster voor het grote werk is erg prettig)
Natuurlijk heb je gelijk met je eerste deel, maar het is nogal gemakkelijk gezegd als je zelf geen kinderen hebt (zoals je ook zegt in deel 2). Er wordt meer naar binnen en buiten gelopen, er wordt meer geknoeid, en vooral er is heel veel meer spul aanwezig in je huis en dat moet allemaal ook maar weer opgeruimd worden.

Een tip die hier uit voort komt. Wij hebben heel veel speelgoed gekregen van mijn broers, dus het is nogal veel. Wij hebben dus zeker de helft en misschien nog wel meer op zolder staan. Dat betekent dus ook dat we regelmatig gaan winkelen op zolder om te kijken welk speelgoed leuk is om beneden naar te zetten, maar dan moet er dus ook speelgoed mee naar zolder om ruimte te maken. Minder speelgoed = minder opruimen en bij ons ook duidelijk meer spelen.
Alle reacties Link kopieren
pearle schreef:
13-08-2019 09:33
Ben het hier wel mee eens. De openingspost, ik was daar ook echt verbaast over dat iemand het zo ver laat komen en dan door de bomen met bos niet meer ziet..

Ik ben echt geen pietje precies, maar ook vroeger met kleine kinderen, huisdieren, werk, geen droger en geen vaatwasser was er nooit echt een bom ontploft
Tuurlijk wel eens speelgoed door de hele kamer, maar dat ruim je aan het eind van de dag toch weer op?
Als je opruimerig bent is dit echt wel heel makkelijk gezegd. Ik zou het ook niet zomaar zo ver laten komen, maar ik snap wel dat als het eenmaal zo ver is het heel moeilijk is om het weer opgeruimd te krijgen. Zeker niet als opruimen toch al niet je sterkste punt is.

en hoe tuurlijk is dat je dat aan het einde van de dag opruimt? Ik wil aan het einde van de dag eigenlijk ook wel sporten en een keer iets leuks doen voor mezelf, dus ik snap best wel dat dat niet zo tuurlijk is.
Alle reacties Link kopieren
pejeka schreef:
12-08-2019 19:43
Gewoon. Zorgen dat je nooit hoeft op te ruimen. Gelijk alles wat je gebruikt hebt, op zijn plaats terugleggen. Je kinderen ook leren dat te doen. Kleding na het wassen meteen opvouwen of in een strijkmand leggen. En dan ook één maal per week strijken. Papieren direct in de ordner stoppen waar ze thuishoren: verzekeringen, hypotheek, bankafschriften, enz. Kost je een paar minuten werk per dag, maar dan hoef je nooit een vuilnisbelt of ontplofte rommelbende te lijf te gaan.
Voor iemand die niet zo opruimerig is, is het even moeilijk om op te ruimen als het voor jou zou zijn, als met jou zou zeggen dat je een week niet mag ruimen, dus alles moet laten liggen waar het gebruikt is.
De waarheid is dat iedereen zomaar wat probeert
Het opruimen van actieve topics gaat TO in elk geval wel uitstekend af, ze is nooit meer teruggeweest

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven