Wonen in Leiden

13-08-2019 08:22 49 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi,

Volgend jaar verhuizen wij na een lange tijd buitenland terug naar Nederland. We willen heel graag in de binnenstad/centrum van Leiden (of loopafstand van) gaan wonen.

Mijn vraag is wat de leukste plekken zijn om te wonen, en welke buurten moeten we vermijden. Alvast bedankt voor alle tips!
Alle reacties Link kopieren
welke buurten kan jij je veroorloven? Leiden (binnenstad) is erg duur, wanneer je gaat kopen of in de vrije sector wilt huren.
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
Alle reacties Link kopieren
Centrum zelf us leuk, maar moet je flink de portemonnee voor trekken. Verder is Vreewijk leuk, anderen lopen helemaal weg met professorenwijk. Groenoord (nieuwbouw) is leuk, maar wel beduidend verder van het centrum (al valt dat allemaal ook wel weer mee, zo groot is Leiden niet. Stevenshof zou ik overslaan, vind ik persoonlijk een troosteloze jaren 80/90 woonwijk, en een stukje fietsen. De kooi staat niet heel denderend bekend (volkswijk), en merenwijk eerste deel staat ook niet denderend bekend (hoge flats).

Grootste uitdaging lijkt me niet bepalen waar je wil wonen, maar wel hoe he ertussen gaat komen. Wil je kopen if huren? Wat is je budget? De woningmarkt in Leiden is mega overspannen, dus je moet flink in de buidel tasten.
Alle reacties Link kopieren
We hebben nog geen idee van ons budget, hangt van nieuwe baan/loon af. Dus voor nu heel graag tips waar het leuk is en wat mindere buurten zijn zonder naar de prijzen te kijken :D
Alle reacties Link kopieren
Followthesun90 schreef:
13-08-2019 08:32
Centrum zelf us leuk, maar moet je flink de portemonnee voor trekken. Verder is Vreewijk leuk, anderen lopen helemaal weg met professorenwijk. Groenoord (nieuwbouw) is leuk, maar wel beduidend verder van het centrum (al valt dat allemaal ook wel weer mee, zo groot is Leiden niet. Stevenshof zou ik overslaan, vind ik persoonlijk een troosteloze jaren 80/90 woonwijk, en een stukje fietsen. De kooi staat niet heel denderend bekend (volkswijk), en merenwijk eerste deel staat ook niet denderend bekend (hoge flats).

Grootste uitdaging lijkt me niet bepalen waar je wil wonen, maar wel hoe he ertussen gaat komen. Wil je kopen if huren? Wat is je budget? De woningmarkt in Leiden is mega overspannen, dus je moet flink in de buidel tasten.
Ik had idd al gezien dat Leiden prijzig is. We hebben denk ik wel een redelijk ruim budget en hoeven niet perse iets heel groots. Liefst iets van voor 1900 of begin 1900. Ik hou Funda al een tijdje in de gaten en zie ook wel eens woningen in bv de Lage Mors en in de buurt van de Haagweg, is dat leuk?
Maar het centrum en de binnenstad zelf spreekt ons nog het meest aan en als het dan buiten het centrum is dan het liefst op niet meer dan 10 min lopen.

Willen misschien eerst tijdelijk huren als we niet meteen ons droomhuis vinden en vrije sector lukt ons wel, zag ook al een behoorlijk aanbod op Funda staan.
Alle reacties Link kopieren
Dus jullie hebben nog geen baan in NL?

Waarom dan perse Leiden, er zijn zoveel leuke steden om te wonen in NL. Wie weet krijgen jullie een droombaan aangeboden in Noord-Holland of in de buurt van Dordrecht.
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
Alle reacties Link kopieren
Baan komt helemaal goed :)
Leiden spreekt ons heel erg aan dus daar willen we graag om verschillende redenen wonen.

Ben vooral geïnteresseerd in goede tips over buurten en de mindere buurten om te vermijden.
Alle reacties Link kopieren
Ik ben wel benieuwd naar je redenen voor Leiden? Het is wel echt heel erg studentenstad, met name de binnenstad. Wel een hele mooie, gezellige stad, maar zoals gezegd echt heel erg duur om te wonen. Lage Mors/Haagweg is prima. Niet de mooiste sfeer van de binnenstad maar echt zo dichtbij!
Alle reacties Link kopieren
Om de sfeer spreekt de binnenstad mij heel erg aan, de levendige studenten sfeer vind ik erg leuk.
Verder spreekt de stad mij aan vanwege de ligging (niet ver van strand en zee), de maat (niet al te groot maar zeker wel echt een stads gevoel) en het historische centrum vind ik prachtig.

Vandaar ook dat de binnenstad onze voorkeur heeft. We willen zo spontaan naar een leuk restaurantje of bioscoop kunnen lopen.

Ik zou niet meer in een kleine plaats of dorp kunnen aarden denk ik na al die jaren in het centrum van een miljoenenstad gewoond te hebben (Tokyo). Ik wil leven om me heen en winkels etc op loopafstand hebben :)

Mijn oudste wil ook in Leiden studeren dus dat is ook een reden.
Alle reacties Link kopieren
Ah als je die drukte heerlijk vindt dan is de binnenstad echt prima, je zult t waarschijnlijk zelfs als erg rustig ervaren. Ik wilde Waardeiland aanraden, ruime woningen aan het water, steenworp van de binnenstad maar wel rust, maar dat past jullie dan waarschijnlijk juist niet. De Kooi en Zeeheldenbuurt zijn echte volksbuurten. Merenwijk en Stevenshof zal voor jullie te saai zijn. Componistenbuurt te ver uit het centrum voor wat jullie willen. Je zou in Lammenschans kunnen kijken evt. In het centrum zelf maakt t niet zoveel uit waar je zit. Het centrum is klein en allemaal prima.
Alle reacties Link kopieren
Minik schreef:
13-08-2019 09:55
Ah als je die drukte heerlijk vindt dan is de binnenstad echt prima, je zult t waarschijnlijk zelfs als erg rustig ervaren. Ik wilde Waardeiland aanraden, ruime woningen aan het water, steenworp van de binnenstad maar wel rust, maar dat past jullie dan waarschijnlijk juist niet. De Kooi en Zeeheldenbuurt zijn echte volksbuurten. Merenwijk en Stevenshof zal voor jullie te saai zijn. Componistenbuurt te ver uit het centrum voor wat jullie willen. Je zou in Lammenschans kunnen kijken evt. In het centrum zelf maakt t niet zoveel uit waar je zit. Het centrum is klein en allemaal prima.
Dank voor je tips! Ja we houden van de drukte, zijn dat ook al zo lang gewend hier in Tokyo (wonen nu op 10 min lopen van het drukste voetgangers kruispunt) maar missen de natuur ook en dat is fijn aan Leiden. Je bent de stad zo uit en zo op het strand/bos :)

Wordt eigenlijk alles binnen de singels als binnenstad/centrum gezien? Lammenschans lijkt mij persoonlijk weer wat te ver uit het centrum vandaan net als de Burgemeesterswijk en Tuinstadwijk. Denk idd dat het echte centrum binnen de singels het leukste is voor ons en goed te horen dat daar dus niet echt slechte buurten zijn! Maar we gaan ook uiteraard zelf kijken en rondlopen in de buurten rond het centrum.

We hebben gelukkig geen haast met het kopen van een woning en kunnen altijd eerst tijdelijk huren.
Alle reacties Link kopieren
Ja. Alles binnen de singels is in Leiden de binnenstad. En in de binnenstad heb je grofweg drie typen mensen: studenten, mensen die veel geld hebben (gespaard) en in een luxe grachtenpand wonen en wat gezinnen. De gezinnen zijn sterk in de minderheid. Op straat zie je vooral heel veel studenten maar met bijvoorbeeld Leids Ontzet zie je juist de échte Leidenaren (vrijwel alle studenten komen voor en gaan weer weg na hun studie). Binnenstad is heel ‘wit’, je ziet echt opvallend weinig getinte mensen op straat. Waar dat aan ligt, geen idee, maar ik vind dat wel iets aan Leiden wat echt heel anders is dan Amsterdam, Den Haag en Rotterdam bijv.
Alle reacties Link kopieren
Ah ok dat dacht ik al van de singels. En het viel mij ook idd op dat de binnenstad erg 'wit' is. Daar zullen wij dan wat verandering in brengen (mijn man dan) :P

Ik heb wel voor ons betaalbare woningen in de binnenstad gezien gelukkig. Zag ook dat die snel verkocht worden dus als we wat zien tegen die tijd moeten we snel zijn denk ik.
Alle reacties Link kopieren
Ja een aankoopmakelaar zal in Leiden wel een must zijn, of je moet echt flink overbieden. De woningmarkt is erg overspannen...
Alle reacties Link kopieren
Ok dan gaan we daar naar op zoek. Hoop dat de markt zich wel wat zal ontspannen volgend jaar!

Woon jij zelf in Leiden?
Alle reacties Link kopieren
Niet meer, maar heb er wel vijf jaar gewoond als student en veel opgepast bij gezinnen met kinderen in verschillende wijken in Leiden. Ook verschillende kennissen die in Leiden wonen.

Ben zelf uiteindelijk vertrokken omdat na een studentenkamer er echt niks betaalbaars te vinden was. Veel vrienden wonen nog wel in Leiden maar veel in huurwoningen. Degenen die gaan kopen vertrekken toch langzaam maar zeker uit Leiden, lastig om iets betaalbaars te vinden. Maar dat zijn mensen die nu tussen de 5 en 10 jaar aan het werk zijn, dus jullie zijn al een stuk verder in je carrière als ik het verhaal goed begrijp dus hebben mogelijk ook een stuk meer financiële middelen.
De binnenstad is binnen de singels, dan begint het met 5 ton denk ik. Parkeren is meer dan hel.
Alle reacties Link kopieren
Minik schreef:
13-08-2019 23:00
Niet meer, maar heb er wel vijf jaar gewoond als student en veel opgepast bij gezinnen met kinderen in verschillende wijken in Leiden. Ook verschillende kennissen die in Leiden wonen.

Ben zelf uiteindelijk vertrokken omdat na een studentenkamer er echt niks betaalbaars te vinden was. Veel vrienden wonen nog wel in Leiden maar veel in huurwoningen. Degenen die gaan kopen vertrekken toch langzaam maar zeker uit Leiden, lastig om iets betaalbaars te vinden. Maar dat zijn mensen die nu tussen de 5 en 10 jaar aan het werk zijn, dus jullie zijn al een stuk verder in je carrière als ik het verhaal goed begrijp dus hebben mogelijk ook een stuk meer financiële middelen.
Ja dat snap ik helemaal, als je net begint is het onbetaalbaar tenzij je het niet erg vindt om heel klein te wonen en daar heel veel geld voor te betalen. Onze kinderen zijn al wat ouder en de oudste wil maar voor korte tijd thuis wonen dus hebben niet iets heel groots nodig. Ook vinden wij de omgeving belangrijker dan de maat van het huis.
Ook hebben we inmiddels wat kunnen sparen dus dat kunnen we in een eventueel koophuis stoppen.
Alle reacties Link kopieren
Orișa schreef:
13-08-2019 23:04
De binnenstad is binnen de singels, dan begint het met 5 ton denk ik. Parkeren is meer dan hel.

Dat zijn idd ook de prijzen die ik vaak op Funda zie maar zie ook heel vaak huizen die daaronder zitten qua prijs maar daar moet je snel bij zijn denk ik.

Parkeren lijkt mij ook een probleem en zat al naar koop parkeerplekken te kijken. We zullen de auto niet dagelijks nodig hebben dus dan is een plek kopen in een garage ook een mogelijkheid als dat financieel lukt. Kun je hem altijd in de garage zetten als je geen plekje kunt vinden.
Alle reacties Link kopieren
Je hebt in Leiden zelf sowieso bijzonder weinig aan een auto en naar de andere grote steden is het vaak sneller met ov (zeker als je in de binnenstad woont, met de fiets of lopend naar het station kunt). Dus je auto wat verder weg zetten zou ik zeker overwegen als je er niet dagelijks mee naar je werk hoeft. Parkeervergunning valt ook wel mee qua kosten alleen dan moet je nog een plek zien te vinden 😉 is de ene keer makkelijker dan de andere.
Alle reacties Link kopieren
We willen ook de auto niet gebruiken voor in Leiden maar voornamelijk om de stad uit te komen.

Wij zijn wat openbaar vervoer betreft heel erg verwend in Tokyo :P Het is snel, bijna geen vertragingen, schoon en efficient. En vooral stil; bijna niemand praat en vooral niemand belt :D
Openbaar vervoer vind ik minder handig en prettig in Nederland en voor werk zal mijn man het maar beperkt nodig hebben (gaat waarschijnlijk vooral vanuit huis werken).


Ik las idd al dat een parkeervergunning niet zo duur is en is altijd handig om ook te hebben.
Alle reacties Link kopieren
Er zijn zat getinte mensen in Leiden, maar die komen vooral s’avonds tevoorschijn. Ben geboren en getogen in Leiden. Woon nu in Zoetermeer. Ik en wat vrienden zijn naar randgemeentes toe verhuisd en willen nooit meer terug.
Maar dat is meer omdat we nu lekker anoniem zijn.
beetjegek schreef:
14-08-2019 13:30
Er zijn zat getinte mensen in Leiden, maar die komen vooral s’avonds tevoorschijn. Ben geboren en getogen in Leiden. Woon nu in Zoetermeer. Ik en wat vrienden zijn naar randgemeentes toe verhuisd en willen nooit meer terug.
Maar dat is meer omdat we nu lekker anoniem zijn.
Wat is dit nou voor iets raars.
Alle reacties Link kopieren
ik woon al bijna mijn hele leven in Leiden, inmiddels bijna 50 jaar, en ik werk bij een makelaar. Binnen de singel wordt beschouwd als binnenstad. De woningen zijn net als in Delft en bv Haarlem duur. wat betreft de "witte" binnenstad, daar kan ik me totaal niet in vinden. Leiden is behoorlijk multi culti.
Verder geef je aan eventueel eerst te willen gaan huren, maar huren is misschien zelfs nog wel lastiger dan kopen. Die woningen gaan zeker in het centrum en omgeving als warme broodjes. succes!
Parkeren is goed te doen hoor, mijn dochter woont in het centrum, en een parkeervergunning valt inderdaad mee. En er zijn veel leuke restaurantjes bijgekomen in Leiden. En een groot pluspunt vind ik dat je lekker dicht bij het strand woont, half uurtje fietsen en je bent er. Ik wil er in ieder geval niet meer weg!
Een parkeervergunning is geen probleem en niet duur. Een parkeerplek vinden voor je auto wel en ook voor visite kan je maar heel weinig parkeerminuten kopen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven