Wonen in Leiden

13-08-2019 08:22 49 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi,

Volgend jaar verhuizen wij na een lange tijd buitenland terug naar Nederland. We willen heel graag in de binnenstad/centrum van Leiden (of loopafstand van) gaan wonen.

Mijn vraag is wat de leukste plekken zijn om te wonen, en welke buurten moeten we vermijden. Alvast bedankt voor alle tips!
Alle reacties Link kopieren
Orișa schreef:
14-08-2019 13:50
Een parkeervergunning is geen probleem en niet duur. Een parkeerplek vinden voor je auto wel en ook voor visite kan je maar heel weinig parkeerminuten kopen.
parkeerplek valt ook zeker mee, voor je visite is een ander verhaal. er zijn genoeg parkeergarages rond het centrum, maar het is duur.
Alle reacties Link kopieren
hennameis schreef:
14-08-2019 13:46
ik woon al bijna mijn hele leven in Leiden, inmiddels bijna 50 jaar, en ik werk bij een makelaar. Binnen de singel wordt beschouwd als binnenstad. De woningen zijn net als in Delft en bv Haarlem duur. wat betreft de "witte" binnenstad, daar kan ik me totaal niet in vinden. Leiden is behoorlijk multi culti.
Verder geef je aan eventueel eerst te willen gaan huren, maar huren is misschien zelfs nog wel lastiger dan kopen. Die woningen gaan zeker in het centrum en omgeving als warme broodjes. succes!
Parkeren is goed te doen hoor, mijn dochter woont in het centrum, en een parkeervergunning valt inderdaad mee. En er zijn veel leuke restaurantjes bijgekomen in Leiden. En een groot pluspunt vind ik dat je lekker dicht bij het strand woont, half uurtje fietsen en je bent er. Ik wil er in ieder geval niet meer weg!
Goed te horen dat jij en je familie naar volle tevredenheid in Leiden wonen! De voordelen die je opnoemt spreken ons ook allemaal aan. Ik hou de huurwoningen ook in de gaten in Leiden en zie idd dat die ook snel gaan maar we hebben geen haast en hebben een flink budget. Hebben een stacaravan in Noordwijk waar we eerst in zullen gaan wonen en hebben dan vanaf het voorjaar (scholen beginnen pas na de zomer) om naar een huis (huur/koop) te zoeken dus dat komt goed!

Leuk ook dat je bij een makelaar in Leiden werkt! Misschien komen we elkaar nog wel eens tegen :D
Alle reacties Link kopieren
En wat parkeren betreft gaan we proberen of we een parkeerplek in een parkeergarage kunnen kopen, dan kan het bezoek daar parkeren :)
Alle reacties Link kopieren
Beleza schreef:
14-08-2019 14:29
En wat parkeren betreft gaan we proberen of we een parkeerplek in een parkeergarage kunnen kopen, dan kan het bezoek daar parkeren :)
er zijn zelfs woningen met een parkeergarage onder hun huis, maar dat zijn uitzonderingen.. ;-)

wie weet tot ziens, succes met zoeken!
hennameis schreef:
14-08-2019 14:16
parkeerplek valt ook zeker mee, voor je visite is een ander verhaal. er zijn genoeg parkeergarages rond het centrum, maar het is duur.
Ligt dan echt aan waar je on het centrum woont.
Alle reacties Link kopieren
Orișa schreef:
14-08-2019 14:53
Ligt dan echt aan waar je on het centrum woont.
er zijn nu 4 grote parkeergarages aan de rand van de stad, waaronder 2 grote nieuwe, onder de garenmarkt (bijna klaar) onder de lammermarkt, een grote bij de Albert Hein aan de Hooigracht en bij de morspoort. Verder is er een grote parkeer gelegenheid aan het oude van Gend en Loos gebouw, daar kan je je auto parkeren en word je met een busje in de stad afgezet, maakt niet uit waar. Dus dat is echt geen probleem.
hennameis schreef:
14-08-2019 15:04
er zijn nu 4 grote parkeergarages aan de rand van de stad, waaronder 2 grote nieuwe, onder de garenmarkt (bijna klaar) onder de lammermarkt, een grote bij de Albert Hein aan de Hooigracht en bij de morspoort. Verder is er een grote parkeer gelegenheid aan het oude van Gend en Loos gebouw, daar kan je je auto parkeren en word je met een busje in de stad afgezet, maakt niet uit waar. Dus dat is echt geen probleem.
Daar ga ik toch niet parkeren?
Voor visite kan ik 200 minuten kopen, vroeger kon je buiten de singels parkeren en dan kwam ik daar prima mee weg.
Buiten de singels mag je voor 800 minuten inkopen en heb je meer parkeerplek, maar daar mag dan niet geparkeerd worden met zone A.
Alle reacties Link kopieren
Orișa schreef:
14-08-2019 15:13
Daar ga ik toch niet parkeren?
Voor visite kan ik 200 minuten kopen, vroeger kon je buiten de singels parkeren en dan kwam ik daar prima mee weg.
Buiten de singels mag je voor 800 minuten inkopen en heb je meer parkeerplek, maar daar mag dan niet geparkeerd worden met zone A.
die grote parkeerplaats met busjes is juist perfect, ik heb een vriendin aan de witte singel wonen, al haar visite maakt daar gebruik van.
maar inderdaad parkeren in Leiden is duur, maar het is nog geen amsterdam en ook geen reden voor mij om er niet te gaan wonen. Ik vind juist de randgemeenten verschrikkelijk. Niet voorschoten en oegstgeest maar de rest.... voor geen goud.
hennameis schreef:
14-08-2019 16:13
die grote parkeerplaats met busjes is juist perfect, ik heb een vriendin aan de witte singel wonen, al haar visite maakt daar gebruik van.
maar inderdaad parkeren in Leiden is duur, maar het is nog geen amsterdam en ook geen reden voor mij om er niet te gaan wonen. Ik vind juist de randgemeenten verschrikkelijk. Niet voorschoten en oegstgeest maar de rest.... voor geen goud.
Ik geef alleen feiten, nergens een mening over waar wel of niet wonen. Maar doen alsof parkeren in de binnenstad een peulenschil is is niet eerlijk.
Alle reacties Link kopieren
hennameis schreef:
14-08-2019 16:13
Ik vind juist de randgemeenten verschrikkelijk. Niet voorschoten en oegstgeest maar de rest.... voor geen goud.
Welke rest is dat dan? Dat is dan toch alleen Leiderdorp?
Alle reacties Link kopieren
Thoth schreef:
14-08-2019 16:39
Welke rest is dat dan? Dat is dan toch alleen Leiderdorp?
leiderdorp, zoeterwoude, valkenburg, en verder weg, leidschendam, zoetermeer, enz enz
Alle reacties Link kopieren
Wij zijn ook niet geïnteresseerd in de randgemeenten of welke andere plaats dan ook :P
Alle reacties Link kopieren
hennameis schreef:
14-08-2019 14:43
er zijn zelfs woningen met een parkeergarage onder hun huis, maar dat zijn uitzonderingen.. ;-)

wie weet tot ziens, succes met zoeken!
Ik heb ze idd op Funda gezien! Dank je wel, hoop dat we een leuk droomhuisje vinden :D
Alle reacties Link kopieren
hennameis schreef:
14-08-2019 16:13
die grote parkeerplaats met busjes is juist perfect, ik heb een vriendin aan de witte singel wonen, al haar visite maakt daar gebruik van.
maar inderdaad parkeren in Leiden is duur, maar het is nog geen amsterdam en ook geen reden voor mij om er niet te gaan wonen. Ik vind juist de randgemeenten verschrikkelijk. Niet voorschoten en oegstgeest maar de rest.... voor geen goud.
Ik en mijn kennissen willen niet eens meer dood in Leiden worden gevonden. Dus tja, ieder zijn smaak. Ik doe ook echt heel erg mijn best om niet Leids te klinken. Vreselijk.
Alle reacties Link kopieren
beetjegek schreef:
16-08-2019 08:55
Ik en mijn kennissen willen niet eens meer dood in Leiden worden gevonden. Dus tja, ieder zijn smaak. Ik doe ook echt heel erg mijn best om niet Leids te klinken. Vreselijk.
Goed dat je er dan weg bent :) Ik heb idd ook een lijst met plaatsen en steden waar ik niet dood gevonden wil worden en zou daar dan ook nooit gaan wonen.

Waar woon je nu?
Alle reacties Link kopieren
Even terug gelezen en je woont in Zoetermeer, ben ik volgens mij nog nooit geweest.

Ik moet wel eerlijk zeggen dat alleen het centrum van leiden mij aanspreekt (of vlak aan de rand) andere delen en wijken zou ik niet willen wonen.
Alle reacties Link kopieren
Over Zoetermeer is ook een vooroordeel hoor, ze noemen het vaak Zoeterminder. Maar ik woon met een park en de polder in mijn achtertuin heerlijk rustig, en toch maar een paar honderd meter van het centrum. Dat is ook wel uniek vind ik. Mijn broertje daarentegen zegt altijd dat hij Leiden nooit zal verlaten, en mijn oudere halfbroers en halfzus hebben ook een bijzonder band met hun geboortestad. Het centrum is idd wel leuk.
Alle reacties Link kopieren
Het centrum lijkt mij ook erg leuk en dat is ons doel :D
Buitenwijken vind ik vaak in geen enkele stad leuk, wil het liefste zo dicht mogelijk bij de gezelligheid zitten :)

Nu wonen we ook in het centrum en lopen zo binnen een paar minuten naar allerlei winkels, bioscopen en restaurants.
Beleza schreef:
16-08-2019 13:37
Het centrum lijkt mij ook erg leuk en dat is ons doel :D
Buitenwijken vind ik vaak in geen enkele stad leuk, wil het liefste zo dicht mogelijk bij de gezelligheid zitten :)

Nu wonen we ook in het centrum en lopen zo binnen een paar minuten naar allerlei winkels, bioscopen en restaurants.
Het voordeel is wel dat in Leiden zo’n beetje alles dicht bij het centrum is. Er zijn de laatste tijd echt een paar leuke nieuwbouwwijken bijgebouwd. De moeite waard om daar ook eens te kijken.
Alle reacties Link kopieren
Orișa schreef:
16-08-2019 13:40
Het voordeel is wel dat in Leiden zo’n beetje alles dicht bij het centrum is. Er zijn de laatste tijd echt een paar leuke nieuwbouwwijken bijgebouwd. De moeite waard om daar ook eens te kijken.
Ik kan me heel goed voorstellen dat mensen graag in nieuwbouwwijken willen wonen maar wij willen dat echt niet. Ik wil het liefste in een oud huis wonen in een historisch centrum. Nu hopen dat dat lukt :D
Beleza schreef:
16-08-2019 13:48
Ik kan me heel goed voorstellen dat mensen graag in nieuwbouwwijken willen wonen maar wij willen dat echt niet. Ik wil het liefste in een oud huis wonen in een historisch centrum. Nu hopen dat dat lukt :D
Dat begrijp ik helemaal hoor :proud:
Alle reacties Link kopieren
Je stelt vragen alsof je nog nooit in Leiden ben geweest valt mij op.
.
Alle reacties Link kopieren
jaap70 schreef:
16-08-2019 18:55
Je stelt vragen alsof je nog nooit in Leiden ben geweest valt mij op.
Ik ben er idd niet vaak geweest, echt maar vier keer denk ik. We nemen dus een risico dat weet ik maar dat vinden wij niet erg. Hebben we vaker gedaan met woonplaatsen en hebben ons echt wel eens vergist. Spullen gepakt en weg gegaan.

Maar ook weet ik wat ik voelde toen ik door de binnenstad liep en dat was een goed gevoel. Nu maar hopen dat we hetzelfde blijven voelen als we er wonen :D
Alle reacties Link kopieren
Even een update: We zijn inmiddels in Nederland aangekomen, nog net op tijd want net nadat wij aankwamen werden alle vluchten geannuleerd!
We hebben ook vrij snel een heel leuk en mooi huur appartement midden in de binnenstad van Leiden gevonden en vrijdag de sleutel gekregen.

Heel veel zin om er te gaan wonen, donderdag komen onze spullen aan :)

Nu parkeren we nog in de Morspoort en dat is goed te doen qua loopafstand, alles is vrij dicht op elkaar in Leiden (wij zijn Tokyo gewend :P )
Morgen gaat de parkeervergunning in dus dat wordt zoeken naar een plekje denk ik, hoop dat het meevalt!

Nogmaals bedankt voor alle tips in dit topic :)

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven