Huis verkopen: verkoopstylist nodig?

13-08-2019 11:14 33 berichten
Alle reacties Link kopieren
Beste forummers,

Mijn koopwoning zal binnenkort de woningmarkt opgaan. Het zou fijn zijn als deze z.s.m. wordt verkocht, voor een zo hoog mogelijke prijs. Het is een groot, degelijk huis, in redelijke staat, maar hier en daar wat mankementen.

Ik overweeg een verkoopstylist in te schakelen. Graag hoor ik wat jullie ervaringen zijn hiermee, wat heeft het ongeveer gekost en wat heeft het opgeleverd? Kortom, is het inschakelen van zo'n stylist waardevol gebleken?
Verdere tips m.b.t. de verkoop zijn ook welkom!

Dank!
Alle reacties Link kopieren
lijkt me absoluut zonde van het geld.
Zet het eerst maar eens te koop en deel je link hier via Funda, dan krijg je hele eerlijke reacties en tips
Waarom zou je dat doen? Het is geen crisis en de huizen verkopen als zoete broodjes. Gewoon opruimen en klaar ben je.
Alle reacties Link kopieren
Die mankementen verhelpen lijkt me nuttiger dan het inhuren van een verkoopstylist.
Goedkopere optie:
- koop een VT wonen. Ver-VT-woon je huis
- halveer de inboedel en zichtbare spullen
- doe kleine klusjes die veel effect hebben (lampen vervangen, verfje over een muur die er slordig uitziet, hang iets op op een lege muur, vervang lelijke planten)
- regel een schoonmaker voor een volle dag net voor de fotograaf komt
Alle reacties Link kopieren
Tenzij je een verschrikkelijk huis hebt, lijkt het me niet nodig.
Belangrijkste tip: ruim je huis op. Al die troep die je om je heen hebt, fotolijstjes/vakantiesouvenirs/je porseleinen beeldjes verzameling/stapels oude Libelles/noem maar op. Het valt me vaak op hoe ontzettend veel meuk mensen in hun huis hebben staan. Dat laat de ruimte veel kleiner lijken.
Daarnaast ff heel goed poetsen. Frisse bos veldbloemen, klaar.
-
Alle reacties Link kopieren
JonathanStrange schreef:
13-08-2019 11:21
Goedkopere optie:
- koop een VT wonen. Ver-VT-woon je huis
- halveer de inboedel en zichtbare spullen
- doe kleine klusjes die veel effect hebben (lampen vervangen, verfje over een muur die er slordig uitziet, hang iets op op een lege muur, vervang lelijke planten)
- regel een schoonmaker voor een volle dag net voor de fotograaf komt
Eens, m.n. de schoonmaker voor een blinkende keuken, schone voegen in de badkamer, glanzende ramen.
Alles sal reg kom
Alle reacties Link kopieren
Nee, natuurlijk niet. Iemand anders zei het al, maar blader 3 VT-Wonen's door en dan ben je er ook. Goed opruimen en alle meuk de deur uit. Succes!
Nothing happens for a reason
Alle reacties Link kopieren
Je kan ook op Funda even gaan kijken hoe anderen dat doen. Dan zie je hele mooie foto’s van een opgeruimd huis of vreselijke foto’s met tig jassen aan de kapstok, bed niet netjes, badkamer met overal flesjes etc.

Haal vooral veel prullen weg om het groter te laten lijken.
Alle reacties Link kopieren
Alles wat kleiner is dan een meloen uit het zicht opbergen en verder zo neutraal mogelijk. In een netwerk van ondernemers zat een stylist die dit deed en het was echt te zielig voor woorden. Ander kleur gordijnen en een kleedje over de bank en maar janken dat geen succes had.......dat potentiële klanten haar meer waarde niet zagen.... :bonk:
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
De markt is volgens mij zo bezopen dat het niet nodig zou hoeven te zijn.
Ik zou eerst zonder proberen.
Al bij een verkoopmakelaar geweest? Wat adviseerde die?
Phloxx schreef:
13-08-2019 11:30
Tenzij je een verschrikkelijk huis hebt, lijkt het me niet nodig.
Belangrijkste tip: ruim je huis op. Al die troep die je om je heen hebt, fotolijstjes/vakantiesouvenirs/je porseleinen beeldjes verzameling/stapels oude Libelles/noem maar op. Het valt me vaak op hoe ontzettend veel meuk mensen in hun huis hebben staan. Dat laat de ruimte veel kleiner lijken.
Daarnaast ff heel goed poetsen. Frisse bos veldbloemen, klaar.
Dit.
Wij zijn bezig met verkoopklaar maken.
We repareren mankementjes, geven de muren een neutraal verfje en gooien vooral heel veel weg.
Alle reacties Link kopieren
Phloxx schreef:
13-08-2019 11:30
Tenzij je een verschrikkelijk huis hebt, lijkt het me niet nodig.
Belangrijkste tip: ruim je huis op. Al die troep die je om je heen hebt, fotolijstjes/vakantiesouvenirs/je porseleinen beeldjes verzameling/stapels oude Libelles/noem maar op. Het valt me vaak op hoe ontzettend veel meuk mensen in hun huis hebben staan. Dat laat de ruimte veel kleiner lijken.
Daarnaast ff heel goed poetsen. Frisse bos veldbloemen, klaar.
Dit idd. Kijk ook eens of je alvast wat meubels kunt weghalen. Een rommelkamer kun je beter leegmaken dan vol rommel fotograferen. En laat het huis goed fotograferen. Lees eens in het funda-topic hier op Viva. Daar worden hele mooie huizen gepost, maar ook de huizen die negatief opvallen. En daar zijn best dingen bij waar je je voordeel mee kunt doen.
Bij ons zat dat all-in bij de makelaar, maar echt nuttig was het niet. Opruimen (dûh), zoveel mogelijk persoonlijke dingen uit het zicht, zoals foto’s, maar ook speelgoed en spullen van je huisdier. Ongeveer alsof je het huis alleen gemeubileerd oplevert. Ze had eigenlijk maar één goede tip: wij hadden een half blind raam (daar zat deels een muur voor). Tip was om daar een plantje voor te zetten, zodat die muur wat minder opviel.
Vraag je verkoopmakelaar welke mankementen je het beste nog aan kunt pakken. Een goede makelaar kan je dat zo vertellen. Ieder mankement is een handvat voor de koper om de vraagprijs omlaag te onderhandelen.

Verder inderdaad zo neutraal, licht en ruimtelijk mogelijk presenteren. Een stylist legt de nadruk op de sterke punten en weet de zwakkere punten te verdoezelen. Die punten kenjij natuurlijk als geen ander, je bent er misschien alleen een beetje blind voor geworden. En van mijn eigen verkoopmakelaar weet ik dat mensen een buitenruimte heel belangrijk vinden. Kleed je balkon / tuin dus een beetje aan met een gezellig zitje en wat kussentjes zodat een potentieel koper zichzelf daar al helemaal ziet zitten.
Alle reacties Link kopieren
Bij mijn makelaar zat het in het pakket. Nu ben ik zelf goed in stylen maar ik was wel benieuwd naar wat de stylist zou zeggen. Mijn hele huis was supernetjes en schoon uiteraard maar ik heb heel veel planten waardoor het ontzettend gezellig lijkt. We hebben samen 1 lijst opgehangen die ik normaal op de grond heb staan.

Ik heb een kleine collectie opgezette dieren die ik wel weg gehaald heb. Sommige mensen vinden dit blijkbaar luguber. Alleen een hertenkop en een klein gewei laten hangen.

Ik kreeg een koper die ook mijn inrichting wilde overnemen :D

Zou ik er apart voor betalen? Nee, niet in deze tijd maar als je een sfeerloos huis hebt zoals 90% op Funda zou ik wel even mijn best doen om het 'gezellig' te maken. Een bos bloemen zou ik dan weer niet doen. Dat staat echt zo gearrangeerd, vooral als er verder geen planten in huis staan.

Een huis kopen is niet altijd 100% rationeel dus hoe aangenamer de binnenkomer, hoe beter.
Alle reacties Link kopieren
Het kan wel helpen om meer kijkers te krijgen denk ik, maar ik denk dat redelijk wat mensen het zelf ook kunnen. Ik heb zelf een achtergrond in binnenhuisarchitectuur, styling etc. en toen we ons eigen huis te koop gingen zetten, waren er best wat dingen om aan te denken. Het was een tijdelijk huis en bijvoorbeeld aan de slaapkamer was nooit wat gedaan, maar met wat spreien en kleur, een plant hier en daar en alles zo licht mogelijk houden leek het bijvoorbeeld best wel wat.

Het gevolg was alleen dat we de bezichtigingen niet meer aankonden omdat het er op de foto’s heel mooi uitzag, maar dat de mensen vervolgens afhaakten omdat het in het echt een stuk minder was :mrgreen:
Alle reacties Link kopieren
Dit is wel een mooi voorbeeld:

https://www.funda.nl/koop/groningen/hui ... heerd-152/
De term: "help" in caps-lock als topic-titel is over het algemeen omgekeerd evenredig aan de ernst van het betreffende probleem.
Alle reacties Link kopieren
Stylist zou ik ook geen geld aan uitgeven, maar wel mankementen fixen, vlekken wegwerken etc. En opruimen opruimen opruimen. Het best huur je externe opslagruimte zodat de rommel echt het huis uit is, bij menig huis dat wij bekeken hebben was de zooi in de schuur/bijkeuken/trapkast weggestouwd en dat ziet er alsnog niet uit. Mensen moeten het idee krijgen dat je huis meer dan genoeg ruimte biedt voor alle spullen, dus ook de inbouwkasten waar ze in kijken moeten 'leeg' zijn.
Alle reacties Link kopieren
suzyqfive schreef:
13-08-2019 13:26
Dit is wel een mooi voorbeeld:

https://www.funda.nl/koop/groningen/hui ... heerd-152/
Mijn hemel... wat een zielloze bedoening.


Niet mijn huis, maar de mijne was vergelijkbaar:

https://www.funda.nl/koop/verkocht/gron ... straat-75/

Deze was ook heel snel verkocht, ver over de vraagprijs.
Alle reacties Link kopieren
Toevallig hebben gaan wij ons huis te koop zetten binnenkort.
Juist omdat onze tuin er nu zo prachtig bij staat hebben we de foto's vast laten maken.
het is geen hogere wiskunde hoor
* opgeruimd huis
* geen stekkers en snoeren slingerend onder een kastje
* less is more, dus alle overtollige meuk weg bergen
* badkamer fris en schoon en zonder shampoo flessen
* verse struik bloemen

Wij hebben van de fotograaf ook van de voren een hele checklist gekregen
Lijkt mij dat jij die toch ook wel krijgt?

En verder, open Funda, kijk foto's en bepaal voor jezelf....wat kan echt niet?
Luister nou maar gewoon naar wat ik zeg!
Alle reacties Link kopieren
En zorg dat je aanrecht leeg is. Hoe meer je daar op hebt staan hoe kleiner het werkoppervlak lijkt
Alle reacties Link kopieren
suzyqfive schreef:
13-08-2019 13:26
Dit is wel een mooi voorbeeld:

https://www.funda.nl/koop/groningen/hui ... heerd-152/

Neuj, niet echt. Al die losse frutsels (en dan vooral die felgekleurde shampooflessen!) doen afbreuk aan het interieur.
Wij kregen een hele lijst met tips van de fotograaf. Keuken zo leeg mogelijk (nog meer weg, dan ik zelf al had weggehaald) en overal stekkers uithalen en opbergen vond ik de meest waardevolle tips.
Alle reacties Link kopieren
suzyqfive schreef:
13-08-2019 13:26
Dit is wel een mooi voorbeeld:

https://www.funda.nl/koop/groningen/hui ... heerd-152/
Voorbeeld waarvan? Opgeruimd, of juist niet?
Ik zie vooral veel nutteloze rotzooi die niets toevoegt aan de sfeer of interieur. Dit is m.i. onvoldoende opgeruimd voor funda foto's, en tegelijk ook duidelijk dat dit niet de dagelijkse toestand is (oftewel: er is wel opgeruimd). Waarom de laatste dingen dan ook niet ff weg doen, denk ik dan?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven