Nieuwbouw of tevreden met huidige woning?

14-08-2019 11:14 100 berichten
Alle reacties Link kopieren
Sinds twee jaar woon ik met mijn vriend in een tussenwoning uit 1950 van 100 vierkante meter. Het is ons eerste huis en we vonden het destijds allebei lastig om de knoop door te hakken. Ik kom uit een dorp en vind natuur om mij heen erg fijn. Vriend komt uit een drukke stad en wil nog niet dood gevonden worden in een dorp. Uiteindelijk zijn we gegaan voor een huis wat al grondig verbouwd was in een goede buurt bij een park in de stad, dichtbij het centrum. We hebben allebei een drukke baan en zijn geen klussers dus dat was ideaal.

Maar afgelopen twee jaar ben ik tot de conclusie gekomen dat dit huis mij benauwd. Het klinkt zeikerig en dat is het misschien ook. Het is gehorig, we horen het leidingwerk van de buren rechts en de buurvrouw continu niesen in het huis links. Dit zijn zeer rustige buren dus hier hebben we in de avonduren meestal geen last van. Vriendlief is opgegroeid in een appartement dus is niet anders gewend, ik in een vrijstaande boerderij, dus weet niet echt wat mij overkomt.

In de stad waar wij wonen worden veel nieuwe wijken gebouwd en ik kon het een maand geleden niet laten om ons daar stiekem voor in te schrijven. Ik kreeg een mail dat de uitgeloot waren en heb dit toen wel eerlijk opgebiecht aan mijn vriend. Hij moest er gelukkig om lachen..

Maar twee weken geleden, je raad het al, een telefoontje van de makelaar dat we toch ingeloot zijn. Een ander stel zag er van af en wij stonden blijkbaar tweede. Het gaat om een hoekwoning van 160 vierkante meter, naast een bos, maar toch maar 10 minuten fietsen naar het centrum. Ik was helemaal enthousiast, mijn vriend niet. Toch heeft hij zich samen met mij verdiept in het huis, de buurt, de plannen, de (hypotheek)kosten en het meerwerk.
Het komt er op neer dat we een ton meer kwijt zijn dan voor ons huidige huis. En dat we het eigenlijk best prima kunnen betalen. Ook omdat ons huidige huis zwaar in waarde is gestegen.

En vriendlief wordt nu steeds enthousiaster, maar twijfelt nog licht. En ik.. ik weet het allemaal even niet meer. Ik heb altijd geroepen een groter huis is ook meer poetswerk. Nu kunnen we twee keer per jaar dik op vakantie en dat is met hogere woonlasten minder het geval.. Ook hebben we niet echt veel gespaard doordat we laatst een nieuwe auto hebben gekocht dus zullen we de komende anderhalf jaar echt zuinig moeten leven als we dit doen. En we kunnen er volgens de planning pas over twee jaar in....

Aan de andere kant is de plek van dit nieuwbouwhuis echt uniek in de verdeling natuur/stad. En willen we ooit aan kinderen beginnen, waarvan ik denk dat de verre reizen dan toch al op een lager pitje komen te staan?

Kortom, tips zijn welkom. De besluitdatum staat op volgende week donderdag...
Nou heb je vast geen glazen bol (ik in ieder geval niet :-D ) maar ik denk dat het goed is als je ook even uitrekent of je dit huis ook kunt & wilt betalen als je huidige woning niet in waarde stijgt. Als je je woning over zo’n 1,5 - 2 jaar te koop zet dan ziet de woningmarkt er misschien wel minder rooskleurig uit. Lukt het dan ook nog?
En hou er rekening mee dat je tijdens de bouw extra lasten hebt dus die tweede vakantie wordt of minder duur of vervalt.
Verder klinkt dit als een mooi compromis tussen jullie woonwensen en zou ik het op basis daarvan serieus overwegen. Succes met de knoop doorhakken!
Ik denk dat het geen verkeerde stap is voor de toekomst maar een ton is veel geld. Nu kunnen jullie het betalen, maar als er straks kinderen komen ook nog? Denk aan eventueel minder werken, kosten kinderdagverblijf etc.
Je zegt nog maar weinig gespaard te hebben. Maar is er wel geld de kosten die al bij de aankoop beginnen te lopen, en als jullie je huidige huis nog niet verkocht hebben (bouwrente bv), en voor vloeren, muren, raambekleding etc?
Alle reacties Link kopieren
Kan het financieel dan wel? Je zegt dat je zuinig moet gaan leven ivm een nieuwe auto. Want ook al is een woning pas over 2 jaar klaar, tot die tijd heb je nog wel de kosten van het bouwdepot ed. Dus je moet dan én de huidige hypotheek betalen en de kosten van het bouwdepot (welke steeds meer op gaan lopen). Je hebt ook rekening gehouden met het inrichten/afwerken van het huis?

Verder is het lastig om advies te geven, maar verdiep je ook in wat er in de omgeving gaat gebeuren. Zit je nog 10 jaar in een bouwwijk met de bijbehorende overlast? Zijn er voorzieningen in de buurt of worden deze nog gebouwd? Hier heb je een hele mooie nieuwbouwwijk, maar winkels, huisartsen, scholen zijn op min. 5km afstand.
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
Je moet wel echt blij worden van je nieuwe huis, vind ik. Ik heb echt geen geweldig huis, maar toen ik hier voor het eerst ging kijken was ik op slag enthousiast. Ook al voldeed het niet aan minstens de helft van mijn zoekcriteria. Ik had al veel andere huizen gezien die wel voldeden, maar waar ik echt niet warm of koud van werd.
Als je eens niet aan het nieuwe huis en vakanties etc denk, maar puur aan je huidige woongenot?
Zie je jezelf gelukkig en ontspannen zijn in dit huis? Denk je dat je kunt wennen aan de gehorigheid?

Ik heb zelf gewoond in een huis waar in me gevangen voelde (drukke straat, gehorig en in mijn geval onprettige buren) en dat werd voor mij niet minder met de jaren. Dan weegt die extra vakantie echt niet op tegen het ongeluk wat je in je eigen huis voelt
anoniem_383378 wijzigde dit bericht op 14-08-2019 11:53
39.38% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Ik zou zeker verhuizen maar niet naar het huis waar je het over hebt.
Alle reacties Link kopieren
Hou rekening met fors veel meerwerk voor een nieuwbouw woning.

Met de vrij op naam prijs alleen ben je er nog niet.
Alle reacties Link kopieren
Wanneer gaan ze beginnen met de bouw, en wanneer zouden jullie kunnen gaan verhuizen? Je woont dan waarschijnlijk al een heel aantal jaren in je huidige woning.

Hoe makkelijk kan je jullie huis verkopen? Zit daar overwaarde aan?

Zet alles nog eens rustig op een rijtje. Ga eens praten met een hypotheekadviseur en een makelijk over jullie huidige huis. Het nieuwe huis is duurder, maar jullie eigen huis is in waarde gestegen en je krijgt meer ruimte.
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
Alle reacties Link kopieren
TijdvoorTaart schreef:
14-08-2019 11:50
Als je eens niet aan het nieuwe huis en vakanties etc denk, maar puur aan je huidige woongenot?
Zie je jezelf gelukkig en ontspannen zijn in dit huis? Denk je dat je kunt wennen aan de gehorigheid?

Ik heb zelf gewoond in een huis waar in me gevangen voelde (drukke straat, gehorig en in mijn geval onprettige buren) en dat werd voor mij niet minder met de jaren. Dan weegt die extra vakantie echt niet op tegen het ongeluk wat je in je eigen huis voelt
Eens. (Verre) reizen maken is leuk. Maar ook al ga je elk jaar 8 weken weg, als je vervolgens 44 weken zit te balen van je huis, is het ook niets.
Dan liever 50 weken met veel plezier ergens wonen en maar 2 weken weg! Je kunt altijd vakantie vieren in je eigen huis/tuin, zeker als je leuk woont.
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
Alle reacties Link kopieren
AngelEyes0192 schreef:
14-08-2019 11:51
Ik zou zeker verhuizen maar niet naar het huis waar je het over hebt.
Dit.
Alle reacties Link kopieren
Verhuizen. Klinkt als een heerlijk huis.

Het klinkt ook alsof je hele beschaafde buren hebt in je gehorige huis. Dat hoeft niet zo te blijven.

Stel je voor dat die vervangen worden door een gezin met kinderen, 5 honden en een voorliefde voor meeblèren met André Hazes.

Dat overkwam mij. Wat een hel. Gelukkig kon ik na anderhalf jaar verhuizen.

Die nieuwbouw huizen zijn onwijs goed geïsoleerd. Je hoort de buren echt niet. Dan maar wat simpelere vakanties, als je thuis echt kan ontspannen is zoveel waard.
Alle reacties Link kopieren
Je geeft aan dat die verre reizen met kinderen waarschijnlijk toch op een laag pitje komen te staan, volgens mij als argument dat je daar dan dus niet meer zoveel geld aan zou uitgeven. Maar kinderen leven ook niet van lucht en zijn, om het op z'n RB's te zeggen 'kostenposten'. En heb je al nagedacht over hoe je jullie leven dan verder voor je ziet? Zouden jullie allebei even veel willen blijven werken na het krijgen van kinderen? Minder werken is ook meteen minder salaris. Ik zeg absoluut niet dat je dit huis niet zou moeten kopen, je fijn voelen in je huis is heel wat waard, maar reken je niet te rijk.
"I'm gonna see if you know the words to this song. If you don't you better ask somebody!"
Alle reacties Link kopieren
Met nieuwbouw kan je er voor de volgende 20 jaar alvast tegen. Het oudere huis waar je nu woont zal sneller kosten geven.
Nieuwe huizen worden ook veel beter geïsoleerd ivm normen, dus van burengeluiden of lawaai makende leidingen heb je geen last meer.
Volgens mij ga je er spijt van krijgen als je het niet doet. Klinkt als jullie droomhuis.
Alle reacties Link kopieren
Hebben jullie rekening gehouden met dat er nog een heleboel meerwerk zit bij een nieuwbouwwoning?

Maar buiten dat: als jij je hier niet gelukkig voelt dan is dat een reële optie natuurlijk. Je kan ook elders een andere woning kopen dat verder van het centrum ligt. Een nieuwbouwwoning gaat nog veel werk kosten voor je erin kan: muren moeten meermalen in de voorstrijk voor je ze kan verven/behangen om maar iets te noemen, je moet over alles gaan nadenken tot de plaatsing van de stopcontacten aan toe. Je gaf aan dat jullie beide voor jullie huidige huis hadden gekozen omdat ie instapklaar was.
De term: "help" in caps-lock als topic-titel is over het algemeen omgekeerd evenredig aan de ernst van het betreffende probleem.
Alle reacties Link kopieren
Klinkt als een goede stap. Realiseer je idd de extra kosten bij nieuwbouw, dat loopt echt snel op. Zeker als er ook geen keuken/badkamer bij de prijs zit.
Alle reacties Link kopieren
Dus conclusie: Nu woon je 48 weken per jaar niet fijn en bent 4 weken dik op vakantie. Dan woon je 50 weken per jaar wel fijn en kunt 2 weken iets minder dik op vakantie.
De tand des tijds kan een antieke kast nou juist nét dat karakter geven. Zonde om over te schilderen. Avena.
Volgens mij krijg je tijdens de bouw ook al een periode dat je moet gaan betalen, dubbele lasten dus. Kan dat?
Alle reacties Link kopieren
Een startvraagje: Wat is bij jullie "niet veel gespaard"?

Daar hoef je geen antwoord op te geven, maar er zijn mensen die met een ton op de bank nog steeds vinden dat ze niet veel gespaard hebben.

Afijn. Wij stonden ooit voor dezelfde keuze en hebben het wel gedaan. We wonen heerlijk maar nee, we kunnen niet meer dik op vakantie. Maar aangezien wij nu gevoelsmatig permanent op vakantie zijn vinden we dat geen punt.
De tand des tijds kan een antieke kast nou juist nét dat karakter geven. Zonde om over te schilderen. Avena.
Alle reacties Link kopieren
Ik zit in hetzelfde schuitje. Net huis verkocht wat oud en gehorig was en waar ik goedkoop zat zodat ik elk jaar wel een lange exotische reis zou kunnen maken om bij te tanken. Nu op zoek naar iets waar ik rust vind, en wat me gaat kosten... maar elke dag rustig wonen is ook wat waard. Al ga ik nooit meer op vakantie... wat een luxe om niet letterlijk en figuurlijk elke poep en scheet van je buren te horen.

Vraag me wel af of dit nieuwbouwhuis is wat jullie zoeken. Heb je het financiele plaatje al eens heel goed bekeken?
100 vierkante meter is wel een klein huisje.
Groter wonen lijkt me zeker wel fijn en 160 vierkante meter is toch al wat beter.
LAgirl82 schreef:
14-08-2019 14:02
100 vierkante meter is wel een klein huisje.
Groter wonen lijkt me zeker wel fijn en 160 vierkante meter is toch al wat beter.
Ik vind dat geen kleinhuisje hoor. Gewoon normaal voor in de stad. Ik vind het zo opvallend dat mensen zo groot willen wonen. Ook als ze alleen zijn of samen. Als mijn kinderen de deur uit zijn gaan we naar tiny house. Hahahaha Heerlijk! Raam open en alles is afgestoft.
Alle reacties Link kopieren
Wat een reacties allemaal dank!

We zijn al bij de hypotheekadviseur geweest. En waar het op uitkomt bij ons is dat wij zo'n 250 euro meer hypotheek gaan betalen netto als we aan dit huis beginnen.

We hebben zo'n 15.000 euro gespaard en kunnen 1000 euro per maand sparen. Maar dat houdt natuurlijk direct op door de dubbele lasten van 1000 euro als de overdracht is geweest, Dus tijdens de bouw kunnen we bijna niks extra's sparen.

Mijn ouders willen alvast een deel van de erfenis schenken als we dit gaan doen en dat is 15.000 euro. Dus dan is er 30.000 euro beschikbaar.

Ons huidige huis staat in een mega populaire buurt waar huizen binnen 7 dagen gegarandeerd verkocht zijn. Hoe dat is als de huizenmarkt ingestort is, weet ik niet. Maar ik weet wel dat vergelijkbare huizen op dit moment voor 50.000 euro meer verkocht worden, dan wat wij er voor betaald hebben.

De nieuwbouwwijk is inderdaad de komende 5 jaar nog sterk in ontwikkeling.
Twee straten verder wordt er volgend jaar een basisschool en winkelcentrum gebouwd die beide een jaar later weer opengaan.

As we speak hoor ik de buurvrouw weer niesen en haar hondjes gaan goed te keer. Misschien is minder op vakantie gaan maar meer rust thuis wel echt heel fijn als ik eerlijk ben...

Tja kinderen kosten geld... heel veel geld... Mijn vriend en ik zijn beide van plan om een dag minder in de week te gaan werken als er kindjes komen. Maar daar willen we wel pas aan beginnen als het huis af is.. Dus zonder dubbele lasten. Want je levert dan 20% van je salaris in + kinderopvang + kleren, eten, speelgoed, etc.
Best heftig als ik daar aan denk en dan is 250 euro meer netto per maand misschien best wel veel....
Maar reken je vooral niet rijk als je gaat verhuizen tav de overlast die je nu hebt.

Dit kan je overal treffen, ook in nieuwbouwwijken...

Rust krijg je in een hutje op de hei, ook niet in een nieuwbouwwijk
Alle reacties Link kopieren
Hmmm.... ik vind 250 netto per maand dus niet zoveel gezien jullie nu 1000 euro per maand kunnen sparen.

Ik weet niet of ik per se voor dit huis zou kiezen als ik jullie was want wellicht zijn er ook nog andere opties die jullie niet bekeken hebben (bestaande nieuwbouw bijv.) maar wennen aan geluiden is erg lastig. Je kunt het nu goed verkopen en jullie hebben momenteel beschaafde buren. Die heb ik ook. Maar als er een stel feestvierende tokkies naast je komen heb je echt een probleem. Ik zou sowieso gaan verkopen als je er niet wilt blijven. Nu gaat het nog makkelijk.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven