Huis kopen: in hoeverre inperken?

14-08-2019 18:46 85 berichten
Vorige week zijn wij een huis gaan bezichtigen. Qua binnenkant is het eigenlijk ideaal. Precies onze stijl, voldoende ruimte, niet veel werk/kosten meer aan,... De ligging is ook lekker centraal en de wijk lijkt rustig en interessant. Ik zie er mezelf wat dat betreft wel wonen. MAAR: ik hou er niet van als ons huis één van de zovele identieke huizen is; als er dus een aantal dezelfde huizen op een rij staan. En naast dit huis staan er nog 4 identieke huizen. Nu twijfel ik enorm over in welke mate ik moet inperken..

T.o.v. mezelf: Hoeveel criteria moet ik van mijn wenslijst kunnen afvinken? Kan één onafgevinkt vakje alle afgevinkte vakjes overtreffen?
T.o.v. mijn partner: Zij is volledig overtuigd van dit huis, zij zou niet liever willen dan al een bod uitbrengen. We zullen nóóit qua buitenkant beiden overeenkomen en een huis 'wauw' vinden. Is het dan niet egoïstisch om dit huis enkel af te schrijven omwille van die 4 andere huizen?

We zijn nog maar pas aan de zoektocht begonnen. Ik heb schrik dat als ik dit al koop, we na verloop van tijd iets beters tegenkomen. Langs de andere kant heb ik ook schrik dat als we het niet kopen, ik (en mijn vriendin) het mezelf ga verwijten dat ik toen heb geweigerd.

Iemand iets gelijkaardigs meegemaakt? Tips? Meningen?

Ik wil btw niet oneerbiedig overkomen, gezien ik al heb gehoord dat er in Nederland moeilijk aan een huis te komen is. Ik moet het er gewoon even over hebben met iemand anders dan m'n partner of m'n ouders.
LAgirl82 schreef:
14-08-2019 19:13
Tja, Nederlander en Belgen denken nu eenmaal compleet anders over huizen en over wonen ect.
Wij hebben een héél andere wooncultuur dan de Belgen en ik denk niet dat we je hier echt zoveel verder kunnen helpen.
Daar heb je wellicht gelijk in, maar misschien toch mensen in gelijkaardige situatie te vinden.

Mijn familie is overigens volledig Nederlands. Mijn oma bijvoorbeeld woont ook in een rijtjeshuis met allemaal vrijwel dezelfde woningen. Daar valt het me zo hard niet op. Maar misschien juist omdat dat een rijtjeswoning is en geen 5 vrijstaande huizen? Ik weet het ook niet. Ik denk hardop, haha.
Ik heb zelf een aantal jaren in Rotselaar (bij Leuven) gewoond dus ik ken de Belgische (Vlaamse) wooncultuur wel een beetje.
We woonde daar in een huurhuis, was toen 10 jaar oud en best een mooie woning. Ik heb toen heel veel ideeën opgedaan voor onze woning die we nu hebben in Nederland.
Maar de kijk op huizen en de cultuur is compleet anders, ik vond het wel interessant.
LAgirl82 schreef:
14-08-2019 19:20
Ik heb zelf een aantal jaren in Rotselaar (bij Leuven) gewoond dus ik ken de Belgische (Vlaamse) wooncultuur wel een beetje.
We woonde daar in een huurhuis, was toen 10 jaar oud en best een mooie woning. Ik heb toen heel veel ideeën opgedaan voor onze woning die we nu hebben in Nederland.
Maar de kijk op huizen en de cultuur is compleet anders, ik vond het wel interessant.
Wat zijn dan zo de grootste verschillen waar jij op doelt? (met gezond verstand kan ik ook wel een paar dingen bedenken, maar ben nieuwsgierig waar jij het over hebt)
LAgirl82 schreef:
14-08-2019 19:14
In België zit het vaak heel anders. Ze hebben daar een heel andere wooncultuur en een ander idee op huizen en wonen of wooncomfort.
Een Belg is geboren met een baksteen in zijn maag :lol:

Sommigen hebben ook baksteen in de ogen: https://uglybelgianhouses.tumblr.com/
Alle reacties Link kopieren
och een Belgische kennis van me vindt het juist zo mooi hier dat een hele straat hetzelfde is, bij hun is het een rommeltje volgens haar
De waarheid is dat iedereen zomaar wat probeert
De buitenkant zie je niet als je binnen zit.


Dat gezegd hebbende, wij hebben pas een huis gekocht toen we beide naar buiten liepen met het gevoel "dit is 'm".
niloe schreef:
14-08-2019 19:24
Wat zijn dan zo de grootste verschillen waar jij op doelt? (met gezond verstand kan ik ook wel een paar dingen bedenken, maar ben nieuwsgierig waar jij het over hebt)

Dat een Belg meer aan zijn huis "hangt" en het veel meer ziet als zijn pensioen en een eigen huis hebben véél belangrijker vind.
Een Belg heeft veel meer over voor zijn huis, vind het veel belangrijker dat zijn huis "uniek" is en hecht ook meer aan comfort en het woonoppervlak.
Het eerste wat een Belg zowat vraagt bij een nieuw huis is het woonoppervlak, een Nederlander zou dat veel minder doen.
Het zelf willen bouwen, die baksteen in de maag, het er meer mee bezig zijn.
Ik heb dat toch allemaal wel gemerkt, en niet alleen in Rotselaar.
Dat zijn zo de eerste dingen die mij opvielen na een paar jaar België, maar er zijn er wel meer. En dat is algemeen gesproken he, ik weet ook wel dat niet elke Belg of elke Nederlander hetzelfde is.
nlies schreef:
14-08-2019 19:28
och een Belgische kennis van me vindt het juist zo mooi hier dat een hele straat hetzelfde is, bij hun is het een rommeltje volgens haar
Nederlandse straten zijn wel lekker gestructureerd, ja. Ik denk dat hier een paar dezelfde huizen snel opvallen, omdat dat op 90% van de plaatsen niet is.
COtweepuntnul schreef:
14-08-2019 19:30
De buitenkant zie je niet als je binnen zit.

Dat gezegd hebbende, wij hebben pas een huis gekocht toen we beide naar buiten liepen met het gevoel "dit is 'm".
Proficiat! :applause:
Ik weet niet eens exact hoeveel vierkante meters mijn huis telt. Genoeg ieder geval.
LAgirl82 schreef:
14-08-2019 19:30
Dat een Belg meer aan zijn huis "hangt" en het veel meer ziet als zijn pensioen en een eigen huis hebben véél belangrijker vind.
Een Belg heeft veel meer over voor zijn huis, vind het veel belangrijker dat zijn huis "uniek" is en hecht ook meer aan comfort en het woonoppervlak.
Het eerste wat een Belg zowat vraagt bij een nieuw huis is het woonoppervlak, een Nederlander zou dat veel minder doen.
Het zelf willen bouwen, die baksteen in de maag, het er meer mee bezig zijn.
Ik heb dat toch allemaal wel gemerkt, en niet alleen in Rotselaar.
Dat zijn zo de eerste dingen die mij opvielen na een paar jaar België, maar er zijn er wel meer. En dat is algemeen gesproken he, ik weet ook wel dat niet elke Belg of elke Nederlander hetzelfde is.
Schuldig. :-$
niloe schreef:
14-08-2019 19:32
Proficiat! :applause:
Dank je. We wonen er alweer een poosje inmiddels en nog geen seconde spijt.

We wilden een jarendertighuis maar ja dat was niet te vinden. Nu een mooi licht jarentachtighuis waarvan er tig van staan in onze straat... tja. Ik vind het inmiddels mooi en het voelt altijd weer als thuiskomen.
COtweepuntnul schreef:
14-08-2019 19:34
Dank je. We wonen er alweer een poosje inmiddels en nog geen seconde spijt.

We wilden een jarendertighuis maar ja dat was niet te vinden. Nu een mooi licht jarentachtighuis waarvan er tig van staan in onze straat... tja. Ik vind het inmiddels mooi en het voelt altijd weer als thuiskomen.
Dat is het belangrijkste!
Hoelang heb je (actief) gezocht als ik vragen mag? Om een richtlijn te hebben.
niloe schreef:
14-08-2019 19:37
Dat is het belangrijkste!
Hoelang heb je (actief) gezocht als ik vragen mag? Om een richtlijn te hebben.
In Nederland was het. Ik denk zo'n driekwart jaar. We hebben geluk gehad hoor denk ik. Ik zie mensen veel langer zoeken. Maar als je niet weg hoeft nu, gewoon zoeken naar dat huis waarvan je voelt dat je er kan wonen.
Alle reacties Link kopieren
nlies schreef:
14-08-2019 19:28
och een Belgische kennis van me vindt het juist zo mooi hier dat een hele straat hetzelfde is, bij hun is het een rommeltje volgens haar

Ja, dat zou ik ook zeggen... Ik kom steeds door een straat met identieke huizen. Nieuwbouw en strakke architectuur. Mooi vind ik het persoonlijk... maar dan zit er één woning tussen die een perspex luifel boven de voordeur heeft gemaakt en allemaal vlinders en zonnen aan de gevel heeft gehangen... :sarcastic:
COtweepuntnul schreef:
14-08-2019 19:32
Ik weet niet eens exact hoeveel vierkante meters mijn huis telt. Genoeg ieder geval.

Ik weet het dan wel omdat we ons huis hebben laten bouwen, maar veel Nederlanders weten dat niet precies.
Een Belg wel, en dat is ook het eerste wat hij verteld of zowat het eerste waar naar gevraagd wordt, want dat is blijkbaar erg belangrijk.
Net zo belangrijk als dat je huis je pensioen is. :)

Edit: Ze kunnen je zelfs vertellen hoeveel vierkante meter elke ruimte in hun huis is. haha!
Alle reacties Link kopieren
Je kan het uiterlijk met verandering van de voortuin, een zonnescherm, hek, kleur voordeur, buitenlamp ed een heel ander aanzien geven.

Verder woon je in de binnenkant en is die echt veel belangrijker. De indeling, de oppervlakte, de keuken en badkamer, de tuin is heel belangrijk voor je woongenot. Die buitenkant aan de voorkant zie je gemiddeld 1 x per dag, de binnenkant heel wat vaker.

Je achtertuin kan je ook indelen zoals je wil. De buurt is ook heel belangrijk en evt goede scholen in de buurt.

Wij hebben ons huis nu flink verbouwd en uitgebreid (4 meter aan zijkant erbij en een hele etage erboven op en een ander soort dak en dakhelling. Nu is ons huis pas mooi. De eerste 25 jaar was het niet mooi. In het begin zelfs niet van binnen. Van ons laatste geld gekocht. Maar wat is en was het een mooie plek om te wonen.

Wat waren wij blij met ons lelijke huis op die prachtige plek.
Alle reacties Link kopieren
Hier kan je al blij zijn als je IETS kan vinden.
Sugar and spice, and everything nice.
Wat maakt het uit? Het gaat er toch om dat jij het huis waarin je gaat wonen mooi vind? Wat geeft het dan als er nog 20 woningen naast staan die er hetzelfde uitzien?
Alle reacties Link kopieren
Ik denk dat je hij het kopen van een huis wel een wauw gevoel moet hebben. Mij maakt het niet uit als er identieke huizen naast staan, maar als dat voor jou erg belangrijk is dan zou ik gewoon nog even doorzoeken.

Het is inderdaad alleen de buitenkant maar je moet wel een fijn en “trots” gevoel hebben als je ‘s avonds thuis komt en naar je huis loopt. En als jij dat niet hebt als er identieke huizen naast staan, dan is dit niet het huis voor jou.

Ik ben bij het zoeken naar een huis ook bij meerdere huizen wezen kijken waarbij eigenlijk alle eisen en wensen wel aanwezig waren maar het gevoel ontbrak. Dat idee krijg ik ook een beetje bij jou. Het is een smak geld, en als het goed is blijf je er een tijd wonen. Je weet zelf het beste welke concessies nog wel en welke niet meer goed voelen.
Je kunt je huis toch aanpassen aan jouw smaak. Veranda ervoor, dakkapel erop, gevel in een andere kleur srucen etc etc
Als de huizen waar je op uitkijkt maar mooi zijn, je eigen huis kan van de buitenkant nog zo lelijk of doorsnee zijn, maar als je erin zit dan zie je dat niet meer. Daar waar je op uitkijkt vind ik veel doorslaggevender.
Of koop een bouwperceel en laat een huis naar jouw smaak bouwen.
Alle reacties Link kopieren
niloe schreef:
14-08-2019 18:53
Momenteel... Kunnen we zeker een uniek, vrijstaand huis kopen. Dan zitten we alleen met een te slechte isolatie; en daar willen we al zeker niet op inboeten. Een vrijstaand huis met goede EPC dat voldoende groot is, hebben we nog niet gezien helaas. Mijn 'droomhuis' ga ik voorlopig niet kunnen veroorloven.

En wat je met die laatste zin bedoelt, begrijp ik niet zo goed.
Tsja, wij gebben dus wel ingeboet op isolatie, maar wij worden beiden echt niet gelukkig in een straat vol identieke huizen. Eigenlijk was isolatie gewoon niet een punt van overweging.
Wat maakt de buitenkant uit? Als je binnen zit zie je dat toch niet.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven