Kattengrit advies

23-08-2019 14:18 51 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo allemaal,
Sinds enkele weken hebben we 2 kittens in huis. Op zoek dus naar kattengrit dat zowel kat als baasje fijn vind. Katten vinden fijn grit het prettigst. Bijvoorbeeld houtkorrels vonden ze niet echt een succes maar dat kan ook komen omdat ze nog klein zijn (14 weken). Ik heb op dit moment Jumbo hygiëne korrels maar dit vormt enorme klonten en vormt een vieze laag op de bodem. Op internet word ik ook niet veel wijzer. Veel oude recensies die elkaar tegenspreken.

Wie kan kan mij adviseren adviseren welk klontvormend grit het fijnste is.

Alvast bedankt.
De klontvormende grit van de Dirk is goed en goedkoop. Beetje tussen fijn en grof in. Zit in een doos.

Verder is die van de Lidl ook prima
Alle reacties Link kopieren
Jumbo vind ik dus wel de fijnste. Je moet er wel een goed dikke laag in strooien.
_melon schreef:
23-08-2019 14:20
Jumbo vind ik dus wel de fijnste. Je moet er wel een goed dikke laag in strooien.
Inderdaad,mogelijk heb je er te weinig in

Ik heb zeker een laag van 7 cm erin zitten
Alle reacties Link kopieren
Ik gebruik biokat’s micro classic. Zowel kat als ik zijn tevreden.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb heel veel geprobeerd en ben geëindigd bij BioKat's Classic 3 in 1 van Zooplus. Fijne korrels, klontert goed, makkelijk uitscheppen omat de de korrels goed door het schepje vallen, geurloos en nooit een laag op de bodem. Topspul vind ik het.
Als het gras bij de buren altijd groener is dan is het kunstgras
Alle reacties Link kopieren
Wij hebben ook een kitten en gebruiken sinds maandag grit van Golden grey. Zijn tot nu toe tevreden. Ze vind het prima, het ruikt een beetje naar waspoeder en je kunt makkelijk de klonten verwijderen. Onze andere kat is houtkorrels gewend maar gebruikt nu ook liefst de bak van kitten. Wel een soort van matje voor de bak gelegd anders zit alles onder het grit.
Alle reacties Link kopieren
gizzmo-returns schreef:
23-08-2019 14:21
Inderdaad,mogelijk heb je er te weinig in

Ik heb zeker een laag van 7 cm erin zitten
Ik gooi gewoon het hele pak in de kattenbak.
Alle reacties Link kopieren
Kona corn klontvormend grit, ik koop het bij de diervoerderzaak.

Verder doe ik een vuilniszak om de onderste bak heen en daar strooi ik een dikke laag korrels op.
Als ik de bak wil verschonen kan ik zo de vuilniszak binnenste buiten eraf trekken, waardoor al het gebruikte grit dus in de vuilniszak zit.
Schep wel 1 a 2 keer per dag de klonten uit de bak.
Alle reacties Link kopieren
Hier Albert Heijn klontvormend grit. Ze hebben er 2 varianten van, een wat grovere en eentje met echt kleine korreltjes. Ik wissel ze af, omdat ze niet altijd allebei hebben staan.
Mijn 2 katten vinden het allebei best.

De kattenbakken staan op het balkon, maar ze lopen van beide varianten wel korrels mee naar binnen.
Morrigan Crow, net zo leuk als Harry Potter.
Alle reacties Link kopieren
Slim Groenebroek! Hier zou het niet werken. Ik heb heel fanatieke gravers en hoor - ondanks een dikke laag korrels - de nageltjes vaak over de bodem gaan.
Als het gras bij de buren altijd groener is dan is het kunstgras
Alle reacties Link kopieren
Tonkje: je hebt van die 'uitloopmatten' met langere lussen waar de korrels tussen vallen.
Zelf heb ik een 'kattenbakla'. Een grote hoge la in een kastenwand met een gat er in. De bak staat achterin de la en het grid dat aan pootjes blijft hangen, valt in de la. Nooit korrels in huis en geen zichtbare bak.
Als het gras bij de buren altijd groener is dan is het kunstgras
Alle reacties Link kopieren
Die van Aldi en Lidl klompvormend zijn allebei prima.
Ik schep alleen de drollen en urine eruit. En vul het grit aan.Helemaal schone grit erin doe ik nooit.
Alle reacties Link kopieren
Bedankt voor de reacties. Zal er eens een dikkere laag ingooien. Misschien is dat wel het probleem.
Ga ook eens afwisselen met de ander genoemde soorten.
Hebben de bak op een stuk oude vloerbedekking staan zodat ze het meeste al van hun pootjes aflopen
Ik heb een bak met Catsan en een Peewee-bak. De Peewee staat beneden, die is geurvrij.
sugarmiss schreef:
23-08-2019 14:30
Ik gooi gewoon het hele pak in de kattenbak.
Ik heb 2 pakken nodig, heb een XXL bak
Alle reacties Link kopieren
JoyceeW schreef:
23-08-2019 14:44
Bedankt voor de reacties. Zal er eens een dikkere laag ingooien. Misschien is dat wel het probleem.
Ga ook eens afwisselen met de ander genoemde soorten.
Hebben de bak op een stuk oude vloerbedekking staan zodat ze het meeste al van hun pootjes aflopen
Die aanslag op de bodem zijn eigenlijk gewoon klonten. Met een dikkere laag zal het minder voorkomen, maar je kunt ze ook van de bodem afschrapen met je schepje.
"De cursus rietdekken is afgelast".

"Riet is ziek"
Alle reacties Link kopieren
Ik gebruik een diepe bak voor mijn katten, zonder kap erop (vinden ze niet prettig). Een diepe bak, omdat je er dan goed veel grit in kunt doen. In dat geval vormen er mooie klompjes die goed te verwijderen zijn en met een echt flinke laag erin krijg je ook geen geplak op de bodem. En je ruikt ook niks. Wel echt elke dag even schoonmaken.
In het verleden heb ik ook weleens van die houtkorrels gekocht, maar geen van de katten die ik heb gehad, wilde daarop. Ik gebruik nu klompvormend grit van BioKat (die heb je naturel zeg maar en met geur, die geur vind ik vreselijk dus die koop ik niet)
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Yella78 schreef:
23-08-2019 15:07
Ik gebruik een diepe bak voor mijn katten, zonder kap erop (vinden ze niet prettig). Een diepe bak, omdat je er dan goed veel grit in kunt doen. In dat geval vormen er mooie klompjes die goed te verwijderen zijn en met een echt flinke laag erin krijg je ook geen geplak op de bodem. En je ruikt ook niks. Wel echt elke dag even schoonmaken.
In het verleden heb ik ook weleens van die houtkorrels gekocht, maar geen van de katten die ik heb gehad, wilde daarop. Ik gebruik nu klompvormend grit van BioKat (die heb je naturel zeg maar en met geur, die geur vind ik vreselijk dus die koop ik niet)
Bedoel je uitscheppen of echt schoonmaken (soppen)

Ik sop denk ik eens per jaar de bak goed uit, verder 2 x per dag uitscheppen (2 katten gaan erop) en regelmatig het grit aanvullen.
Alle reacties Link kopieren
Oudblond schreef:
23-08-2019 14:23
Ik heb heel veel geprobeerd en ben geëindigd bij BioKat's Classic 3 in 1 van Zooplus. Fijne korrels, klontert goed, makkelijk uitscheppen omat de de korrels goed door het schepje vallen, geurloos en nooit een laag op de bodem. Topspul vind ik het.
Ik gebruik ook deze en ben er ontzettend blij mee (en de katten ook)!
Alle reacties Link kopieren
Ik gebruik ook Jumbo. Niet de hygiene maar die andere dozen. Bevalt prima.
Hele doos in de kattenbak, iedere dag uitscheppen en om de week ververs ik de hele bak (als er nog een hoop schoon grit inzit, vang ik dat op en gebruik het opnieuw.
Voor de bak heb ik een deurmatje liggen, dan loopt ze haar poten schoon.
Alle reacties Link kopieren
tonkje schreef:
23-08-2019 14:36
Hier Albert Heijn klontvormend grit. Ze hebben er 2 varianten van, een wat grovere en eentje met echt kleine korreltjes. Ik wissel ze af, omdat ze niet altijd allebei hebben staan.
die gebruiken wij ook, katten hebben geen uitgesproken mening
Ik vind het fijn in gebruik
Voorheen ook wel grote zakken gekocht, maar die staan zo in de weg en zijn eigenlijk te zwaar vooe mij
Alle reacties Link kopieren
Oudblond schreef:
23-08-2019 14:39
Tonkje: je hebt van die 'uitloopmatten' met langere lussen waar de korrels tussen vallen.
heb ik nu sinds een half jaar, werkt echt!
Alle reacties Link kopieren
lilalinda schreef:
23-08-2019 15:26
heb ik nu sinds een half jaar, werkt echt!
Ga ik dat ook eens proberen. Want behalve dat de katten nu met korrels naar binnen lopen, liggen die korrels ook op het balkon. En als ze nat worden, wordt dat heel erg glibberig! Dat kan zo'n mat dan ook mooi voorkomen.
Morrigan Crow, net zo leuk als Harry Potter.
Alle reacties Link kopieren
Oudblond schreef:
23-08-2019 14:39
Tonkje: je hebt van die 'uitloopmatten' met langere lussen waar de korrels tussen vallen.
Van wat voor materiaal is dat? Vloerbedekkingachtig of kunststof?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven