Poes likt/krabt zichzelf kaal

25-08-2019 17:27 17 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hi,

Ik heb twee katten. Een poes en een kater. Ze zijn beiden 8 jaar oud, ze zijn nu 7 jaar bij mij. De kater is makkelijk. De poes is een ander verhaal. Van de straat gehaald, heel erg gevoelig. Ze is heel erg aan mij gehecht, en sinds we hier wonen (3 jaar) ook aan de buurvrouw. Ze mogen naar buiten, maar zij gaat niet verder dan onze tuin (en die van de buurvrouw).

Ze heeft een vlooienallergie. Daar krijgt ze elke maand medicijnen voor, we houden het huis goed schoon, geen dekentjes, etc. Dit was altijd genoeg om te voorkomen dat ze zichzelf kaal likt/krabt van de jeuk. Tot nu.

Er is veel onrust in huis. Mijn ex en ik zijn drie maanden geleden uit elkaar gegaan en sinds vorige week officieel gescheiden. Maar de situatie was voor die tijd natuurlijk al niet goed. Mijn ex behoudt ons huis, ik verhuis begin oktober (met beide katten) naar mijn nieuwe huis. De afgelopen maanden (en de komende twee) ben ik af en aan hier in huis om voor onze zoon te zorgen. De rest van de tijd is mijn ex hier. En de poes begint er nu echt aan onderdoor te gaan. Het krabben en likken wordt steeds erger, ze heeft inmiddels een aantal kale plekken op d’r achterpoten, rug en kont. Maar ik zie gewoon even geen oplossing. Het liefst houd ik haar continu bij mij, maar ik wil haar niet heen en weer slepen tussen dit huis en mijn ouders huis.

Iemand hier een idee? Hoe ik de rust terug kan brengen bij haar?
Dat het anders had kunnen zijn, betekent niet dat het ook beter was geweest.
Alle reacties Link kopieren
Als ze heel erg aan jou gehecht is zou ik haar toch steeds meenemen als je naar het huis van je ouders gaat.

Of anders tijdelijk bij de buurvrouw laten wonen als ze daar ook aan gehecht is.
Alle reacties Link kopieren
sugarmiss schreef:
25-08-2019 17:34
Als ze heel erg aan jou gehecht is zou ik haar toch steeds meenemen als je naar het huis van je ouders gaat.

Of anders tijdelijk bij de buurvrouw laten wonen als ze daar ook aan gehecht is.
Ze is al veel bij de buurvrouw, dat is voor haar dus al een tweede thuis, denk ik.

Ik kan haar meenemen, maar dan zit ze daar wel vier dagen per week overdag alleen (werk).
Dat het anders had kunnen zijn, betekent niet dat het ook beter was geweest.
Ben je al bij de dierenarts geweest met deze ontwikkelingen? Wellicht zal hij adviseren om een (extra?) prednison-injectie te geven en een doorlopende kuur tot de vlooientijd en de stressperiode weer wat afneemt.
Alle reacties Link kopieren
mcsteamy schreef:
25-08-2019 17:47
Ze is al veel bij de buurvrouw, dat is voor haar dus al een tweede thuis, denk ik.

Ik kan haar meenemen, maar dan zit ze daar wel vier dagen per week overdag alleen (werk).
ik denk dat het voor poes rustiger is om bij jou te zijn, ook al is ze dan een paar dagen overdag alleen. Ze is duidelijk gestresst door alles nu
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best
Alle reacties Link kopieren
Ontworm je de katten ook?

Ik denk dat katten niet veel van een scheiding merken. Als ze veel bij je buurvrouw is, is dat voor haar prima.
Alle reacties Link kopieren
Naar de dierenarts ermee!
#doeslief
Mijn kat (ook vlooienallergie) bleek allergisch te zijn voor “organische stoffen”. In tijden van stress wordt het erger. Heeft nu medicatie, en alles gaat goed. Mijn kat had ook een apart “hoestje”. (Geen haarbal.) Heeft de jouwe dat ook?
Alle reacties Link kopieren
Mag ze tijdelijk helemaal naar buurvrouw toe?

Ik zou eerst een bezoek aan de dierenarts doen even alles nakijken en zeker zijn dat het niet medisch is. En daarna advies van een gedragsdeskundige vragen,
Alle reacties Link kopieren
Feliway! Kan je in het stopcontact doen, geeft een geur af die katten ruiken en daar worden ze rustiger van. Wij gebruiken het nu ivm een kitten die erbij is gekomen. Geeft rust in huis.
Alle reacties Link kopieren
Je kunt een feliway stekker proberen of zylkene.
"De cursus rietdekken is afgelast".

"Riet is ziek"
Alle reacties Link kopieren
Mijn kat heeft dit ook een tijd gehad, kwam door stress zei de dierenarts. Toen hebben we feliwaystekkers in het huis geplaatst en toen is het over gegaan.
Alle reacties Link kopieren
Als hier iets geld verspilling is geweest is dat wel feliway
Alle reacties Link kopieren
Het kan stress zijn, maar er zijn ook vele andere (waaronder ernstige) oorzaken mogelijk, dus ga sowieso eerst even met de kat langs de dierenarts.
Weet je heel zeker dat de kat toch geen vlooien heeft? Hier behandelden wij de kat braaf met dure anti vlo-pipetten uit de dierenwinkel. Toen kreeg ze ook kale plekken en werd lusteloos. Naar de dierenarts ermee en die constateerde dat ze toch vlooien had! Ze was kort daarvoor nog behandeld dus die pipetten deden blijkbaar helemaal niks.. grrr!
Alle reacties Link kopieren
Vanmiddag bij de dierenarts geweest. Inderdaad toch (nog steeds) vlooien. Injectie prednison gehad, en een pilletje prednison meegekregen voor de komende dagen. Daarna weer braaf elke maand vlooienmiddel (ander merk).

Na thuiskomst bleek dat mijn ex, die de kat de afgelopen drie keer het vlooienmiddel had moeten geven, niet de vlooienpillen maar de ontwormingspillen heeft gegeven. Onbewust. Arme dier heeft dus überhaupt al drie maanden geen vlooienmiddel gehad.

Maar goed, opgelost!
Dat het anders had kunnen zijn, betekent niet dat het ook beter was geweest.
Alle reacties Link kopieren
mcsteamy schreef:
26-08-2019 22:00
Vanmiddag bij de dierenarts geweest. Inderdaad toch (nog steeds) vlooien. Injectie prednison gehad, en een pilletje prednison meegekregen voor de komende dagen. Daarna weer braaf elke maand vlooienmiddel (ander merk).

Na thuiskomst bleek dat mijn ex, die de kat de afgelopen drie keer het vlooienmiddel had moeten geven, niet de vlooienpillen maar de ontwormingspillen heeft gegeven. Onbewust. Arme dier heeft dus überhaupt al drie maanden geen vlooienmiddel gehad.

Maar goed, opgelost!
Kun je geen Stronghold gebruiken? Dat werkt tegen vlooien en wormen. Ontwormen hoeft dan maar 1 keer per jaar.
"De cursus rietdekken is afgelast".

"Riet is ziek"

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven