Poes met hypertheroide

10-09-2019 21:18 24 berichten
Onze ooit gewezen kater van 12 jaar heeft een hypertheroide. Niet heel erg en krijgt nu jodiumarm voer, brokken.

Zijn lever en nierfuncties zijn prima maar hij valt af en niet zo’n beetje.
Eten doet onze schat alleen als we hem met de hand voeren en dan nog mondjesmaat.
Gisteren heeft hij een spuit gekregen. Vanwege de taal (wonen in het buitenland) niet begrepen wat het was. Wel begrepen dat deze spuit een week helpt en als hij hier goed op reageert volgende week dezelfde spuit krijgt maar deze dan een maand werkt.
Nu moeten we hem oxazepam geven, 2 mg, en donderdag terug komen.
Kat is erg aanhankelijk, sloom en het lijkt soms of hij nog nooit zijn staart gezien heeft. Vreemd gedrag dus.
We maken ons erg ongerust en weten niet goed waar we aan moeten denken.
We hebben onze vaste dierenarts, nu in 2 weken 2 keer gezien en gisteren zijn collega vanwege weekenddienst. Vaste dierenarts en waarnemer snappen het ook niet echt.

Wie heeft tips, ervaringen etc, etc.
anoniem_291501 wijzigde dit bericht op 10-09-2019 21:27
2.42% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Kan je misschien contact leggen met een Nederlandse dierenarts?

En waarom krijgt hij Oxazepam?
Ik heb zelf een trage schildklier, en ook Oxazepam, maar niet vanwege de schildklier. ;-D
Weet je wat de reden is waarom hij dat krijgt? Want het is heel logisch dat hij daar heel duf van wordt en zich misschien niet prettig voelt.

Sneu altijd als je beestje ziek is... sterkte :cat:
Zelf heb ik Haschimoto en krijg ook geen oxazepam. Gelukkig niet.

De Seresta krijgt hij omdat katten dan vaak goed eten alleen doet het niks bij onze kat. Vorige week mocht hij 4 dagen Oxazepam maar het hielp niks.

Ik kan inderdaad eens contact met onze oude dierenarts in Nederland opnemen. Hij kende onze kat(ten) ruim 10 jaar.
Al is het maar voor te kunnen achterhalen waar die spuiten voor zijn.

Dankjewel voor je goede wensen :cat:
Toen onze kat begon op het Y/D voer werd hij ook helemaal niet lekker en heeft hij ook allerlei medicatie gehad tegen de misselijkheid etc. Allemaal zodat hij zich beter zou gaan voelen. Ik meen me te herinneren dat dit na een week of 2-3 verbeterde. Uiteindelijk heeft kat nog jaren geleefd op YD brokken en YD blikvoer.

Succes ermee!
Dankjewel! Goed om dit te weten. :sun:
Alle reacties Link kopieren
Mijn kat had dat ook maar nooit spuit gehad. Speciaal voer idd en er waren pilletjes maar dat lukte bij haar niet. Ze was wel oud 17. Toen ze echt graat mager was nog net een kg heb ik haar in laten slapen. Eten deed ze ook zo moeizaam. Achteraf waarsch te laat maar ja je houd van t beestje en wilt alles proberen he
where ever you go, go with your heart
Alle reacties Link kopieren
Dat je kat sloom is kan heel goed door de Oxazepam komen.
Ze gaan er overigens niet echt beter van eten; daar wordt hier in Nederland weleens antidepressiva voor voorgeschreven (in het bijzonder Mirtazepine, dat bekend staat om dit effect).

Ik zou even teruggaan naar de dierenarts en even contact opnemen met je oude dierenarts in Nederland. Niet eten (of te weinig) is echt heel erg slecht voor een kat en als hij veel minder eet is het ook niet gek dat hij snel afvalt.
Alle reacties Link kopieren
Mijn kat vond de Y/D voeding echt helemaal niets. We zijn toen na enige tijd overgeschakeld op pilletjes tegen de hyperthyroidie (thiafeline en carbimazol), en daarbij gewoon normaal voedsel. Hier functioneerde ze veel beter mee, en had gewoon weer een fatsoenlijke kwaliteit van leven voor nog een flink aantal jaar.

Zie bijvoorbeeld hier (https://www.mcvoordieren.nl/schildklier-kat) voor een overzicht van behandelmethoden bij hyperthyroidie. Misschien dat je met je dierenarts over de verschillende opties kunt overleggen?
Alle reacties Link kopieren
Hey TO. Sterkte met je beestje!
Mijn kat heeft ook haar laatste jaren een te snelle schildklier gehad. Idd ook speciaal voer gehad, maar dat hielp niet uiteindelijk. Dus toen aan de medicijnen, eerst thiafeline tabletjes. Uiteindelijk carbimazole oorzalf omdat tabletten geven teveel stress opleverde.
Ze was vaak in het begin stabiel, maar viel uiteindelijk toch af.

Helaas is ze in februari overleden. Dit kwam doordat haar nieren het hadden begeven. Van nierproblemen kunnen katten ook vaak afvallen.
Maar er is vaak een vals positieve uitslag bij de nietwaarden. Omdat die schildklier snel werkt stimuleert het de nieren, waardoor deze harder werken en blijven zuiveren. Als de schildklier dan stabiel is zie je dat de nieren uit zichzelf weinig meer doen.
Mijn katje was ook al 17, dus geen angst hebben dat je kat hetzelfde overkomt. Ze is ook jaren patiënt geweest hoor, dus daar zat wel tijd tussen.

Een injectie zegt me niks, maar misschien is dat in het land waar jij woont wel gangbaar dan..Ik zou toch een Nederlandse dierenarts vragen om advies en dan doorgeven welke medicijnen je hebt gekregen voor je kat.

Veel sterkte!
Alle reacties Link kopieren
Ps volgende keer bij die spuit vragen of hij de naam voor je opschrijft. Is een medische naam, dus zou een Nederlandse dierenarts ook moeten kennen
Dat was ook het eerste wat ik zei toen de dierenarts Oxazepam noemde. Ook ik had een suffe kat in gedachten die alleen maar zou willen slapen en niet eten. Bij katten schijnt dat dus te helpen bij slecht eten.
Wij hebben een Siamees. Erg eigenwijs dus. Het helpt tot nu toe nog niet.

Oeii Skawa, dat is echt heel mager. Normaal weegt onze man rond de 4.3, 4.5 kg. In 3 weken tijd is hij nu naar 3.7 kg gegaan.

Wij zijn inderdaad bang voor leververvetting dus vandaar dat we er alles aan doen om kat aan het eten te krijgen.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb een kater met een snelwerkende schildklier. Krijgt nu 2 keer per dag een tabletje(felimazole) en doet het er goed op.

Ik gebruik dit om de pil te geven, vindt hij heel erg lekker.

https://www.amazon.co.uk/Easypill-Cat-i ... B01KJSDZYU
"De cursus rietdekken is afgelast".

"Riet is ziek"
Alle reacties Link kopieren
Mijn dierenarts heeft altijd gezegd dat het beter was dat mn kat at, dan dat ze perse dieetvoeding kreeg. Als je kat zo erg afvalt met dat voer, geef hem weer gewoon voer en stuur aan op medicijnen erbij.
We hebben kat zijn broer verloren aan nierfalen dus we waren heel blij dat lever en nierfuncties goed waren.
Dat er ook vals positieve uitslagen voorkomen verbaasd én verontrust mij.
Daar moet een dierenarts toch ook op bedacht zijn

We hebben het inderdaad gehad over elke dag een schildkliertabletje alleen gaat onze kat dit niet sl(p)ikken.
Orale medicatie is een ramp, zelfs met een easypill.
Het geeft hem zodanig stress dat we dat ook niet gaan doen zolang er andere opties zijn.

Hij eet zijn oude voer overigens ook niet dus het ligt niet aan het Y/D voer.
Helaas.
Alle reacties Link kopieren
JustcallmeTuT schreef:
10-09-2019 22:06
We hebben kat zijn broer verloren aan nierfalen dus we waren heel blij dat lever en nierfuncties goed waren.
Dat er ook vals positieve uitslagen voorkomen verbaasd én verontrust mij.
Daar moet een dierenarts toch ook op bedacht zijn

We hebben het inderdaad gehad over elke dag een schildkliertabletje alleen gaat onze kat dit niet sl(p)ikken.
Orale medicatie is een ramp, zelfs met een easypill.
Het geeft hem zodanig stress dat we dat ook niet gaan doen zolang er andere opties zijn.

Hij eet zijn oude voer overigens ook niet dus het ligt niet aan het Y/D voer.
Helaas.
Als het goed is wordt er na een week of 6 opnieuw bloed geprikt en naar de waardes gekeken. Niet alleen die van de schildklier, ook die van de lever en nieren. Vindt jouw kat de easypill niet lekker?
"De cursus rietdekken is afgelast".

"Riet is ziek"
Alle reacties Link kopieren
Heb trouwens een andere kat van me laten opereren, maar de effecten waren van korte duur. Na nog geen jaar was het weer raak.
"De cursus rietdekken is afgelast".

"Riet is ziek"
Er is na 10 dagen alleen de T4 geprikt. Omdat de lever en nierfuncties goed waren zijn deze niet meer geprikt.
Voor mij dus een aandachtspunt om het over 6 weken nog eens te laten prikken.

Kat vindt echt alles vies, ook vers gekookte kip, vis, blikvoer etc etc behalve harde brokken.
Hij is wel makkelijk met nagels knippen, borstelen, spuiten geven en zelfs tanden schoonmaken bij de dierenarts laat hij zonder problemen toe.
Het is een geweldig lieve, aanhankelijke en eigenwijze kat. :heart:
Tickel schreef:
10-09-2019 22:15
Heb trouwens een andere kat van me laten opereren, maar de effecten waren van korte duur. Na nog geen jaar was het weer raak.
De schildklieren weg laten halen?
Soms schijnen ze weer aan te groeien.
Hoe oud was jouw kat toen?
Alle reacties Link kopieren
JustcallmeTuT schreef:
10-09-2019 22:21
De schildklieren weg laten halen?
Soms schijnen ze weer aan te groeien.
Hoe oud was jouw kat toen?
Ze halen dan 1 helft weg. Maar er kan dus ook los borstholteweefsel zijn die dat overneemt.
Mijn kat was 15. Ze heeft nog 2 jaar geleefd.
Mijn huidige kat is 13 en een BK, die wilde ik eigenlijk geen bestraling aandoen. Britse kortharen worden, gemiddeld genomen, niet heel oud.
"De cursus rietdekken is afgelast".

"Riet is ziek"
Dankjewel Tickel.

Tja, de wonderen zijn de wereld nog niet uit maar er wordt gegeten door onze kat.
Zo lang het uit onze hand komt en vooral niet uit zijn roestvrij stalen bak, is het goed. Ongelofelijk.
Vooral het toerollen van de brokken vindt hij erg leuk. Denk aan een knikkerbaan van vroeger. Ook uit aardewerk bakjes doet hij zijn best ;)

Gisteren heeft hij meer gegeten dan hij zou moeten dus het gaat de goede kant op.
Afspraak voor vandaag hebben we dus af kunnen zeggen en hebben onze dierenarts in Nederland niet hoeven te bellen.
Dinsdag een afspraak met onze vaste dierenarts staan en de vragen die we hem willen stellen zal vooral eigen taalkennis, een beetje google en eventueel een kennis die we gaan vragen om te kunnen vertalen.

Onze schat ligt nu heerlijk in de zon te genieten.
Wat goed om te horen. Fijn dat je het nog even meld.
We komen net terug van de dierenarts. Vorige week at poes goed, weliswaar alleen uit onze hand maar het werden weer de normale hoeveelheden. In de nacht at hij zelf.
Helaas van korte duur en zijn gedrag werd steeds vreemder.

We wilden dat er een echo en röntgenfoto’s genomen zou worden en het bloed nog een keer nagekeken zou worden.
Alles was hartstikke goed, zelfs de schildklier. Lichamelijk gaf de dierenarts poes geen 12 jaar.
Poes is dement aan het worden. Zijn gedragsveranderingen en het zelf niet eten wijzen daarop. @(
We gaan door met de Seresta en hij heeft een cortisolspuit gehad.
Zolang onze man er niet ongelukkig van is zien we wel waar het schip strandt.
Alle reacties Link kopieren
JustcallmeTuT schreef:
17-09-2019 11:43
We komen net terug van de dierenarts. Vorige week at poes goed, weliswaar alleen uit onze hand maar het werden weer de normale hoeveelheden. In de nacht at hij zelf.
Helaas van korte duur en zijn gedrag werd steeds vreemder.

We wilden dat er een echo en röntgenfoto’s genomen zou worden en het bloed nog een keer nagekeken zou worden.
Alles was hartstikke goed, zelfs de schildklier. Lichamelijk gaf de dierenarts poes geen 12 jaar.
Poes is dement aan het worden. Zijn gedragsveranderingen en het zelf niet eten wijzen daarop. @(
We gaan door met de Seresta en hij heeft een cortisolspuit gehad.
Zolang onze man er niet ongelukkig van is zien we wel waar het schip strandt.
Heb je een echo laten doen? Hier vorige week eentje laten doen bij schildklierkat en ik wacht nog op 1 bloedwaarde. In de maag en wat darmen was een verdikte wand te zien. Kan van alles zijn, maar daar moet een punctie voor gedaan worden. Oh ja, en hij heeft B12 tekort.
B12 tekort kan wel een symptoom zijn van een maag-darmaandoening. Andere kat van mij was ook dement, die vergat dan dat ze aan het eten was en begon dan onbedaarlijk te miauwen. Was wel sneu om te zien.

https://degroeneos.nl/simpele-manieren- ... ersteunen/
"De cursus rietdekken is afgelast".

"Riet is ziek"
Ja, echo van organen buik en longen. Bloed is ook op vit B12, T4, lever en nierfunctie, eos, trobo’s, ht, Hb en suiker.
De röntgen was van zijn hele lijf. Alles werd meteen gedaan. Erg fijn.

Dankjewel voor de link van de groene Os. Ik ga daar eens een kijkje nemen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven