Onkruid tips!

14-09-2019 23:29 14 berichten
Hoi allemaal!
Mijn voortuintje was door de vorige bewoners echt geheel verwaarloosd en heeft bijna een half jaar leeg gestaan.
Ik heb bijna 4 meter aan aarde liggen dat ook nog eens hoog oploopt richting de straat en gevuld is met zwerfkeien (erg fijn met gereedschap.. niet)

De tuin zat tot de nok vol met (groot en hoog) onkruid. Ik kan het gewoon niet bijhouden en ik heb het deze lente/zomer nu al zeker 4x helemaal leeg gewied met de hand. Je let een weekje of 2 niet op, geen tijd, drukdruk en de tuin is weer helemaal groen.

Mijn eigen (weinige) vaste plantjes gaan inmiddels zelfs dood of moet ik weer even opzoeken tussen al het onkruid.
Ik wil graag de tuin helemaal aanpakken maar dit zal een project voor volgend jaar worden! Vullen met steentjes kost gewoon te duur, het komt er toch nog altijd doorheen.

Nu zoek ik tips!
Hoe halen jullie het het snelst weg?
En wat kan ik doen zodat het wat ‘langer’ weg kan blijven?? Wat is effectief?
Ik haal een hoop kleine plantjes wel weg maar dit houdt niet alles tegen.
Ik hoor graag hoe jullie dit onderhouden
schoffelen
Antiworteldoek. Gaten knippen waar plantjes staan. En steentjes erop om het doek te bedekken.
Een kruidenboek kopen.
Alle reacties Link kopieren
Vol planten. Lijkt mooier en onkruid heeft geen kans. Liefst ook kruiden en fruit er tussen. Leuk voor jou en voor de dieren. Maak er niet zo'n kattenbaktuin van met alleen maar worteldoek en grint en sporadisch een plant. Is slecht voor de afwatering en voor de dieren.
Dit is gewoon de kracht van de natuur. Die wil een leeg stukje grond opvullen met groen. Gaat vanzelf, Kost niks. Hoef je niks voor te doen. Als je het een jaar verwaarloost komt er vanzelf een evenwicht. Als je de natuurlijk opgekomen planten niet mooi vind zet je er iets anders neer, simpel zat. Als dat klein grut is moet je die natuurlijk wel vrijhouden tot het groter is en niet laten overwoekeren door 'onkruid'. Beter koop je dus wat groter of snelgroeiend spul. Ga naar een kwekerij (dus niet de Intratuin ofzo), zeg wat je mooi vind en dan krijg je wel suggesties. Als je de tuin volgend jaar groots wil aanpakken, neem ik aan dat je een plan hebt. Het voorwerk kun je de komende maanden doen: infrastructuur en grote planten, struiken en bomen. Kleinere planten kun je in het voorjaar doen.
Alle reacties Link kopieren
https://www.kaercher.com/nl/zoekresulta ... rwijderaar
Alle reacties Link kopieren
staat er wel wat in dat je wilt laten staan? anders weghalen met een brander , azijn of kokend water erover gieten . nog een paar weken en het onkruid groeit niet meer zo .Als er wel wat staat gewoon plukken met wortel en al en bijhouden ..
Alle reacties Link kopieren
Alle onkruid met wortel en al eruit trekken voordat het gaat bloeien. Alle keien eruit halen en een schoffel kopen?

Als je nieuwe plantjes geen licht of te weinig water krijgen, gaan ze inderdaad dood.
Een mooie tuin is leuk maar het kan soms heel wat tijd kosten.
Alle reacties Link kopieren
Echt vanaf nul beginnen. Dus echt alles eruit met wortel en al. Omspitten en nogmaals op wortels checken en deze verwijderen. Dan bedekken met karton. Dit een tijd laten liggen zodat de ondergrond tot 'rust' komt. Dan karton weg en mulchen, de grond verrijken. En dan, op het juiste moment in het jaar, je nieuwe begroeing aanbrengen, bollen planten etc. Overigens, er dwarrelt van alles door de lucht qua zaadjes dus schoffelen en onkruid verwijderen blijft een terugkomende klus.
Denk aan de egels en eekhoorns in de herfst en winter.
Alle reacties Link kopieren
Is duur, kost veel.
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
Schoffelen in een siertuin moet je zo min mogelijk doen, tenzij je grote stukken onkruid hebt. Maar grote stukken open grond moet je beplanten en dicht laten groeien, anders blijf je schoffelen. De reden dat je eigenlijk niet moet schoffelen zijn:
- je verstoort het bodemleven waardoor planten zwakker en eerder ziek worden
- de toplaag droogt sneller uit
- de toplag wordt los waardoor onkruidzaad nog makkelijker ontkiemt

Veel planten (dus ook sierplanten) wortelen oppervlakkig en breiden zich vlak onder de oppervlakte uit. Als je steeds rond die aanplant blijt schoffelen krijgen die geen kans zich uit te breiden. Dan krijg je zo'n tuin die bestaat uit losse "pollige" planten met veel kale grond eromheen. Dat levert weer onkruid op en dan blijf je schoffelen en blijft de grond uitdrogen. Dat zijn de mensen die op een gegeven moment tegels erin gooien omdat ze "geen groene vingers hebben, alle planten doodgaan en ze de hele tijd moeten schoffelen". Je moet een tuin juist zoveel mogelijk met rust laten en zeker de bodem.

Het is belangrijk om zo snel mogelijk de bodem te bedekken. Dat kan in eerste instantie door te bedekken met bijvoorbeeld houtsnippers. Dan blijft de oppervlakte bedekt, er groeit veel minder tot geen onkruid in, katten gebruiken je tuin niet als toilet, het bodemleven gaat er op vooruit, je hebt er verder geen werk meer aan en het staat mooi. En je aangeplante planten kunnen in alle rust groter groeien. Plant veel bodembedekkers, die zorgen ook dat onkruid geen kans krijgt.

Als je een tuin een jaar moet laten rusten omdat je daarna pas met de aanleg wilt of kunt beginnen, kun je er ook dat jaar even graszoden ingooien. Die werk je daarna eronder of zet ze gratis op Marktplaats.
Xienix schreef:
15-09-2019 01:08
weghalen met een brander , azijn of kokend water erover gieten .
Ja, als je je bodem wilt verzieken moet je vooral azijn gebruiken. Verzuurde grond doodt het bodemleven en de meeste planten die je daarna op die plek plant zullen kwakkelen of doodgaan. Zelfs zuurminnende planten zullen niet tegen zo'n zure bodem kunnen.
Bedankt voor de tips!
Ik ga eens kijken wat ik er mee kan doen!
Schoffel heb ik geregeld dus er gaan het daar ook eens mee proberen!

Helaas is er geen budget helemaal vanaf 0 te beginnen of te vullen met snippers planten etc. Het gaat om een tijdelijke oplossing tot begin volgend jaar.
Er staan nog wel wat planten in die ik wil houden dus kan helaas niet teveel “rommel” erin gooien.

We zullen het zien

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven