Kussenhoes papasan stoel maken met naai- of lockmachine?

15-09-2019 08:46 20 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi allemaal,

Sinds enige tijd ben ik begonnen met het maken van projecten met de naaimachine. Ik heb veel Youtube filmpjes gekeken en ben er gewoon aan begonnen. Tot nu toe pakt dat best goed uit.

Nu wil ik graag een nieuwe hoes maken voor mijn papasan stoel en zou ik graag wat tips krijgen over hoe ik dit aan moet pakken. Ik zou graag een rits maken aan de zijkant, zodat hij makkelijk een keertje gewassen kan worden. Alleen... Ik heb nog nooit een ergens een rits ingezet en dit is een rond project... :/ Dus ik twijfel hoe ik dit ga aanpakken. Ik heb sinds gisteren de beschikking over een lockmachine, dus het plan was om de hoes daarmee te maken, maar hoe doe ik dat met die rits? Of is de naaimachine toch beter/makkelijker? Hulp is welkom!

Voor degenen die hem niet kennen, zo'n stoel is het:
https://nl.casashops.com/nl/producten/p ... 52EALw_wcB

Alvast bedankt!
anoniem_176148 wijzigde dit bericht op 15-09-2019 08:51
Reden: Toevoegen vraag
2.22% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Dit lijkt me geen beginnersproject. Misschien kun je eerst een plaid maken voor erbij? Of een vierkant kussenhoesje met rits?
Misschien heb je iets aan deze uitleg ?
https://www.vtwonen.nl/inspiratie/diy/r ... ens-maken/
Alle reacties Link kopieren
Bedankt voor de reacties. Ik ben niet helemaal een totale beginner. Tot nu toe heb ik al wat kleding, een boxkleed en kussenhoesjes gemaakt. Alleen nooit met rits. Het maken van de ronde hoes an sich is geen probleem. Ik weet alleen niet precies hoe ik begin aan het inzetten van een rits op een ronde hoes. Als het echt onbegonnen werk blijkt te zijn, heb ik bedacht dat ik eventueel een rechte rits aan de achterkant kan maken. Maar het liefst heb ik hem in de naad.
Alle reacties Link kopieren
Inderdaad, ik zou ook een rechte rits aan de achterkant maken. Geen idee waarom je hem in de naad zou willen.
Alle reacties Link kopieren
De lockmachine gebruik je voornamelijk om mee af te werken. Eerst maak je de hoes en dan pas locken.

Heel soms kun je dat stikken met de naaimachine wel overslaan, maar nu zit je ook met stof (door draadrichting) die alle kanten op zal willen tijdens het stikken. Ik zou als je geen ervaring hebt met ritsen niet starten met een rits op een ronde naad te gaan zetten.
Alle reacties Link kopieren
Rond of recht: die rits zet je er op dezelfde manier in. Ik zie het probleem niet. 1 kant van de rits met spelden op de juiste plaats vastzetten aan de (binnenkant) hoes. Stikken. Dan de andere kant van de (open) rits vastspelden op de andere kant van de hoes. Even dichtritsen om te controleren of hij goed zit. Weer open ritsen en vaststikken. En even wat steekjes dwars stikken om de uiteindes van de rits goed vast te zetten.
oudblond wijzigde dit bericht op 15-09-2019 09:59
0.58% gewijzigd
Als het gras bij de buren altijd groener is dan is het kunstgras
Alle reacties Link kopieren
Eerst de rits erin zetten, daarna de kussenhoes verder ineen naaien.
De lockmachine is voor het afwerken.
Alle reacties Link kopieren
Bedankt voor de tips! Ik ga er gewoon voor en zie wel hoe het eindigt. Als het gelukt is, zal ik een foto plaatsen. :)
Gewoon met de naaimachine in elkaar naaien. Als de stof erg rafelt kan je de rand eerst afwerken met de lockmachine, daar is ie voor. Rits inzetten is niet anders dan iedere andere rits inzetten. http://www.bymiekk.nl/2016/10/tutorial- ... n.html?m=1

Het kussen is gecapitonneerd, ik vraag me af of het mooi wordt met een hoes erom.
Altijd goed om eerst eens met ritsen te oefenen, voordat je aan zo'n groot project begint. Niet vanwege de grootte, maar wel om te oefenen met ritsen inzetten.

Platte etui, box-etui, etui met voering, etui zonder voering, toilettas. Allemaal leuke projecten waarmee je ritsen kunt oefenen.

Tip: Lock niet over je ritsen!
Alle reacties Link kopieren
Maken met de naaimachine, afwerken met de lock. En gebruik je ritsenvoetje.

Verder kan je op YouTube eens kijken bij fifty ways (Nederlandstalig) hoe je een rits in de naad zet. En, heel ouderwets, het boek van Knip, staat echt alles in.
Alle reacties Link kopieren
De hoes is klaar! Ik heb de rits toch aan de achterkant gedaan, zodat ik eerst een keer kon oefenen met een rechte rits.

Zo is hij geworden:
https://imgur.com/gallery/UYb6tFE

Bedankt voor jullie hulp!
Daar kun je lekker in wegkruipen! Mooi gedaan!
Alle reacties Link kopieren
Dat ziet er lekker zacht uit. Nodigt wel uit om in te gaan zitten lezen of iets dergelijks.
Alle reacties Link kopieren
Heb je trouwens nog iets met de lock gedaan of alles met je naaimachine?

Ik heb sinds kort ook een lockmachine. Ik vind het echt heel fijn werken maar vooral als het recht is. Ik moet nog wat oefenen met ronde naden.
Alle reacties Link kopieren
Op pinterest staan ook veel tips en tricks, heb ik al vaak gebruikt.
No but yeah but no but yeah but no but yeah no but yeah but no because I'm not even going on the pill because Nadine reckons they stop you from getting pregnant.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb hem uiteindelijk met de naaimachine gemaakt. Dat voelde toch wat veiliger aan :)
Goed gedaan jakkiebah!! Leuk dat je zo bezig bent!

Hebben jullie mijn topic gezien op het prikbord? “ wie zit er ook graag achter se naaimachine?”

Ik heb ook een lock en doe daar echt heel veel mee!

Binnenkort koop ik ook een coverlock erbij😍
Alle reacties Link kopieren
Leuk geworden! En goed van je dat je gewoon lekker aan de gang bent gegaan en iets ingewikkelds op een wat eenvoudigere manier hebt opgelost!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven