Interieur/ kleur keuze voor vloer

15-09-2019 12:18 54 berichten
Alle reacties Link kopieren
Wij zijn bezig met verhuizing en verbouwing in ons nieuw huis. Meest lastige voor ons is de vloerkeuze. Na veel twijfelen over gietvloer of tegel hebben we toch voor tegel gekozen ivm duurzaamheid en gebruiksvriendelijker.
Nu twijfelen wij over de kleur van de tegels.

Wij hebben boomstamtafels met zwarte n poten en een taupe stoffen bank. De muren worden wit en 1 muur komt beton stuc (kleur moeten wij nog kiezen, maar wellicht ook grijs). Wij willen gaan voor tegels van 80x80. Nu twijfelen wij in de kleur lichtgrijs of donkergrijs.

Als iemand verstand heeft van inrichtingen, hoor ik graag advies!

Bedankt alvast.
Alle reacties Link kopieren
Hoe is de lichtinval?

Kijk, ik houd van licht en luchtig, dus hier ligt een lichte vloer. Maar we hebben een tuin op het zuiden en twee grote tuindeuren aan die kant, dus een donkere vloer had hier prima gekund als ik dat mooier had gevonden.

Ga qua tegels in elk geval voor hetgeen je het meest aanspreekt, tegels kunnen de rest van je leven blijven liggen, de bank wordt over een aantal jaar vervangen en een muurtje schilderen is zo gebeurd (en doe je ook vaker).
De tand des tijds kan een antieke kast nou juist nét dat karakter geven. Zonde om over te schilderen. Avena.
Het wordt wel heel erg grijs allemaal. Alsof je in een huis woont waar altijd onweer wordt verwacht.
Alle reacties Link kopieren
Tip: vraag de tegelmeneer of je er een paar mee mag hebben, neem een stuk bank mee (kussen, hoofdsteun of voel even onder de bank, sommige fabrieken nieten een stofstaaltje onder de bank).

Rijd naar het nieuwe huis en leg daar die tegels neer. Dan krijg je vanzelf een beter kleurgevoel.
De tand des tijds kan een antieke kast nou juist nét dat karakter geven. Zonde om over te schilderen. Avena.
Alle reacties Link kopieren
Zoek even op pinterest plaatjes van licht en donker grijze tegels. Dan kan je vaak goed zien wat het in een ruimte doet.

En ook van de tafel die jullie graag willen, kijk eens wat daar voor vloeren liggen.

Hoe hoog is jullie woonkamer? 2,60 of lager is redelijk laag als je dan een donkere vloer hebt liggen komt de ruimte wel ‘drukkend’ over.
Alle reacties Link kopieren
Ceylon schreef:
15-09-2019 12:23
Hoe is de lichtinval?

Kijk, ik houd van licht en luchtig, dus hier ligt een lichte vloer. Maar we hebben een tuin op het zuiden en twee grote tuindeuren aan die kant, dus een donkere vloer had hier prima gekund als ik dat mooier had gevonden.

Ga qua tegels in elk geval voor hetgeen je het meest aanspreekt, tegels kunnen de rest van je leven blijven liggen, de bank wordt over een aantal jaar vervangen en een muurtje schilderen is zo gebeurd (en doe je ook vaker).
Voortuin ligt in het zuiden en achtertuin het noorden. Lichtinval is gemiddeld. Vanuit de woonruimte gaan 2 raamdeuren naar buiten en er zit nog een raam.

De tegel is precies het zelfde alleen dan dus lichter of donkerder kleur. Waar we niet uit komen.
Alle reacties Link kopieren
Ceylon schreef:
15-09-2019 12:26
Tip: vraag de tegelmeneer of je er een paar mee mag hebben, neem een stuk bank mee (kussen, hoofdsteun of voel even onder de bank, sommige fabrieken nieten een stofstaaltje onder de bank).

Rijd naar het nieuwe huis en leg daar die tegels neer. Dan krijg je vanzelf een beter kleurgevoel.
Wij twijfelden zo erg, dat we 2 tegels mee hebben gekregen haha. Er ligt alleen nog helemaal niets in huis. We hebben de tegels alleen met de lichtinval kunnen bekijken, maar zijn er niet wijzer op geworden 😅
Alle reacties Link kopieren
NorthCape schreef:
15-09-2019 12:26
Zoek even op pinterest plaatjes van licht en donker grijze tegels. Dan kan je vaak goed zien wat het in een ruimte doet.

En ook van de tafel die jullie graag willen, kijk eens wat daar voor vloeren liggen.

Hoe hoog is jullie woonkamer? 2,60 of lager is redelijk laag als je dan een donkere vloer hebt liggen komt de ruimte wel ‘drukkend’ over.
Hoogte van de woonkamer is 2.70. We hebben advies gevraagd bij de winkel waar wij de tafel hebben gekocht. Hij gaf een persoonlijk voorkeur voor de lichte tegels, maar gaf aan dat ze beide wel kunnen 😅
Alle reacties Link kopieren
Donkergrijs maakt een ruimte vaak erg zwaar en somber. Gecombineerd met een witte muur kan dat hard overkomen.
Denk aan de egels en eekhoorns in de herfst en winter.
Alle reacties Link kopieren
Neem geen donkere tegels, zie je alles op....ieder haartje en pluisje.....zelf als ik nu moest kiezen zou ik gaan voor een parketvloer maar dan met tegels en vloerverwarming.
Nooit meer de vloer hoeven schuren en/of in de olie enz. zetten, alleen nog maar stofzuigen en af en toe een keer met een dweil erover heen.
Maar ben dan ook wel al wat ouder en tegenwoordig ga ik alleen voor praktisch. :-)
Ik zou gaan voor licht maar dat is smaak.

Heb je iemand in de buurt die een beetje fatsoenlijk kan photoshoppen? Dan kun je een paar foto's maken en die gebruiken. Doe ik zelf als erg twijfel over een kleur op de muur bijvoorbeeld. Krijg je toch een beter idee hoe het wordt dan een enkele tegel neerleggen.
Alle reacties Link kopieren
Is keramisch parket een optie?

Afbeelding
tickel wijzigde dit bericht op 15-09-2019 13:05
16.90% gewijzigd
"De cursus rietdekken is afgelast".

"Riet is ziek"
Alle reacties Link kopieren
SweetFirefly schreef:
15-09-2019 12:34
Donkergrijs maakt een ruimte vaak erg zwaar en somber. Gecombineerd met een witte muur kan dat hard overkomen.
dit!
Alle reacties Link kopieren
Afbeelding
"De cursus rietdekken is afgelast".

"Riet is ziek"
Alle reacties Link kopieren
Ze wil een grijze vloer......

Ik kom zou voor een lichte tegel gaan, maar dat is natuurlijk persoonlijk.
Alle reacties Link kopieren
Hoe is de rest van de meubels?

Wij hebben een lichte vloer, maar donkere meubels (gekocht in de tijd dat koloniaal hout in was).

Muren zijn redelijk licht (1 lange zijde en 1 korte zijde wit, 1 lange zijde zachtgrijs, 1 korte zijde cottagegreen uit de painting the past serie).

Als de meubels heel licht zijn, is een donkere vloer mooi. Zijn de meubels donker, is een lichtere vloer meestal mooier. Er kan heel veel, maar uiteindelijk moet je kijken naar het geheel. Kijk dus niet alleen naar de meubels die je nu hebt, maar probeer je ook voor te stellen hoe het eruit gaat zien over 20 jaar, als je alles een keer compleet zou omgooien.
Bedenk ook dat je bij een donkere vloer al gauw gaat kijken voor een lichtere bank. En laat dát nou net niet altijd even handig zijn met het oog op vlekken enzo.

Al met al zou ik gaan voor de lichtere vloer. De ruimte lijkt groter, je combineert het makkelijker met meubels, het combineert ook makkelijker met schilderwerk en ook met gordijnen. Bij een donkere vloer kies je al snel voor lichte gordijnen, terwijl je met een lichte vloer beide kunt doen.

En je kunt ook kiezen voor een combinatie. Leg de lichte in de woonkamer, de donkere in de keuken en/of in de hal. Wij hebben lichte tegels die niet glad zijn, en heel licht gemeleerd, er zit een zweem terra en een zweem grijs in. In de keuken liggen terra tegels met daaromheen een rand mozaik, zelf gefabriceerd van een mix van beide kleuren. Jij zou bijvoorbeeld in de hal beide tegels kunnen combineren in een ruitvorm. Dat kon bij ons niet omdat de tegels niet dezelfde afmetingen hebben (hal heeft een rand van lichte tegels, binnenvlak terra tegels en ook weer die mozaikrand).

Waar het om gaat is: laat de regels eens los en experimenteer eens een beetje (op papier ;-) ).
De tand des tijds kan een antieke kast nou juist nét dat karakter geven. Zonde om over te schilderen. Avena.
Alle reacties Link kopieren
Als de woonkamer op het noorden ligt, dan zou ik sowieso voor licht gaan.

Wij hebben een licht keramisch parket (dus houtnerf structuur) in visgraat gelegd, en daar ben ik nog elke dag blij mee. De kleur is beige/grijs, en dat staat volgens mij ook mooi bij jouw wensen. Wij hebben hier verschillende houten tafeltjes staan in iets donkerdere houtkleuren en dat staat er mooi bij. Door het contrast in kleuren krijg je dan geen lelijk “hout op hout” effect.
Alle reacties Link kopieren
En ohja, wat je ook doet, kies voor donkere voegen!! Niet alleen op de vloer, maar ook voor de rest. Witte voegen worden na verloop van tijd altijd vies. Ik heb 15 jaar lang schoongemaakt in geen idee meer hoeveel verschillende huizen. Dus doe die voegen gewoon donker.
De tand des tijds kan een antieke kast nou juist nét dat karakter geven. Zonde om over te schilderen. Avena.
Alle reacties Link kopieren
Lievejetje schreef:
15-09-2019 13:15
Ze wil een grijze vloer......

Ik kom zou voor een lichte tegel gaan, maar dat is natuurlijk persoonlijk.
Laat keramisch parket nou net in die kleur bestaan.
"De cursus rietdekken is afgelast".

"Riet is ziek"
Tickel schreef:
15-09-2019 13:03
Is keramisch parket een optie?

Afbeelding
Hier zou ik ook voor kiezen.
Alle reacties Link kopieren
Super nuttige reacties allemaal! Bedankt!

Keramisch parket in visgraad hebben we aan gedacht. Vind het super mooi uitzien. Alleen vind ik tegels toch wat rustiger ogen. Gezien onze tafels ook van hout zijn, wordt het denk ik wat te druk (voor mijn doen). Op de slaapkamers komen wel mooie laminaten.

Keuken en woonkamer andere vloer is geen optie. Het is namelijk een open keuken. De gang stelt qua oppervlakte ook niet extreem veel voor, dus om daar een andere vloer te leggen, heeft denk ik geen zin.
Degeleparaplu schreef:
15-09-2019 14:53
Keramisch parket in visgraad hebben we aan gedacht. Vind het super mooi uitzien. Alleen vind ik tegels toch wat rustiger ogen. Gezien onze tafels ook van hout zijn, wordt het denk ik wat te druk (voor mijn doen). Op de slaapkamers komen wel mooie laminaten.
Visgraat is natuurlijk ook wel erg druk. Als je het "gewoon" legt ziet het er al een stuk rustiger uit.
Alle reacties Link kopieren
Hoe kan ik hier foto’s plakken? 🤔
Alle reacties Link kopieren
Degeleparaplu schreef:
15-09-2019 14:53
Super nuttige reacties allemaal! Bedankt!

Keramisch parket in visgraadt hebben we aan gedacht. Vind het super mooi uitzien. Alleen vind ik tegels toch wat rustiger ogen. Gezien onze tafels ook van hout zijn, wordt het denk ik wat te druk (voor mijn doen). Op de slaapkamers komen wel mooie laminaten.

Keuken en woonkamer andere vloer is geen optie. Het is namelijk een open keuken. De gang stelt qua oppervlakte ook niet extreem veel voor, dus om daar een andere vloer te leggen, heeft denk ik geen zin.
Hoe breed is de kamer waar die 80x80 tegels komen?
"De cursus rietdekken is afgelast".

"Riet is ziek"
Alle reacties Link kopieren
Ik zou voor licht gaan!

Donkere tegels met lichte muren zijn hard, kil en klinisch vind ik.. lichtgrijs is zacht, warm, huiselijk en mooi te combineren met planten enzo.

Ik heb in mijn huis veel lichtgrijs, gecombineerd met staal, zwart, wit, cognac, klein beetje hout en veel planten. Staat rustig, gezellig en warm.
zebra123 wijzigde dit bericht op 15-09-2019 15:18
37.04% gewijzigd

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven