Inrichting woonkamer lichter maken

15-09-2019 18:29 38 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik vind mijn woonkamer te donker. En wil hem heel graag lichter, liefst zonder heel veel nieuwe meubels te kopen.

Ik woon in een jaren 30 huis. Relatief smalle woonkamer (3.40 bij 9 meter) met een erker een de voorkant en een schuifpui aan de achterkant. Ik heb een cognac kleurige bank en een okergele fluwelen stoel. Die vervangen is geen optie.

De bank staat aan de kant van de erker, met in de erker de gele stoel. Tegenover de bank een lage donkerbruine open kast (soort boekenkast op zijn kant) waar de tv op staat. Als salontafel een poef waar momenteel blauwe stof op zit. Dan aan de achterkant een zwarte buffetkast en een donkerbruine tafel. Achter de tafel nog een donkerbruine vakkenkast.

Ik had al bedacht dat de tv kast vervangen door iets lichters een optie is. Of hem te verven in een lichte kleur. De poef een andere kleur en eventueel de eettafel schuren en blank maken. Maar ik kan me er even geen voorstelling van maken hoe het er dan uit ziet. Pinterest biedt ook nog niet echt soelaas.

Hebben jullie tips? Liefst zou ik de bestaande meubels een andere kleur geven ipv nieuwe meubels te kopen. Maar welke kleur vind ik lastig.

Maar
Je zou aan de whitewash kunnen gaan, dat licht het allemaal mooi op.

Welke kleur hebben je muren? Wat is de kleur van je vloer?
Alle reacties Link kopieren
Lastig om zo te zeggen. Wat is de stijl van de meubels? Modern of juist landelijk? Zijn de meubels van hout of heb je te maken met fineer?

Die fluwelen okergele stoel klinkt wel heel gaaf.
Nee heb je, ja kun je krijgen
Ik zou me eerst op de muren richten. Tegen een witte muur steken donkere meubels donkerder af. Een zachte kleur op de muur doet wonderen.
Een (wat) fellere wand kan meestal ook wel, maakt niet meteen donkerder. Het gaat om het geheel.
Mooi, cognac met okergeel.. ik weet niet of ik blauw (poef) daar mooi bij vind, dat hangt denk ik heel erg van de tint af..
maar het scheelt vast al een hoop als je die donkerbruine/zwarte meubels een andere kleur geeft. Wil je die neutraal houden, of mogen die ook een kleur?
Bestaande meubels verven (waar nodig) en geen nieuwe kopen, zou ik doen.
Ik denk dat we een foto nodig hebben voor zinnig advies.
Okergeel en cognac zijn mooie uitgangspunten. Ik denk dat de donkerbruine kasten en tafels een wat donker/somber gevoel geven. Inderdaad schilderen misschien? Kan gebroken wit, maar hoeft natuurlijk niet. Een lichte tint in een kleur is ook mooi. Bijvoorbeeld een hele lichte variant van cognac? En de tint van de muren is ook belangrijk. Een licht vloerkleed misschien nog een optie?
Alle reacties Link kopieren
Vloer is licht hout en muren zijn off white. Dat is dus wel licht.

Tv kast en die vakkenkast zijn fineer. Is dat te schilderen? En welke kleur dan? De poef kan heel makkelijk een andere stof op. Dat is echt zo gedaan. Maar welke dan? Wat staat mooi bij cognac en okergeel?
De buffetkast is wel hout trouwens.

Ik wil best foto's plaatsen. Maar hoe?
dannas schreef:
15-09-2019 19:15
Vloer is licht hout en muren zijn off white. Dat is dus wel licht.

Tv kast en die vakkenkast zijn fineer. Is dat te schilderen? En welke kleur dan? De poef kan heel makkelijk een andere stof op. Dat is echt zo gedaan. Maar welke dan? Wat staat mooi bij cognac en okergeel?
De buffetkast is wel hout trouwens.

Ik wil best foto's plaatsen. Maar hoe?
Gebrand oranje.
Alle reacties Link kopieren
Mijn eettafel stoelen zijn oranje :-)
dannas schreef:
15-09-2019 19:20
Mijn eettafel stoelen zijn oranje :-)
Nou, dan ben je al op de helft. :)
Warme houtkleuren, al zijn die qua verf soms lastig te vinden.
Alle reacties Link kopieren
Oh en qua stijl van de meubels. Eettafel is een gewone houten eettafel met taps toelopende houten poten. Buffetkast is zwart en zo'n standaard ding met een dichte onderkant met schuifdeuren en een glazen bovenkant.
Alle reacties Link kopieren
Misschien wat lichte kussens erbij op de bank, en dan in combinatie met lichtere kleur op je kasten/muren?

Wat voor kleur vind je zelf mooi? Misschien helpt het je om met een kleurenwaaier eens te kijken op de muur/kasten wat mooi staat bij de rest.
Alle reacties Link kopieren
Oh en misschien een heel raar voorstel, maar als je je het echt niet kunt voorstellen hoe het eruit ziet straks, is foto’s maken en dan Photoshop een optie? ( of zeg ik nu iets heel raars?)
Is het plafond al eens opgefrist? Dat kan ook schelen qua licht.
dannas schreef:
15-09-2019 19:22
Oh en qua stijl van de meubels. Eettafel is een gewone houten eettafel met taps toelopende houten poten. Buffetkast is zwart en zo'n standaard ding met een dichte onderkant met schuifdeuren en een glazen bovenkant.
Als je cremekleurige whitewash dun aanbrengt en goed uitwrijft, dan blijft de houtnerf en onderliggende kleur zichtbaar, maar wordt het geheel toch licht.

Je tafel kan je schuren en dan in de olie zetten, dat is altijd mooi.
anoniem_64c64bf305ae7 wijzigde dit bericht op 15-09-2019 19:25
0.39% gewijzigd
Ik vind bij cognac en oker een mooie cremetint ook goed passen. Warm maar toch rustig. Echt van dat Engelse " cottage cream" .
Alle reacties Link kopieren
Fineer kun je prima schilderen mits je een goede primer voor het aflakken gebruikt!
Alle reacties Link kopieren
dannas schreef:
15-09-2019 19:22
Oh en qua stijl van de meubels. Eettafel is een gewone houten eettafel met taps toelopende houten poten. Buffetkast is zwart en zo'n standaard ding met een dichte onderkant met schuifdeuren en een glazen bovenkant.
Wat vind je van de kleur petrol of blauw in die richting?
Je zou de wand achter de buffetkast die kleur kunnen geven en eventueel de achterkant binnenin ook. Eventueel tafelblad in een lichtere tint of goed opschuren en blauw lazuur gebruiken.

Afbeelding
"De cursus rietdekken is afgelast".

"Riet is ziek"
Alle reacties Link kopieren
Ok, dus toch een lichte kleur op de wand en poef en houten meubels een andere kleur geven. Zou licht oud groen mooi zijn erbij?
Alle reacties Link kopieren
Ik denk dat een gekleurde muur het "harde" van de andere meubels wel dimt.
Afbeelding
Afbeelding
"De cursus rietdekken is afgelast".

"Riet is ziek"
Alle reacties Link kopieren
Oh dat staat mooi bij dat cognac Tickel! Goede tip!
dannas schreef:
15-09-2019 20:03
Ok, dus toch een lichte kleur op de wand en poef en houten meubels een andere kleur geven. Zou licht oud groen mooi zijn erbij?
Licht oudgroen is wel heel mooi, maar de kans is groot dat het in combi met cognac en oker nogal oubollig wordt. Doet me denken aan een 60ers huishouden uit de jaren 70.

Ik heb sinds kort olijfgroen op een muur, daar moet ik ook mee uitkijken dat het geen bejaardenwoning wordt door de verkeerde zaken toe te voegen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven