huishoudelijke hulp

18-09-2019 11:24 46 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ok, ik ga dus voor het eerst in mn leven op zoek naar een huishoudelijke hulp. Ik vind het aan de ene kant extreem decadent, want ik vind het eigenlijk meer wat voor mensen met een druk gezin ofzo, maar aan de andere kan, ik werk meer dan 60 uur in de week. De weinige vrije tijd die ik over heb, besteed ik graag aan andere zaken dan poetsen, en ik heb het geld over, dus ik ga deze 'vrije tijd' voor mezelf gewoon inkopen.

Via via niemand kunnen vinden, dus een advertentie gezet en er komen 3 mensen kennismaken. Maar nu. Ik weet wel ongeveer wat ik zou willen wat de hulp doet. Maar waar ga ik bij de kennismaking op.letten, wat ga ik speciaal nog vragen, hebben jullie tips uit eerdere ervaringen. Diegene zal dus meestal alleen in mijn huis zijn, dus ik zal een beetje op gevoel een betrouwbaar persoon moeten kiezen.
Alle reacties Link kopieren
of ze kunnen poetsen moet je altijd afwachten. het enige waar ik bij een vreemde op zou letten is: wil ik dat jij in mijn huis bent als er verder niemand is.
En doooooor!
Alle reacties Link kopieren
Ik denk dat het belangrijk is dat je een beetje goed gevoel hebt bij die hulp. Gaat de hulp doen wat jij belangrijk vindt? Met eigen initiatief binnen de grenzen die jij stelt en tot jouw tevredenheid qua kwaliteit? Kun je referenties opvragen van andere huishoudens waar de hulp nu werkzaam is?

Ik zou ook afspraken maken over hoe je samen omgaat met problemen, bijvoorbeeld als er iets niet goed schoon is, of de hulp alsmaar te laat komt of afzegt, of als de hulp vindt dat jij niet redelijk bent of er iets niet kan. En wat er gebeurt als hij of zij niet eerlijk is. Wij hadden ooit eens een schoonmaakster die daar eigenlijk niet zo goed in was, en toen ik een keer onverwachts thuiskwam, zat ze lekker op de bank te Netflixen met een fles van onze lekkere whiskey naast zich... Een andere zou drie uur per week komen maar bracht haar dochter mee, en ging dan na anderhalf uur weg. Prima als dat afgesproken zou zijn en de dochter hard mee zou werken, maar die zat lekker op haar telefoon te prutsen, en daar betaalde ik niet voor.

Verder is een goede huishoudelijke hulp zo zo fijn, dus als je al zoveel werkt zou ik dat ook doen. Succes!
Alle reacties Link kopieren
Vraag referenties. En als t een vreemde is, toch op je gevoel afgaan. Bedenk ongeveer wat je gedaan wilt hebben, en als dat goed gebeurd zou het mij een worst zijn of ze het in 2 uur of 3 uur doet.
ik geef mn bek ook maar een douw
Aangeven waar je prioriteiten liggen in de beschikbare tijd (hier staat strijken met stip bovenaan). Eventuele allergieën als je huisdieren hebt.

Goede beslissing van je trouwens. Ik wil ook nooit meer zonder.
Alle reacties Link kopieren
wij hebben een werkster van zo'n bureau, ik vind het prettig dat er dus nog een organisatie tussen zit waar je dingen mee kan afspreken over wat je wel en niet wil. Ook voelt het wat veiliger omdat zij ook screenen vooraf (VOG etc).
Alle reacties Link kopieren
Vooral op je gevoel afgaan. En vragen wat ze gedaan denken te krijgen (in drie uur neem ik aan?) en of ze speciale wensen hebben om te poetsen, qua materiaal.

En zeggen dat je het in eerste instantie wilt proberen omdat je nog nooit een hulp hebt gehad, maar dat je niet weet of het je bevalt, dan blijft het laagdrempelig in het begin.
Alle reacties Link kopieren
Goede tips allemaal al, super bedankt!
Ik maak er een klein spiekbriefje van als geheugensteuntje voor als ze komen :-)!
Via een bureau heb ik geprobeerd, maar niemand gevonden. Ik woon ook vrij landelijk, dus daar zal het wel aan liggen dat het aanbod wat kleiner is.
Alle reacties Link kopieren
marie123 schreef:
18-09-2019 11:55
Goede tips allemaal al, super bedankt!
Ik maak er een klein spiekbriefje van als geheugensteuntje voor als ze komen :-)!
Via een bureau heb ik geprobeerd, maar niemand gevonden. Ik woon ook vrij landelijk, dus daar zal het wel aan liggen dat het aanbod wat kleiner is.
zou goed kunnen, ik woon in een stad

Verder zou ik ook even kijken naar de verzekering: wat als werkster (uiteraard per ongeluk) wat stuk maakt in je huis, dan wil je natuurlijk wel dat hij of zij dat gewoon aan de verzekering op kan geven.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb lang hulp gehad. Bij het eerste gesprek klikte het al goed, dus ook gevraagd of ze eventueel nog een referentie had. Had ze.
We zijn zeer bevriend geraakt in de 10 jaar dat ze mijn huishouden heeft gerund. Het was méér dan poetsen, het was zorgen dat ik in een gezellig huis thuis kwam. Misschien een tip: wij hadden een schriftje ( ;-) ) waarin we aan elkaar schreven. Dingen als "wil je strijken vandaag" of "de spiritus is op" tot een soort algemeen overleg over hoe en wat. Ik vind dat een goede hulp het moet zien als een báán en dus ook zelf beslissingen moet kunnen nemen. Als je werkt aan zo'n band, krijg je straks echt veel meer waardevolle hulp voor je geld.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou wel graag willen dat onze schoonmaakster net wat meer zelf zou bepalen wat ze bindt dat er moet gebeuren in huis en dus zelf ineens bedenkt dat ze de keuken eens grondig onderhanden gaat nemen. Bedenken of jij dat ook vindt en bespreek dat. En mij boeit het niet hoe lang ze erover doet, ik wil dat ze het een bepaald niveau van schoon oplevert en verder zoekt ze het maar uit.
Omdat ik niet mee wil werken aan uitkeringsfraude, vraag ik of ze een uitkering hebben.

Dat doe ik ook bij klusjes mannen die graag contant betaald willen hebben.
Alle reacties Link kopieren
Schriftje schreef:
18-09-2019 12:30
Ik heb lang hulp gehad. Bij het eerste gesprek klikte het al goed, dus ook gevraagd of ze eventueel nog een referentie had. Had ze.
We zijn zeer bevriend geraakt in de 10 jaar dat ze mijn huishouden heeft gerund. Het was méér dan poetsen, het was zorgen dat ik in een gezellig huis thuis kwam. Misschien een tip: wij hadden een schriftje ( ;-) ) waarin we aan elkaar schreven. Dingen als "wil je strijken vandaag" of "de spiritus is op" tot een soort algemeen overleg over hoe en wat. Ik vind dat een goede hulp het moet zien als een báán en dus ook zelf beslissingen moet kunnen nemen. Als je werkt aan zo'n band, krijg je straks echt veel meer waardevolle hulp voor je geld.
ik had gewoon de afspraak: laat de lege flessen op het aanrecht staan, en geef aan met welke producten je het liefst werkt. Het maakte mij niet uit of de vloer gedaan werd met fles A of fles B. Schriftje zou hier niet werken, ik schreef wel eens een briefje maar dan kreeg ik een telefoontje terug. Ik denk dat ze beter kon poetsen dan lezen en schrijven. Kwam goed uit, want ik betaalde haar om te poetsen. net als de schilder die hier nu rondloopt, die had een lijstje geschreven van wat hij allemaal zou doen voor mijn geld. Ik ga er ook maar van uit dat zijn schilderen en klussen beter is dan zijn schrijfkunst
De waarheid is dat iedereen zomaar wat probeert
Alle reacties Link kopieren
Ik heb met mijn schoonmaakster de eerste keer “samen” schoongemaakt. Zo wist zij wat ik belangrijk vind, waar de spullen liggen etc..sindsdien maakt ze alleen schoon. Qua keuze zou ik op je gevoel afgaan..
liever een leuke hond in een restaurant dan zeurende kinderen
Alle reacties Link kopieren
Schriftje schreef:
18-09-2019 12:30
Ik heb lang hulp gehad. Bij het eerste gesprek klikte het al goed, dus ook gevraagd of ze eventueel nog een referentie had. Had ze.
We zijn zeer bevriend geraakt in de 10 jaar dat ze mijn huishouden heeft gerund. Het was méér dan poetsen, het was zorgen dat ik in een gezellig huis thuis kwam. Misschien een tip: wij hadden een schriftje ( ;-) ) waarin we aan elkaar schreven. Dingen als "wil je strijken vandaag" of "de spiritus is op" tot een soort algemeen overleg over hoe en wat. Ik vind dat een goede hulp het moet zien als een báán en dus ook zelf beslissingen moet kunnen nemen. Als je werkt aan zo'n band, krijg je straks echt veel meer waardevolle hulp voor je geld.
Gezien je Nick snap ik het schriftje 😁. Bij ons gaat dat via de app..ook nog een mogelijkheid.
liever een leuke hond in een restaurant dan zeurende kinderen
Alle reacties Link kopieren
Mijn hulp bepaalt zelf wat er moet gebeuren en vertelt mij wat ik moet regelen. Met een lijstje. Ze is zelfs streng, als ik de wasmachine niet uit zet bijvoorbeeld. En als ik te lang iets vergeet, regelt ze het voor me. Heerlijk. Zo een kan ik aanraden.
Alle reacties Link kopieren
Wat erg om zoiets extreem decadent te vinden......
Even een tvp.... ik lees mee.
Alle reacties Link kopieren
Tvp, ik wil ook een hulp gaan zoeken.
Ik lees dat je een advertentie hebt gezet, waar heb je die gezet?
Alle reacties Link kopieren
Vaak gaat het via een plaatselijke fb, en anders via via navragen bij vrienden of zij iemand weten.
Mijn schoonmaakster heeft een tijdje bij mijn ouders schoongemaakt toen mijn moeder vanwege een botbreuk tijdelijk uitgeschakeld was. Die kende haar weer via de buurvrouw, waar ze ook schoonmaakte. Daarnaast kende mijn moeder haar ouders een beetje.
Het is een vrouw uit het dorp en ik laat haar met een gerust hart alleen in huis als het moet.

Hier dus niet via een organisatie. Ik hoef niet te weten of zij haar inkomsten wel of niet opgeeft. We hebben afspraken gemaakt over wat ze wel en niet hoeft te doen en verder toont ze eigen initiatief. Ik heb wel wat kleine irritatiepuntjes, maar daar tegenover staat dat ze betrouwbaar is en goed werk aflevert. Contact hebben we via de app en ik ben meestal wel thuis als ze komt.

Wij hebben een schoonmaakster omdat ik vanwege ziekte niet meer zelf het huishouden kan doen en man beter zijn tijd kan besteden aan het werk.
Alle reacties Link kopieren
schorpioentje28 schreef:
18-09-2019 19:19
Gezien je Nick snap ik het schriftje 😁. Bij ons gaat dat via de app..ook nog een mogelijkheid.
Het was 30 jaar geleden ;-) . We hadden nog geen mobiel, laat staan de rest. En we schreven geen hele essays hoor.
Alle reacties Link kopieren
Check ook even je verzekering. Stel ze valt van een trapje en raakt (tijdelijk) arbeidsongeschikt.
Alle reacties Link kopieren
En, zat er een gegadigde tussen, en is die al begonnen? Ben benieuwd naar de update! :winkie:
Alle reacties Link kopieren
Ja ik heb iemand gevonden hoor! Jullie tips ter harte genomen. Toen ik met de verschillende kandidaten ging praten kon ik vrij makkelijk het kaf van het koren scheiden. En toch ook buiten de objectieve vragen mn gevoel een grote rol laten meespelen, aangezien ze er meestal zal zijn als ik niet thuis ben. Deze dame heeft veel ervaring (ze doet een stuk of 10 adresjes) en dat zag ze zelf ook best zitten. Ze is a geweest en zo fijn alles schoon als je thuis komt :-)

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven