Mop wassen

18-09-2019 14:43 25 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik heb een mop om de vloeren te laten schoonmaken. Hoe en waarmee maak je de mop zelf schoon? Het kan toch niet in de wasmachine.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb een huishoudelijke hulp via de Wmo, vandaar dat ik schrijf ‘laten schoonmaken’. De hulp maakt schoon.
Ik zet hem regelmatig in een bak soda met kokend water. Ruikt nooit vies en is daarna gedesinfecteerd.
Alle reacties Link kopieren
Daarom maak ik daar niet mee schoon.

Beter koop je een dweil, veel hygiënischer.

Goed materiaal is belangrijk als je iemand voor je laat werken
Zoals Magick zegt is een dweil wel veel handiger schoon te maken, die gooi ik in de kookwas bij de doekjes.
Het mopgedeelte zelf bedoel je? Die gaat hier gewoon in de wasmachine hoor.
Een mop kan toch wel in de wasmachine? Meestal kun je dat deel van de steel halen.

Maar ik heb inderdaad een dweil op zo’n swiffer-achtige steel:

Afbeelding

Maar een losse mop kan ook:

Afbeelding

Anders misschien een emmer kokend water en Dettol.
anoniem_363018 wijzigde dit bericht op 18-09-2019 17:27
Reden: Plaatje was verkeerd
35.98% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
ik heb een ouderwetse mop, die draai je van de steel en gaat gewoon in de wasmachine samen met de schoonmaakdoeken. ik heb ook een vileda systeem met pads die gaan ook in de wasmachine.
Don't cry, buy a bag and move on.
Alle reacties Link kopieren
daenerys79 schreef:
18-09-2019 15:19
ik heb een ouderwetse mop, die draai je van de steel en gaat gewoon in de wasmachine samen met de schoonmaakdoeken.
en ze kosten bijna niks, dus eens in de zoveel tijd, koop ik een nieuwe
Chloor en kokend water in het emmertje en mop erin laten weken.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb dit: https://www.blokker.nl/p/leifheit-set-c ... em/1122120. Die doekjes klik je los en doe je in de was. Op 60 graden natuurlijk! ;-)
Ik ben huishoudelijke hulp en vind een dweil (en dan bedoel ik zo'n swiffer achtig ding en niet zo'n losse doek die ik om een bezem moet gooien omdat ik niet op m'n knieën ga dweilen) fijner dan zo'n mop. Kun je makkelijker uitwassen en uitwringen. In een mop blijft veel meer water en vuil zitten.

De meeste mops die ik gebruikte konden wel in de wasmachine en zo niet dat zette ik om in een emmer kokend water met schoonmaakazijn of allesreiniger. Een enkele keer wilde client hebben dat ik um onder de kraan uitspoelde. Vond ik niet zo fris maar okee. Begon het ding te stinken of werd ie niet goed schoon dan was het tijd voor een nieuwe. En die niet in de wasmachine konden waren dus veel eerder aan vervanging toe.
Inmiddels hebben al mijn vaste clienten een dweil omdat ik dat prettiger vind en een enkeling heeft een losse dweil die ik om een bezem of vloerwisser gooi.
Sedert ik een stoomreiniger gekocht heb ben ik blij dat ik dat gedoe met emmers en dweilen niet meer heb.
Bovendien kan ik daar veel meer dan de vloer mee schoonmaken; ik heb gisteren de trappen, de bank+ de kussens "gestoomd" en dit kostte mij amper 10 minuten.
Vandaag de badkamervloer, de 4 slaapkamervloeren en de keukenvloer schoongemaakt in een kwartiertje tijd.
Stoomreiniger is de beste aankoop ooit!
Moemoe64 Ik wil ook al heel lang een stoomreiniger aanschaffen. Kun je er één aanraden?
Nitflex schreef:
18-09-2019 17:23
Moemoe64 Ik wil ook al heel lang een stoomreiniger aanschaffen. Kun je er één aanraden?
Ja, ik ben ook benieuwd!

Nog een vraag. Komt er veel vocht vrij bij het schoonmaken met een stoomreiniger?
Nitflex schreef:
18-09-2019 17:23
Moemoe64 Ik wil ook al heel lang een stoomreiniger aanschaffen. Kun je er één aanraden?
Ik heb die bij Aldi gekocht vorige zomer (2018) voor slechts 39 euro! Het merk is QUIGG.
Het is wel een 'vloerstoomreiniger' maar ik reinig daar ook mijn stoffen bank mee + de kussens en ook 1x/ maand mijn matras.
Ik moet die stoomreiniger dan wel even optillen voor bank en matras natuurlijk maar ik ben er heel tevreden over. Zeker ideaal voor trappen, badkamer, keukenvloer en WC.
Ik heb een keer een client gehad en die had een Dirt Devil. Zo'n ding alleen dan een iets ander type:
Afbeelding En voor grote oppervlakken waar geen meubels enzo stonden vond ik um fijn. Maar voor veel hoekjes, en onder meubels door vond ik um vaak niet fijn. En iedere keer als ik dat ding moest vullen (ik kon er makkelijk een heel huis van 3 verdiepingen ermee doen) dan lekte het in het begin altijd een beetje.

De vloer wordt niet zo heel nat, niet natter als met een dweil, maar ik raad het wel af om dit ding te gebruiken bij laminaat/hout. Het kan wel, maar ik denk dat dat uiteindelijk niet zo goed is voor je vloer, die warmte van de stoom. En hij is best zwaar en log. Wel handig dat je niet apart met een emmer hoeft te sjouwen of dingen uit te wringen maar dan kun je ook zoiets gebruiken want dat kon makkelijker overal onder, geen gedoe met de snoer die weer eens te kort was etc:
Afbeelding
Alle reacties Link kopieren
De vileda stoomreiniger is echt een top ding! Anders raad ik je aan om echt iets te halen dat wekelijks gewassen kan worden (ik neem aan dat de hulp eenmaal per week komt).

Hygiënischer en werkt over het algemeen prettiger. Wellicht dat je de (vaste) hulp kunt vragen waar zij graag mee werkt.
Dank voor de stoomreinigertips!
tom30 schreef:
18-09-2019 16:42
Ik heb dit: https://www.blokker.nl/p/leifheit-set-c ... em/1122120. Die doekjes klik je los en doe je in de was. Op 60 graden natuurlijk! ;-)
Je weet dat bacteriën pas dood gaan bij zo’n 75 graden toch? Dus wassen op 60 graden geeft geen schone mop.
tom30 schreef:
18-09-2019 16:42
Ik heb dit: https://www.blokker.nl/p/leifheit-set-c ... em/1122120. Die doekjes klik je los en doe je in de was. Op 60 graden natuurlijk! ;-)
Bij 60 graden dood je huismijt, maar geen bacteriën. 90 graden (kookwas) is het veiligste, zeker als je je schoonmaakdoeken hierna ook nog wilt gebruiken voor je aanrecht.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb deze mop:

https://www.blokker.nl/p/vileda-super-m ... et/1324759

Die is dus slecht?
Nagellakmetglitter schreef:
19-09-2019 19:34
Ik heb deze mop:

https://www.blokker.nl/p/vileda-super-m ... et/1324759

Die is dus slecht?
Waarom zou hij slecht zijn? Als je hem maar wast, toch?
Nagellakmetglitter schreef:
19-09-2019 19:34
Ik heb deze mop:

https://www.blokker.nl/p/vileda-super-m ... et/1324759

Die is dus slecht?
Die mag in de wasmachine op 60 graden las ik.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb ook een Dirt Devil en vind hem heel practisch. Makkelijk in gebruik en reinigt mijn vloeren uitstekend. (Wij hebben een houtlook tegelvloer met 'relief' van houtnaden.) Vooral ook omdat het diep reinigt en ook mijn voegen mooi schoon houdt.
Denk aan de egels en eekhoorns in de herfst en winter.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven