Meerwaarde aankoopmakelaar?

22-09-2019 08:33 26 berichten
Wij denken erover om een aankoopmakelaar in te schakelen om eerder op de hoogte te zijn van nieuw aanbod op de woningmarkt.

Wie heeft hier ervaring mee?
Kreeg je zo toegang tot aanbod voor het op Funda komt?
Wat bedroegen de kosten ongeveer?
Vond je het de moeite waard?

We zoeken een huis in het hogere segment; niet in de Randstad.

Ik hoor graag jullie ervaringen!
Wat betreft het op de hoogte zijn van aanbod: daar had onze aankoopmakelaar geen meerwaarde- alles staat op Funda en verkopend makelaars zijn niet geneigd om huizen op voorhand te verkopen in deze markt.

Het had voor ons een meerwaarde doordat verkopers meer vertrouwen hadden in ons en dus een streepje voor (de aankoopmakelaar heeft er meer zicht op dat je een huis ook echt kan betalen), en hij kon taxeren wat een huis waard was en wat dus een goed bod was. We betaalden 3000,-. Het heeft ons wel geholpen, bij eerste huis, in Randstad. We hebben het eerst 8 maanden zonder geprobeerd maar kwamen er niet tussen. Dus voor jullie is het anders. Maar mss bied je met aankoopmakelaar scherper en verdien je het zo weer terug.
Alle reacties Link kopieren
Zelf niet gehad maar heb van onze toenmalige verkoopmakelaar begrepen dat hij onze onze woning onder de aandacht zou brengen bij klanten uit zijn portefeuille. Hij kende meerdere mensen die op zoek waren naar 'zoiets' en die kregen een belletje/mailtje.
Niet heel veel later stond het op funda overigens. Dus in ons geval wisten mogelijke kopers het wel iets eerder maar niet noemenswaardig.

Als je de tijd hebt/zelf goed kunt onderhandelen kun je het zonder af denk ik. Zeker buiten de randstad. Anderzijds..je zoekt in het hogere segment, dan kunnen de kosten van een am er nog wel bij toch? Misschien ben je niet eens sneller op de hoogte van het aanbod maar onderhandelt de makelaar heel fijn voor je.

Ik meen me te herinneren dat hier een offerte lag voor een am van 4000,-.
discover wijzigde dit bericht op 22-09-2019 08:51
5.04% gewijzigd
Er worden zeker wel huizen op voorhand verkocht.
Wij hebben alle makelaars benaderd en op ons een lijst laten zetten met onze woonwensen. Op die manier zijn wij vooraf benaderd door makelaars als er een woning verkocht ging worden, vóórdat deze op funda stond.
Een aankoopmakelaar kan hier niet veel aan toevoegen denk ik. Die kan je wel helpen bij de onderhandelingen en het naleven van afspraken bij oplevering.
Ik snap niet dat mensen zonder makelaar een huis kopen. Je steekt je voor tonnen in de schulden voor iets waar je geen verstand van hebt.

Onze makelaar heeft ons geweldig geholpen bij de aankoop van ons huis. Vooral qua strategie. Het proces duurde lang, maar leverde een goede deal.

Tip: onderhandel over de prijs die de makelaar vraagt.
Alle reacties Link kopieren
Ligt het ook niet voor een groot deel aan de regio waar je zoekt? In de randstad zal een aankoopmakelaar meer de standaard zijn dan in Limburg. En als je een enigzins standaard huis zoekt is het meer nodig dan bij compleet uniek huis.
Alle reacties Link kopieren
kindrebel schreef:
22-09-2019 08:55
Ik snap niet dat mensen zonder makelaar een huis kopen. Je steekt je voor tonnen in de schulden voor iets waar je geen verstand van hebt.

Onze makelaar heeft ons geweldig geholpen bij de aankoop van ons huis. Vooral qua strategie. Het proces duurde lang, maar leverde een goede deal.

Tip: onderhandel over de prijs die de makelaar vraagt.
Nou, zo`n daredevil ben ik geweest: ik heb een huis gezocht en gekocht zonder makelaar. Wel heb ik toen ( is wel jaaaaaaren geleden) een technische keuring laten doen door de Vereniging Eigen Huis en ontbindende voorwaarden bedongen als de kosten uit deze keuring boven een bepaald bedrag zouden komen.
Je hoeft niet overal iets van te vinden.
Na mijn eerste huis heb ik nooit meer een aankoopmakelaar gehad. Biedt weinig meerwaarde boven wat je zelf kunt.
Alle reacties Link kopieren
puck-en-hans schreef:
22-09-2019 09:02
Nou, zo`n daredevil ben ik geweest: ik heb een huis gezocht en gekocht zonder makelaar. Wel heb ik toen ( is wel jaaaaaaren geleden) een technische keuring laten doen door de Vereniging Eigen Huis en ontbindende voorwaarden bedongen als de kosten uit deze keuring boven een bepaald bedrag zouden komen.
Een technische keuring zou ik ook belangrijker vinden dan een aankoopmakelaar.
Alle reacties Link kopieren
Als je deze vraag stelt heb je m.i. een aankoopmakelaar nodig. Als je alle ins & outs van het kopen van een huis al weet stel je deze vraag immers niet.
Alle reacties Link kopieren
De makelaar die ons huis verkocht gaf aan dat hij onze aankoopmakelaar wilde worden met korting. Zou 2500 gekost hebben. Hebben het niet gedaan. Wel heeft hij ons toen verder geholpen. Zodra we een huis zagen die we wel wat vonden mailde ik het adres en hij keek hoe de staat van het huis was en of er bijzonderheden waren. Hier hadden we erg veel geluk bij. Ook namen we bij de eerste bezichtiging in vader mee die had goeie kijk op de staat van een huis.
Wonen nu in een fijn huis in de Randstad.
Denk niet dat iedere makelaar zo zou zijn als die wij hadden.
Pluk de dag...
Alle reacties Link kopieren
Hier ook gekocht zonder aankoopmakelaar. Funda kun je zelf in de gaten houden en evt. kun je bij verkoopmakelaars een zoekopdracht geven.
Alle reacties Link kopieren
Wij hebben ook gekocht zonder aankoopmakelaar. Natuurlijk wel een bouwkundigonderzoek laten doen.
De markt was 6 jaar geleden anders, ons huis stond 9 maanden te koop. De eigenaren waren blij met een bod.
Alle reacties Link kopieren
kindrebel schreef:
22-09-2019 08:55
Ik snap niet dat mensen zonder makelaar een huis kopen. Je steekt je voor tonnen in de schulden voor iets waar je geen verstand van hebt.

Onze makelaar heeft ons geweldig geholpen bij de aankoop van ons huis. Vooral qua strategie. Het proces duurde lang, maar leverde een goede deal.

Tip: onderhandel over de prijs die de makelaar vraagt.
Het is geen hogere wiskunde hoor..
Dank voor de reacties!

Mijn vorige huis is idd verkocht via het bestand geïnteresseerden bij de makelaar; nog voor het op Funda stond.

Denk dat wij ons ook gaan inschrijven bij makelaars dan i.p.v. een aankoopmakelaar in te schakelen. Kunnen we alsnog doen mochten we er niet uitkomen.

Keuring doen we sowieso, waarschijnlijk via Vereniging Eigen Huis zoals al voorgesteld.

Ook buiten de Randstad is de markt overspannen. Wij zoeken in een populaire middelgrote stad, met specifieke wensen dus de spoeling is dun
Alle reacties Link kopieren
Hier in de regio kun je gratis een zoekopdracht uitzetten bij makelaars. Dankzij de zoekopdracht die wij donderdag hadden uitgezet konden we toevallig gisteren een huis bezichtigen. Dit huis komt volgende week pas op Funda. Al hopen wij het voor die tijd te kopen als we hypotheekadviseur hebben gesproken komende week.
Alle reacties Link kopieren
florabel80 schreef:
22-09-2019 09:52


Ook buiten de Randstad is de markt overspannen. Wij zoeken in een populaire middelgrote stad, met specifieke wensen dus de spoeling is dun
Ik woon net buiten de randstad en ja, de markt is hier ook overspannen, maar voornamelijk wat betreft starterswoningen. Toevallig net ons huis (starterswoning) verkocht met veel winst en een nieuw huis (net iets hoger segment) zonder aankoopmakelaar rustig kunnen aankopen. Jullie zitten allicht nog een segmentje hoger dus de spoeling zal dunner zijn, maar het aantal mensen dat zoiets zoekt en kan betalen is ook veel kleiner. Heb je al een keer achter het net gevist omdat je te laat was?? Want wat ik hier in de omgeving hoor en zelf ook heb ervaren, is dat je in het hogere segment echt wel wat meer tijd hebt en ook nog kunt onderhandelen. Wij hebben zelf bij ons nieuwe huis een akkoord gesloten onder de vraagprijs bijv, terwijl op ons oude huis er alleen maar dik overheen geboden werd. Oude huis was binnen 2 weken verkocht, alles al getekend, klaar. Nieuwe huis heeft 5 weken te koop gestaan en we konden rustig meerdere keren kijken.
Hier buiten de Randstad leek de meerwaarde mij beperkt. Ik had wel bij alle makelaars een zoekopdracht uitstaan en ik volgde ze op social media (via deze kanalen heb je vaak een paar dagen voorsprong).

Voor de daadwerkelijke aankoop vind ik het niet zo heel veel zin hebben. Onderhandelen is geen hogere wiskunde en qua informatie (bestemmingsplannen) ed kun je alles zelf opvragen en inzien. Ook de verkoopprijzen van vergelijkbare verkochte huizen kun je voor een zeer gering bedrag opvragen (een fractie van de kosten van een aankoopmakelaar).

Ik vind onderhandelen ook gewoon leuk en leerzaam.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou het zelf niet zo snel doen, denk ik. Maar ik denk wel dat het bij jullie een meerwaarde kan hebben; de tijden zijn zo dat een huis erg snel verkoopt en overbieden tot orde van de dag hoort. Gezien dat feit zou ik het wel zeker overwegen; je aankoopmakelaar kan het van een zekere afstand bekijken en laat geen emoties meespelen en zo ben je ws minder snel geneigd overhaast te handelen en bijv veel meer neer te tellen voor een huis dat 1 het ws geeneens waard is (qua taxatiewaarde enz) en 2 wetense dat je het misschien ook voor minder had kunnen kopen.
Beijtje schreef:
22-09-2019 09:47
Het is geen hogere wiskunde hoor..
Ik heb 3x een huis verkocht en 3 keer gezien hoe kopers na de koop iets ontdekten waar ze niet blij van werden. Niet bouwkundig uiteraard, dat wordt met een keuring gecheckt. Maar andere zaken die ze graag van te voren hadden willen weten. Bijvoorbeeld dat dat prachtige uitzicht zou verdwijnen omdat er een 4-hoog appartementencomplex werd gebouwd.

Het gaat heel vaak goed gelukkig. Maar voor die paar euro (in verhouding) besteed ik die fratsen graag uit.
Alle reacties Link kopieren
Discover schreef:
22-09-2019 08:50
Anderzijds..je zoekt in het hogere segment, dan kunnen de kosten van een am er nog wel bij toch?
Dit lees ik wel vaker en dat vind ik altijd zo’n rare opmerking. Dat je met je inkomen een wat hogere hypotheek kunt afsluiten, betekent echt niet dat je dan meteen ook flink wat geld over houdt om over de balk te smijten.
Alle reacties Link kopieren
Ik vond mijn aankoopmakelaar erg veel toevoegen. Hij heeft geen emotionele binding met het huis en kon daarom scherper onderhandelen. Hij kon ook (via abo bij kamer van koophandel) de echte overeengekomen verkoopprijzen van naburige huizen zien. Dat gaat met Funda lastiger.
Prijs was bij ons een x.x % van (vraagprijs - aankoopprijs). Zeven jaar geleden, niet randstad, hoger segment.
daddy_gijs schreef:
22-09-2019 11:02
Ik vond mijn aankoopmakelaar erg veel toevoegen. Hij heeft geen emotionele binding met het huis en kon daarom scherper onderhandelen. Hij kon ook (via abo bij kamer van koophandel) de echte overeengekomen verkoopprijzen van naburige huizen zien. Dat gaat met Funda lastiger.
Prijs was bij ons een x.x % van (vraagprijs - aankoopprijs). Zeven jaar geleden, niet randstad, hoger segment.
Die prijzen kun je ook gewoon zelf opvragen voor een zeer gering bedrag.

Iemand noemde ook bestemmingsplannen: de meeste kun je gewoon digitaal gratis inzien (en anders gewoon op het gemeentehuis).

Ik ben zelf echt nogal van het gemak en best wel lui, maar dit was nog geen middag werk.
Alle reacties Link kopieren
Bij ons in de regio worden biedingen zonder aankoopmakelaar niet serieus genomen/niet geaccepteerd. Kortom zonder aankoopmakelaar kom je hier echt niet aan een woning.
Alle reacties Link kopieren
1x met en 1x zonder gekocht.
Zoals anderen al zeiden, was de aankoopmakelaar vooral zinvol bij t onderhandelen taxeren etc. Ook nam hij alle papieren rompslomp uit handen wat handig was omdat we destijds nog in het buitenland woonden. Vaste prijs afgesproken van 1000 euro.

Makelaars zijn onderhandelaars, dus laat je er ook vooral niet van weerhouden om hun tarief te onderhandelen. Gaat meestal niet om tientjes namelijk.

Later zonder makelaar gekocht, omdat het huis wat we wilden, door onze eigen aankoopmakelaar werd aangeboden. We waren al langer op zoek in onze eigen regio en hadden zelf veel kennis van de lokale markt opgebouwd, plus natuurlijk een goede band met de verkopend makelaar. Onder de vraagprijs kunnen kopen, terwijl overal overboden werd.

Om er als eerste bij te zijn helpt het m.i. vooral om zelf contact te houden met makelaars. Alleen een zoekopdracht uitzetten is niet genoeg, wel regelmatig ff bellen, binnenlopen, Facebook in de gaten houden, nieuwsbrieven aanmelden etc. Hier in de regio geven de makelaars vooraf hints via sociale media: 'binnenkort in de verkoop....' 'op zoek naar een opknapper, neem dan contact op' in elk geval een paar dagen voordat het op Funda komt

In het hogere segment loopt het echt niet storm (ik denk aan boven de 5 ton) en zijn de huizen meestal niet binnen 3 dagen weg. Een serieuze geintresseerde zullen de makelaars niet zomaar afwimpelen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven