Woningbouwstichting bellen of niet?

22-09-2019 20:56 18 berichten
Hey dames,

Hele lullige vraag maar ik weet als eerste huurder mijn god niet hoe ik dit moet aanpakken haha. Ik huur sinds 1,5 maand een woning bij een woningbouwstichting (Beter Wonen) en heb al een tijdje last van een lekkend toilet. De pijp tussen het waterreservoir en het toilet lekt aan de onderkant waardoor de vloer langs het toilet nat wordt. Dit vind ik niet fijn en ook nogal onhygiënisch. De aansluiting en de kit tussen het toilet en de pijp is denk ik niet meer in orde omdat het ook materiaal loslaat.

Nou weet ik als nieuwe eerste huurder niet of ik hier gewoon voor kan bellen. De site is niet erg duidelijk en in mijn huurovereenkomst staat dat dit voor de huurder geldt en niet voor de verhuurder, mits er een onderhoudsabonnement is afgesloten en deze heb ik. Dus in theorie is dit de verantwoordelijkheid voor de woningbouwstichting, maar ik vind het nogal onduidelijk.

Iemand die hier ervaring mee heeft bij Beter Wonen? Of iemand die een nieuwe, eerste huurder wat advies kan geven? Bedankt alvast! :lol:
Alle reacties Link kopieren
Gewoon bellen! Als het voor de huurder is vertellen ze het je vanzelf. Hier ervaring met Beter wonen (tenminste als er niet meerdere woningstichtingen zijn die zo heten). Mijn ervaring is dat je wel op je strepen moet gaan staan. Ze zullen proberen je af te schepen en je het zelf op te laten knappen. Ik ging altijd meerdere malen bellen, net zolang tot ze het kwamen repareren. Heel veel succes!
Alle reacties Link kopieren
Gewoon bellen en vragen of het verholpen kan worden. Grote kans dat ze het gewoon inplannen :-) Althans, dat is mijn ervaring met huurwoningen!
Drink water. Get sunlight. You're basically a houseplant with more complicated emotions.
Ja, je mag bellen en dan moeten ze het komen repareren.

Dit geldt niet voor het onderhoudscontract, dat is voor andere zaken.
Bellen morgenvroeg

Natuurlijk kan je altijd gewoon dit soort vragen stellen bij de verhuurder.
Als er andere regels gelden, zullen ze je dit uitleggen.
anoniem_277465 wijzigde dit bericht op 22-09-2019 21:03
78.82% gewijzigd
Mits of tenzij?


Als jij een onderhoudsabonnement hebt gewoon bellen.
Ja hoor, daar mag je voor bellen. Een lekkend toilet is verantwoordelijkheid van de verhuurder.
Alle reacties Link kopieren
Ik denk het wel.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
RikM schreef:
22-09-2019 21:01
Ja hoor, daar mag je voor bellen. Een lekkend toilet is verantwoordelijkheid van de verhuurder.
Ligt er aan. Bij ons valt inmiddels zo’n beetje alles onder een apart af te sluiten onderhoudsabonnement, dus dat zou ik eerst goed uitzoeken TO. Het miste is, mbv youtube en dit forum, goed zelf op te lossen.
Je hoeft overigens niet eens te bellen; je kunt ook via de website een reparatieverzoek indienen:

https://mijn.beterwonen.nl
Alle reacties Link kopieren
Bellen inderdaad. Overigens is water uit de stortbak gewoon leidingwater, dus behalve nat is het verder niet zoveel, ook niet per se onhygienisch. Wel lastig, en niet zoals het hoort, de verhuurder moet wel gewoon zorgen voor goed sanitair.
Suðri schreef:
22-09-2019 21:03
Ligt er aan. Bij ons valt inmiddels zo’n beetje alles onder een apart af te sluiten onderhoudsabonnement, dus dat zou ik eerst goed uitzoeken TO. Het miste is, mbv youtube en dit forum, goed zelf op te lossen.

Volgens mij valt dit gewoon onder grote reparaties. Daar zijn wettelijke regels voor:

https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... huurwoning
RikM schreef:
22-09-2019 21:09
Volgens mij valt dit gewoon onder grote reparaties. Daar zijn wettelijke regels voor:

https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... huurwoning
Ik moest het vlottermechanisme zelf vervangen. Kranen en lekkages aan kranen doen ze ook niets meer mee.
Suðri schreef:
22-09-2019 21:22
Ik moest het vlottermechanisme zelf vervangen. Kranen en lekkages aan kranen doen ze ook niets meer mee.

Stom zeg. Je kunt toch niet van alle huurders verwachten dat ze dit zelf kunnen.

En ondertussen klotst het geld bij de woningbouwverenigingen tegen de plinten.
RikM schreef:
22-09-2019 21:28
Stom zeg. Je kunt toch niet van alle huurders verwachten dat ze dit zelf kunnen.

En ondertussen klotst het geld bij de woningbouwverenigingen tegen de plinten.
Doen ze ook niet, je mag een duur onderhoudscontract afsluiten.
Suðri schreef:
22-09-2019 21:28
Doen ze ook niet, je mag een duur onderhoudscontract afsluiten.
Even opgezocht. 50 euro instaptarief en dan 5 euro per maand.
Riool is een ander abonnement.
Suðri schreef:
22-09-2019 21:28
Doen ze ook niet, je mag een duur onderhoudscontract afsluiten.

Verdomd, bij ons ook. Even opgezocht:

Verhelpen lekkage aan kraantje stortbak en leiding naar stortbak → Service­abonnement

Kost 5 euro per maand.


Anyway, TO: bellen mag altijd. Dan hoor je vanzelf hoe het zit.
In de wet is vastgelegd welke reparaties voor huurders zijn, zoek maar op besluit kleine herstellingen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven