Oude hond

03-10-2019 20:21 61 berichten
Alle reacties Link kopieren
Onze oudste hond is inmiddels bijna 15. Dit gaat gepaard met doofheid, artrose en wat lijkt dementie. Hij rent rondjes door het huis zonder doel, staart voor zich uit, piept de hele tijd zonder het echt door te hebben en wil telkens naar buiten en weer naar binnen en dan weer naar buiten en ga zo maar door.
Dit alles is geen probleem, maar nu komt erbij dat hij onze andere honden steeds vaker aanvalt. Zomaar, uit het niets. Hij laat niet los en gaat er echt vol voor. Hij pakt ze bij hun nek, maar bijt volgens mij niet echt door aangezien het tot nu toe niet tot bloedens toe is geweest. Ik moet hem er dan echt aftrekken en dan nog wil ‘ie doorgaan.
Is er hier iemand die dit herkent en misschien tips heeft? Zou dit door de pijn van de artrose komen of door de dementie?
Na het weekend ga ik met hem naar de dierenarts, maar ik durf ze nu eigenlijk niet samen los te laten.

Alvast bedankt!
Alle reacties Link kopieren
Pijn kan heel goed. Mijn hond hing laatst vol in de matras! Gelukkig niet in een van ons, door frustratie over pijn en jeuk.
Waarom ben je niet al eerder naar de da geweest?
Alle reacties Link kopieren
aloha66 schreef:
03-10-2019 20:25
Pijn kan heel goed. Mijn hond hing laatst vol in de matras! Gelukkig niet in een van ons, door frustratie over pijn en jeuk.
Waarom ben je niet al eerder naar de da geweest?
Dankjewel voor je reactie. Ik ben al eerder naar de dierenarts geweest en heb toen ook pijnstillers gekregen die ik moet geven als hij echt last heeft van z’n gewrichten.
Alle reacties Link kopieren
Direct naar de dierenarts ermee, en ga maar eens nadenken over inslapen. Voor wie wacht je nog? Tot ie wel doorbijt? Tot ie een kind/mens pakt van verwarring of pijn? Wat is dan een goede reden, geen van beide toch?
'Happiness is only real when shared'.
Alle reacties Link kopieren
Ook honden kunnen dementeren en daar is wel medicatie voor. Maar het zou kunnen dat je hond te ver heen is. En dan heeft hij niet echt plezier meer in het leven. Goed op zijn ogen letten, hoe die staan. Dat zegt alles.
Alle reacties Link kopieren
totallyfree schreef:
03-10-2019 20:28
Direct naar de dierenarts ermee, en ga maar eens nadenken over inslapen. Voor wie wacht je nog? Tot ie wel doorbijt? Tot ie een kind/mens pakt van verwarring of pijn? Wat is dan een goede reden, geen van beide toch?
Je hebt helaas helemaal gelijk. Het is gewoon zo dubbel, hij huppelt altijd vrolijk rond en is nog speels en blij. En dat maakt het lastig.
Dat aanvallen herken ik niet maar zo goed als doof zijn, artrose, bijna blind en het constant piepen herken ik wel bij oude honden. Uiteindelijk in laten slapen toen hij echt teveel pijn begon te krijgen (hij wilde niet meer uitgelaten worden, lag de hele dag maar te liggen en je kon zien dat hij pijn had terwijl hij al aan een flinke pijnstiller zat) en ook alles gewoon liet lopen. Was echt zo zielig.

Is er geen mogelijkheid om morgen even naar de dierenarts te gaan? Anders is het misschien beter om ze zo veel mogelijk uit elkaar te houden.

En inslapen is zo'n moeilijke keuze, want toen het nog niet zo erg was, was hij nog zo vrolijk en alles en je houd toch van zo'n beest.
anoniem_647dc71738af4 wijzigde dit bericht op 03-10-2019 20:36
11.11% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
denkruim schreef:
03-10-2019 20:33
Je hebt helaas helemaal gelijk. Het is gewoon zo dubbel, hij huppelt altijd vrolijk rond en is nog speels en blij. En dat maakt het lastig.
Dat is inderdaad lastig, maar wij zijn gewend honden te vermenselijken. Net zoals katten en paarden etc. Dat hij vrolijk rond huppelt, wil niet zeggen da hij zich ook goed voelt. Je kunt beter te vroeg afscheid nemen dan te laat...
'Happiness is only real when shared'.
als hij alleen was zou je hem niet laten inslapen???
Vraag bij je dierenarts om het boekje "Zijn we niet te vroeg" .

Edit:

Ik heb hem online voor je gevonden:
https://hondenaanboord.nl/euthanasie/

Sterkte

De vierde eis:

GESCHIKT ZIJN ALS HUISDIER

Deze zakelijk klinkende eis heeft voornamelijk te maken met gedrag. De meest voorkomende problemen vallen onder agressie en zindelijkheid. Niet alleen de gedragingen van het dier zelf spelen hier een rol, maar ook de interpretatie van het begrip ‘geschikt’. Wat de één geschikt vindt, is voor de ander onacceptabel. Het eerste serieuze bijtincident kan bijvoorbeeld al onacceptabel worden gevonden, vooral indien het slachtoffer een kind betreft. Ook onzindelijkheid wordt in zeer verschillende mate getolereerd. Het grote probleem met gedrag is dat veel baasjes zich erg schuldig voelen bij alleen al de overweging het dier te euthanaseren vanwege zijn gedrag – niet zelden valt het woord ‘moordenaar’. Ik ben er echter van overtuigd dat je jezelf niet moet wegcijferen. Het voorbeeld van het ernstig gebeten kind is het duidelijkst. Je moet niet willen dat dit nog een keer gebeurt. Het zou een oplossing kunnen zijn de hond een ander tehuis te geven, maar hoe zeker weet je dat daar nooit een kind gebeten wordt? En als dat wél gebeurt: wil je dat op je geweten hebben? Tot de groep honden waar dit boekje over gaat, behoort de bijtende bejaarde hond die bijvoorbeeld uit onzekerheid is gaan bijten omdat hij het allemaal niet goed meer ziet of hoort. Zo’n hond kan je zeker niet herplaatsen. De onzindelijke oude hond met de daardoor oververmoeide eigenaar is een lastiger geval. Maar er is een grens. Die grens is moeilijk aan te geven, maar als de gezinsleden zelf slechter gaan functioneren en iedereen eigenlijk stiekem hoopt dat het dier overlijdt, moet je je afvragen of je daar op moet wachten. Een derde categorie gedrag is dementie. Het demente dier kan erg afwezig zijn of erg in de war. Zo kunnen oude honden bijvoorbeeld de hele dag naar de muur kijken of de hele nacht hoorbaar door de kamer lopen en iedereen wakker houden. Oude katten kunnen extreem veelvuldig miauwen zonder (duidelijke) lichamelijk oorzaak. Is het wenselijk dat niemand meer een oog dicht doet? Bovendien: is zo’n dier nog vrolijk? Je moet je in dergelijke situaties afvragen of je wil dat dit nog langer voortduurt – voor het dier zelf, maar ook voor de baasjes. Je hoeft jezelf hierbij niet weg te cijferen met argumenten als: ik kan een dier dat altijd trouw is geweest toch niet zomaar laten inslapen? Als je die moeilijke beslissing neemt, is dat nooit ‘zomaar’, maar omdat je inziet dat het om goede redenen de juiste beslissing is. Verwar een juiste beslissing niet met een vrolijke beslissing!
anoniem_390311 wijzigde dit bericht op 03-10-2019 20:41
95.46% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
chrys schreef:
03-10-2019 20:36
als hij alleen was zou je hem niet laten inslapen???
Ik heb nog niet gezegd dat ik hem ga laten inslapen, ik vraag gewoon naar ervaringen en tips :)
denkruim schreef:
03-10-2019 20:39
Ik heb nog niet gezegd dat ik hem ga laten inslapen, ik vraag gewoon naar ervaringen en tips :)
Oef, nou TO, ik zou er rekening mee houden als je dit meldt bij de dierenarts.
Alle reacties Link kopieren
Van een dier houden en het beste met het beest voor hebben, betekent soms helaas ook een dier loslaten. Je weet dat het niet meer beter gaat worden.
Wat heeft het beest nu nog voor leven?
Alle reacties Link kopieren
@kokoro, dankjewel voor het delen van het boekje. Dit allemaal valt eigenlijk wel zwaar op mijn dak. Natuurlijk zat het wel al in mijn achterhoofd, maar dat het nu zo concreet wordt uitgesproken maakt het eigenlijk een stuk moeilijker.
Alle reacties Link kopieren
huisduif schreef:
03-10-2019 20:43
Van een dier houden en het beste met het beest voor hebben, betekent soms helaas ook een dier loslaten. Je weet dat het niet meer beter gaat worden.
Wat heeft het beest nu nog voor leven?
Het gaat inderdaad niet beter worden. Ik zal ermee naar de dierenarts gaan en kijken wat daar gezegd wordt. De moed is me inmiddels wel een beetje in de schoenen gezakt.
Alle reacties Link kopieren
Je had waarschijnlijk nog niet direct gedacht aan inslapen omdat je zelf het ftakelen langzaam ziet gebeuren. Maar als je ineens de situatie zo leest dan kan dat heel verhelderend zijn en soms een realistisch beeld geven. Ik denk dat inslapen echt niet zo ver weg is als ik jouw verhaal lees.
'Happiness is only real when shared'.
Alle reacties Link kopieren
totallyfree schreef:
03-10-2019 20:50
Je had waarschijnlijk nog niet direct gedacht aan inslapen omdat je zelf het ftakelen langzaam ziet gebeuren. Maar als je ineens de situatie zo leest dan kan dat heel verhelderend zijn en soms een realistisch beeld geven. Ik denk dat inslapen echt niet zo ver weg is als ik jouw verhaal lees.
Ik denk dat je gelijk hebt. Hij is de laatste tijd ook echt afgevallen, je voelt alle ribben en eigenlijk zie je ook zijn heupbotten. Hij is ook gewoon echt oud geworden.
Alle reacties Link kopieren
denkruim schreef:
03-10-2019 20:53
Ik denk dat je gelijk hebt. Hij is de laatste tijd ook echt afgevallen, je voelt alle ribben en eigenlijk zie je ook zijn heupbotten. Hij is ook gewoon echt oud geworden.
Ja dat is ook niet al te best natuurlijk. 15 is ook al echt een hele leeftijd he. Sterkte ermee. Heb je kinderen? Misschien die er anders even op voorbereiden?
'Happiness is only real when shared'.
Onze oude hond heeft ook tekenen va dementie. ‘S Nachts blaffen, plassen in zijn mand (draagt inmiddels standaard een luier binnen), staat midden in de kamer in de lucht te likken, drinkt heel vaak (medische oorzaken zijn uitgesloten, het was psychisch volgens de dierenarts)
Na weer een slapeloze nacht door het geblaf had ik echt de neiging om hem te laten inslapen. De dierenartsassistente had nog een laatste tip. En dat werkt tot op heden aardig goed.
Het blaffen en neurotische werd stukken minder. Inmiddels zijn we wel weer een jaar verder en merk je dat hij nu echt ouder wordt.
Met uitlaten laat ik hem niet meer in de buurt bij andere honden. Ik zoek die confrontatie niet op.

Google maar eens op Cholodin van mediapersoonlijkheid autocorrect :hihi: het moet zijn medipets
anoniem_389800 wijzigde dit bericht op 03-10-2019 21:55
3.37% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Mandy81 schreef:
03-10-2019 20:59
Onze oude hond heeft ook tekenen va dementie. ‘S Nachts blaffen, plassen in zijn mand (draagt inmiddels standaard een luier binnen), staat midden in de kamer in de lucht te likken, drinkt heel vaak (medische oorzaken zijn uitgesloten, het was psychisch volgens de dierenarts)
Na weer een slapeloze nacht door het geblaf had ik echt de neiging om hem te laten inslapen. De dierenartsassistente had nog een laatste tip. En dat werkt tot op heden aardig goed.
Het blaffen en neurotische werd stukken minder. Inmiddels zijn we wel weer een jaar verder en merk je dat hij nu echt ouder wordt.
Met uitlaten laat ik hem niet meer in de buurt bij andere honden. Ik zoek die confrontatie niet op.

Google maar eens op Cholodin van mediapersoonlijkheid
Bedankt voor de tip! Ik zal de dierenarts informeren alvorens ik de hond medicijnen ga toedienen, maar ik zal er zeker naar vragen!
Fijn dat het voor jouw hond geholpen heeft!
Alle reacties Link kopieren
denkruim schreef:
03-10-2019 20:48
Het gaat inderdaad niet beter worden. Ik zal ermee naar de dierenarts gaan en kijken wat daar gezegd wordt. De moed is me inmiddels wel een beetje in de schoenen gezakt.
Begrijpelijk. Maar je moet je voorhouden dat het voor de hond misschien wel het beste is. Rustig in huis bij zijn baasjes op zijn gemakje inslapen.
Hij is op een mooie leeftijd. En misschien kan er nog een pilletje komen voor hem maar het einde is gewoon erg dichtbij nu. Sterkte er mee.
Alle reacties Link kopieren
totallyfree schreef:
03-10-2019 20:28
Direct naar de dierenarts ermee, en ga maar eens nadenken over inslapen.
Wat zeg je dat lief zeg🤨
denkruim schreef:
03-10-2019 21:04
Bedankt voor de tip! Ik zal de dierenarts informeren alvorens ik de hond medicijnen ga toedienen, maar ik zal er zeker naar vragen!
Fijn dat het voor jouw hond geholpen heeft!
Het is van medipets. Autocorrect bemoeide zich ermee.
Je kunt het gewoon zelf bestellen. Mijn hond krijgt overigens wel de dubbele dosis (1 tablet), qua gewicht. De enkele dosis was hier te licht.
Maar wij zijn er wel eerder mee begonnen. Misschien dat het bij jouw hond niet meer aanslaat.

Sterkte ermee!
denkruim schreef:
03-10-2019 20:47
@kokoro, dankjewel voor het delen van het boekje. Dit allemaal valt eigenlijk wel zwaar op mijn dak. Natuurlijk zat het wel al in mijn achterhoofd, maar dat het nu zo concreet wordt uitgesproken maakt het eigenlijk een stuk moeilijker.
Ik snap je zo goed TO. Ik heb afgelopen zomer zelf de keuze moeten maken en hij viel mij ook énorm zwaar. Dit boekje kun je óók gebruiken om te beslissen dat het voor jullie nog te vroeg is. Het begeleidt je echt in het maken van de keuze. Veel sterkte en fijne tijd toegewenst met je ouwe lobbesje.
Alle reacties Link kopieren
Hier ook ervaring met een dementerende hond. Van overal plassen in huis tot blaffend in een hoek staan. Op zich lichamelijk nog prima in orde. Bij ons was het net andersom, door zijn rare gedrag vielen de andere honden hem soms aan. Hier heeft medicatie ongeveer een jaar lang heel goed geholpen. Het blaffen en zichzelf vastlopen in de hoek gingen over. Ik weet niet meer precies wat het was, wel iets met een soort bloedverdunner. Sterkte met het nemen van de juiste beslissing!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven