Vloerverwarming

10-10-2019 07:12 9 berichten
Ik ben net verhuisd naar een nieuwe woning met vloerverwarming. Nu heb ik nog nooit eerder vloerverwarming gehad, dus ik hoop dat jullie mij misschien kunnen helpen met de volgende vraag :)

Het gaat om een klein appartement en de vloerverwarming staat in elke ruimte "aan". Ik kan het eventueel via een monteur in bepaalde ruimtes uit laten schakelen. In de slaapkamer heb ik bijvoorbeeld liefst altijd de ramen open, dus dan "stook" ik voor buiten is mijn 1e gedachte. Hoe doen anderen met vloerverwarming dat? Heb je bepaalde ruimtes uitgeschakeld? En zo, niet, ben je dan niet heel veel extra kosten kwijt aan stookkosten?

En welke temperatuur hou je aan als je thuis bent? En welke als je niet thuis bent/'s nachts?
Ik zet hem pas aan als de temperatuur ik huis onder de 18 graden is en laat hem dan dag en nacht op 18 staan.
Mij is namelijk ooit verteld dat het zuiniger is om hem op een constante temperatuur te houden en ik heb dat voor waar aangenomen (maar misschien leer ik hier nog iets anders)
Ons heeft veel ramen, dus als de zon op de ramen schijnt voelt het al snel warm genoeg.
Moet wel zeggen dat we pas 1 jaar vloerverwarming hebben en vorig jaar een milde winter was.
Ik de slaapkamer heb ik nooit verwarming aan, daar slaap ik zo slecht van.
Alle reacties Link kopieren
In de slaapkamer heb ik eigenlijk nooit de verwarming aan, dus die zou ik uitschakelen.

Wij hebben vloerverwarming in de woonkamer, wanneer het binnen kouder wordt dan 17/18 graden staat deze eigenlijk continue aan.
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
Alle reacties Link kopieren
Constante temperatuur is idd voordeliger dan wanneer de vloer steeds nieuw tot een bepaalde temperatuur moet bij verwarmen.
Dus dag en nacht op dezelfde temperatuur laten staan. Pas als de langer dan een week weg bent, heeft het zin om de temperatuur wat lager te zetten.
Wij hadden per ruimte een normale radiator knop zodat we de vloerverwarming in de verschillende ruimtes op een lagere stand konden zetten. Ruimte helemaal uit laten zetten zou ik niet doen (tenminste als je buizen met water in de vloer hebt). Het water in de buizen moet wel af en toe wat in beweging zijn.
Alle reacties Link kopieren
Wij hebben de vloerverwarming nog niet aan staan. Je kunt hem idd beter op een constante temperatuur zetten. Het duurt te lang om voor een korte tijd op te warmen en is niet zo zuinig.

Wij hebben een systeem in de kast waarbij je per ruimte kunt bepalen hoeveel water er door de leidingen gaat. De hele bovenverdieping staat dus op minimaal, omdat helemaal leeg schijnbaar niet goed is. Misschien hebben jullie ook van die kraantjes die je open/dicht kunt draaien?

Ik ben fan van vloerverwarming! Geen radiatoren, scheelt toch ruimte :-P
Alle reacties Link kopieren
Ik heb ook vloerverwarming. Fijnste verwarming ooit!

Ik zet hem vanaf de lente (dit jaar april geloof ik?) op 17 graden zodat ik zeker weet dat hij niet meer aan slaat, vanaf een paar dagen geleden heb ik hem weer op 21 graden gezet zodat hij aan slaat als het kouder wordt dan dat en ik ga zit er pas komende lente weer aan om hem weer laag te zetten. Hij staat dus altijd op dezelfde temperatuur. Als ik op vakantie ga zet ik hem op 17 graden, in mijn ervaring komt hij nooit onder de 20 hier dus hij slaat dan toch niet aan.

Ik kan het niet per ruimte regelen, dus alles is altijd lekker warm bij mij. Geen ijskoude slaapkamer of badkamer (vloeren) vind ik nog het allerfijnste aan vloerverwarming hebben denk ik.

Ik lucht ook gewoon met de verwarming aan want het moet hier echt flink afkoelen wil hij dan aan slaan, ik heb nooit de ramen uren open in de winter. Gewoon even luchten en dan als ik weg ben of 's nachts de tochtlichtjes open en als ik thuis ben en ik merk de kou van de lichtjes gaan de tochtlichtjes dicht.

Of het extra kost in stookkosten om ramen open ze hebben af en toe? Geen idee...Ik betaal 20 euro meer in de winter door de verwarming, dus als dat zo is is het maar een paar euro, dat maakt me echt niks uit.
Vloerverwarming reageert heel traag dus een constante temperatuur proberen aan te houden is dan het beste. Je kan wel nachtverlaging toepassen, maar dan moet je bij het programmeren dus wel enkele uren vooruit denken. En sowieso niet te grote temperatuursprongen maken. Ook je stooktemperatuur laag houden; vloerverwarming werkt het beste met lage gelijkmatige temperaturen.

Een ruimte uit zetten betekent in jullie geval denk ik de kraan op de slang dicht draaien? Dat zou ik zeker niet doen. Eventueel kan je wat variëren en de kraan iets meer dicht draaien bij ruimten die minder warmte nodig hebben.
Wij hebben vloerverwarming en zetten de thermostaat 's nachts wel 2 graden omlaag. (van 20 naar 18 graden). Op dagen dat iedereen hier weg is blijft die op 18 graden staan totdat we 's middags weer thuis komen. Dat is dus iets frisser ontbijten maar stoken voor dat uurtje vinden we zonde.
Op andere dagen warmt hij 's ochtends weer op. Het duurt eventjes voordat de woonkamer weer op temperatuur is maar zeker geen uren, en hij slaat ook al aan voordat wij opstaan.

Google levert wisselende resultaten op, maar over het algemeen zeggen ze dat met vloerverwarming de temperatuur 's nachts 1-2 graden kouder kan dan overdag.

En kijk ook eens naar de instellingen van je cv, vaak staat die op de comfort stand (= water op hoge temperatuur houden) maar zeker bij vloerverwarming is dat in principe niet nodig, mits je accepteert dat het iets langer duurt voordat je water warm is als je de warme kraan open zet.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb vloerverwarming en vind het echt verrukkelijk. Ik kwam uit een oud tochtig huis dat maar de helft zo groot was, maar verbruik nu nog niet de helft van het gas als in het oude huis. Nu weet ik dat N=1 geen maatstaf is, maar in mijn optiek is vloerverwarming dus een erg zuinige verwarming.

De thermostaat staat hier het hele jaar, dag en nacht op 20,5 graad. In de warme helft van het jaar slaat íe nooit aan en ik denk dat ik hem nu sinds een week of 2 aan hoor slaan af en toe.

Ik heb de slaapkamers boven, en daar een losse thermostaat. Die staat op 17 graden. Tegelijkertijd staan de ramen daar de hele dag open als er niemand thuis is. Je zou een afspraak met een monteur kunnen maken om te kijken hoe je de temperatuur in de slaapkamers wat lager kunt krijgen dan in de andere ruimtes.

Mij is trouwens wel verteld dat een groot temperatuurverschil tussen ruimtes op één verdieping niet zo goed is voor je huis. Iets met onregelmatige trekkrachten in de vloer en spanningsverschillen.

Mijn advies aan jou zou zijn: 1 constante temperatuur aanhouden voor je hele appartement, ongeacht dag/nacht, slaapkamer/woonkamer, zomer/winter.
Dat eens een jaar proberen en als je je dan wild bent geschrokken van je energieverbruik nadenken over een zuinigere manier van stoken.
Je moet erop te vertrouwen dat als hij bij je weg wil, hij heus wel weggaat. En tot die tijd is hij vrijwillig bij je. (Murrmurr)

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven