geknal in de buurt; wat te doen? (hond reageert er op)

14-10-2019 16:27 43 berichten
Ik woon aan een hele rustige straat met een parkje voor de deur. Alle (huurhuizen) in deze straat hebben helaas enkel glas dus straatgeluiden hoor je goed, maar die zijn er normaal weinig. Nu zijn er een groepje kinderen rond het parkje aan het cirkelen, en ik hoor de hele tijd geknal. Het zijn kinderen van 9-11 jaar oud ofzo.

Eerst dacht ik dat er al met rotjes gegooid werd oid, maar ik zie nu een jongen langs rennen met een zwart wapen in zijn hand; het geknal klinkt behoorlijk hard hier binnen, dus ik weet niet of het een simpel klappertjespistool is, of dat ze een alarmpistool hebben. Mijn hond zit er inmiddels onrustig van te piepen.

Wat zouden jullie doen? Als het een alarmpistool is, weet ik niet of ze er mee mogen knallen. Bovendien ziet het er redelijk realistisch uit, wat ook verboden is.

Als ik mijn kop houd, heb je kans dat ze het bij 1x laten, maar ik overweeg ook om op ze af te lopen en redelijkerwijs uit te leggen dat de hond ze erg goed kan horen. Dat zou ik eerder doen bij van die brave kakkertjes die een wijk verderop wonen (die vinden dat wel zielig voor een hond vaak), maar in dit groepje zit een jongetje dat op het speciaal onderwijs zit, waarvan ik al eerder hoorde dat hij buurtkinderen bang maakte met een mes en ze tierend achterna liep dat hij ze zou filmen en het op internet zou zetten... Hij woont echt vlakbij, die andere kinderen komen me totaal niet bekend voor; alsof ze uit een andere wijk komen ofzo.

Natuurlijk speelt het ook door mijn hoofd om een melding te maken bij de politie, omdat je het dan "lekker makkelijk" oplost zonder zelf naar buiten te hoeven. Daar ben ik bij kinderen eigenlijk niet zo toe geneigd, maar ik heb ook niet zo'n zin in dat buurtgenootje dat zijn vriendjes mee naar ons buurtje neemt om hier grensoverschrijdend gedrag te oefenen... Dan maar liever de eerste keer laten schrikken zodat ze hier niet graag terug komen. Ik heb namelijk ook liever niet dat ze hier laten in het jaar met vuurwerk terug komen oefenen ofzo: dat gaat mijn hond heel slecht trekken...

Als ik ze aanspreek en op de bange hond wijs, en ze hebben er lak aan, heb je juist kans dat ze hier extra voor de deur komen knallen... Ik merk dat ik het best voor 1x trek, maar ik ben het gezeik met vuurwerk inmiddels super zat, en zou het liefst zien dat dat dit jaar al verboden wordt. I wil de komende maanden gewoon lekker rustig met de hond de deur uit kunnen zonder dat ze zich nu al rot schrikt. Mijn hond is jong, en ik dacht vorig jaar dat ze lekker stabiel was met vuurwerk. Een week voor oud en nieuw ging mijn man echter 's avonds met haar wandelen, en werd er onverwacht vuurwerk gegooid op een meter of 20 voor ze. Hond compleet over de zeik, en echt sindsdien zo ontzettend bang... Met oud en nieuw zelf hebben we uren op de slaapkamer bij haar gezeten met het licht aan (tegen flitsen langs de gordijnkieren), luide muziek tegen het geknal, en dan met een totaal doodsbange hond midden in ons bed onder de dekens, die nergens rust kon vinden en zichzelf iedere halve minuut doodschrok van een soort herbeleving, ook als er niet geknald werd.

Wat zouden jullie doen?

Totaal aantal stemmen: 69

zelf oplossen door met ze te praten en kijken of ze met de hond meevoelen (6%)
laten (22%)
melding van maken en de politie het laten oplossen (72%)
anoniem_327275 wijzigde dit bericht op 14-10-2019 16:34
17.41% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Ik zou het laten en als het nog een keer gebeurt naar de politie/wijkagent/een andere 3e partij stappen, maar zeker niet zelf er heen. Je wordt gegarandeerd mikpunt van klootviolerij dan.
Alle reacties Link kopieren
Geef er 1 een beuk voor zijn smoel.
Damned if I don’t
Alle reacties Link kopieren
Ugli schreef:
14-10-2019 16:34
Ik zou het laten en als het nog een keer gebeurt naar de politie/wijkagent/een andere 3e partij stappen, maar zeker niet zelf er heen. Je wordt gegarandeerd mikpunt van klootviolerij dan.
Dit idd. Wat een maftoeters trouwens
ViezeHond schreef:
14-10-2019 16:36
Geef er 1 een beuk voor zijn smoel.
Met als resultaat dat ze het hele jaar voor mijn deur komen knallen?
Bovendien ziet het er redelijk realistisch uit, wat ook verboden is.

Nee hoor. Gewoon bij Bol te koop van die gevallen met gele balletjes.

https://www.bol.com/nl/p/air-soft-pisto ... oductImage
Ja, jongetjes die op het speciaal onderwijs zitten zijn erg gevaarlijk inderdaad. Daar kun je maar beter zo ver mogelijk bij uit de buurt blijven.
Alle reacties Link kopieren
09008844
Been there, done that, got the T-shirt.
Lady*Voldemort schreef:
14-10-2019 16:45
Ja, jongetjes die op het speciaal onderwijs zitten zijn erg gevaarlijk inderdaad. Daar kun je maar beter zo ver mogelijk bij uit de buurt blijven.

Ja en kakkertjes zijn braaf :facepalm:
Star² schreef:
14-10-2019 16:47
Ja en kakkertjes zijn braaf :facepalm:
Kakkertjes vind je ook niet in het speciaal onderwijs. Daar zitten alleen maar kansloze tokkiekindertjes.
Alle reacties Link kopieren
blijmetmij schreef:
14-10-2019 16:42
Met als resultaat dat ze het hele jaar voor mijn deur komen knallen?
Consequent het licht uit de ogen blijven staan.
Damned if I don’t
Alle reacties Link kopieren
TO, bel anders een keer naar 0800-8844 en vraag om raad.
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
Alle reacties Link kopieren
Met geweld los je alles op.
Damned if I don’t
Maar goed, wat ik zou doen: helemaal niks. Dat zogenaamde pistool is waarschijnlijk binnen de kortste keren kapot, en dan gaan die kinderen vanzelf wel wat anders doen. En als ze daadwerkelijk mensen of dieren op de korrel nemen kun je de politie bellen.
Alle reacties Link kopieren
Je zit jezelf angst aan te praten.
Probeer rustig te worden en spreek ze aan, liefst op een manier die hen enige ruimte laat om te reageren en de eer aan zichzelf te houden, met een grap ofzo.
Als je uit je slof schiet ga je het zelf escaleren.
zazamaenade wijzigde dit bericht op 14-10-2019 16:52
4.05% gewijzigd
nounou
Alle reacties Link kopieren
En de hond trainen dat ie niet bang is? Lijkt me ook een optie. En vooral handig voor jezelf én de hond.
En ja het is op iedere (bijna) leeftijd te trainen.
Huidige hond was 4 dat ze hier was en vorig jaar al was ze niet meer bang en lag gewoon in de deuropening naar ons te kijken. De eerste oud en nieuw was ze erg nerveus.
Trek een legging met panterprint aan en ga overdreven vrolijk met ze meespelen, dan zijn ze waarschijnlijk zo weg.
Alle reacties Link kopieren
RikM schreef:
14-10-2019 16:55
Trek een legging met panterprint aan en ga overdreven vrolijk met ze meespelen, dan zijn ze waarschijnlijk zo weg.
:-D
Damned if I don’t
Alle reacties Link kopieren
Jeetje je kan ook overdrijven. Ga gewoon zelf normaal doen ipv gestresst en angstig, dan doet je hond dat vanzelf ook.
Ik zou er niets van zeggen en mee doen.
Alle reacties Link kopieren
Mensen/kinderen die nu al vuurwerk afsteken zijn echt niet gevoelig voor een ‘bange hond verhaal’. Moet eens afgelopen zijn met vuurwerk. Slecht voor mens, dier en de aarde. Meteen de politie bellen. Liefst nog filmpje meesturen.
Apatura schreef:
14-10-2019 16:46
09008844
Die komen echt niet voor een paar kinderen die met een volkomen legaal speelgoedje spelen.

Ik moet ineens denken aan een oude buurman van mij, die zijn beklag deed bij de huisbaas omdat mijn kinderen voor de deur aan het touwtjespringen waren. Wat heeft de huisbaas gelachen zeg.
AngelEyes0192 schreef:
14-10-2019 17:02
Mensen/kinderen die nu al vuurwerk afsteken zijn echt niet gevoelig voor een ‘bange hond verhaal’. Moet eens afgelopen zijn met vuurwerk. Slecht voor mens, dier en de aarde. Meteen de politie bellen. Liefst nog filmpje meesturen.
Lees de OP nou nog eens, maar dan goed.
AngelEyes0192 schreef:
14-10-2019 17:02
Mensen/kinderen die nu al vuurwerk afsteken zijn echt niet gevoelig voor een ‘bange hond verhaal’. Moet eens afgelopen zijn met vuurwerk. Slecht voor mens, dier en de aarde. Meteen de politie bellen. Liefst nog filmpje meesturen.

Een filmpje van vuurwerk dat niet afgestoken wordt?
Alle reacties Link kopieren
Lady*Voldemort schreef:
14-10-2019 17:03
Die komen echt niet voor een paar kinderen die met een volkomen legaal speelgoedje spelen.
Excuus, ik wist niet dat ze sinds 2014 wel toegestaan zijn.
Maar bellen voor tips mag altijd
Net als met je hond op cursus om vuurwerkangst te verminderen.
Been there, done that, got the T-shirt.
ViezeHond schreef:
14-10-2019 16:57
:-D
Als het goed is heb je een PBtje. :)

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven