Starters en overdrachtsbelasting?

19-10-2019 10:40 14 berichten
.
anoniem_6454ee96597fa wijzigde dit bericht op 09-01-2020 17:37
99.76% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
In deze tijd denk ik niet dat de verkopers daar nog zin in hebben.
Alle reacties Link kopieren
De mensen die dat echt nauwlettend in de gaten houden zijn notarissen en hun medewerkers. Bel eens met een kantoor, zou ik zeggen. Een advies van een paar honderd euro om duizenden te besparen is geen verkeerde uitgave.
Je moet je trouwens realiseren dat iets pas helemaal in kannen en kruiken is wanneer het gepubliceerd is in de Staatscourant.
Je moet erop te vertrouwen dat als hij bij je weg wil, hij heus wel weggaat. En tot die tijd is hij vrijwillig bij je. (Murrmurr)
En hebben de verkopers daar zin in?

Daarnaast zit ik ook al een tijdje te wachten op het kunnen oversluiten binnen zelfde hypotheekverstrekker van mijn hypotheek zonder boete ( hebben ze het al een paar jaar over ivm bepaalde hypotheekvormen waar de overheid van af wil, ik los nu gewoon extra af en wacht) en dat gerucht duurt nu al 3 jaar en er is nog niks veranderd.

Ik zou er niet vanuit gaan dat als het nu nog niet in krannen en kruiken is dat het dan per 1 januari doorgevoerd kan worden. Dat redden ze sowieso niet.

Op zijn vroegst per juni. Als het er al doorkomt voor eind van het jaar.
En het is nu toch ook maar 2% en niet de 6% van een aantal jaar terug?

Rijksoverheid zegt dit erover:

Hoe u overdrachtsbelasting betaalt, hangt af van de manier waarop u eigenaar bent geworden:

u hebt een notariële akte laten opmaken bij de notaris en die laat de akte inschrijven bij het Kadaster
(u bent dan juridisch eigenaar geworden)
u hebt een notariële akte laten opmaken bij de notaris, maar die akte wordt niet ingeschreven bij het Kadaster
(u bent dan economisch eigenaar geworden)
u hebt geen notariële akte laten opmaken
Of u hebt wel een akte laten opmaken, maar deze niet laten inschrijven bij het Kadaster.
(u bent dan economisch eigenaar geworden)

Je moet dus echt hebben dat de verkopers willen wachten met de overdracht in 2020. mocht het wel ineens doorgaan en ingevoerd kunnen worden voor 1 januari 2020. Wat echt niet gaat gebeuren.
Alle reacties Link kopieren
Als je dan na een lange zoektocht eindelijk een huis hebt, zou ik niet het risico gaan lopen om het weer kwijt te raken omdat er een mogelijkheid is dat het je over ruim 2 maanden minder geld zou kosten.
Alle reacties Link kopieren
Geen ervaring maar hou je er ook rekening mee dat als je de overdracht zou kunnen opschuiven je mogelijk je hypotheekofferte ook moet verlengen (met bijbehorende kosten)
Alle reacties Link kopieren
Is je offerte wel zo lang geldig dan? Die van ons was 3 maanden geldig..
Bedankt dat jullie meedenken en hier jullie visie op het idee schrijven.
De verkopers zullen hier (gezien onze eerdere gesprekken) wel open voor staan. Desnoods deel je de kosten die behaald worden, geef je hen een deel.

Jullie hebben gelijk wat betreft dat alles in kannen en kruiken moet zijn voor 1 januari 2020 als het vanaf die datum geldt. Het is tenslotte over een kleine 2 maanden al zover. De haalbaarheid is laag..

Ik had de geldigheid van de offerte meteen al met 3 maanden verlengd.. de akte moet voor eind januari 2020 zijn gepasseerd.
Je bedoelt het plan dat rond prinsjesdag bekend is geworden? Als ik het goed heb begrepen gaat het om een motie. En houdt het alleen maar in dat er onderzocht gaat worden of het mogelijk is. Als dat onderzoek positief is moet er een wetswijzigingsvoorstel worden gemaakt en ingediend. Dat daarna door tweede en eerste kamer moet worden goedgekeurd.

De kans dat dat allemaal lukt vóór 1 januari 2020 lijkt me zeer klein.
Alle reacties Link kopieren
Ook moet het technisch verwerkt kunnen worden bij de belastingdienst. En daar moeten ze eerst nog wat andere zaken op orde stellen.
Hi Livia,

Ja klopt dat bedoel ik inderdaad.
Zou in oktober meer duidelijkheid over komen maar dat is er nog niet. Is inderdaad snel..
Beertje88 schreef:
19-10-2019 12:20
Bedankt dat jullie meedenken en hier jullie visie op het idee schrijven.
De verkopers zullen hier (gezien onze eerdere gesprekken) wel open voor staan. Desnoods deel je de kosten die behaald worden, geef je hen een deel.

Jullie hebben gelijk wat betreft dat alles in kannen en kruiken moet zijn voor 1 januari 2020 als het vanaf die datum geldt. Het is tenslotte over een kleine 2 maanden al zover. De haalbaarheid is laag..

Ik had de geldigheid van de offerte meteen al met 3 maanden verlengd.. de akte moet voor eind januari 2020 zijn gepasseerd.

Zeg dat het nu ineens besloten word dan nog word het niet op 1 januari meteen ingevoerd en uitgevoerd maar op zijn vroegst 1 juli.
Alle reacties Link kopieren
Als er nu nog niks concreets ligt mbt een besluit dan zal het niet geregeld zijn voor 1 januari 2020, 1 juli 2020 is zelfs voor zoiets al zeer kort termijn.

Hou het zijdelinks in de gaten maar stop er niet teveel tijd in want nu kan zelfs eigenlijk al gezegd worden dan de kans 0% Is.

Daarnaast is het ook nog zo dat met geld wat dus niet meer binnenkomt in dr staatskas besloten moet worden hoe dit gat wordt opgevuld. Aangezien het een kopersmarkt is zie ik het ook nog gebeuren dat dit een leuk initiatief is voor op de plank als dr markt instort. Want waar belasting verlaagd wordt zal ergens anders de belasting verhoogd moeten worden en voor nu is er niet echt een noodzakelijk want m3nsen kopen sowieso woningen.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb mijn hypotheek toen laten passeren op de laatste werkdag van het jaar. Dat scheelde nog weer een stuk in de OZB, dus als je wil besparen zou je daar nog aan kunnen denken.

De verlaging van de ob naar 0% is vast nog niet per 1 januari.

Overigens zei iemand dat het een motie is maar het is een amendementsvoorstel.

https://www.parlementairemonitor.nl/935 ... sopwldoizs

Daar wordt deze maand nog over vergaderd maar dan moet het vervolgens nog naar de 1e kamer om als wetsvoorstel ingediend te worden. Zodra de eerste kamer het heeft goedgekeurd dan gaat het per direct in.
De term: "help" in caps-lock als topic-titel is over het algemeen omgekeerd evenredig aan de ernst van het betreffende probleem.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven