Kat is agressief

22-10-2019 19:40 107 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo,

Wij hebben een 3 1/2 jaar oude kater. Hij is gecastreerd maar enorm agressief tegen onze volwassen thuiswonende dochter.

Hij heeft het voornamelijk op haar gemunt maar heel soms op een ander. Het is bijna dagelijks dat hij haar aanvalt. Zijn oren gaan gespitst staan en zijn hele houding is anders. Hij vliegt haar echt aan en bijt haar erg hard. Loslaten doet hij niet zo maar. We hebben van alles geprobeerd zoals weg duwen, schreeuwen en nat spuiten. Helaas weet de dierenarts ook niet waarom hij dat doet en wat wij er tegen kunnen doen.

De kat komt overigens gewoon buiten en kan zijn energie kwijt.

Wie heeft dit ook mee gemaakt en weet een oplossing?

Groeten
Alle reacties Link kopieren
Wat gaat er vooraf aan het aanvallen?
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Er zal toch echt ooit iets gebeurd zijn tussen die twee.
Alle reacties Link kopieren
Er zijn wel experts die er eens naar kunnen kijken.

En verder: ik ben een echte kattenliefhebber en heb er zelf ook een, maar ik zou toch een ander huisje zoeken voor deze als het niet verbetert.
Alle reacties Link kopieren
Dochter wegdoen ;-D
Ik denk ook dat er ooit iets gebeurd is tussen dochter en kat want zoals je het omschrijft kan de kat haar bloed dus wel drinken.
Je zou kunnen proberen een kattengedragsdeskundige in te schakelen of de kat op ander (rustgevend) voer te zetten.
Lijkt me wel heel vervelend, sterkte!
...
wat heeft die dochter gedaan????
Alle reacties Link kopieren
Let op, straks komt er hier iemand langs en die heet Pejeka en die gaat je vertellen dat je je kat weg moet doen. Asiel, op straat, maakt allemaal niet uit.

Wat vervelend, TO! Ik heb heel wat katten meegemaakt, maar nog nooit katten die agressief waren naar een specifiek persoon. En zeker niet zó agressief... Ik zou ook aan het raadplegen van een gedragstherapeut denken.

Heb je hier misschien wat aan?
http://blog.lekkerinjevacht.com/agressieve-kat/
Zeg me je naam en ik vertel je hoe je heet.
Alle reacties Link kopieren
Mja. Vaak als een hond of kat een bepaald gezinslid "niet moet" blijkt dat diegene het dier (soms onbewust) heeft lopen pesten als de rest er niet bij is. Of gewoon allerlei grenzen over gaat bij het dier en al zijn of haar waarschuwingen negeert.

Of de agressie heeft een medische oorzaak, maar dan zou het zich naar iedereen moeten uiten.
Alle reacties Link kopieren
viva-amber schreef:
22-10-2019 19:42
Wat gaat er vooraf aan het aanvallen?
Eigenlijk niets. Laatst kwam ze uit haar bed, deed haar slaapkamerdeur open en viel haar al aan.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb een bange kat en een simpel Hallo naam van kat kan haar op scherp zetten, mensen die nog een stapje vergaan en naar haar willen kijken of aaien worden getrakteerd op veel geblaas en een mep. Maar zeg je geen hallo en ga je op de bank zitten terwijl zij in de slaapkamer zit dan doet zij in de regel niets behalve even aan je jas ruiken ofzo.
viva-amber wijzigde dit bericht op 22-10-2019 20:15
10.42% gewijzigd
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Alle reacties Link kopieren
Script schreef:
22-10-2019 20:12
Eigenlijk niets. Laatst kwam ze uit haar bed, deed haar slaapkamerdeur open en viel haar al aan.
Geschrokken van de deur? Anders is het wel vreemd. Ik zou even langs de dierenarts gaan om iets geks in het koppie uit te sluiten.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Alle reacties Link kopieren
gizzmo-returns schreef:
22-10-2019 19:44
Er zal toch echt ooit iets gebeurd zijn tussen die twee.
Dat zou ik ook bijna denken. Maar ze is echt een dierenliefhebber. Ik vermoed wel dat ze toen het nog een kitten was te lang is door gegaan met optillen en knuffelen. Het is geen schoot- of knuffelkat maar denk dat zij die signalen niet heeft opgepakt.
Ik zag een tijdje terug een programma. Kattenfluisteraar ofzo. Ook een kat die vanuit het niks dochter aanviel.
Ik zou eens kijken of je die aflevering kunt terugvinden
Alle reacties Link kopieren
https://www.tinleygedragstherapievoordi ... euten.html
-
Alle reacties Link kopieren
pamelacourson schreef:
22-10-2019 19:49
Er zijn wel experts die er eens naar kunnen kijken.

En verder: ik ben een echte kattenliefhebber en heb er zelf ook een, maar ik zou toch een ander huisje zoeken voor deze als het niet verbetert.
Fijn dat een kattenliefhebber dat als optie ziet. Daar denken wij ook wel eens aan maar wil eerst nog kijken of wij de situatie kunnen verbeteren.
Alle reacties Link kopieren
Calamitycat schreef:
22-10-2019 19:49
Dochter wegdoen ;-D
Ik denk ook dat er ooit iets gebeurd is tussen dochter en kat want zoals je het omschrijft kan de kat haar bloed dus wel drinken.
Je zou kunnen proberen een kattengedragsdeskundige in te schakelen of de kat op ander (rustgevend) voer te zetten.
Lijkt me wel heel vervelend, sterkte!
Haha, duurt nog wel ff met deze huizenmarkt. Een kattengedragskundige wil ik echt wel proberen. Heb je ervaring met iemand? Dank je!
Alle reacties Link kopieren
lisbeth schreef:
22-10-2019 20:17
Ik zag een tijdje terug een programma. Kattenfluisteraar ofzo. Ook een kat die vanuit het niks dochter aanviel.
Ik zou eens kijken of je die aflevering kunt terugvinden

Jackson Galaxy, my cat from hell.
Ik zou eens wat van zijn afleveringen (of YouTube) bekijken TO, heel leerzaam.

https://www.jacksongalaxy.com/blog/aggression-in-cats/
.
Alle reacties Link kopieren
Vervelend probleem! Hoe reageert je dochter op je kat? Ik kan helaas geen wondertip geven. Kan zij de kat voortaan misschien eten geven en met hem spelen? Als er vroeger inderdaad iets gebeurd is tussen hen, kan het helpen om een positieve associatie op te bouwen.
Antoine de Saint-Exupéry: "Toutes les grandes personnes ont d'abord été des enfants (mais peu d'entre elles s'en souviennent)."
Alle reacties Link kopieren
Avena schreef:
22-10-2019 20:05
Let op, straks komt er hier iemand langs en die heet Pejeka en die gaat je vertellen dat je je kat weg moet doen. Asiel, op straat, maakt allemaal niet uit.

Wat vervelend, TO! Ik heb heel wat katten meegemaakt, maar nog nooit katten die agressief waren naar een specifiek persoon. En zeker niet zó agressief... Ik zou ook aan het raadplegen van een gedragstherapeut denken.

Heb je hier misschien wat aan?
http://blog.lekkerinjevacht.com/agressieve-kat/

Pejeka heb ik inderdaad wel eens horen zeggen dat een beest dan maar weg moet. Maar ja, dat is voor nu nog niet aan de orde. Ik heb zeker wat aan jouw link. Dank je wel!
Alle reacties Link kopieren
viva-amber schreef:
22-10-2019 20:14
Geschrokken van de deur? Anders is het wel vreemd. Ik zou even langs de dierenarts gaan om iets geks in het koppie uit te sluiten.
Onze dierenarts kan er ook niet de vinger op leggen.
Alle reacties Link kopieren
Script schreef:
22-10-2019 20:16
Dat zou ik ook bijna denken. Maar ze is echt een dierenliefhebber. Ik vermoed wel dat ze toen het nog een kitten was te lang is door gegaan met optillen en knuffelen. Het is geen schoot- of knuffelkat maar denk dat zij die signalen niet heeft opgepakt.
Grote kans dat daar de oorzaak ligt.

Ik zou een gedrags therapeut inschakelen en laten observeren en adviseren.
Alle reacties Link kopieren
Super! Dank je wel.
Alle reacties Link kopieren
Je dochter de kat positieve aandacht laten geven. Dus direct bij binnenkomst met een kattenhengeltje spelen. Kijken of de kat afleidt enbher gedrag zo kan veranderen. En blijven volhouden.
Succes
Alle reacties Link kopieren
Artricks schreef:
22-10-2019 20:23
Vervelend probleem! Hoe reageert je dochter op je kat? Ik kan helaas geen wondertip geven. Kan zij de kat voortaan misschien eten geven en met hem spelen? Als er vroeger inderdaad iets gebeurd is tussen hen, kan het helpen om een positieve associatie op te bouwen.
De kat is dol op natvoer en dat laten wij haar zo veel mogelijk geven.
Alle reacties Link kopieren
Jullie komen allemaal met goede tips en linkjes. Dank jullie wel. Ik ga van de week eens kattengedragstherapeut raad plegen.
De kat is natuurlijk nog relatief jong en als zoiets helpt, hoeft hij niet weg en is het voor iedereen gezellig dat de kat er is.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven