Particulier of huurwoning

22-10-2019 23:56 57 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hay,
Ik kan er niet van slapen dus wil toch graag jullie meningen horen over het volgende:

Ik woon samen met mijn partner in een particuliere huurwoning (bovenwoning, gelijkvloers). €950,- incl GWL, 100 m2, 3 slaapkamers, midden in het centrum en een redelijk groot dakterras.

We stonden toen nog niet lang genoeg ingeschreven om een sociale huurwoning te krijgen, vandaar onze keuze voor particuliere huur.

Het plan was om hier een aantal jaar te blijven wonen en te sparen voor een koopwoning. Nu zijn we al goed op weg met het sparen maar hebben we nog niet genoeg om een woning te kopen. De huur vanaf januari naar €975,- incl GWL.

Een paar weken geleden gaf partner aan toch wel graag terug te willen naar geboortedorp (10 min rijden) en heeft zich (na overleg) ingeschreven op een sociale huurwoning, ik meer met het idee dat we toch niet in aanmerking zouden komen.

Je raadt het al.. Dus wel. Het is een woning van 61m2, met 2 verdiepingen, 3 slaapkamers. Geen balkon/buiten. Huurprijs €620,- incl servicekosten, excl. GWL. Te huur vanaf 6 nov dus al redelijk snel.

Waar doen we goed aan? Gaat het veel uitmaken qua kosten, ook als we er samen gaan wonen? Is dat niet "scheefwonen?".

Qua gevoel is mijn partner helemaal enthousiast, dichter bij werk, bij familie en vrienden. Weer in zijn oude dorpje. Ik vond het eigenlijk prima zoals het was en ben erg blij met waar ik nu woon, is tussen mijn en zijn familie in. Qua afstand werk maken de verschillende woonplaatsen voor mij geen verschil.

Zucht.. Vind het lastig hoor! Veel voors en tegens, wat vinden jullie?

Liefs
Alle reacties Link kopieren
Wat wil je zelf het liefst? Partner wil het liefst verhuizen begrijp ik? Wat weegt voor jou zwaarder?
Ik zou noooooit gaan voor een woning zonder buitenruimte.
Alle reacties Link kopieren
Mogen jullie daar samen wel wonen als je de inkomens optelt?
En 61 m2 lijkt mij heel erg klein.
ik geef mn bek ook maar een douw
Alle reacties Link kopieren
Ik snap echt niet dat je dit een moeilijke keuze vindt.

De woning is een heel stuk kleiner.
Heeft geen buitenruimte.

Je woont verder weg van alle voorzieningen.

Ik zou echt niet willen verhuizen als ik jou was.
Alle reacties Link kopieren
Madeliefjees schreef:
23-10-2019 00:08
Mogen jullie daar samen wel wonen als je de inkomens optelt?
En 61 m2 lijkt mij heel erg klein.
Dat vraag ik me dus ook af.. We zijn wel samen gaan kijken en heb toen ook gevraagd of we er samen mochten wonen. Toen zei die man dus "ja, als je je maar niet direct erbij inschrijft, dat doen zoveel mensen.." die 61m2 viel op zich mee, uiteraard kleiner dan waar we nu wonen maar prima. Er zat ook nog een zolder bij die niet werd meegerekend in m2
Alle reacties Link kopieren
S-Groot schreef:
23-10-2019 00:02
Wat wil je zelf het liefst? Partner wil het liefst verhuizen begrijp ik? Wat weegt voor jou zwaarder?
Ja dat vind ik lastig. Ik heb nooit in dat dorp gewoond, dus ik weet niet hoe het daar zal zijn. Weet wel dat partner er erg gelukkig van wordt. En het zakelijke speelt bij mij ook wel mee, financiële, dus sneller een huis kopen.
Ik woon op 53 m2 alleen excl. buitenruimtes en zou het benauwd krijgen om hier met z'n twee te wonen, in dit poppenhuis. Het scheelt maar 8 m2, echt hoor...
Cateautje schreef:
23-10-2019 00:03
Ik zou noooooit gaan voor een woning zonder buitenruimte.
En ik zou noooooit naar een dorp gaan. Maar wat heeft TO aan die info? TO het gaat om wat jij wil; wil je daar eigenlijk wel wonen? En dan als tweede: spreekt het huis je aan?
Als je zo snel iets aangeboden krijgt, kan je misschien ook wel nog iets verder zoeken en iets vinden dat groter is of buitenruimte heeft, wat je dan ook belangrijk vindt. Wil je daar uberhaupt niet wonen dan moeten jullie ernstig praten.

Is het scheefwonen? Dat is afhankelijk van jullie salaris.
ClumsyNinja schreef:
23-10-2019 00:18
En ik zou noooooit naar een dorp gaan. Maar wat heeft TO aan die info? TO het gaat om wat jij wil; wil je daar eigenlijk wel wonen? En dan als tweede: spreekt het huis je aan?
Als je zo snel iets aangeboden krijgt, kan je misschien ook wel nog iets verder zoeken en iets vinden dat groter is of buitenruimte heeft, wat je dan ook belangrijk vindt. Wil je daar uberhaupt niet wonen dan moeten jullie ernstig praten.

Is het scheefwonen? Dat is afhankelijk van jullie salaris.
To kan met die info bepalen of zij dat wel wil.
Cateautje schreef:
23-10-2019 00:18
Ik woon op 53 m2 alleen excl. buitenruimtes en zou het benauwd krijgen om hier met z'n twee te wonen, in dit poppenhuis. Het scheelt maar 8 m2, echt hoor...
En dat ligt dan weer aan de indeling en aan wat voor meubels je hebt. Ik woon op 55m2 en heb hier samengewoond en dat paste prima, nooit behoefte gehad aan meer ruimte.
Drakestina schreef:
23-10-2019 00:15
Dat vraag ik me dus ook af.. We zijn wel samen gaan kijken en heb toen ook gevraagd of we er samen mochten wonen. Toen zei die man dus "ja, als je je maar niet direct erbij inschrijft, dat doen zoveel mensen.." die 61m2 viel op zich mee, uiteraard kleiner dan waar we nu wonen maar prima. Er zat ook nog een zolder bij die niet werd meegerekend in m2
Dan komt jouw naam dus niet op het huurcontract. Wat als jullie onverhoopt uit elkaar gaan of je partner iets overkomt?
ClumsyNinja schreef:
23-10-2019 00:20
En dat ligt dan weer aan de indeling en aan wat voor meubels je hebt. Ik woon op 55m2 en heb hier samengewoond en dat paste prima, nooit behoefte gehad aan meer ruimte.
Die meubels zijn, veronderstel ik, aangepast aan een woning van 100 m2
Drakestina schreef:
23-10-2019 00:15
Dat vraag ik me dus ook af.. We zijn wel samen gaan kijken en heb toen ook gevraagd of we er samen mochten wonen. Toen zei die man dus "ja, als je je maar niet direct erbij inschrijft, dat doen zoveel mensen.." die 61m2 viel op zich mee, uiteraard kleiner dan waar we nu wonen maar prima. Er zat ook nog een zolder bij die niet werd meegerekend in m2
Klopt ze kunnen je nooit verbieden om samen te gaan wonen. Als je met je gezamenlijke salarissen een te hoog inkomen hebt kan je wel jaarlijks een (maximale) huurverhoging verwachten: maximaal 5.4% per jaar in plaats van de standaard maximale 3,9% huurverhoging als je inkomen boven de € 41.000 ligt
AnnaElsa schreef:
23-10-2019 00:20
Dan komt jouw naam dus niet op het huurcontract. Wat als jullie onverhoopt uit elkaar gaan of je partner iets overkomt?
Goeie. Ze zal zich mogen inschrijven als medebewoner maar de eerste tijd niet als medehuurder en stel de relatie zou klappen dan staat ze op straat. Op wiens naam staat je huurcontract nu to?
Alle reacties Link kopieren
AnnaElsa schreef:
23-10-2019 00:20
Dan komt jouw naam dus niet op het huurcontract. Wat als jullie onverhoopt uit elkaar gaan of je partner iets overkomt?
Ik neem aan dat je dan medehuurder bent als je er later bij komt?
Drakestina schreef:
23-10-2019 00:26
Ik neem aan dat je dan medehuurder bent als je er later bij komt?
Nope, je komt niet op het huurcontract.
Alle reacties Link kopieren
Cateautje schreef:
23-10-2019 00:23
Die meubels zijn, veronderstel ik, aangepast aan een woning van 100 m2
Dank voor je inbreng! Meubels vallen mee, wij hebben nu een heel gek huis, wel allemaal op dezelfde etage maar met verschillende "verdiepingen" gescheiden met 3 trapjes onze zithoek-verdieping is maar 3 bij 4 m
Drakestina schreef:
23-10-2019 00:26
Ik neem aan dat je dan medehuurder bent als je er later bij komt?
https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... edehuurder
Alleen als jullie gaan trouwen of geregistreerd parterschap aangaan of als de verhuurder toestemming geeft, en die verbindt daar vaak een tijdslimiet aan (bijvoorbeeld dat je er eerst 2 jaar moet wonen(.
Alle reacties Link kopieren
ClumsyNinja schreef:
23-10-2019 00:26
Goeie. Ze zal zich mogen inschrijven als medebewoner maar de eerste tijd niet als medehuurder en stel de relatie zou klappen dan staat ze op straat. Op wiens naam staat je huurcontract nu to?
Die van mij, ik ben nu hoofdhuurder, partner is medehuurder. Zijn naam staat dus wel in het huurcontract.
Alle reacties Link kopieren
ClumsyNinja schreef:
23-10-2019 00:24
Klopt ze kunnen je nooit verbieden om samen te gaan wonen. Als je met je gezamenlijke salarissen een te hoog inkomen hebt kan je wel jaarlijks een (maximale) huurverhoging verwachten: maximaal 5.4% per jaar in plaats van de standaard maximale 3,9% huurverhoging als je inkomen boven de € 41.000 ligt
Dank voor deze info! Inderdaad wel samen boven de 41.000
Alle reacties Link kopieren
Drakestina schreef:
23-10-2019 00:31
Die van mij, ik ben nu hoofdhuurder, partner is medehuurder. Zijn naam staat dus wel in het huurcontract.

Dan ga jij er flink op achteruit qua zekerheid.
Drakestina schreef:
23-10-2019 00:26
Ik neem aan dat je dan medehuurder bent als je er later bij komt?
Idd alleen als je dmv huwelijk of geregistreerd partnerschap aan elkaar verbonden bent. Anders kan je vaak pas na 2 jaar medehuurder worden en dan nog zijn hier strikte voorwaarden voor. Zou even goed informatie inwinnen bij de corporatie die de woning verhuurt.
Ik zou dit nooit doen. Ten eerste een woning zonder buitenruimte is niet ideaal, zeker niet lange termijn. Daarnaast is naar een woning die veel kleiner is ook niet prettig.

Je geeft zelf aan dat de huidige locatie ideaal is, tussen beide ouders is, alles in de buurt. In een dorp zal dat anders zijn.

Jouw naam niet op het huurcontract vind ik echt een dingetje. Je hoopt natuurlijk altijd dat alles goed gaat maar wanneer jouw partner komt te overlijden binnen 2 jaar dan sta je hoogstwaarschijnlijk op straat. Ik zou dat risico niet nemen.

Ik zou dus nog even wachten tot er iets beters voorbij komt.
Alle reacties Link kopieren
Een sociale huurwoning krijgen na een paar weken inschrijving? Is het gek dat ik me afvraag of dat wel wat is gezien de zeer lange wachtlijsten in de meeste woonplaatsen.

Het klinkt alsof je nu prettig woont en dat zou ik niet zo maar opgeven. De sociale huurwoning is een stuk kleiner, zonder buiten. Zelfs ik, die nooit buiten zit zou daar niet gelukkig van worden.

En dan inderdaad dat je niet op het contract staat. Dat vind ik ook wel een risico.

Ik ben er niet heel erg in thuis maar er staat me wel iets bij dat je maar max. iets van 40K mag verdienen om in aanmerking te komen voor sociale huur.

Zelf zou ik gewoon stug doorsparen. De vastgoedmarkt zal echt niet eeuwig zo blijven groeien. Verhuizen naar een andere huurwoning kost ook geld.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven