Hoge luchtvochtigheid in huis

31-10-2019 09:13 29 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hi,

Het begint weer kouder te worden buiten en ik merk nu dat de luchtvochtigheid in mijn nieuwe huis vrij hoog is. Het is een benedenappartement en het huis heeft alleen aan de achterkant ramen. Aan de voorkant is één slaapkamer, van mijn zoontje, en het is te koud voor hem om het raam daar open te zetten. Bovendien zit zijn slaapkamerdeur altijd dicht, dus in de gang is het lastig ventileren. Daar komt nog bij dat de badkamer in de gang zit, waardoor de warmte van de douche moeilijk weg kan. En daarnaast slaap ik in de woonkamer, dat zal ook wel niet helpen :)

Gevolg is dat mijn voordeur aan de binnenkant volledig bedekt is met condens, en de volledige raampartij aan de achterkant van het huis na het douchen, tijdens/na het koken en 's ochtends beslagen is. Dat lijkt me niet goed, ik wil gezonde lucht in huis en ik wil natuurlijk schimmelvorming voorkomen.

Via Google vind ik allerlei 'oplossingen', van meerdere keren per dag 10 minuten alle ramen tegen elkaar openzetten (dus raam in de slaapkamer, gangdeur open en alles aan de achterkant open), gebruikmaken van een luchtontvochtiger (variërend van grote apparaten á €200/€300 tot zakken die water opnemen á €30), nogal wat bomen in dit bos dus.

Ik ben benieuwd of jullie vanuit eigen ervaringen tips hebben?

Overigens staat de thermometer als ik niet thuis ben op 18 graden, en als ik wel thuis ben op 20,5 graden.
Dat het anders had kunnen zijn, betekent niet dat het ook beter was geweest.
Alle reacties Link kopieren
Toch ventileren.
Idd meerdere keren per dag de ramen tegen elkaar open.

En heb je al een afzuiging in de douche?
En de afzuigkap op vol vermogen aan tijdens het koken?

Met een hygrometer is de luchtvochtigheid ook goed te meten, zodat je het goed in de gaten kan houden.
Bijvoorbeeld:
https://www.bol.com/nl/p/digitale-lcd-d ... 087598811/
groenebroek wijzigde dit bericht op 31-10-2019 09:22
42.27% gewijzigd
Destijds in mijn studentenkamer in oud, vochtig huis met enkel glas hielpen de vochtvreters van Bison goed (volgens mij ook wel van andere merken te krijgen, niet heel duur, wel effectief). Als de ruimte minder vochtig was, wat het ook makkelijker op een aangename temperatuur te houden.
Alle reacties Link kopieren
Wat is het bouwjaar van je huis?
Heb je een hygrometer? Dan kun je eens meten hoe vochtig het precies is. Gezond is tussen de 40-60%.
Heb je een thermostaat of regel je de temperatuur door de radiatorknoppen open of dicht te draaien?
Kun je alle tussendeuren constant openhouden?
Zitten er roosters boven de ramen?
Vooral vragen dus, als je die beantwoord kunnen we met je meedenken. :)
Je moet erop te vertrouwen dat als hij bij je weg wil, hij heus wel weggaat. En tot die tijd is hij vrijwillig bij je. (Murrmurr)
Hier hetzelfde probleem met luchtvochtigheid.

Woonkamer is 54%, daar staat het ventilatierooster altijd open en de kachel op 20.5.
In de keuken (deur altijd dicht i.v.m. kat) is de luchtvochtigheid 75% o_o ondanks het ventilatierooster en een bovenraampje open. Sinds kort doe ik daar de kachel ook maar aan, hopelijk gaat de vochtigheid ook naar beneden.

Het grootste probleem zijn de kinderslaapkamers. Vochtvreter staat er (kan iedere week een bak water weggooien), ventilatierooster en bovenraampje altijd open, overdag ook gewone raam open, na schooltijd gaat de kachel aan tot ze naar bed gaan. Dr luchtvochtigheid daar weet ik niet, maar toch zag ik vanmorgen toen ik het raam droogmaakte, weer schimmel op het plafond :-(
Alle reacties Link kopieren
Probeer elke dag eventjes te luchten, dit zorgt er ook voor dat je woonruimte makkelijker opwarmt. Maak de douche/wand droog na het douchen. Gebruik een droger of laat je was buiten drogen. Gebruik bij het koken altijd de afzuigkap. Zet geen meubels of spullen direct tegen de muren.
Verwarming op 22 graden zetten
Alle reacties Link kopieren
---
chocolol wijzigde dit bericht op 31-10-2019 21:28
0.00% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
groenebroek schreef:
31-10-2019 09:19
Toch ventileren.
Idd meerdere keren per dag de ramen tegen elkaar open.

En heb je al een afzuiging in de douche?
En de afzuigkap op vol vermogen aan tijdens het koken?

Met een hygrometer is de luchtvochtigheid ook goed te meten, zodat je het goed in de gaten kan houden.
Bijvoorbeeld:
https://www.bol.com/nl/p/digitale-lcd-d ... 087598811/

Ik ben overdag niet thuis, dus ik kan alleen 's ochtends en 's avonds even ventileren. Voor mijn gevoel moet ik me dan echt rot stoken om het hier warm te krijgen, als ik 2x per dag het hele huis moet luchten. Het is (en wordt straks) ijskoud buiten :blauwoog:

Ja, ik heb afzuiging in de badkamer, en ik heb de afzuigkap altijd op de hoogste stand tijdens het koken (en laat 'm na het koken nog even aanstaan).

ninanoname schreef:
31-10-2019 09:26
Wat is het bouwjaar van je huis?
Heb je een hygrometer? Dan kun je eens meten hoe vochtig het precies is. Gezond is tussen de 40-60%.
Heb je een thermostaat of regel je de temperatuur door de radiatorknoppen open of dicht te draaien?
Kun je alle tussendeuren constant openhouden?
Zitten er roosters boven de ramen?
Vooral vragen dus, als je die beantwoord kunnen we met je meedenken. :)

M'n huis is uit 1988. Ik heb geen hygrometer, maar zal daar eens naar kijken.
Ik heb een thermostaat die de radiatoren in de woonkamer bedient. Radiatoren in de badkamer, gang en slaapkamer werken wel op stand (1 t/m 5). De deur van gang naar woonkamer en van gang naar badkamer kunnen (en staan) altijd open, omdat de kattenbak in de badkamer staat. De deur van de slaapkamer is altijd dicht, omdat de kat niet in de slaapkamer mag komen. Ik heb geen roosters boven de ramen, ik heb in de woonkamer twee kleine bovenluikjes, in de slaapkamer één. Maar die zitten dus vrijwel constant dicht, omdat het hier anders ijskoud wordt.

redbulletje schreef:
31-10-2019 10:41
Verwarming op 22 graden zetten

Daar wordt mijn portemonnee niet zo blij van, denk ik.
Dat het anders had kunnen zijn, betekent niet dat het ook beter was geweest.
Alle reacties Link kopieren
Het bouwjaar van je huis speelt je parten vrees ik. Huizen werden toen al wel behoorlijk geisoleerd, maar ventileren speelde toen amper een rol. En eigenlijk moet dat in balans zijn wil de boel een beetje droog te houden zijn.
Je hebt best wat tips gekregen, daar moet je maar eens goed naar kijken.
Die bovenluikjes zou je beter open kunnen zetten. Dikke kans dat de luchtvochtigheid dan daalt waardoor je je huis makkelijker warm stookt. Het voelt dan wel kouder, maar droge lucht warmt veel gemakkelijker op.
De radiatoren kun je maar beter voluit open zetten als je de kamer opwarmt. Dan heb je wat minder koudeval tussen de verschillende ruimtes en dat is voor het voorkomen van vocht goed.
Zou je echt willen investeren, dan raad ik je aan om eens een kozijnenboer of timmerman langs te laten komen om te kijken of er roosters in je kozijnen gemaakt kunnen worden. Die kun je constant open laten staan, zonder dat je enorm op de toch zit.
Ik zou beginnen met een week goed stoken en de bovenluikjes open. Ik denk dat dat wel helpt.
Je moet erop te vertrouwen dat als hij bij je weg wil, hij heus wel weggaat. En tot die tijd is hij vrijwillig bij je. (Murrmurr)
Ik heb zelf zowel in de woonkamer als in de slaapkamer zo een vochtvreter van Bison staan. Die vreet inderdaad aardig wat vocht weg. Werkt hier prima.
Alle reacties Link kopieren
In mijn vorige huis (oud, met enkelglas nog) gebruikte ik zo’n window vac raamstofzuiger om ‘s ochtends zonodig het vocht van beslagen ramen te halen. Dat verschil was wel merkbaar. (Eigenlijk een soortgelijk effect als vochtvreters natuurlijk)
Alle reacties Link kopieren
Vorig jaar had Lidl een ontvochtiger voor 30 euro. Gekocht voor schoonouders en werkte als een tierelier. Was ook in het najaar, mogelijk dit jaar weer, hun acties herhalen zich vaak.
Denk aan de egels en eekhoorns in de herfst en winter.
mcsteamy schreef:
31-10-2019 20:09
Ik ben overdag niet thuis, dus ik kan alleen 's ochtends en 's avonds even ventileren. Voor mijn gevoel moet ik me dan echt rot stoken om het hier warm te krijgen, als ik 2x per dag het hele huis moet luchten. Het is (en wordt straks) ijskoud buiten :blauwoog:
Dat zie je verkeerd, je moet veel harder stoken om vochtige lucht te verwarmen dan om droge lucht te verwarmen dus goed luchten is belangrijk. Bovendien koelt je huis helemaal niet zo heel erg af van even 10 a 15 minuten de ramen wijd open. Dat is niet lang genoeg voor de kou om in de muren of vloeren of meubels te trekken.
Dus als je opstaat bedden openslaan en even raam wijd open, bijvoorbeeld tijdens het ontbijt. Dan voordat je weg gaat bed opmaken en raam dicht doen, of als dat mogelijk is op een kiertje open laten. Altijd ergens een rooster of klein bovenraampje op een kiertje is ideaal, je wil altijd wat frisse lucht binnen krijgen.

Je zegt dat het raam en de deur van de slaapkamer van je zoon niet open kunnen omdat dat voor hem te koud is, maar hij is toch niet non-stop in die slaapkamer? Gewoon open zetten wanneer hij niet slaapt lijkt me.
Hordeur in de slaapkamerdeur, zodat die gewoon open kan.

Misschien kan je roosters plaatsen en die ‘s nachts en als je weg bent open zetten.
Alle reacties Link kopieren
ninanoname schreef:
31-10-2019 09:26
Kun je alle tussendeuren constant openhouden?
Moeten de tussendeuren altijd open staan? Ik dacht dat het juist beter was voor het stoken om ze dicht te houden.
Je zoontje is toch niet elke dag/nacht bij jou? Sowieso die dagen de deur openzetten en waar de kat niet mag komen afdekken.

Als je de bovenlichten openzet dan wel even kijken of deze inbrekerproof is.
Alle reacties Link kopieren
Nagellakmetglitter schreef:
03-11-2019 08:23
Moeten de tussendeuren altijd open staan? Ik dacht dat het juist beter was voor het stoken om ze dicht te houden.
Maar jouw probleem is niet stoken, maar ventileren. Daarom is het vochtig en dan kun je beter de deuren openhouden.
Je zult echt van het idee afmoeten dat open ramen en deuren zonde is van het stoken. Het vocht moet uit je huis! En dat gaat enkel weg van open deuren en ramen. Ik vind de tip van de hordeur voor je slaapkamerdeur echt briljant! Dan kan de deur openstaan zonder dat de kat erdoor kan. Vervolgens zoveel mogelijk de bovenlichtjes open en droogstoken die hele handel.
Jij bent nu zo panisch om warme lucht naar buiten te laten ontsnappen dat je vervolgens constant vochtige lucht aan het verwarmen bent.
Je moet erop te vertrouwen dat als hij bij je weg wil, hij heus wel weggaat. En tot die tijd is hij vrijwillig bij je. (Murrmurr)
https://www.lidl-shop.nl/media/f6d6aa23 ... 9a017.jpeg

Binnenkort weer beschikbaar.

Wel een passend nick voor je probleem.
Alle reacties Link kopieren
ninanoname schreef:
03-11-2019 18:30
Maar jouw probleem is niet stoken, maar ventileren. Daarom is het vochtig en dan kun je beter de deuren openhouden.
Je zult echt van het idee afmoeten dat open ramen en deuren zonde is van het stoken. Het vocht moet uit je huis! En dat gaat enkel weg van open deuren en ramen. Ik vind de tip van de hordeur voor je slaapkamerdeur echt briljant! Dan kan de deur openstaan zonder dat de kat erdoor kan. Vervolgens zoveel mogelijk de bovenlichtjes open en droogstoken die hele handel.
Jij bent nu zo panisch om warme lucht naar buiten te laten ontsnappen dat je vervolgens constant vochtige lucht aan het verwarmen bent.

Je reageert niet op mij, ik ben niet panisch :) Maar ik wist inderdaad niet dat vochtige lucht moeilijker te verwarmen is. We gaan eens beginnen met het openzetten van de bovenraampjes en goed doorluchten ‘s ochtends en ‘s avonds.

Dank voor alle reacties!
Dat het anders had kunnen zijn, betekent niet dat het ook beter was geweest.
Afbeelding https://www.youtube.com/watch?v=Ok3YWk5FjG8

Dit begint met de allergoedkoopste methode om gladde oppervlakken droog mee te maken. Met deze doekjes en een bakje droog maken.
https://www.youtube.com/watch?v=CcUM10tjRwg

Met de ruitenreiniger (geen vies water opzuigen) op de ruiten en de tegels kan je veel vocht opzuigen. Maar met een simpele trekker en sponsdoekje kan je ook het ergste vocht weg krijgen. Die sponsdoekjes kan je in elke supermarkt kopen. Hema en Action. De prijs doet niet zo veel. Ze zijn wasbaar en met een katoenen vloermop drogen. Zo'n lap kan je overal hangen waar het vocht wel weg kan.
Er zijn zelfs mensen die met zo'n sponsdoek afwassen. Vaat meteen afdrogen en speciale doeken gebruiken voor droog maken.
Zo'n lap kan je ergens plaatsen waar het wel goed droogt en het vocht wel goed weg kan.

Afbeelding Afbeelding
https://www.action.com/nl-nl/p/raam--en-douchewisser-/

Deze lukt niet als plaatje, maar hiermee kan je de vloer na het douchen heel goed drogen.
https://www.action.com/nl-nl/p/vloermop/ Er hoort ook een steel bij. Kan je gewoon ergens buiten in de zon hangen, bijvoorbeeld.
Maar je kan zelfs een oud t-shirt gebruiken (100% katoen neemt veel vocht op.)
anoniem_64f4bc1c8e92f wijzigde dit bericht op 10-11-2019 22:06
38.27% gewijzigd
Als je huurt, kun je ook je verhuurder vragen hoe dit aan te pakken. Vaak hebben ze meerdere zelfdr panden en kennen ze het probleem. Kan ook zijn dat ze ventilatieroosters willen plaatsen of sterkere afzuiging. Zij hebben ook geen belang bij ondergeschimmelde woningen
Zeilboot76 schreef:
03-11-2019 08:47
Je zoontje is toch niet elke dag/nacht bij jou? Sowieso die dagen de deur openzetten en waar de kat niet mag komen afdekken.

Als je de bovenlichten openzet dan wel even kijken of deze inbrekerproof is.
Maar ook of het niet per ongeluk binnen regent. Ik heb veel insecten binnen.
Vanmorgen zat er een wesp tegen het raam aan geplakt. Ik had wat wasgoed gehangen de geur trok ze aan.
Er was ook een levende die ik naar buiten heb laten vliegen. Eentje zat klem in de rand van de vuilnisbak.
De vochtvreters waren uitverkocht. Maar oppassen dat je die niet per ongeluk omver loopt.
Maar in de hal hielp die wel, maar stond ook in een hoekje waar er niets mee kan gebeuren.

Ja, die bovenlichten zijn erg belangrijk voor de ventilatie.
Dat scheelt echt enorm, maar het is dan wel kouder, maar letterlijk frissere lucht.
Alleen wordt er aan een kant van het huis extreem veel hout verstookt.
De bovenlichten zijn gitzwart.
Alle reacties Link kopieren
mcsteamy schreef:
08-11-2019 11:53
Je reageert niet op mij, ik ben niet panisch :) Maar ik wist inderdaad niet dat vochtige lucht moeilijker te verwarmen is. We gaan eens beginnen met het openzetten van de bovenraampjes en goed doorluchten ‘s ochtends en ‘s avonds.

Dank voor alle reacties!
Lees je ook even in over het verschil tussen luchten en ventileren, verwarming aan/uit.
"De cursus rietdekken is afgelast".

"Riet is ziek"
Alle reacties Link kopieren
Toevallig hier ook nu een aantal weken aan het vechten tegen vocht. Oorzaak hier is dat we ons huis (bouwjaar 1975) voorzien hebben van spouw-, vloer- en dakisolatie gecombineerd met nieuwe extra isolerende kozijnen en beglazing. Allemaal mooi, maar vocht blijft hangen binnen en de ventilatieroosters in de kozijnen zijn niet voldoende.

Besloten om een bedrijf te laten komen en aangeraden werd een soort van mechanisch ventilatiesysteem met een unit in elke ruimte om luchtstroming op gang te brengen en overtollig vocht af te zuigen. Prijsindicatie Vanaf 7500 euro.

Aangezien wij dit een beetje gortig vonden besloten om eerst een ontvochtiger te bestellen. Dit is in ons geval de Qlima D620 geworden. Voor net iets meer dan 200 euro te bestellen in menig webshop. Deze staat nu denk ik zo’n 12 uur per dag te draaien op de overloop van de eerste verdieping en onttrekt zo’n 3 a 4 liter vocht per dag uit het huis. Vochtpercentage schommelt als het apparaat aanstaat tussen de 53 en 58 procent. Nog vrij hoog, maar wel weer normaal en geen vocht meer op de ruiten. Wij overwegen een 2e te kopen voor de benedenverdieping omdat het zo goed werkt en er nog altijd een vrij hoge luchtvochtigheid blijft. Capaciteit van 1 apparaat is alleen te klein voor het hele huis.

Maar er komen met het koudere seizoen ook betere tijden aan! Vorst onttrekt vocht en dan wordt luchten ook weer een stuk effectiever dan nu in het toch al natte seizoen. Wij zoeken ook nog door naar een structurele oplossing maar tot zover kan ik een ontvochtiger echt aanraden. Die bakjes met korrels is leuk maar neemt in verhouding bijna niets op.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven