Opruim challenge

04-11-2019 12:49 124 berichten
Alle reacties Link kopieren
Een topic voor iedereen die graag een wat opgeruimder huis zou willen en daar de schouders onder wil zetten. Ontstaan vanuit het topic thuis/oktober-d-r-uitdaging/list_messages/450215, maar open voor iedereen. Of je een hoarder bent of een minimalist, veel tijd hebt of weinig, Marie Kondo aanbidt of verafschuwt, of je groot of klein woont en alleen of met een scala aan huisgenoten, welkom! Het is wel een topic over opruimen, dus niet over huishouden in het algemeen.

In het 'Oktober: d'r uitdaging' topic hadden we een challenge waarbij er een dagelijkse opdracht was. Dit was voor degenen die meeschreven teveel en vaak was de opdracht niet erg van toepassing. Ik stel daarom voor om er een week-challenge van te maken, met keuze uit verschillende opdrachten:
- Iedereen die dat wil plaatst hier in het weekend een opruim opdracht. Groot of klein en wat voor soort maakt niet uit.
- Iedereen die dat wil gaat de uitdaging aan om in de week erna één of meer van die opdrachten uit te voeren. Heb je weinig tijd? Dan doe je gewoon een kleine opdracht of een deel ervan. Of je slaat een keer over.
- Deel je successen, uitdagingen en strubbelingen, zodat we elkaar kunnen stimuleren en helpen. Wil je alleen hierover meeschrijven en niet meedoen aan de opdrachten? Ook prima.

Omdat het weekend net voorbij is mogen wat mij betreft vandaag ook nog opdrachten gedeeld worden, zodat we niet eerst een week zitten af te wachten tot onze Viva opruim challenge van start gaat. En misschien ook leuk om je even voor te stellen en daarbij ook te noemen waar je zelf tegenaan loopt bij het opruimen of wat je doel is of welke plannen je hebt voor de komende tijd op opruimgebied.
Oh ik doe graag mee! Ik ben chronisch ziek, dus heb niet veel energie waardoor het lastig is het huis bij te houden. Het is weer tijd voor een grote schoonmaak en deze groep is een mooie stok achter de deur :)

Mijn opdracht voor deze week is de doos met tekeningen van mijn kinderen sorteren.

Ik heb zo ongeveer alle papiertjes waar ook maar één kras op staat bewaard. Alles zit in één grote doos. Kleine puinhoop..!
Alle reacties Link kopieren
Leuk, moet nog wel even een challenge bedenken.
Ik doe uiteraard ook graag mee.

Mijn grootste uitdaging is mijn eigen psychische gesteldheid. Ik heb PMDD, waardoor ik wisselvallende buien heb. Wat ik de ene dag voorneem kan de volgende dag opeens als een enorme berg voelen. Dus ik moet het echt hebben van korte momenten dat het wél gaat. En dan werk ik met een timer, bijvoorbeeld een kwartier per kamer (of soms zelfs maar 5 minuutjes).

Mijn opdracht voor deze week is dat ik de voorraad in kaart wil brengen, zodat ik hopelijk eens de voorraadkast wat leger kan maken.
Alle reacties Link kopieren
Mijn opdracht voor deze week:

Handleidingen uitzoeken: welke zijn nog nodig en welke kunnen weg? Zoek al je handleidingen bij elkaar (ik heb zelf een uitpuilende doos en nog een stapeltje van de vorige bewoners van de keukenapparatuur) en sorteer in 2 stapels wat je wilt houden en wat weg kan.

Weg kunnen in ieder geval:
- De supersimpele handleidingen die je toch niet gebruikt
- De handleidingen van apparaten die je niet meer in bezit hebt
- Twijfelgeval: handleidingen die je ook online kunt vinden. Ik ben altijd bang dat ze na een tijd van internet afgehaald worden en ik ze dan nooit meer terug kan vinden. Of is dat geen realistische angst volgens jullie?

Doe de overgebleven handleidingen in een doos (of map of la of wat je maar handig vindt) en zorg dat die zo groot is dat je minder dan driekwart van de ruimte gebruikt. Dan kan er altijd wat bij zonder dat je opruimplek overstroomt en je het maar even elders neerlegt, met alle gevolgen van dien voor de rotzooi in je huis.
Alle reacties Link kopieren
Doro75 schreef:
04-11-2019 12:54
Oh ik doe graag mee! Ik ben chronisch ziek, dus heb niet veel energie waardoor het lastig is het huis bij te houden. Het is weer tijd voor een grote schoonmaak en deze groep is een mooie stok achter de deur :)

Mijn opdracht voor deze week is de doos met tekeningen van mijn kinderen sorteren.

Ik heb zo ongeveer alle papiertjes waar ook maar één kras op staat bewaard. Alles zit in één grote doos. Kleine puinhoop..!
Ik heb ook alle tekeningen bewaard maar dan in de papiercontainer. Je huis slipt toch dicht als je iedere creatieve uitspatting van je kinderen bewaard ;-)
Ok, ik zie dat ik het een beetje te summier heb opgeschreven. Moet ik een langere uitleg maken?
Alle reacties Link kopieren
nicole123 schreef:
04-11-2019 13:12
- Twijfelgeval: handleidingen die je ook online kunt vinden. Ik ben altijd bang dat ze na een tijd van internet afgehaald worden en ik ze dan nooit meer terug kan vinden. Of is dat geen realistische angst volgens jullie?

Tip: download die handleidingen nu en bewaar ze op een (externe) harde schijf in een mapje. Als je dan ook nog een goed backupsysteem hebt raak je ze nooit meer kwijt.
Alle reacties Link kopieren
Welkom allemaal!

Mijn valkuil bij opruimen is vooral dat ik moeilijk dingen weg kan gooien, omdat ik dat zonde vindt van het item en slecht voor het milieu. Het zou enorm veel tijd en er tegenaan hikken schelen als ik simpelweg vanalles in de container zou gooien, maar dat kan ik niet over mijn hart verkrijgen. Ik heb er in mijn jeugd ingestampt gekregen dat je geen dingen weggooit waar je ooit nog eens wat aan zou kunnen hebben. Mijn moeder heeft dan ook nog steeds een overvol huis, met allerhande spullen die ooit misschien nog wel eens handig zijn. Daar ben ik inmiddels wel van genezen, ik word zenuwachtig als ik al die spullen daar opgepropt zie. Ik ben zelf al jaren aan het minimaliseren (met mate dan, een echte minimalist zal ik nooit worden) en ik begin het te leren om dingen 'voor ooit' weg te doen, omdat 'ooit' meestal 'nooit' blijkt te zijn. Maar als ik ze dan weg doe, dan wil ik wel per se dat het nuttig terecht komt en niet linea recta naar de vuilverbranding gaat. En dat maakt het soms niet makkelijker. Verder zijn hier de grootste hordes nog de trapkast en de zolder. De ruimtes waar we vaak komen heb ik aardig onder controle.
Alle reacties Link kopieren
mindervanmij schreef:
04-11-2019 13:12
Ok, ik zie dat ik het een beetje te summier heb opgeschreven. Moet ik een langere uitleg maken?
Nee hoor, is prima zo! Ik ben zelf altijd wat lang van stof. ;-D
Alle reacties Link kopieren
Goed idee, ik kan ook wel een stok achter de deur gebruiken bij het opruimen. Ik heb zo nu en dan 'de geest' en kan dan heel projectmatig te werk gaan. Maar ik houd het slecht bij. Wat de handleidingen betreft: die ruimt mijn man netjes op. Alle relevante liggen bij elkaar. Daar ga ik dus maar niet aan zitten!
Bij mij moet de kelder nodig opgeruimd worden. Het is er een bende. Ik kan de moed nog niet opbrengen.... :cry:
Alle reacties Link kopieren
S-Groot schreef:
04-11-2019 13:20
Tip: download die handleidingen nu en bewaar ze op een (externe) harde schijf in een mapje. Als je dan ook nog een goed backupsysteem hebt raak je ze nooit meer kwijt.
:lightbulb: Dat is een goede!
Nu dat backupsysteem nog. Ik heb een externe harde schijf, maar ik kom maar eens per jaar ertoe om een backup te maken. Dat heeft al eens geresulteerd in een half jaar bestanden en foto's kwijt, ik moet nog steeds eens kijken of ik de data van die laptop ergens kan laten recoveren.
Oh ik doe hier ook graag aan mee! Ik woon klein en ik vind het ontzettend moelijk om mijn huisje netjes te houden. Vooral in de perioden dat ik erg druk ben met werk en sociale contacten.

Ik probeer nu 15 minuten per dag te besteden aan huishouden/ opruimen en iedere vrijdag een uurtje. In principe moet ik daarmee mijn huis aan kant kunnen houden. Maar in de praktij vind ik zelfs dat lastig :-?
Alle reacties Link kopieren
nicole123 schreef:
04-11-2019 13:20
Mijn valkuil bij opruimen is vooral dat ik moeilijk dingen weg kan gooien, omdat ik dat zonde vindt van het item en slecht voor het milieu. Het zou enorm veel tijd en er tegenaan hikken schelen als ik simpelweg vanalles in de container zou gooien, maar dat kan ik niet over mijn hart verkrijgen. Ik heb er in mijn jeugd ingestampt gekregen dat je geen dingen weggooit waar je ooit nog eens wat aan zou kunnen hebben. Mijn moeder heeft dan ook nog steeds een overvol huis, met allerhande spullen die ooit misschien nog wel eens handig zijn. Daar ben ik inmiddels wel van genezen, ik word zenuwachtig als ik al die spullen daar opgepropt zie. Ik ben zelf al jaren aan het minimaliseren (met mate dan, een echte minimalist zal ik nooit worden) en ik begin het te leren om dingen 'voor ooit' weg te doen, omdat 'ooit' meestal 'nooit' blijkt te zijn. Maar als ik ze dan weg doe, dan wil ik wel per se dat het nuttig terecht komt en niet linea recta naar de vuilverbranding gaat. En dat maakt het soms niet makkelijker.

Heel herkenbaar. Mij heeft dat zinnetje van Mari Kondo heel erg geholpen: word ik er blij van. Ik had niet gedacht dat dat zoveel uit zou maken maar dat doet het - bij mij - dus wel. Voorheen dacht ik 'ja dat is nog wel nuttig/kan ooit van pas komen/zonde om weg te gooien', overigens denk ik dat nog steeds vaak en dan weet ik weer niet waar ik ermee naartoe moet. Totdat ik dus weer aan dat andere zinnetje denk en dan weet ik meteen weer dat ik er helemaal niet blij van word en het dus weg mag.

Ik heb net als jij een hekel aan/moeite met dingen weggooien die nog heel en bruikbaar zijn dus ik breng wel zoveel mogelijk naar de kringloop.

Ik ben al een hele tijd bezig, met tussenpozen, maar moet nog zoveel. Soms kan ik er echt ongeduldig van worden, dan zou ik zo graag willen dat het 'af' is. Maar als ik dan weer iets weg heb kunnen doen of gooien word ik toch wel heel blij en ook dat de leefruimtes steeds ruimer en opgeruimder worden maken me erg blij. Maar dat ongeduld blijft wel, is dat herkenbaar? Op zich ook goed natuurlijk want dat blijft me motiveren om steeds weer wat te doen.
s-groot wijzigde dit bericht op 04-11-2019 13:31
0.37% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
ik zag net op YouTube een opruimchallenge voorbij komen voor 1 maand, 30 dagen
en dan per dag het aantal van de dag opruimen. Ik vond het wel een leuk idee.

https://www.youtube.com/watch?v=w_Ydku5x2Rc&t=1419s
Alle reacties Link kopieren
Jaa ik doe ook mee. Wij gaan in het voorjaar verhuizen dus hoe duidelijker het is wat we hebben hoe makkelijker we het onszelf maken. Nu hebben we 2 ongebruikte kamers die dicht geslipt zijn met spullen (en nog een berging ) dus er moet heel wat gebeuren, maar kan mij er elke keer niet toe zetten.

Voor komend weekend wil ik mijn kledingkast helemaal uitzoeken, inclusief oude schoenen. Alles wat ik een jaar niet aan gehad heb mag naar de textiel inzameling.
Als het snel gaat wil ik de slaapkamer ook weer netjes maken (dat is als het goed is niet veel werk)
Alle reacties Link kopieren
Doro75 schreef:
04-11-2019 12:54
Oh ik doe graag mee! Ik ben chronisch ziek, dus heb niet veel energie waardoor het lastig is het huis bij te houden. Het is weer tijd voor een grote schoonmaak en deze groep is een mooie stok achter de deur :)

Mijn opdracht voor deze week is de doos met tekeningen van mijn kinderen sorteren.

Ik heb zo ongeveer alle papiertjes waar ook maar één kras op staat bewaard. Alles zit in één grote doos. Kleine puinhoop..!
Dat lijkt me lastig, als ziekte je tegenhoudt. In de periodes dat ik zelf ziek was heb ik de boel behoorlijk laten verslonzen en daar kom je dan op een gegeven moment nauwelijks meer uit. Leuk dat je meedoet en ik hoop dat het je lukt om het bij te houden! Mooi project, zo'n doos met tekeningen. En als je er mee bezig bent ook een leuk project omdat je allerlei leuke dingen tegenkomt.

Wij hebben voor onze kinderen elk een kartonnen opbergdoos van de Ikea (nou ja, voor onze dreumes moet er nog een komen) waarin ze zelf mogen bewaren wat ze willen aan tekeningen en knutselwerkjes. De dozen staan in een grote la en wat er in de loop van de tijd binnenkomt gooien we direct in de la. Het werkt bij ons niet om die beslissing bij elk werkje direct te nemen, want dan willen ze alles nog bewaren en het voelt ook niet goed om iets waar ze ijverig aan gewerkt hebben na 5 minuten al in de papierbak te gooien. Een paar keer per jaar halen we alles uit de la en sorteren de kinderen zelf wat er in hun doos gaat en wat er weg mag. En 's avonds ga ik nog even door alles wat er weg mag om de pareltjes (zoons eerste geschreven woordjes enzo) er nog tussenuit te halen. Daar heb ik alleen nog geen vaste opbergplek voor, dat is niet handig.
Alle reacties Link kopieren
En voor degenen die niet weten hoeveel tekeningen, studieboeken, werkstukken en andere zooi ze moeten bewaren: Ik heb niets van dingen van welke school dan ook, behalve rapporten, of daarvoor, en ik heb het nooit gemist.
De waarheid is dat iedereen zomaar wat probeert
Alle reacties Link kopieren
nicole123 schreef:
04-11-2019 13:12
Mijn opdracht voor deze week:

Handleidingen uitzoeken: welke zijn nog nodig en welke kunnen weg? Zoek al je handleidingen bij elkaar (ik heb zelf een uitpuilende doos en nog een stapeltje van de vorige bewoners van de keukenapparatuur) en sorteer in 2 stapels wat je wilt houden en wat weg kan.

Weg kunnen in ieder geval:
- De supersimpele handleidingen die je toch niet gebruikt
- De handleidingen van apparaten die je niet meer in bezit hebt
- Twijfelgeval: handleidingen die je ook online kunt vinden. Ik ben altijd bang dat ze na een tijd van internet afgehaald worden en ik ze dan nooit meer terug kan vinden. Of is dat geen realistische angst volgens jullie?

Doe de overgebleven handleidingen in een doos (of map of la of wat je maar handig vindt) en zorg dat die zo groot is dat je minder dan driekwart van de ruimte gebruikt. Dan kan er altijd wat bij zonder dat je opruimplek overstroomt en je het maar even elders neerlegt, met alle gevolgen van dien voor de rotzooi in je huis.

Online zoeken naar de handleidingen (zijn vaak te vinden) en digitaal opslaan. Scheelt weer een map.
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
Alle reacties Link kopieren
Ik ben erg van de opruim, zomerkleding of winterkleding uitzoeken en wat ik niet draag op marktplaats of naar de kringloop.
Elke 2 jaar de zolder opruimen en ook spullen naar de kringloop, er is hier een particuliere kringloop dat vind ik beter als Rataplan.
Boeken koop ik daar voor 1 euro, ruil ook boeken met n vriendin en daarna weer terug naar de KL.
O ben ik gek op waxine lichtjeshouders ik had er 34.Hup naar de KL zodat ik daar wat andere koop.
Mijn kinderen zijn t huis uit,ze hebben hun foto boeken en speelgoed meegenomen.
Wel heb ik 2 stel babykleertjes en hun 1e schoentjes bewaard.
het leven is als n neus,haal eruit wat erin zit.
nicole123 schreef:
04-11-2019 13:36
Dat lijkt me lastig, als ziekte je tegenhoudt. In de periodes dat ik zelf ziek was heb ik de boel behoorlijk laten verslonzen en daar kom je dan op een gegeven moment nauwelijks meer uit. Leuk dat je meedoet en ik hoop dat het je lukt om het bij te houden! Mooi project, zo'n doos met tekeningen. En als je er mee bezig bent ook een leuk project omdat je allerlei leuke dingen tegenkomt.

Wij hebben voor onze kinderen elk een kartonnen opbergdoos van de Ikea (nou ja, voor onze dreumes moet er nog een komen) waarin ze zelf mogen bewaren wat ze willen aan tekeningen en knutselwerkjes. De dozen staan in een grote la en wat er in de loop van de tijd binnenkomt gooien we direct in de la. Het werkt bij ons niet om die beslissing bij elk werkje direct te nemen, want dan willen ze alles nog bewaren en het voelt ook niet goed om iets waar ze ijverig aan gewerkt hebben na 5 minuten al in de papierbak te gooien. Een paar keer per jaar halen we alles uit de la en sorteren de kinderen zelf wat er in hun doos gaat en wat er weg mag. En 's avonds ga ik nog even door alles wat er weg mag om de pareltjes (zoons eerste geschreven woordjes enzo) er nog tussenuit te halen. Daar heb ik alleen nog geen vaste opbergplek voor, dat is niet handig.
Jouw systeem was ook mijn idee. Er is alleen een beetje de klad in gekomen :$ Ik hoop dat het makkelijker is nu afstand te doen nu alles langer geleden is.

De suggestie alles te bewaren in de papierbak, was ook een goede! :-D
Alle reacties Link kopieren
Wat een heerlijk topic 😊. Ik ben ook weer flink aan het opruimen in huis, heb een aantal maal per jaar zo’n bui. Gelukkig ben ik geen verzamelaar en kan ik makkelijk dingen weg doen. Wel zo fijn met vier kinderen in huis (opruimen en ook het weggooien doe ik wel als de kinderen op school zitten 😉. Als je dat doet wanneer ze erbij zijn, wordt het niks).

De regel die ik altijd hanteer: mocht ik op stel en sprong volgende week moeten verhuizen, dan wil ik niet dan nog hoeven uitzoeken wat er wel of niet mee moet. Alles wat in huis is, is de moeite waard om direct en ongezien in te pakken en mee te verhuizen en ook daadwerkelijk nodig/functioneel/van heel bijzondere waarde.
Ik heb me net even een half uurtje boos gemaakt en nu heb ik dus de hele voorraadkast leeggemaakt, alles opgeschreven wat we hebben, vervolgens een weekmenu gemaakt met zoveel mogelijk van die dingen, en daarna alles weer een beetje netjes teruggezet. Het viel me mee hoeveel tijd het kostte. Ik heb alleen de open voorraad niet meegenomen, maarik zal dan wel voordat ik iets nieuws pak even checken of ik er nog een open verpakking van heb. Ik hoop dat het helpt om het even op deze manier te doen. Ik hoef alleen groentes te kopen, in principe heb ik de rest al.
nlies schreef:
04-11-2019 13:51
En voor degenen die niet weten hoeveel tekeningen, studieboeken, werkstukken en andere zooi ze moeten bewaren: Ik heb niets van dingen van welke school dan ook, behalve rapporten, of daarvoor, en ik heb het nooit gemist.
Mijn kinderen zijn ook nogal van het bewaren. Ik moet hen ook gaan leren te sorteren en ga maar eens beginnen met het goede voorbeeld te geven.

Ik wil toe naar per kind:

- één doos met herinneringen als eerste babypakje, flesje, diploma’s etc.
- één doos met tekeningen en knutselwerkjes.
- één map met schooldingen.

Als ze het later willen weggooien, mag dat :biggrin:
Alle reacties Link kopieren
mindervanmij schreef:
04-11-2019 14:10
Ik heb me net even een half uurtje boos gemaakt en nu heb ik dus de hele voorraadkast leeggemaakt, alles opgeschreven wat we hebben, vervolgens een weekmenu gemaakt met zoveel mogelijk van die dingen, en daarna alles weer een beetje netjes teruggezet. Het viel me mee hoeveel tijd het kostte. Ik heb alleen de open voorraad niet meegenomen, maarik zal dan wel voordat ik iets nieuws pak even checken of ik er nog een open verpakking van heb. Ik hoop dat het helpt om het even op deze manier te doen. Ik hoef alleen groentes te kopen, in principe heb ik de rest al.
Goed bezig al, op maandag al klaar met je weekopdracht. Mooi!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven