Erfpacht afkopen Amsterdam

06-11-2019 18:17 24 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hi allemaal,

Zijn hier meer mensen met een woning in Amsterdam dat op erfpacht staat? Huiseigenaren die willen overstappen naar de nieuwe, ­eeuwigdurende erfpacht, kunnen dit tot 1 januari 2020 onder gunstiger voorwaarden doen. Zo geldt bij de berekening de WOZ-waarde uit 2014 en de populariteit van de buurt in 2017. Daarnaast krijgt men bij het eeuwigdurend afkopen 10% extra korting. Een andere optie is om de canon onder deze voorwaarde alvast vast te laten zetten. Mij lijken dit gunstige voorwaarden, maar slechts 20% van de Amsterdammers met een woning op erfpacht schijnt een aanvraag voor overstappen ingediend te hebben.

Wij denken er over na om de erfpacht af te kopen, maar twijfelen of we dat geld terug zullen zien. We zijn van plan om daarna het appartement wel aan te houden en in de verhuur te doen, maar dat hangt natuurlijk af van onze situatie op dat moment en de regelgeving die dan geldt voor verhuur.)

Eigenlijk somt onderstaand stukje uit Het Parool onze overwegingen mooi op (https://www.parool.nl/ps/afkoopdeadline ... ~be774f81/):
Dat is de belangrijkste vraag: zien huizenbezitters die duizenden euro’s die ze kwijt zijn aan de afkoop van erfpacht terug in een hogere huizenprijs? Of hebben ze dat bedrag als het ware in de sloot gegooid?

Op dit moment heeft erfpacht nog weinig effect op de prijs van een huis. Twee vergelijkbare woningen, waarvan één op eigen grond en de ander met erfpacht, verschillen nauwelijks in prijs. “Mensen zijn allang blij dat ze een huis kunnen kopen in Amsterdam en kijken dan nauwelijks naar erfpacht,” zegt Wijnen van de makelaarsvereniging. Of dat in de toekomst verandert, durft hij niet te zeggen. “Het blijft een gok. Erfpacht zal vast een rol spelen, maar de vraag is hoe groot die is.”


Wat zijn jullie van plan? En wat zouden jullie ons adviseren?
studente_ wijzigde dit bericht op 18-11-2020 13:13
5.86% gewijzigd
Informeer eens bij deskundigen hierover, bij bv vereniging eigen huis, ipv op een forum.
2035 is relatief dichtbij. En je weet niet wat de erfpacht en woningprijzen gaan doen.

Toen ik naar een woning keek in Amsterdam was dat wel degelijk een overweging. Hoe langer de erfpacht was afgekocht hoe beter want je hebt geen idee wat je daarna extra kwijt bent.
Lastig. Tijdvak dat afloopt in 2035 is niet heel lang meer, vergeleken met veel andere koopwoningen die ik voorbij zie komen. De ellende is dat je weinig invloed hebt op hoe hoog de afkoopsommen daarna zullen zijn, maar ga er maar vanuit dat die flink gaan stijgen.

Mensen wonen gemiddeld zo’n 7 jaar in hun woning in Amsterdam voor ze verhuizen / verkopen. Als we daar even vanuit gaan, dan heb je tegen die tijd nog zo’n 7 jaar te gaan. En dan kan het opeens wel relevant worden bij verkoop.

Hoe verhoudt zich die 25k tot wat je betaald hebt voor de woning en wat gaat het je kosten aan extra maandelijkse lasten? Dat zou ik goed afwegen.

En doe eens gek, bel je makelaar eens om te horen hoe die erover denkt.
Alle reacties Link kopieren
Op dit moment is de markt nog booming en is het inderdaad zo dat mensen al blij zijn als ze überhaupt iets kunnen kopen. De vraag is of dat zo blijft. De prijzen hebben al een voorzichtige daling ingezet, en dat kan meer worden. Ook wordt er gesproken over een mogelijke bubbel. Komt er tzt weer een periode dat de woningen moeilijker verkopen, dan heb je met de afgekochte erfpacht ongetwijfeld wel een streepje voor. En stel dat je de woning nog wel jaren in bezit houdt, dan verdient het zichzelf terug. Ik zou dus altijd kiezen voor afkopen, en zeker tegen gunstige tarieven. De reden dat niet iedereen dat doet, is omdat veel mensen zulke bedragen in 1x simpelweg niet kunnen missen.
Ik vind het ook niet meer heel lang tot 2035 en je weet niet wat er daarna gebeurt met de prijzen en hoogte van de erfpacht en de afkoopsom.
Mij lijken de voorwaarden ook gunstig en als ik het zou kunnen betalen zonder al teveel moeite dan zou ik het wel doen.
Ik zou denk ik advies vragen aan een deskundige op dit gebied.
Alle reacties Link kopieren
Wij doen het niet. Erfpacht is nu afgekocht tot 2052. Inderdaad, zien we het geld ooit terug? Niemand kan het voorspellen en wij hoeven "maar" €8000 af te tikken maar ik heb het niet op de plank liggen. Als het voor ons gaat spelen ben ik 75 jaar en is de hypo allang afbetaald dus dan zie ik het wel.
Alle reacties Link kopieren
gizzmo-returns schreef:
06-11-2019 18:34
Informeer eens bij deskundigen hierover, bij bv vereniging eigen huis, ipv op een forum.
Dat is de ellende, niemand kan er wat zinnigs over zeggen. Het is allemaal speculeren.
wolkie schreef:
06-11-2019 19:11
Wij doen het niet. Erfpacht is nu afgekocht tot 2052. Inderdaad, zien we het geld ooit terug? Niemand kan het voorspellen en wij hoeven "maar" €8000 af te tikken maar ik heb het niet op de plank liggen. Als het voor ons gaat spelen ben ik 75 jaar en is de hypo allang afbetaald dus dan zie ik het wel.
Jammer dat je het geld niet hebt. Voor 8000 euro zou ik het zéker willen doen... dat betaalt zich wel terug. Eigen grond of eeuwigdurend afgekochte erfpacht is bij verkoop ook gunstiger.
Maar als je het niet hebt wordt het inderdaad lastig :)
Alle reacties Link kopieren
Ik zou het zeker afkopen en mensen die het niet doen denken erg korte termijn. €25.000 of de genoemde €8.000 is echt een koopje. Nieuwbouwwoningen in Amsterdam betalen al €80.000 voor 50 jaar afkopen. Wanneer het erfpacht afloopt ga je echt zo onwijs veel meer betalen, dus zeker nu dit jaar nog regelen.

Ook het idee dat je oud bent en je hypotheek afgelost is, dan wil je toch niet opeens krom liggen vanwege die veel duurdere erfpacht, dan wil je juist echt volledig kosteloos zijn qua woning. Mensen die het niet afkopen vind ik erg struisvogelgedrag en denken dat het allemaal wel meevalt, nee hoor!
Alle reacties Link kopieren
Mijn erfpacht is nog vrij tot 2056 ofzo dus ik doe het niet. Heb er het geld ook niet voor en tegen die tijd ben ik hier al lang weg. Met jullie tijdsbestek zou ik het echter wel serieus overwegen. Zeker als je het niet hoeft te laten vanwege het geld.

Heb je geen onverwachte kosten meer en je huis wordt straks aantrekkelijker voor de verkoop. Wie weet hoe het tegen die tijd staat met de huizenmarkt. Toen ik mijn appt kocht zeven jaar terug konden ze het aan de straatstenen niet kwijt dus het kan verkeren..
Ik zou zeker voor 8000 euro ook echt kijken of ik dat tòch bij elkaar zou kunnen krijgen. Dat is inderdaad echt een koopje en zonde om het niet te doen.
Ook bij verkoop gunstig.
Erfpacht is een onzekere factor, als het afloopt weet je totaal niet waar je aan toe bent en kan het enorm duur worden, je hebt daar dan geen enkele invloed op.
Alle reacties Link kopieren
Je kan er ook voor kiezen om de canon onder deze gunstige voorwaarden te laten vastzetten. In ons geval zou de jaarlijkse canon na 2035 dan 940 euro (+ inflatie) per jaar zijn. Normaliter zou ik ook voor afkopen zijn, maar wij zijn zelf van plan om hier maximaal 3 jaar te wonen. Het plan was om het appartement daarna aan te houden en te verhuren, maar dat is ook afhankelijk van de kabinetsplannen om de verhuur meer te reguleren. Als die erg slecht voor ons uitpakken, kan ik me voorstellen dat we dan besluiten om te verkopen.
studente_ wijzigde dit bericht op 18-11-2020 13:12
9.63% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
forsyth schreef:
06-11-2019 18:52
Lastig. Tijdvak dat afloopt in 2035 is niet heel lang meer, vergeleken met veel andere koopwoningen die ik voorbij zie komen. De ellende is dat je weinig invloed hebt op hoe hoog de afkoopsommen daarna zullen zijn, maar ga er maar vanuit dat die flink gaan stijgen.

Mensen wonen gemiddeld zo’n 7 jaar in hun woning in Amsterdam voor ze verhuizen / verkopen. Als we daar even vanuit gaan, dan heb je tegen die tijd nog zo’n 7 jaar te gaan. En dan kan het opeens wel relevant worden bij verkoop.

Hoe verhoudt zich die 25k tot wat je betaald hebt voor de woning en wat gaat het je kosten aan extra maandelijkse lasten? Dat zou ik goed afwegen.

En doe eens gek, bel je makelaar eens om te horen hoe die erover denkt.
De erfpacht afkopen leidt niet tot extra maandelijkse kosten, maar is wel een hele flinke hap uit ons spaargeld. We hadden voor de komende jaren een aantal grote uitgaven gepland staan (bijvoorbeeld bruiloft), en die zouden hier dan wel onder leiden.

We hebben de woning zonder makelaar gekocht, en ik voel me opgelaten om een aantal maanden na aankoop de verkopende makelaar te bellen met deze vraag. Pff, het is zo lastig om in te schatten wat wijsheid is.
studente_ wijzigde dit bericht op 18-11-2020 13:13
14.94% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
dubbel
Alle reacties Link kopieren
Geen andere mensen die ook twijfelen over afkopen? :confused:
Alle reacties Link kopieren
Het is echt een no-brainer, afkopen natuurlijk! Het jaarlijkse canon gaat zeker €3000 of meer zijn, tel uit je winst als je nu afkoopt...
Alle reacties Link kopieren
essychan schreef:
07-11-2019 17:39
Het is echt een no-brainer, afkopen natuurlijk! Het jaarlijkse canon gaat zeker €3000 of meer zijn, tel uit je winst als je nu afkoopt...
Je kunt nu ook al de canon vast laten zetten, in ons geval zou dat 940 euro (+inflatie) per jaar zijn, maar dat zal dus pas vanaf 2035 zijn en of wij het appartement dan nog hebben is nog maar de vraag. Als wij dan het appartement daarvoor al verkocht hebben, is het maar de vraag of we de kosten er wel uithalen...
studente_ wijzigde dit bericht op 18-11-2020 13:15
1.41% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Ook dan is €25.000 een goede deal. Het is mij nooit echt duidelijk of eeuwigdurig afkopen tot 2100 of 2120 is. Maar stel dat het is tot 2100, dat is dan 65 jaar. €940X65 = €61.100 (inflatie nog niet eens meegerekend).
Ook al verkoop je de toko, ik denk dat je het wel terugziet in je verkoopprijs. En als de markt misschien instort zal een woning met afgekochte erfpacht aantrekkelijker zijn dan een erfpacht dat afloopt in 2035.

Ik denk dat iedereen die zijn kop in het zand steekt onwijs spijt gaan krijgen op het moment dat ze echt doorhebben wat ze niet hebben gedaan.
Niemand weet wat de toekomst brengt natuurlijk, maar waarschijnlijk zul je een woning met eeuwigdurend afgekochte erfpacht gemakkelijker verkopen dan een woning met vastgeklikte erfpacht of aflopend tijdvak. Ik zou overstappen. Komende jaren wordt er heel weinig gebouwd, dus woningnood blijft hoog.
.
anoniem_327069 wijzigde dit bericht op 08-11-2019 13:28
0.00% gewijzigd
forsyth schreef:
08-11-2019 12:24
BSQ voor jullie is waarschijnlijk zo’n 40 a 50 procent? Dat is van invloed op je woz-waarde.

https://maps.amsterdam.nl/bsq/
Alle reacties Link kopieren
Per ongeluk gequote.
Alle reacties Link kopieren
Als je het bedrag vrij makkelijk kunt missen dan wel meefinancieren, zou ik zeker de grond kopen. Het kan bijna niet anders dan dat dit toch een verkoopwaardeverhogende factor is. En ik begrijp dat de grondprijzen voor nu aan de lage kant zijn. Altijd doen dus als het maar even kan!
Mijn moeder heeft iets soortgelijks aan de hand. Zij heeft een vakantiehuis en betaalt jaarlijks een lage huur voor de grond waarop het staat. Die kan ze eventueel kopen, maar daar schiet ze op dit moment weinig mee op en het betekent dat ze met een forse som op de proppen moet komen, die ze alleen terugziet als ze het huis op enig moment zou verkopen en dat wil ze vooralsnog niet. Wij moeten dit huis op korte termijn laten taxeren in verband met vermogensbepaling voor efrecht, en dan is het op zich gunstig dat het niet op eigen grond staat, want daarmee ben je in feite overgeleverd aan de eigenaar van de grond (en die is in ons geval nogal grillig) en dat is dus fors waardeverlagend. Maar bij verkoop is het enorm waardeverhogend als de grond wel in ons bezit is, omdat dat zekerheid geeft die er niet is bij huur.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven