Deurmat schoonmaken

09-11-2019 08:22 10 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi,

Sinds kort woon ik met mijn kat in een ander huis. Hier bestaat het 1e gedeelte van de vloer in de gang uit een grote deurmat. Grof materiaal. Mijn kat heeft een prima kattenbak, die 2x per dag schoongemaakt wordt, en waar ze 9 van de 10 keer netjes op gaat, maar toch heeft ze nu al een paar keer op de mat geplast. Wat zoekwerk op Google leert me dat matten vaker de dupe zijn van katten.

Ik kan alleen niet vinden hoe ik dit goed schoon kan maken. Gisteren schoongemaakt met een zeepschuurspons en Powercleaner, maar nu zie je alsnog een paar grote, donkerdere plekken op de mat. Iemand hier een idee?

En als iemand een oplossing heeft, dat ze hier ook direct mee stopt, hoor ik het natuurlijk graag :)
Dat het anders had kunnen zijn, betekent niet dat het ook beter was geweest.
Nieuwe mat aanschaffen, die geur blijft erin en de kat blijft er dan op plassen.
Alle reacties Link kopieren
Nieuwe mat kopen
als het kan, kat weghouden bij de mat
en anders iets op de mat leggen, waardoor ze wegblijft (bij ons hielp ballonnen)
Alle reacties Link kopieren
Op de een op andere manier vind ik dat wel begrijpelijk; dat plotselinge verschil in materiaal associeert hij met "buiten". Velen zijn enthousiast over Ecodor en misschien voorlopig bedekken met een stuk zeil. Dat plast een stuk minder fijn want dat spettert dan tegen je hielen op.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Alle reacties Link kopieren
Mat besproeien met citroensap. Katten hebben een hekel aan deze geur maar het kan geen kwaad voor ze.
Heeft poes verhuisstress?
Misschien een feliway stekker plaatsen?
Alle reacties Link kopieren
Je kunt de mat het best schoonmaken met een speciale reiniger voor kattenurine. Zolang er ook maar een zweempje van de urinelucht aan blijft hangen, zal de kat de geurmarkering blijven vernieuwen. (En ook geen chloor gebruiken voor de rest van de gang, want chloor nodigt eveneens uit tot plassen).

Als de mat eenmaal schoon is, dan ook extra maatregelen nemen om te voorkomen dat de kat er opnieuw op kan plassen (bijvoorbeeld door de kattenbak er tijdelijk op te zetten).
Alle reacties Link kopieren
Ik zou speciale urinereiniger gebruiken en er dan goed de tuinslang of nog beter, de hogedrukreiniger opzetten. En/of de stoomreiniger. Géén chloor. Dat vinden ze heerlijk, gebruik dat vooral in je kattenbak.

Meer tips:

Koop ‘kattenschrik’-spray op je mat, dat vinden ze vies. Mandarijn- of Sinaasappelschillen helpen ook voor de tussentijd.

Plak eventuele ramen naast de deur (tijdelijk) af, dan ziet jouw kat geen bedreigingen van buiten. Een kat plast nu eenmaal ook graag ter communicatie.

Vlak voor de mat zet je een extra kattenbak neer. Zo’n hoge, transparante opbergbox (ikea ofzo) is ideaal als tijdelijke kattenbak. Ze blijven zicht houden op de omgeving en er spettert niets naast. Mits je kat geen oud besje is dat niet meer kan springen.

Ontspant je kat goed? Ligt hij ontspannen te slapen op een warm, meestal hoog plekje? Er zijn Feliway-stekkers tegen gestresste katten.

Let ook op of het geen medisch probleem is in plaats van een gedragsprobleem. Verhuisstress kan net een zetje geven aan blaasproblemen.
Alle reacties Link kopieren
De meeste schoonloopmatten (met zo'n zwarte rubberen onderkant) kunnen er prima tegen als je ze buiten schoonmaakt met de tuinslang, een borstel en groene zeep oid. Dan ben je het kleurverschil kwijt en de urinelucht ook wel denk ik.
Je moet erop te vertrouwen dat als hij bij je weg wil, hij heus wel weggaat. En tot die tijd is hij vrijwillig bij je. (Murrmurr)
Alle reacties Link kopieren
Ik las ergens dat katten houden van deurmatten met kokosvezels (als je zo’n deurmat hebt).

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven