Plastic minderen, hoe doen jullie dat?

13-11-2019 17:43 130 berichten
Alle reacties Link kopieren
Vanavond cursus, dus niet thuis eten. Omdat de plastic bakjes me steeds meer tegenstaan nam ik mijn rantang mee naar de afhaalchinees.

"Oh, wat leuk, mevrouw! Hoe gaat hij open?"

Eh... Zijn die dingen niet zo ongeveer uitgevonden in China?
:O :D

Wat doen jullie om plastic te verminderen?

Afbeelding
snoesje666 wijzigde dit bericht op 14-11-2019 19:11
0.56% gewijzigd
Betty White: "Once you go blackberry... Hmmmmmhmmmm"
Alle reacties Link kopieren
Ik koop zo min mogelijk drinken (dus ook geen wegwerpflesjes) en drink alleen water of thee. Voor onderweg heb ik Doppers of een thermosfles.

Het plastic wat ik toch heb en gerecycled kan worden, gaat bij het PMD-afval in de hoop dat het nog verwerkt kan worden.
Ik heb bij Lidl van die herbruikbare zakjes gekocht om groente en fruit mee te kopen. I.p.v. de plastic zakjes op de rol.
Maar eigenlijk twijfel ik over het nut want die groente-en-fruit zakjes gebruikte ik thuis wel weer voor de kleine vuilnisbakjes in douche en w.c. Daar moet nu weer een pedaalemmerzakje in dus is het lood om oud ijzer.

Ik heb een drinkfles/waterfles en koop geen flesjes in de winkel.
Ik scheid al mijn plastic, en groenten als courgette en aubergine neem ik onverpakt mee uit de supermarkt. Daarnaast geef ik complimenten aan mensen met herbruikbare boterhampakjes :-)
Misschien heel erg, maar niets.

Ik scheid netjes mijn afval en probeer het rest afval wel zoveel mogelijk te beperken, maar dat is dan vooral omdat we per container daarvoor fors betalen.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb zo'n ding echt nog nooit gezien :-P

Maar ontopic:
- broodtrommel ipv boterhamzakjes
- herbruikbare groente/fruit zakjes van huis mee ipv de plastics uit de supermarkt
- linnen ipv plastic tasjes
- zo min mogelijk voorgesneden groentenmixen
- grotere porties vlees kopen en dan invriezen (dus een bakje met 4 kipfilets invriezen in 4 porties ipv 4 losse kipjes kopen)
- voornamelijk limonade drinken ipv uit flessen
- en sowieso al het plastic scheiden (in de pmd bak)

Vooral met boodschappen doen is plastic minderen best een uitdaging..
Ik doe niks aan plastic minderen maar ik houd het wel apart voor de bak voor plastic hier om de hoek.
Dingen onverpakt mee nemen, op de markt kies ik voor papieren zakjes. Ik weiger tasjes, neem gewoon mijn eigen tas mee. Neem vaak grote verpakkingen van iets. Twee kleine flessen wasmiddel hebben zijn van met plastic gemaakt dan een grote. Giet thuis wel het wasmiddel in een oude kleine fles omdat die grote erg onhandig in de kast past.

En ik herbruik veel dingen. Was boterkuipjes af en die gebruik ik om in te vriezen.
Alle reacties Link kopieren
Broodtrommel mee, eigen zakjes voor groente/fruit.
Plastic kan ik apart weggooien. Maar ik merk dat het per week wel een zak vol is, wat ik weggooi.
Idioot eigenlijk, maar al die verpakkingen voor vlees en beleg zijn van hard(er) plastic. Daar komt bij ons de meeste rotzooi vandaan.
Ook is de AH eigen merk limonade nu in plastic flessen.
Alle reacties Link kopieren
Boodschappentas meenemen ipv steeds weer plastic tassen bij de kassa kopen. (Waarom zie ik nog zoveel mensen dat doen?)
Herbruikbaar tasje voor fruit meenemen.
Een dopper om water mee te nemen onderweg.
Een broodtrommel of doosje om boterhammen in mee te nemen.
Doosjes om eten in te vriezen.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb een herbruikbaar flesje voor mijn water, koop bijna nooit wegwerpflesjes. De laatste keer is al jaren geleden.
Heb altijd een opvouwbaar tasje in mijn handtas/werktas zodat als ik spontaan boodschappen doe er niet een los hoef te kopen.
een broodtrommel mee naar het werk ipv plastic boterhamzakje
katoenen broodzakken
ook katoenen netjes voor groenten en fruit
ik neem ook mijn eigen tupperware bakje mee naar de markt voor de kipfilet.
ik heb een harde zeep voor onder de douche ipv vloeibare douchegel.

Ik drink bijna geen frisdrank maar veel water en thee
Verder koop ik de dingen die niet zonder plastic te koop zijn zoveel mogelijk in grootverpakking zoals wc-papier.

Ik heb ook verschillende shampoobars geprobeerd, maar dat vind ik uiteindelijk niet je van het.
Zo probeer ik wel eens dingen uit maar niet ten koste van alles.
Ik zou niet zomaar een zak chips of nootjes in de supermarkt laten liggen omdat daar bijvoorbeeld te veel plastic om heen zit. Daarvan koop ik toch wel wat ik het lekkerst vind.

o jah!
Ik vergat nog even de menstruatiecup te vermelden, maar die heb ik vooral omdat ik dat zelf echt een stuk prettiger vind, dat doe ik ook niet perse voor het milieu. Dat is nu alleen een leuke bijkomstigheid.
saartje- wijzigde dit bericht op 13-11-2019 18:56
9.53% gewijzigd
Eigenlijk niks. Ja meerdere keren met een flesje doen en altijd dezelfde boodschappentassen meenemen naar de supermarkt.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb m'n plasticverbruik drastisch teruggebracht de afgelopen jaren. Stapje voor stapje.
Ik ben me bij elk stuk (plastic) afval gaan afvragen of er een milieuvriendelijker alternatief voor is. Niet allemaal tegelijk, maar stukje bij beetje heb ik m'n eigen afvalberg naar beneden gekregen.

Vaak zijn het simpele oplossingen als katoenen zakjes voor groente/fruit/noten/etc, geen voorgesneden groente kopen, een afwasbaar boterhamzakje of de ouderwetse broodtrommel. Maar ook dingen als m'n eigen (diepvries)bakjes meenemen als ik eten af ga halen. Een bakje mee naar de kaasboer en het lege theeblikje mee naar de koffie- en theewinkel om te laten bijvullen met nieuwe losse thee.
Het vergt een kleine aanpassing van je boodschappenritme, als je er eenmaal aan gewend bent, gaat het vanzelf.

Maar ook ik ben niet heilig, hier komt echt nog wel eens plastic binnen, gelukkig niet meer zoveel als voorheen.
Alle reacties Link kopieren
Alles wat hergebruikt kan worden wordt hergebruikt.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Blondie456 schreef:
13-11-2019 17:57
Ik doe niks aan plastic minderen maar ik houd het wel apart voor de bak voor plastic hier om de hoek.
Dit dus.

Hier wordt plastic opgehaald en PMD opgehaald.
Alle reacties Link kopieren
Koop geen kleine flesjes drinken, herbruikbare zakjes voor groente en fruit.
Plastic scheiden.
ik geef mn bek ook maar een douw
Alle reacties Link kopieren
Ik koop niks nieuws daarvoor.

Tegenwoordig wordt overigens in de afvalverwerking alle overige plastic wat niet gerecycled kan worden toch weer gerecycled tot "kunsthout", een zeer houdbaar product voor bouw van schuttingen e.a. tuinhout.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
parbleumondieu schreef:
13-11-2019 18:10
Boodschappentas meenemen ipv steeds weer plastic tassen bij de kassa kopen. (Waarom zie ik nog zoveel mensen dat doen?)
Herbruikbaar tasje voor fruit meenemen.
Een dopper om water mee te nemen onderweg.
Een broodtrommel of doosje om boterhammen in mee te nemen.
Doosjes om eten in te vriezen.
Als ik thuis ben wil ik best een rugzak meenemen.

Als ik van mijn werk rechtstreeks naar de supermarkt loop / vlakbij met de bus afstap ga ik toch niet eerst 2 kilometer omlopen om die rugzak op te halen. Of als ik ergens op verplaatsing ben.

En die zak belandt hier nadien in de kast en wordt gebruikt tot ie uiteen valt.
anoniem_387728 wijzigde dit bericht op 13-11-2019 18:29
2.84% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Ik dacht dat ze bezig waren een fabriek hiervoor op te starten in Nederland.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Alle reacties Link kopieren
Zelfgemaakte (gehaakte) boodschappennetjes voor groente en fruit (markt, supermarkt of boerderijwinkel). Dat scheelde al veel in plastic zakjes. Op de markt sowieso vanuit de marktkooplui zelf uit al veel waxpapier (kaas, vleeswaren) of gewoon papier (fruit, groente, noten, enz.).

Die plastic zakjes recyclede ik voorheen ook als pedaalemmerzakjes voor op de toiletten. Daar zitten nu de papieren zakken van het brood in (alhoewel je bij de bakker ook gewoon jouw eigen broodtas kunt meenemen).

En verder steeds kijken of er een alternatief is. Zo kocht ik vroeger altijd al voorgekookte eieren bij de Appie in felle kleuren (dan was het ieder gezinslid duidelijk wat de rauwe en wat nu de gekookte eieren waren). Die dingen zitten in plastic. Dus nu koop ik gewoon een doosje eieren in karton extra, kook de inhoud van dat extra doosje in één keer en teken er een smiley op (=gekookt). I.p.v. een pak individueel verpakt maandverband gewoon maandverband in een kartonnen doos. Dat soort kleinigheden.

Hier is de bulk van het plastic dat harde plastic van schoonmaakmiddelen en cosmeticaverpakkingen. Veel schoonmaakspul heb ik weten te vervangen door de stoomreiniger en het meer gebruiken van azijn maar dat laatste zit ook in plastic. Shampoo van de Lush (lege containers en flesjes weer inleveren), die shampoobars (vele merken geprobeerd) werken gewoon niet voor mij. Douchegel minimaal (voor de sporters), thuis gewoon blokken zeep. En badbruisballen of bathmelts i.p.v. een fles badschuim.
Nee heb je, ja kun je krijgen
Alle reacties Link kopieren
Marnamai schreef:
13-11-2019 18:28
Als ik thuis ben wil ik best een rugzak meenemen.

Als ik van mijn werk rechtstreeks naar de supermarkt loop / vlakbij met de bus afstap ga ik toch niet eerst 2 kilometer omlopen om die rugzak op te halen. Of als ik ergens op verplaatsing ben.

En die zak belandt hier nadien in de kast en wordt gebruikt tot ie uiteen valt.
Maar je kunt dan toch zorgen dat je in je schoudertas/werktas een opgevouwen boodschappentas hebt? Of een katoenen tas? Whatever.
Ik heb een hele zooi van die kleine tasjes in een etuitje. Die zitten in handtas, fietstas, auto en jaszak.
Alle reacties Link kopieren
Zelf kippen slachten.
Alle reacties Link kopieren
Hier altijd van die "zwemtasjes". In mijn werktas, in mijn ladenblok.

Weegt vrijwel niets en kan in je jas- of broekzak tijdens het pauzewandelingetje.
Betty White: "Once you go blackberry... Hmmmmmhmmmm"
herfstappeltaart schreef:
13-11-2019 18:44
Ik heb een hele zooi van die kleine tasjes in een etuitje. Die zitten in handtas, fietstas, auto en jaszak.
Als ik buitenkom uit de super, nog minstens een halve kilometer te voet mag slepen en een paar kilo aan boodschappen mee heb zijn die "kleine tasjes" toch echt waardeloos qua sterkte.
Los nog van dat ze meestal gewoon te klein zijn voor alle boodschappen.

Elk zijn eigen way of life.
anoniem_387728 wijzigde dit bericht op 13-11-2019 18:49
8.20% gewijzigd

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven