Ervaring uitwisselen van huishoudelijke hulpen

16-11-2019 17:24 157 berichten
Misschien een idee om hier tips, vragen enz. uit te wisselen als huishoudhulpen onder elkaar?!
Ik stofzuig en dweil het hele huis (eengezinswoning en overal laminaat)
+2 trappen.
Maak het bad, de wastafel, spiegel, plancet en telkens een gedeelte van de tegels schoon en dweil de vloer.
De toiletruimte: de wc, fonteintje en vloer en ook telkens weer een gedeelte van de tegels.
Ikzelf werk bijvoorbeeld 3 uur per week.
Wat is eigenlijk normaal om in die tijd te doen?
Poeh wat een (ver)oordelen hier!
Wat ik schoonmaak doe ik uiterst nauwkeurig!
Als ik overal maar met een doekje langs fladder zou ik inderdaad tijd over hebben!
Ik kom veel achterstallig onderhoud tegen!(lees: al jaren niet ontkalkt, plintjes niet afgenomen enzo)
Als ik ramen zeem, vooral buiten gaat er veel en lang werk zitten in het houtwerk schoonmaken!
Alleen ramen zemen is zo klaar idd!
Maar goed ik sta open voor tips hoe ik sneller en efficiënter zou kunnen werken hoor?
Positieve kritiek noemen ze zoiets😉🙈
Ik vind het altijd afhangen van. Hoeveel er staat,hangt, ligt in de woonkamer en hoevaak je komt. Ik heb eens om de veertien dagen ergens gepoetst en daar stond de woonkamer ramvol meubels. Overal lagen stapels en kleden, zelfs vloerkleden op tafel. Dan hadden ze van die houtsnijwerkkasten waar je met een breinaald en stofdoek in de snijwerkjes kon stoffen . Op de kasten een verzameling koperwerk. De vensterbanken vol beeldjes en snuisterijen. Mevrouw zat 24/7 in haar stoel te roken, meneer zat op de grote vaart. Ik was al een ochtend bezig als ik daar de benedenverdieping wilde doen en dan dronk ik koffie, terwijl ik koper poetste. Later is daar ook iemand van de organisatie komen kijken, omdat ik te lang bezig was, mevrouw klaagde omdat ik niet al het koper kreeg gepoetst en toen heb ik meer tijd gekregen om het koper te poetsen.
Orchideemiep schreef:
17-11-2019 13:38
Poeh wat een (ver)oordelen hier!
Wat ik schoonmaak doe ik uiterst nauwkeurig!
Als ik overal maar met een doekje langs fladder zou ik inderdaad tijd over hebben!
Ik kom veel achterstallig onderhoud tegen!(lees: al jaren niet ontkalkt, plintjes niet afgenomen enzo)
Als ik ramen zeem, vooral buiten gaat er veel en lang werk zitten in het houtwerk schoonmaken!
Alleen ramen zemen is zo klaar idd!
Maar goed ik sta open voor tips hoe ik sneller en efficiënter zou kunnen werken hoor?
Positieve kritiek noemen ze zoiets😉🙈

Houtwerk kan veel tijd inzitten als er veel,profielen en snijwerk in zit. Zo’n strakke Ikeakast poets je zo.
Alle reacties Link kopieren
Bruintjedebeer schreef:
17-11-2019 11:43
Ik heb gisteren een uur gedaan over de badkamer. Dik een uur.
Vind ik niet lang.
Als ik het grondig doe, dan doe in alle tegels eerst nat, dan droog en dan:

- alle kranen
- het putje eruit halen en schoonmaken
- de douchewand kalkvrij maken en schoonmaken
- het bad schoonmaken
- de wastafel inclusief onderkastje en spiegel
- de verwarming
- de vloer
- de deur en kozijnen
- het raampje
- de wc grondig schoonmaken

Dan is een uur niet veel.
Alle reacties Link kopieren
herfstappeltaart schreef:
17-11-2019 11:32
Helemaal eens. De razendsnelle werkers hier maken oppervlakkig schoon, dat kan niet anders.
Eens.
De afzuigkap was ik idd vergeten.
Die heb ik vrijdag nog schoongemaakt (wij hebben van die klikdingen). Eerst afdoen met een staalsponsje, dan even laten weken, dan weer nadoen met een doekje. Dan ben je wel een kwartier mee bezig als je het goed doet.
minnimouse schreef:
17-11-2019 14:57
Eens.
De afzuigkap was ik idd vergeten.
Die heb ik vrijdag nog schoongemaakt (wij hebben van die klikdingen). Eerst afdoen met een staalsponsje, dan even laten weken, dan weer nadoen met een doekje. Dan ben je wel een kwartier mee bezig als je het goed doet.
Het gaat volgens mij niet om hoe je privé met je huishouden omgaat, maar wat je moet kunnen doen als het je werk is, degenen die dat verschil niet in kunnen schatten hebben dus blijkbaar geen flauw benul.
Cateautje schreef:
17-11-2019 15:01
Het gaat volgens mij niet om hoe je privé met je huishouden omgaat, maar wat je moet kunnen doen als het je werk is, degenen die dat verschil niet in kunnen schatten hebben dus blijkbaar geen flauw benul.

O jawel hoor.
minnimouse schreef:
17-11-2019 14:55
Vind ik niet lang.
Als ik het grondig doe, dan doe in alle tegels eerst nat, dan droog en dan:

- alle kranen
- het putje eruit halen en schoonmaken
- de douchewand kalkvrij maken en schoonmaken
- het bad schoonmaken
- de wastafel inclusief onderkastje en spiegel
- de verwarming
- de vloer
- de deur en kozijnen
- het raampje
- de wc grondig schoonmaken

Dan is een uur niet veel.


Zo is het maar net. Iemand die ergens 3 uur werkt en dan de badkamer " even meeneemt" is zo klaar ja. Maar dat noem ik geen schoonmaken.
En zoals ik ook iemand zag schrijven hier: achterstallig werk komt ook veel voor. Mensen die zelf vrijwel niets meer (kunnen) doen en dan van een hulp verwachten dat in die paar luttele uurtjes per week de boel " grondig" wordt gepoetst. Dat is een onredelijke en onmogelijke eis.
Precies, daarom doe ik liever een paar dingen goed, als alles met de franse slag.
Met het voorbeeld dat ik hier neerzet ben ik echt 3 uur keihard aan het werk geweest, niet eens pauze genomen en de mensen zijn er superblij mee!
Orchideemiep schreef:
17-11-2019 15:57
Precies, daarom doe ik liever een paar dingen goed, als alles met de franse slag.
Met het voorbeeld dat ik hier neerzet ben ik echt 3 uur keihard aan het werk geweest, niet eens pauze genomen en de mensen zijn er superblij mee!

Prima toch!
Ik denk dat jij heel goed bezig bent hoor. Beter steeds een stukje heel goed dan elke week veel met de Franse slag.
Alle reacties Link kopieren
Cateautje schreef:
17-11-2019 15:01
Het gaat volgens mij niet om hoe je privé met je huishouden omgaat, maar wat je moet kunnen doen als het je werk is, degenen die dat verschil niet in kunnen schatten hebben dus blijkbaar geen flauw benul.
Tuurlijk heb ik wel benul. Ik ben zelf niet te beroerd om mijn handen te laten wapperen, en als ik weet dat het goed schoonmaken van de badkamer een half uur duurt, en een hulp komt me na 10 minuten vertellen dat "de badkamer gedaan is", dan weet ik dus dat er misschien oppervlakkig even een lapje langs de wastafel en de badrand is gehaald, maar dat de badkamer dus niét is schoongemaakt.
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
pejeka schreef:
17-11-2019 18:14
Tuurlijk heb ik wel benul. Ik ben zelf niet te beroerd om mijn handen te laten wapperen, en als ik weet dat het goed schoonmaken van de badkamer een half uur duurt, en een hulp komt me na 10 minuten vertellen dat "de badkamer gedaan is", dan weet ik dus dat er misschien oppervlakkig even een lapje langs de wastafel en de badrand is gehaald, maar dat de badkamer dus niét is schoongemaakt.
Precies. Goed schoonmaken kost gewoon tijd.
Mijn moeder heeft dit werk 30 jaar gedaan bij de meest rijke mensen en er werd om haar gevochten en ze kon haar eigen tarief bepalen. Als mijn moeder thuiskwam van haar werk, dan was ze hondsmoe omdat ze wist wat het was om hard en goed te werken en alles uit een uur te halen dat erin zat.
Ik heb alles van haar geleerd en dat is heel veel.
De Franse slag? Laat me niet lachen!
Alle reacties Link kopieren
Ik moet wel de franse slag toepassen hoe graag ik ook goed wil schoonmaken de tijd is er niet en krijg ik er ook niet bij.

Wat vooral belangrijk is afspraken maken. Hoeveel tijd is er wat wil de client en wat is haalbaar.
derooiekater schreef:
17-11-2019 18:48
Ik moet wel de franse slag toepassen hoe graag ik ook goed wil schoonmaken de tijd is er niet en krijg ik er ook niet bij.

Wat vooral belangrijk is afspraken maken. Hoeveel tijd is er wat wil de client en wat is haalbaar.

Sommige mensen verlangen te veel in te weinig tijd. Onredelijk en onhaalbaar. Huishoudelijke hulpen hebben ook maar 2 handen en hoeven niet halfdood van vermoeidheid thuis te komen. Gewoon je best doen en flink doorwerken is voldoende.
We leven niet meer in de jaren twintig van de vorige eeuw.
Alle reacties Link kopieren
herfstappeltaart schreef:
17-11-2019 19:03
Sommige mensen verlangen te veel in te weinig tijd. Onredelijk en onhaalbaar. Huishoudelijke hulpen hebben ook maar 2 handen en hoeven niet halfdood van vermoeidheid thuis te komen. Gewoon je best doen en flink doorwerken is voldoende.
We leven niet meer in de jaren twintig van de vorige eeuw.
Klopt ik heb ook adressen gehad waar zo bizar veel werd verwacht dat ik het er ook niet vol hield. Kan mij nog 1 adres herinneren hartje zomer erg warm en kwam in dat huis dat muffig rook nog warmer was en ik moest daar zonder drinken 3.5 uur werken en dan nog te horen krijgen dat ik een jonge meid ben en dat ik er niks van bakte want ik had 2 dingen verkeerd terug gezet.
Toen ik mevr vroeg om een glas water verdiende ik dat niet.
derooiekater schreef:
17-11-2019 19:39
Klopt ik heb ook adressen gehad waar zo bizar veel werd verwacht dat ik het er ook niet vol hield. Kan mij nog 1 adres herinneren hartje zomer erg warm en kwam in dat huis dat muffig rook nog warmer was en ik moest daar zonder drinken 3.5 uur werken en dan nog te horen krijgen dat ik een jonge meid ben en dat ik er niks van bakte want ik had 2 dingen verkeerd terug gezet.
Toen ik mevr vroeg om een glas water verdiende ik dat niet.

(6) . Schandalig.
Cateautje schreef:
17-11-2019 18:31
Mijn moeder heeft dit werk 30 jaar gedaan bij de meest rijke mensen en er werd om haar gevochten en ze kon haar eigen tarief bepalen. Als mijn moeder thuiskwam van haar werk, dan was ze hondsmoe omdat ze wist wat het was om hard en goed te werken en alles uit een uur te halen dat erin zat.
Ik heb alles van haar geleerd en dat is heel veel.
De Franse slag? Laat me niet lachen!
O, zeg dat dan.
Jij bent de enige die er verstand van heeft en de rest lult alleen maar onzin blijkbaar.
Slotje dan maar?
derooiekater schreef:
17-11-2019 19:39
Klopt ik heb ook adressen gehad waar zo bizar veel werd verwacht dat ik het er ook niet vol hield. Kan mij nog 1 adres herinneren hartje zomer erg warm en kwam in dat huis dat muffig rook nog warmer was en ik moest daar zonder drinken 3.5 uur werken en dan nog te horen krijgen dat ik een jonge meid ben en dat ik er niks van bakte want ik had 2 dingen verkeerd terug gezet.
Toen ik mevr vroeg om een glas water verdiende ik dat niet.
De afgelopen 2 zomers waren soms inderdaad niet te doen met die hitte golven. Dan krijg je een mail met een hitte protocol waarin staat dat je op de client moet letten i.v.m. voldoende drinken enzo, dat je de zware klussen mag overslaan (dat kan toch niet altijd?) en dat je best met je clienten mag schuiven en rustig aan moet doen zodat je voor de grootste hitte klaar was. Nu had ik clienten die mij afbelden want ze vonden het belachelijk dat ik in die hitte moest komen. Ze gunden het mij. Maar dan werd ik meteen gebeld voor een inval adres (Dat gaf ik dus ook aan bij m'n vaste clienten en toen belden ze me niet meer af). Soms had ik net met iedereen geschoven zodat ik vroeg klaar was. Kwam men coordinator aankakken met rooster wijzigingen. Dus ik gaf aan dat bepaalde dingen niet konden want ik had andere afspraken met clienten. Die moest ik dan maar weer terug draaien. En die invallers waren soms echt erg, die lieten mij soms echt expres het zware werk doen want dan hoefde de vaste hulp dat niet. Anderen clienten waren weer erg lief en hoefde ik alleen maar even de wc, globaal de badkamer en door het huis te swifferen en dweilen en voor de rest werd ik op een stoel geparkeerd met een glas drinken en een ijsje of eerder naar huis gestuurd want 'in die hitte is het toch niet te doen?! Ga maar lekker naar huis'. Echt in de zomer geeft men standaard teveel mensen vrij en wie mag het oplossen?! Een keer werd ik tijdens de hitte golf 34 uur ingepland. Ja daag! Had ook altijd een flesje water mee en die vulde ik altijd gewoon. Ik pakte met die dagen gewoon water wanneer ik dorst had en vroeg het niet eens. Zo ga ik ook naar de wc zonder te vragen of iemand dat een probleem vind. Een keer gehad dat een inval client dat niet zo prettig vond. Maar als ik moet dan moet ik?!
Alle reacties Link kopieren
Goguma zulke lieve cliënten heb ik ook gehad dat ze echt wel snapte dat de warmte er voor zorgde dat het werk nog zwaarder werd en dat extra drinken nodig was.
De andere kant was ook volledig herkenbaar.
Orchideemiep schreef:
17-11-2019 13:38
Poeh wat een (ver)oordelen hier!
Wat ik schoonmaak doe ik uiterst nauwkeurig!
Als ik overal maar met een doekje langs fladder zou ik inderdaad tijd over hebben!
Ik kom veel achterstallig onderhoud tegen!(lees: al jaren niet ontkalkt, plintjes niet afgenomen enzo)
Als ik ramen zeem, vooral buiten gaat er veel en lang werk zitten in het houtwerk schoonmaken!
Alleen ramen zemen is zo klaar idd!
Maar goed ik sta open voor tips hoe ik sneller en efficiënter zou kunnen werken hoor?
Positieve kritiek noemen ze zoiets😉🙈
Achterstallig onderhoud is vervelend, helemaal als mensen wonderen verwachten zoals een douchewand weer mooi schoon krijgen binnen 15 minuten als die echt helemaal wit/grijs is uitgeslagen van de kalk omdat er al minstens een jaar niet ontkalkt is. Ik zeg dan altijd dat ik m'n best doe maar dat men geen wonderen kan verwachten. En in ramen zemen kan ook veel tijd gaan zitten ja maar dat is ook een klusje waar je steeds handiger in wordt. Ben ook wel eens meer dan 3 uur met een keuken bezig geweest. Om die echt een hele goede beurt te geven.
Was een grote U-vormige keuken met heel veel keukenkastjes, schrootjes, een groot raam, grote voorraad kast. Vond zo ook weer dingen terug die client al jaren kwijt was en waarvan ze niet eens meer wist dat ze het had zoals een oude soda stream).
Alle reacties Link kopieren
Cateautje schreef:
17-11-2019 15:01
Het gaat volgens mij niet om hoe je privé met je huishouden omgaat, maar wat je moet kunnen doen als het je werk is, degenen die dat verschil niet in kunnen schatten hebben dus blijkbaar geen flauw benul.

De een is de ander niet.

Je kunt niet altijd voor een ander bepalen hoe gepoetst moet worden. Maar ik vind dat als ik betaald krijg, ik goed moet poetsen. Thuis komt het minder nauw, een doekje hier, een veegje daar. Het is bij mij altijd opgeruimd en het poetsen komt tussendoor. Maar bij een ander wil ik goed poetsen. Toch meent de een dat het allemaal niet zo grondig hoeft, en de ander vind weer andere dingen belangrijk. Ik weet van mezelf dat ik goed en grondig poets, ik haal er ook voldoening uit om een schoon huis te verlaten. Ik werk door, neem geen pauze. En toch.. de zijkanten van een kast poetsen zou niet in me opkomen. Eerlijk gezegd vind ik dat ook werk zoeken.
Alle reacties Link kopieren
PattyJupiter schreef:
17-11-2019 14:51
Ik vind het altijd afhangen van. Hoeveel er staat,hangt, ligt in de woonkamer en hoevaak je komt. Ik heb eens om de veertien dagen ergens gepoetst en daar stond de woonkamer ramvol meubels. Overal lagen stapels en kleden, zelfs vloerkleden op tafel. Dan hadden ze van die houtsnijwerkkasten waar je met een breinaald en stofdoek in de snijwerkjes kon stoffen . Op de kasten een verzameling koperwerk. De vensterbanken vol beeldjes en snuisterijen. Mevrouw zat 24/7 in haar stoel te roken, meneer zat op de grote vaart. Ik was al een ochtend bezig als ik daar de benedenverdieping wilde doen en dan dronk ik koffie, terwijl ik koper poetste. Later is daar ook iemand van de organisatie komen kijken, omdat ik te lang bezig was, mevrouw klaagde omdat ik niet al het koper kreeg gepoetst en toen heb ik meer tijd gekregen om het koper te poetsen.
Moesten deze mensen jouw salaris volledig zelf betalen of was er sprake van een kleine eigen bijdrage en de rest vergoed vanuit de WMO?
“Intelligentie zonder vriendelijkheid is een zeer gevaarlijk wapen”. (Francoise Sagan)

"De moord die niet mocht worden opgelost". (Maaike Vaatstra)
Oh-happy-day schreef:
17-11-2019 22:34
De een is de ander niet.

Je kunt niet altijd voor een ander bepalen hoe gepoetst moet worden. Maar ik vind dat als ik betaald krijg, ik goed moet poetsen. Thuis komt het minder nauw, een doekje hier, een veegje daar. Het is bij mij altijd opgeruimd en het poetsen komt tussendoor. Maar bij een ander wil ik goed poetsen. Toch meent de een dat het allemaal niet zo grondig hoeft, en de ander vind weer andere dingen belangrijk. Ik weet van mezelf dat ik goed en grondig poets, ik haal er ook voldoening uit om een schoon huis te verlaten. Ik werk door, neem geen pauze. En toch.. de zijkanten van een kast poetsen zou niet in me opkomen. Eerlijk gezegd vind ik dat ook werk zoeken.
Mijn kasten hebben aan beide kanten 2 dwarslatten en daar blijft toch echt stof op liggen hoor en als de zon erop staat dan zie je het stof ook aan de rest van de zijden geplakt, dus ik wil dat dat gedaan wordt.
Toen mijn dressoir er nog stond vond ik dat ook normaal en ook dat de fronten gedaan werden en niet alleen de bovenkant.
Ik heb meerdere hulpen gehad die wel de bovenkant van het dressoir afnamen, maar niet het prul dat erop stond, ook zoiets raars, alsof daar geen stof op valt. Ik heb ze altijd de hand boven het hoofd gehouden om niet te moeilijk te doen, maar dat ging wel ten koste van mijn huisje en daar ben ik dan ook mee gestopt en nu begeleid ik ze door het huis heen tot alles is zoals ik het wil.
Cateautje schreef:
17-11-2019 22:49
Mijn kasten hebben aan beide kanten 2 dwarslatten en daar blijft toch echt stof op liggen hoor en als de zon erop staat dan zie je het stof ook aan de rest van de zijden geplakt, dus ik wil dat dat gedaan wordt.
Toen mijn dressoir er nog stond vond ik dat ook normaal en ook dat de fronten gedaan werden en niet alleen de bovenkant.
Ik heb meerdere hulpen gehad die wel de bovenkant van het dressoir afnamen, maar niet het prul dat erop stond, ook zoiets raars, alsof daar geen stof op valt. Ik heb ze altijd de hand boven het hoofd gehouden om niet te moeilijk te doen, maar dat ging wel ten koste van mijn huisje en daar ben ik dan ook mee gestopt en nu begeleid ik ze door het huis heen tot alles is zoals ik het wil.
Oh dan zou ik even met zo'n plumeau rondzwaaien over de prullaria.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven