Ervaring uitwisselen van huishoudelijke hulpen

16-11-2019 17:24 157 berichten
Misschien een idee om hier tips, vragen enz. uit te wisselen als huishoudhulpen onder elkaar?!
Ik stofzuig en dweil het hele huis (eengezinswoning en overal laminaat)
+2 trappen.
Maak het bad, de wastafel, spiegel, plancet en telkens een gedeelte van de tegels schoon en dweil de vloer.
De toiletruimte: de wc, fonteintje en vloer en ook telkens weer een gedeelte van de tegels.
Ikzelf werk bijvoorbeeld 3 uur per week.
Wat is eigenlijk normaal om in die tijd te doen?
Alle reacties Link kopieren
Cateautje schreef:
17-11-2019 22:49
Mijn kasten hebben aan beide kanten 2 dwarslatten en daar blijft toch echt stof op liggen hoor en als de zon erop staat dan zie je het stof ook aan de rest van de zijden geplakt, dus ik wil dat dat gedaan wordt.
Toen mijn dressoir er nog stond vond ik dat ook normaal en ook dat de fronten gedaan werden en niet alleen de bovenkant.
Ik heb meerdere hulpen gehad die wel de bovenkant van het dressoir afnamen, maar niet het prul dat erop stond, ook zoiets raars, alsof daar geen stof op valt. Ik heb ze altijd de hand boven het hoofd gehouden om niet te moeilijk te doen, maar dat ging wel ten koste van mijn huisje en daar ben ik dan ook mee gestopt en nu begeleid ik ze door het huis heen tot alles is zoals ik het wil.
Jammer dat je dat niet eerder hebt gedaan.
Oh-happy-day schreef:
17-11-2019 23:07
Jammer dat je dat niet eerder hebt gedaan.
Ik vind het erg moeilijk om mensen te vertellen wat ze moeten doen, ook al worden ze er voor betaald. Maar goed, oefening baart kunst.
Cateautje schreef:
17-11-2019 22:49
Mijn kasten hebben aan beide kanten 2 dwarslatten en daar blijft toch echt stof op liggen hoor en als de zon erop staat dan zie je het stof ook aan de rest van de zijden geplakt, dus ik wil dat dat gedaan wordt.
Toen mijn dressoir er nog stond vond ik dat ook normaal en ook dat de fronten gedaan werden en niet alleen de bovenkant.
Ik heb meerdere hulpen gehad die wel de bovenkant van het dressoir afnamen, maar niet het prul dat erop stond, ook zoiets raars, alsof daar geen stof op valt. Ik heb ze altijd de hand boven het hoofd gehouden om niet te moeilijk te doen, maar dat ging wel ten koste van mijn huisje en daar ben ik dan ook mee gestopt en nu begeleid ik ze door het huis heen tot alles is zoals ik het wil.

Tjongejonge..... dan haal je zelf even een doekje over de dwarslatjes. Je kunt ook het onmogelijke verlangen zeg.
Het heet niet voor niets " hulp" en geen " totale huishouden-overnemer".
Alle reacties Link kopieren
Cateautje schreef:
17-11-2019 23:10
Ik vind het erg moeilijk om mensen te vertellen wat ze moeten doen, ook al worden ze er voor betaald. Maar goed, oefening baart kunst.
Nogmaals jammer. Ik vind het juist fijn als ik weet hoe mensen het willen hebben. Iedereen is anders, wat voor de een belangrijk is is het voor de ander niet. Dat kan een hulp niet ruiken.
Cateautje schreef:
17-11-2019 22:49
Mijn kasten hebben aan beide kanten 2 dwarslatten en daar blijft toch echt stof op liggen hoor en als de zon erop staat dan zie je het stof ook aan de rest van de zijden geplakt, dus ik wil dat dat gedaan wordt.
Toen mijn dressoir er nog stond vond ik dat ook normaal en ook dat de fronten gedaan werden en niet alleen de bovenkant.
Ik heb meerdere hulpen gehad die wel de bovenkant van het dressoir afnamen, maar niet het prul dat erop stond, ook zoiets raars, alsof daar geen stof op valt. Ik heb ze altijd de hand boven het hoofd gehouden om niet te moeilijk te doen, maar dat ging wel ten koste van mijn huisje en daar ben ik dan ook mee gestopt en nu begeleid ik ze door het huis heen tot alles is zoals ik het wil.
Hoeveel tijd krijgt je hulp voor die kamer ?
Ik ben zo iemand die dus liefst ook de zijkanten van een kast, alle prulletjes, spijlen tussen stoelpoten, bovenkant deuren, lampenkappen e.d afstoft. Maar dan moet ik daar wel de tijd voor krijgen, als er van mij verwacht wordt dat ik die kamer in een kwartier grondig afstof, stofzuig en dweil, tja, dan lukt dat niet.
Duchesnea schreef:
18-11-2019 13:06
Hoeveel tijd krijgt je hulp voor die kamer ?
Ik ben zo iemand die dus liefst ook de zijkanten van een kast, alle prulletjes, spijlen tussen stoelpoten, bovenkant deuren, lampenkappen e.d afstoft. Maar dan moet ik daar wel de tijd voor krijgen, als er van mij verwacht wordt dat ik die kamer in een kwartier grondig afstof, stofzuig en dweil, tja, dan lukt dat niet.
Voor de badkamer, de keuken, woonkamer en gang is er twee uur. Lijkt mij meer dan voldoende om het goed te doen.
De keuken hoeft niet eens elke week, want die hou ik zelf voor een groot deel bij. Ook de slaap- en garderobekamer doe ik zelf
Alle reacties Link kopieren
Duchesnea schreef:
18-11-2019 13:06
Hoeveel tijd krijgt je hulp voor die kamer ?
Ik ben zo iemand die dus liefst ook de zijkanten van een kast, alle prulletjes, spijlen tussen stoelpoten, bovenkant deuren, lampenkappen e.d afstoft. Maar dan moet ik daar wel de tijd voor krijgen, als er van mij verwacht wordt dat ik die kamer in een kwartier grondig afstof, stofzuig en dweil, tja, dan lukt dat niet.
Als dat in alle ruimtes elke week moet gebeuren, kun je dat wel verwachten van een particuliere hulp, die je zelf betaalt.
Als iemand een indicatie heeft voor 'een schoon en leefbaar huis', is het niet nodig hiervoor elke week tijd in te calculeren.
“Intelligentie zonder vriendelijkheid is een zeer gevaarlijk wapen”. (Francoise Sagan)

"De moord die niet mocht worden opgelost". (Maaike Vaatstra)
simbalabimba schreef:
19-11-2019 08:41
Als dat in alle ruimtes elke week moet gebeuren, kun je dat wel verwachten van een particuliere hulp, die je zelf betaalt.
Als iemand een indicatie heeft voor 'een schoon en leefbaar huis', is het niet nodig hiervoor elke week tijd in te calculeren.

Hoe bedoel je? Een particuliere hulp (ook al krijgt ze nog zoveel betaald) heeft toch ook voldoende tijd nodig?
Het ligt er ook heel erg aan hoe vuil het is.
Cateautje bijvoorbeeld geeft aan dat ze zelf de keuken voor een groot deel bijhoudt. Dan is de wekelijkse/veertiendaagse beurt minder intensief. Mensen die weinig of niets meer zelf doen hebben een veel vervuilder huis en daar red je het niet om alles in die luttele 2 of 3 uur echt schoon te krijgen. Een vette keuken wordt niet schoon van een snel lapje eroverheen.
Een verkalkte badkamer schoon (echt schoon) maken duurt veel langer dan een badkamer die door de gebruiker na elke douchebeurt wordt drooggemaakt.
Alle reacties Link kopieren
Ja, als je zelf je hulp betaalt, heeft die ook voldoende tijd nodig, klopt.
Als je zelf niet veel meer kunt en je krijgt hulp vanuit de WMO, kun je niet verwachten, dat je gevindiceerd wordt voor zoveel uren dat er tijd is om elke week dit te doen:

"zijkanten van een kast, alle prulletjes, spijlen tussen stoelpoten, bovenkant deuren, lampenkappen e.d afstoft."

Als er al een tijd weinig meer gedaan is in een huis, kan t ff duren voor alles op orde is. Is t 1 x schoon, dan verkalkt iets niet in 1 week tijd.
Is er ook hulp bij het douchen (en aankleden) wordt de douche door de verzorging gedroogd.
“Intelligentie zonder vriendelijkheid is een zeer gevaarlijk wapen”. (Francoise Sagan)

"De moord die niet mocht worden opgelost". (Maaike Vaatstra)
simbalabimba schreef:
19-11-2019 12:43
Ja, als je zelf je hulp betaalt, heeft die ook voldoende tijd nodig, klopt.
Als je zelf niet veel meer kunt en je krijgt hulp vanuit de WMO, kun je niet verwachten, dat je gevindiceerd wordt voor zoveel uren dat er tijd is om elke week dit te doen:

"zijkanten van een kast, alle prulletjes, spijlen tussen stoelpoten, bovenkant deuren, lampenkappen e.d afstoft."

Als er al een tijd weinig meer gedaan is in een huis, kan t ff duren voor alles op orde is. Is t 1 x schoon, dan verkalkt iets niet in 1 week tijd.
Is er ook hulp bij het douchen (en aankleden) wordt de douche door de verzorging gedroogd.

Als je het zo bedoelt heb je volkomen gelijk.
Alle reacties Link kopieren
Cateautje schreef:
17-11-2019 23:10
Ik vind het erg moeilijk om mensen te vertellen wat ze moeten doen, ook al worden ze er voor betaald. Maar goed, oefening baart kunst.
IK snap dan weer niet dat zo veel mensen moeite hebben duidelijk te communiceren richting een huishoudelijke hulp. Als de loodgieter komt, of iemand om nieuwe tegels te zetten, dan ben je toch ook in staat om duidelijk aan te geven wat die persoon moet doen en welke kwaliteit werk je verwacht? Waarom is het dan zo moeilijk om dat te vertellen tegen een huishoudelijke hulp? Dat is toch, net zo goed als een loodgieter of een tegelzetter, gewoon iemand die betaald wordt om bepaalde werkzaamheden te verrichten? Dus als die hulp bepaalde dingen niet goed schoonmaakt of zelfs overslaat, dan is het toch net zo makkelijk te communiceren als wanneer een door jou ingehuurde tegelzetter er prutswerk van maakt?
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
Alle reacties Link kopieren
pejeka schreef:
19-11-2019 19:39
IK snap dan weer niet dat zo veel mensen moeite hebben duidelijk te communiceren richting een huishoudelijke hulp. Als de loodgieter komt, of iemand om nieuwe tegels te zetten, dan ben je toch ook in staat om duidelijk aan te geven wat die persoon moet doen en welke kwaliteit werk je verwacht? Waarom is het dan zo moeilijk om dat te vertellen tegen een huishoudelijke hulp? Dat is toch, net zo goed als een loodgieter of een tegelzetter, gewoon iemand die betaald wordt om bepaalde werkzaamheden te verrichten? Dus als die hulp bepaalde dingen niet goed schoonmaakt of zelfs overslaat, dan is het toch net zo makkelijk te communiceren als wanneer een door jou ingehuurde tegelzetter er prutswerk van maakt?
Ik denk dat dat is, omdat je de loodgieter of tegelzetter maar eenmalig (een korte periode) ziet. De hulp daarentegen zie je wekenlijks of maandelijks, dus daar heb je meer een band mee.
Ik vind een goede communicatie ook belangrijk. De dingen die jij standaard vind, hoeven niet standaard te zijn bij een ander.
De een vind het standaard dat ik iedere week alle plafonnieres af doe en dus iedere week met een leuke trap in de weer ben, bij de ander doe ik die dingen niet eens iedere maand.

Ook een keer gehad dat ik op het punt stond om te gaan wilde de inval cliënt nog dat ik al het vuil weg zou brengen en overal nieuwe zakken in. Cliënt woonde op 13 hoog, geen idee waar het afval hok was. Bij de meeste cliënten breng ik het afval niet weg en bij degene bij wie ik dat wel doe wordt dat duidelijk gecommuniceerd en deed ik dat meestal als eerste want dan had ik toch m'n jas nog aan. Vind het vervelend als ik dat op het laatst moet doen tenzij er geen sleutel nodig is voor het afval hok. Anders blijf je op en neer gaan en dat gaat van mijn pauze tijd af.
Ik snap al dat gedweil niet. Heb 3 schoonmaaksters gehad die dat ook altijd deden, vol water op de houten vloer plenzen. Dat is helemaal niet goed voor de vloer. Ik zei er dan wel wat van maar dan werd ik verbaasd aangekeken. En allemaal dol op Dasty of hoe heet die troep, per schoonmaakbeurt ging er 1/4e van de fles doorheen.

Het zou zo fijn zijn als de hulp zelf ook een beetje nadenkt en milieubewust is.
Fitcross schreef:
22-11-2019 16:31
Ik snap al dat gedweil niet. Heb 3 schoonmaaksters gehad die dat ook altijd deden, vol water op de houten vloer plenzen. Dat is helemaal niet goed voor de vloer. Ik zei er dan wel wat van maar dan werd ik verbaasd aangekeken. En allemaal dol op Dasty of hoe heet die troep, per schoonmaakbeurt ging er 1/4e van de fles doorheen.

Het zou zo fijn zijn als de hulp zelf ook een beetje nadenkt en milieubewust is.
Oh joh o_o
Ik dweil zo droog mogelijk. Gebruik zo min mogelijk allesreiniger (of hetgeen wat bedoeld is voor de vloer). Hoe meer je ervan gebruikt, hoe meer alles plakt en je vegen op de vloer ziet.
In de zomer viel ik veel in en zeiden klanten tegen me: Wat ga jij netjes met alle spullen om. Dat doet mijn hulp niet" Euh..
Bij 1 klant beviel ik zelfs zo goed dat ik er de vaste hulp ben geworden.
Naar aanleiding van bovenstaande heb ik geen Dasty en geen mop meer in huis.

Schuursponsjes stop ik ook waar de zon niet schijnt.
Een randdebiel stond daar een keer zelfs mijn mooie rooie koelkast mee st schrobben. Schrok me wild.
Fitcross schreef:
22-11-2019 16:31
Ik snap al dat gedweil niet. Heb 3 schoonmaaksters gehad die dat ook altijd deden, vol water op de houten vloer plenzen. Dat is helemaal niet goed voor de vloer. Ik zei er dan wel wat van maar dan werd ik verbaasd aangekeken. En allemaal dol op Dasty of hoe heet die troep, per schoonmaakbeurt ging er 1/4e van de fles doorheen.

Het zou zo fijn zijn als de hulp zelf ook een beetje nadenkt en milieubewust is.
Daarom is goede communicatie van tevoren zo belangrijk. Bij een nieuw adres vraag ik altijd zelf of er bepaalde producten gebruikt moeten worden voor de vloeren bv. Ik doe dit werk al 15 jaar dus heb intussen genoeg ervaring met verschillende vloeren, maar mogelijk wil de klant het toch anders dan ik uit mezelf zou doen.
Dasty weiger ik te gebruiken, ik krijg er verschrikkelijke hoofdpijn van. Verder gebruik ik de producten die de klant in huis haalt. Ik zal wel tips geven als ik producten weet die efficiënter zijn, maar het is aan de klant om te kiezen wat er gebruikt wordt.
Alle reacties Link kopieren
Cateautje schreef:
17-11-2019 23:10
Ik vind het erg moeilijk om mensen te vertellen wat ze moeten doen, ook al worden ze er voor betaald. Maar goed, oefening baart kunst.
Dat herken ik. Ik heb sowieso liever dat mijn hulp het werk zelf “ziet”.
Anderzijds heb ik er dan ook best begrip voor dat mijn hulp niet woont in mijn huis en dus het niet gebruikt zoals ik en niet ziet wat ik zie.
Beetje tegenstrijdig ....
Duchesnea schreef:
22-11-2019 17:05
Daarom is goede communicatie van tevoren zo belangrijk. Bij een nieuw adres vraag ik altijd zelf of er bepaalde producten gebruikt moeten worden voor de vloeren bv. Ik doe dit werk al 15 jaar dus heb intussen genoeg ervaring met verschillende vloeren, maar mogelijk wil de klant het toch anders dan ik uit mezelf zou doen.
Dasty weiger ik te gebruiken, ik krijg er verschrikkelijke hoofdpijn van. Verder gebruik ik de producten die de klant in huis haalt. Ik zal wel tips geven als ik producten weet die efficiënter zijn, maar het is aan de klant om te kiezen wat er gebruikt wordt.

Daar heb je helemaal gelijk in. Als hulp en client even van te voren goede afspraken maken en de client duidelijk aangeeft wat hij/zij wil en niet wil is er weinig aan de hand.
Delicate meubels en vloeren wil je beschermen, heel logisch, maar spreek het even door.
En als er bepaalde schoonmaakspullen in huis zijn worden ze gebruikt door de hulp. Ook logisch. Als de client niet wil dat de keuken wordt schoongemaakt met Dasty moet hij/zij het niet beschikbaar stellen.
Fitcross schreef:
22-11-2019 16:31
Ik snap al dat gedweil niet. Heb 3 schoonmaaksters gehad die dat ook altijd deden, vol water op de houten vloer plenzen. Dat is helemaal niet goed voor de vloer. Ik zei er dan wel wat van maar dan werd ik verbaasd aangekeken. En allemaal dol op Dasty of hoe heet die troep, per schoonmaakbeurt ging er 1/4e van de fles doorheen.

Het zou zo fijn zijn als de hulp zelf ook een beetje nadenkt en milieubewust is.

Dan heb je wel rare hulpen gehad hoor :there: . Ik heb dat echt nog nooit gezien dat er met plenzen water een echte houten vloer werd gedaan (laminaat ook niet trouwens)
Maartje2016 schreef:
19-11-2019 21:01
Ik denk dat dat is, omdat je de loodgieter of tegelzetter maar eenmalig (een korte periode) ziet. De hulp daarentegen zie je wekenlijks of maandelijks, dus daar heb je meer een band mee.

Des te belangrijker om meteen vanaf dag 1 goed te communiceren wat de bedoeling is en niet achteraf morren.
Alle reacties Link kopieren
Maartje2016 schreef:
19-11-2019 21:01
Ik denk dat dat is, omdat je de loodgieter of tegelzetter maar eenmalig (een korte periode) ziet. De hulp daarentegen zie je wekenlijks of maandelijks, dus daar heb je meer een band mee.
Ik heb helemaal geen persoonlijke band met mijn hulp. Natuurlijk, als ik toevallig een keer thuis ben als ze komt, dan ben ik netjes en vriendelijk tegen haar, maak een praatje, ze krijgt een extraatje voor haar vakantie, en een extraatje met kerst. Maar daar blijft het dan wel bij. Niet alsof ik haar opeens als "vriendin" beschouw, of regelmatig bij haar op de koffie ga. Het is gewoon een professionele band: Ik betaal, en zij dient daarvoor bepaalde taken uit te voeren. Dus waarom is het dan moeilijk om een hulp erop aan te spreken als dingen niet goed worden gedaan, of om gewoon duidelijk te maken wat je goed schoongemaakt wilt hebben?
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
pejeka schreef:
22-11-2019 19:07
Ik heb helemaal geen persoonlijke band met mijn hulp. Natuurlijk, als ik toevallig een keer thuis ben als ze komt, dan ben ik netjes en vriendelijk tegen haar, maak een praatje, ze krijgt een extraatje voor haar vakantie, en een extraatje met kerst. Maar daar blijft het dan wel bij. Niet alsof ik haar opeens als "vriendin" beschouw, of regelmatig bij haar op de koffie ga. Het is gewoon een professionele band: Ik betaal, en zij dient daarvoor bepaalde taken uit te voeren. Dus waarom is het dan moeilijk om een hulp erop aan te spreken als dingen niet goed worden gedaan, of om gewoon duidelijk te maken wat je goed schoongemaakt wilt hebben?

Er zijn ook hulpen die bij hulpbehoevende ouderen werken die elke week thuis zijn, waar ze koffie mee drinken, praten over van alles en nog wat. Soms zijn die ouderen eenzaam en spreken ze hun hulp vaker dan familie of kennissen.
In dit soort situaties krijgen hulp en hulpvrager vaak een band.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb mijn hulp al 12 jaar. Onze kinderen spelen samen, we kletsen, geven elkaar spullen door. Ze maakt daarnaast ook goed schoon en regelt mijn huishouden. Ze is mijn held :)
Pandax schreef:
22-11-2019 19:16
Ik heb mijn hulp al 12 jaar. Onze kinderen spelen samen, we kletsen, geven elkaar spullen door. Ze maakt daarnaast ook goed schoon en regelt mijn huishouden. Ze is mijn held :)
Wat leuk. Zie je,zo kan het ook :)

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven