Ervaring uitwisselen van huishoudelijke hulpen

16-11-2019 17:24 157 berichten
Misschien een idee om hier tips, vragen enz. uit te wisselen als huishoudhulpen onder elkaar?!
Ik stofzuig en dweil het hele huis (eengezinswoning en overal laminaat)
+2 trappen.
Maak het bad, de wastafel, spiegel, plancet en telkens een gedeelte van de tegels schoon en dweil de vloer.
De toiletruimte: de wc, fonteintje en vloer en ook telkens weer een gedeelte van de tegels.
Ikzelf werk bijvoorbeeld 3 uur per week.
Wat is eigenlijk normaal om in die tijd te doen?
Dan heb ik nog een "dingetje":
Ik werk vaak als mensen niet thuis zijn.
Ik kan het nooit laten om eerder te beginnen en/of later te stoppen dan de afgesproken uren.
Nu weet ik dat het eigen schuld is maar ik heb meestal het gevoel als ik niet het werk afkrijg wat er van mij gevraagd word dat ik te langzaam werk.
Nu weet ik dat ik niet heel snel ben maar wél precies en nauwkeurig ben.
Hebben jullie tips, ideeën hoe ik dat voor mezelf beter kan aanpakken?
Alle reacties Link kopieren
herfstappeltaart schreef:
22-11-2019 19:10
Er zijn ook hulpen die bij hulpbehoevende ouderen werken die elke week thuis zijn, waar ze koffie mee drinken, praten over van alles en nog wat. Soms zijn die ouderen eenzaam en spreken ze hun hulp vaker dan familie of kennissen.
In dit soort situaties krijgen hulp en hulpvrager vaak een band.
Dat ben ik met je eens. Maar ik zie zo vaak jongere mensen die een hulp hebben omdat ze zelf een drukke baan hebben, en het dan alsnog moeilijk vinden om hun hulp op bepaalde dingen te wijzen. Dat snap ik dus niet. Waarom is het zo moeilijk tegen je hulp te zeggen dat ze de badkamer beter moet schoonmaken, of voortaan ook de vensterbanken moet afnemen als ze de kamer doet (ik noem maar wat). Je betaalt haar toch ook voor dat werk? Mag je dan ook (binnen het redelijke uiteraard) laten weten hoe je bepaalde dingen gedaan wilt hebben? Waarom zou dat moeilijk zijn?
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
pejeka schreef:
22-11-2019 19:40
Dat ben ik met je eens. Maar ik zie zo vaak jongere mensen die een hulp hebben omdat ze zelf een drukke baan hebben, en het dan alsnog moeilijk vinden om hun hulp op bepaalde dingen te wijzen. Dat snap ik dus niet. Waarom is het zo moeilijk tegen je hulp te zeggen dat ze de badkamer beter moet schoonmaken, of voortaan ook de vensterbanken moet afnemen als ze de kamer doet (ik noem maar wat). Je betaalt haar toch ook voor dat werk? Mag je dan ook (binnen het redelijke uiteraard) laten weten hoe je bepaalde dingen gedaan wilt hebben? Waarom zou dat moeilijk zijn?
Eens.
Ik neem mijn eigen dweilstok met sprenklersysteem altijd mee.
Dit heb ik gelijk van te voren gezegd.
Geen gehannes met emmers water, te nat en te sopperig enzo.
Met 1 dweil en 1 volle stok kan je tot 60 vierkante meter dweilen 👌
Alle reacties Link kopieren
Orchideemiep schreef:
22-11-2019 19:32
Dan heb ik nog een "dingetje":
Ik werk vaak als mensen niet thuis zijn.
Ik kan het nooit laten om eerder te beginnen en/of later te stoppen dan de afgesproken uren.
Nu weet ik dat het eigen schuld is maar ik heb meestal het gevoel als ik niet het werk afkrijg wat er van mij gevraagd word dat ik te langzaam werk.
Nu weet ik dat ik niet heel snel ben maar wél precies en nauwkeurig ben.
Hebben jullie tips, ideeën hoe ik dat voor mezelf beter kan aanpakken?
Kijken wat realistisch en haalbaar is. Je kunt alles streeploos staan op te wrijven in een badkamer maar als dat iedere keer moet gebeuren naast een keuken, woonkamer, toilet en slaapkamers in drie uur tijd is dat niet realistisch (tenzij strakke, minimalistische inrichting in een kabouterhuisje).

Ik wil best veel. Mijn hulp heeft dat allemaal op een rijtje gezet na een schoonmaakronde volgens mijn wensen en daarna hebben we pas gekeken hoeveel uur ze nodig heeft. Ook vrij ‘harde’ afspraken over zaken waar ik met mijn tengels vanaf moet blijven (ontkalken, lampenkappen, shutters, buitenkant ruiten) en wat ik zelf doe (binnenkant kasten, bepaald wasgoed dat uit de droger gelijk wordt gevouwen en in de kast gaat). Zij geeft aan wat ze nodig heeft en ik zorg dat het in huis is (stoomreiniger, schoonmaakazijn, microvezeldoekjes, of wat dan ook) of geregeld (vloer vrij, Lego laten slingeren is jammer de bammer dan maar zelf stofzuigen).

In zes uur p/w runt zij eigenlijk het schoonmaak- en strijkgedeelte volledig. Ze doet ook heel veel extra wat ik nooit bij anderen zie (kroonluchter helemaal afsoppen en glimmend oppoetsen, ramen buitenkant lappen en in de zomermaanden gaat ze ook nog groene aanslag op de terrastegels te lijf). Dat komt omdat ze zo’n hoog werktempo heeft. Iedere ruimte gaat ze te lijf alsof het een militaire campagne is. Ik begin met iets, zie dan een stofje op een plint en stort mij op de plinten, zie dan halverwege een kleurverschil in de voegen en stort mij daar weer op en voor ik het weet ben ik twee uur verder en is er nog niets gedweild.
Nee heb je, ja kun je krijgen
Dweilen is inderdaad altijd een dingetje.
- De een wil het niet/de ander wil het wel
- Dan moet het weer zo droog mogelijk en bij een ander krijg je commentaar dat je het te droog doet.
- Bij de een doe je alleen spot treatment als je vuiligheid ziet liggen
- Weer een ander heeft vochtige vloerdoekjes en wil dat je daarmee dweilt.
- Bij weer een ander wil men dat je 1 keer per maand een keer dweilt.

Net zoals met stoffen, klinkt zo simpel maar zoveel opties en iedereen vind zijn/haar optie normaal.

En ik neem nooit eigen materiaal mee, alleen schoonmaak handschoenen neem ik wel vaak mee. Ik heb maar kleine handen dus vaak zijn die dingen te groot en ik vind die met latex niet fijn. De ene client heeft echt amper iets staan en de ander een kast vol met allerlei dingen. Ik pak dan gewoon wat ik het handigst vind. Een keer had een client een duur apparaat aangeschaft voor een hulp en toen die hulp weg ging wisten de anderen niet hoe het werkte dus het stond te verstoffen. Het leek mij een handig ding en had binnen een paar minuten uitgevonden hoe het werkte. Client uitgelegd zodat ze het ook aan anderen uit kon leggen.
Alle reacties Link kopieren
Goguma schreef:
25-11-2019 14:42
Dweilen is inderdaad altijd een dingetje.
- De een wil het niet/de ander wil het wel
- Dan moet het weer zo droog mogelijk en bij een ander krijg je commentaar dat je het te droog doet.
- Bij de een doe je alleen spot treatment als je vuiligheid ziet liggen
- Weer een ander heeft vochtige vloerdoekjes en wil dat je daarmee dweilt.
- Bij weer een ander wil men dat je 1 keer per maand een keer dweilt.

Net zoals met stoffen, klinkt zo simpel maar zoveel opties en iedereen vind zijn/haar optie normaal.

En ik neem nooit eigen materiaal mee, alleen schoonmaak handschoenen neem ik wel vaak mee. Ik heb maar kleine handen dus vaak zijn die dingen te groot en ik vind die met latex niet fijn. De ene client heeft echt amper iets staan en de ander een kast vol met allerlei dingen. Ik pak dan gewoon wat ik het handigst vind. Een keer had een client een duur apparaat aangeschaft voor een hulp en toen die hulp weg ging wisten de anderen niet hoe het werkte dus het stond te verstoffen. Het leek mij een handig ding en had binnen een paar minuten uitgevonden hoe het werkte. Client uitgelegd zodat ze het ook aan anderen uit kon leggen.
Maar als je een vloer dweilt, doe je die toch eerst nat met schoon water en reinigingsmiddel en daarna met een schone lap droogmaken? Het heeft toch geen zin het losgeweekte vuil op te laten drogen op de vloer door hem gewoon niet na te doen met een droge schone dweil?
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
Goguma schreef:
25-11-2019 14:42
Dweilen is inderdaad altijd een dingetje.
- De een wil het niet/de ander wil het wel
- Dan moet het weer zo droog mogelijk en bij een ander krijg je commentaar dat je het te droog doet.
- Bij de een doe je alleen spot treatment als je vuiligheid ziet liggen
- Weer een ander heeft vochtige vloerdoekjes en wil dat je daarmee dweilt.
- Bij weer een ander wil men dat je 1 keer per maand een keer dweilt.

Net zoals met stoffen, klinkt zo simpel maar zoveel opties en iedereen vind zijn/haar optie normaal.

En ik neem nooit eigen materiaal mee, alleen schoonmaak handschoenen neem ik wel vaak mee. Ik heb maar kleine handen dus vaak zijn die dingen te groot en ik vind die met latex niet fijn. De ene client heeft echt amper iets staan en de ander een kast vol met allerlei dingen. Ik pak dan gewoon wat ik het handigst vind. Een keer had een client een duur apparaat aangeschaft voor een hulp en toen die hulp weg ging wisten de anderen niet hoe het werkte dus het stond te verstoffen. Het leek mij een handig ding en had binnen een paar minuten uitgevonden hoe het werkte. Client uitgelegd zodat ze het ook aan anderen uit kon leggen.
Ik neem altijd mijn eigen wegwerphandschoenen mee. Latexvrij.
Ik wist heel lang niet dat ik allergisch was voor latex. Toen ik in een zorginstelling werkte hadden ze daar handschoenen van latex. Ik wist niet waar ik het moest zoeken van de jeuk, verschrikkelijk. Totdat iemand zei: Ben je niet allergisch voor latex? Toen andere handschoenen gekregen en de jeuk verdween.

Sommige cliënten hebben zelf handschoenen liggen maar die vind ik echt niet fijn.
Alle reacties Link kopieren
Goguma ik herken wel wat je schrijft

Nam ook eigen handschoenen mee
pejeka schreef:
25-11-2019 19:29
Maar als je een vloer dweilt, doe je die toch eerst nat met schoon water en reinigingsmiddel en daarna met een schone lap droogmaken? Het heeft toch geen zin het losgeweekte vuil op te laten drogen op de vloer door hem gewoon niet na te doen met een droge schone dweil?
Nee hoor!
Die hoef je helemaal niet na te doen met een droge schone dweil.
Hoe kom je daar nou bij?
Google maar eens op dweilstok met sprenklersysteem.
Prijzig maar dan heb je ook wat, je doet er jaren mee en het bespaart je emmers sjouwen en kramp in je handen van het wringen, ideaal!
Orchideemiep schreef:
26-11-2019 09:24
Google maar eens op dweilstok met sprenklersysteem.
Prijzig maar dan heb je ook wat, je doet er jaren mee en het bespaart je emmers sjouwen en kramp in je handen van het wringen, ideaal!
Spoel je die dweil dan nog uit tussendoor of doe je er een hele kamer mee ? Ik ken het systeem wel maar heb het zelf nooit gebruikt.
Alle reacties Link kopieren
Duchesnea schreef:
26-11-2019 09:56
Spoel je die dweil dan nog uit tussendoor of doe je er een hele kamer mee ? Ik ken het systeem wel maar heb het zelf nooit gebruikt.
Goede vraag. Als je de dweil tussendoor nooit uitspoelt wordt de vloer toch ook niet schoon lijkt mij.
-Simone- schreef:
26-11-2019 10:12
Goede vraag. Als je de dweil tussendoor nooit uitspoelt wordt de vloer toch ook niet schoon lijkt mij.
Ik las net ook dat het reservoir enkel met water gevuld wordt. Gebruik je dan helemaal geen product ?
Alle reacties Link kopieren
Duchesnea schreef:
26-11-2019 10:34
Ik las net ook dat het reservoir enkel met water gevuld wordt. Gebruik je dan helemaal geen product ?
Echt? Nou dat zou mijn hulp bij mij dan echt niet mogen doen op die manier.

Ik dweil mijn vloer altijd twee keer, eerst met product en nog een keer licht vochtig met alleen water.
Ik heb er 2 dweilen bij
1 voor de boven, 1 voor de benedenverdieping.
Hoeft idd niet uitgespoeld te worden, de vezels houden het vuil vast en laten het vuil pas weer los bij een 60 graden was.
Bij normale vervuiling kan de dweil 60! vierkante meter schoonmaken.
Goede vezels maken goed schoon!
Reinigingsmiddelen zit vaak tussen onze oren.
Ik heb er wel een bijpassend vloerreinigingsmiddel bij gekocht.
Echt minimale hoeveelheid gebruiken!
Als je de site van "thuisschoonmaken" opzoekt kan je alles vinden en uitgelegd krijgen👌
Alle reacties Link kopieren
Dat 'thuisschoonmaken' is gewoon een webshop zie ik. Natuurlijk beweren zij vanalles om hun dure spullen maar verkocht te krijgen :P

Goede spullen (doekjes enzo) maken wel erg veel verschil, dat dan weer wel.
Ja schoonmaken met een product is eigenlijk niet eens nodig als je met microvezeldoekjes werkt. Ik ken iemand die bij een groot bekend schoonmaakbedrijf werkt en die maken eigenlijk alleen schoon met warm water en microvezel. Hebben alleen voor de wc speciaal spul en voor de de wat vuiler dingen ook maar een kantoor wordt gewoon met water schoongemaakt. Toetsenborden en beeldschermen niet, dat moeten de medewerkers zelf bijhouden.

Ik gebruik zelf ook altijd heel weinig allesreiniger omdat ik weet dat dat eigenlijk niet hoeft met microvezeldoekjes maar omdat dat lekker ruikt enzo. Ik doe daarom ook maanden met 1 fles terwijl andere collega's een fles per maand gebruiken.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb van die doeken voor de ramen. Met de één maak je met water schoon en met de andere daarna drogen. Die werken echt perfect! Nooit meer strepen en in een mum van tijd klaar.

Verder vind ik allesreiniger gewoon lekker ruiken en mijn houten vloer doe ik sowieso met een verzorgend product.
Nog tips hoe je beter, sneller, ergonomisch en efficiënter zou kunnen werken❓
Ik probeer zelf bijvoorbeeld zo min mogelijk een huishoudtrap te gebruiken voor de veiligheid en het obstakel zelf.
Ik gebruik veel "stokken": dweilstok, raamzeemstok en muren/glasmopstok.
Ook poets ik veel met een (scrub) spons en maak het droog met droge microvezeldoeken en theedoeken.
pejeka schreef:
25-11-2019 19:29
Maar als je een vloer dweilt, doe je die toch eerst nat met schoon water en reinigingsmiddel en daarna met een schone lap droogmaken? Het heeft toch geen zin het losgeweekte vuil op te laten drogen op de vloer door hem gewoon niet na te doen met een droge schone dweil?

Dat vind ik zelf ook de meest logische manier van dweilen. En doe ik dus ook als iemand mij mijn eigen gang laat gaan. Maar als een cliënt het op een bepaalde andere manier gedaan wil hebben, dan doe ik dat. Anders gaan ze bellen en klagen. Maakt mij echt niet uit hoor, als cliënt het zo wil doe ik het zo. Hun huis, hun wensen.
Er is maar 1 ding dat ik echt weiger te gebruiken, en dat is chloor.
-Simone- schreef:
26-11-2019 11:19
Ik heb van die doeken voor de ramen. Met de één maak je met water schoon en met de andere daarna drogen. Die werken echt perfect! Nooit meer strepen en in een mum van tijd klaar.

Verder vind ik allesreiniger gewoon lekker ruiken en mijn houten vloer doe ik sowieso met een verzorgend product.
Cliënt van mij heeft dat ook, echt ideaal.
Wat zijn dat precies voor doeken voor de ramen dan? Ben ze nog niet tegen gekomen.
Alle reacties Link kopieren
Zoek maar eens op hara doeken voor het raam
Of bij jemako, groene beer, optidee, thuis schoonmaken.nl.
Zij hebben allemaal goede doeken.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven