kat alleen - verveelt zich?

18-11-2019 18:36 32 berichten
Hoi!

Een maand geleden is een van mijn 2 katten overleden. :'(
Ik heb het idee dat de andere poes de quality time eigenlijk wel waardeert... Ze zat altijd veel in het soutterrain, nu gewoon in de woonkamer, is aanhankelijker. Ik werk ook vanuit huis dus veel alleen is ze niet. Ik weet nou niet of het mijn eigen inbeelding is, maar ik ben bang dat ze zich verveelt of wat weinig omhanden heeft. Ze durft niet alleen de tuin in, alleen als ik er in ga, en dat is nov-maart natuurlijk weinig. Spelen- wel als ik met een hengel hengel maar niet zelfstandig met speeltjes. Ze is 13.
Wat doen jullie om jullie single kat gelukkig te maken? Of maak ik me druk voor niks?
Alle reacties Link kopieren
Katten zijn solitaire dieren, dus die voelen zich prima in hun eentje. Het feit dat ze aanhankelijker is, kan ook te maken hebben dat ze zich juist meer op haar gemak voelt. Maar ik zou me daar niet druk om maken. Jij bent het niet gewend, maar ik denk dat je kat het wel prima vind zo.
'Happiness is only real when shared'.
Alle reacties Link kopieren
Wat je ook doet, haal er niet nog een kat bij.

Tuurlijk heeft ze weinig om handen, ze is een kat! Als er verder geen gedragsproblemen zijn zou ik het gewoon zo laten als het is.
Alle reacties Link kopieren
totallyfree schreef:
18-11-2019 18:43
Katten zijn solitaire dieren, dus die voelen zich prima in hun eentje. Het feit dat ze aanhankelijker is, kan ook te maken hebben dat ze zich juist meer op haar gemak voelt. Maar ik zou me daar niet druk om maken. Jij bent het niet gewend, maar ik denk dat je kat het wel prima vind zo.
Katten zijn helemaal niet zo solitair als dat altijd beweerd is. Dierenartsen en kattenexperts zeggen daarom "neem er twee", vooral als je ze thuis houdt.
Alle reacties Link kopieren
Mijn katten van 13 en 14 spelen sowieso weinig, die van 10 speelt meer. Die van 13 heeft wel nog meerdere malen per dag last van de gekke 5 minuten en daarna gaat ze weer rustig op de vensterbank naar buiten kijken.

De oudste, zit wel altijd overal met haar neus bovenop.. loopt met me mee, samen de was doen, samen douchen (ze wacht op de badkamer op veilige droge afstand). Misschien dat je haar op die manier ook bezig kunt houden? Als ze daar voor te porren is..
Aan het eind komt alles goed. Is het niet goed: dan is dat niet het eind.
Alle reacties Link kopieren
iones schreef:
18-11-2019 18:44
Katten zijn helemaal niet zo solitair als dat altijd beweerd is. Dierenartsen en kattenexperts zeggen daarom "neem er twee", vooral als je ze thuis houdt.
Ik denk dat onze katten (twee) liever alleen zouden zijn hoor. Als ik niet oplet vechten ze elkaar de tent uit. Dit is echt niet leuk. Voor niemand.
Alle reacties Link kopieren
Er zijn ook honden die liever alleen zitten. En er zijn mensen die liever alleen zitten, hoewel het in beide gevallen groepsdieren betreft.

En natuurlijk moet het klikken. Ik zou gewoon naar het asiel bellen en vragen of zij een oudere kat hebben zitten die past bij deze kat.
Alle reacties Link kopieren
Pff je maakt je druk om niks.

Mijn ene kat slaapt 23 uur per dag.
Mijn andere kat hangt helaas bij mijn op schoot zodra hij de kans heeft.
Toen mijn ene kat ziek was en bij de dierenarts was, was andere kat dolgelukkig dat hij de aandacht niet hoefde delen.
Katten komen nooit buiten.
Alle reacties Link kopieren
iones schreef:
18-11-2019 18:44
Katten zijn helemaal niet zo solitair als dat altijd beweerd is. Dierenartsen en kattenexperts zeggen daarom "neem er twee", vooral als je ze thuis houdt.
Tja daar kunnen we lang over discussiëren, maar dat ga ik niet doen. Katten kunnen met of zonder maatje. Sommige katten worden blij van een huisgenoot, andere katten moeten er niks van hebben. Vooral dat laatste gaan veel mensen nog aan voorbij naar mij idee. Er moet altijd maar een tweede of derde of vierde bij, terwijl kat 1 weg kwijnt. En het dan raar vinden dat katten gedragsproblemen krijgen.

Maar als ik to haar verhaal hoor, lijkt kat me juist meer op zijn gemak te zijn.
'Happiness is only real when shared'.
Alle reacties Link kopieren
Ik denk eerder dat het andersom is. Nu de andere er niet meer is, voelt je kat zich vrijer om ook op andere plekken in het huis te komen en jouw aandacht te vragen.

Katten leven het liefst alleen in hun territorium
iones schreef:
18-11-2019 18:44
Katten zijn helemaal niet zo solitair als dat altijd beweerd is. Dierenartsen en kattenexperts zeggen daarom "neem er twee", vooral als je ze thuis houdt.
Dit wilde ik ook al zeggen, zo solitair zijn ze niet, dat is een misverstand.
Wat betreft het spelen, het is normaal dat wanneer jij met de kat speelt dat veel langer duurt dan alleen.
Waarom, geen idee, kattenlogica. (Jij bent er om de kat te vermaken, niet andersom. Ook dit is kattenlogica, katten hebben personeel, geen baas)
Als je niet wil dat de kat zich verveelt is het raadzaam een paar keer per dag een tijdje met de kat te spelen.
Inderdaad met zo'n hengeltje, dat vinden ze hier ook geweldig.
Of een laserpen, of gewoon een sok aan een touwtje enzovoort.
Overigens kunnen katten ook in de rouw zijn als hun maatje er ineens niet meer is, dit kan wel 6 maanden duren.
Als je het idee hebt dat kat niet lekker in zn vel zin: feliway is een tovermiddel.
Geen kat erbij halen. Sowieso zitten de meeste katten er eigenlijk niet op te wachten.

Heeft niks met wel of niet solitair te maken maar met een nieuwe vreemde kat in zijn omgeving. Dat zijn indringers en geven stress.

En al helemaal als ze al 13 jaar oud zijn, Dan zijn het al seniors. Geef gewoon heel veel aandacht als je wel thuis bent.

Wij hebben vroeger altijd katten opgevangen en hebben heel veel katten en stress gezien, ook al vingen we op met de liefste bedoelingen... echt heel vaak vinden katten andere niet eigen ( of van kleins af aan) katten helemaal niet zo tof.
Daarom zou ik het nooit doen.
Dank voor jullie reacties! Ja beetje misplaatst schuldgevoel denk ik... want over het algemeen geloof ik ook wel dat ze t dikke prima vind. Alleen... kan ze niet tegen alleen zijn (weekendje weg, alles ondergepoept en plast) en ook een uur of 4 lijkt haar nogal te stresseren. Om die reden had ik ook een tweede kat erbij genomen. Dus mss toch wel weer een erbij in de lente, wie weet, ruimte zat.

Ze loopt inderdaad vaak met me mee door het huis, de wc is favoriet haha!

Maar hebben jullie nog een bepaald speeltje of meubel dat een geweldige aanwinst is voor kat?
Alle reacties Link kopieren
Laserlampje is hier favoriet
tigri schreef:
18-11-2019 19:01
Dank voor jullie reacties! Ja beetje misplaatst schuldgevoel denk ik... want over het algemeen geloof ik ook wel dat ze t dikke prima vind. Alleen... kan ze niet tegen alleen zijn (weekendje weg, alles ondergepoept en plast) en ook een uur of 4 lijkt haar nogal te stresseren. Om die reden had ik ook een tweede kat erbij genomen. Dus mss toch wel weer een erbij in de lente, wie weet, ruimte zat.
Zou ik nog even mee wachten, ze is net alleen en moet daar mogelijk nog aan wennen, katten houden niet van veranderingen.
Je kat lijkt idd erg veel stress te hebben, mogelijk dus omdat die andere weggevallen is en als jullie er dan ook niet zijn dan wordt het
waarschijnlijk echt te veel.
Ik raad echt feliway aan, te koop bij de dierenwinkel of dierenarts. (Dat zijn feromonen, jullie ruiken dat niet, de kat wel)
Eventueel ook een tweede kattenbak, of toch kijken of ze naar buiten kan. (Als ze dat wil)
Verder nogmaals als je een paar keer per dag met de kat speelt zal de stress ook verminderen. (Katten hebben jachtinstinct en dat kunnen ze uiten door te spelen, dat is natuurlijk gedrag en daar krijgen ze zelfvertrouwen van)
Because schreef:
18-11-2019 19:07
Laserlampje is hier favoriet
A ja daar ga ik achteraan, batterijtje al een jaar op :)
Alle reacties Link kopieren
Haarelastiekjes, een doos, sluiting van een zak brood, stoffenzakje met kattenkruid.. Dat was het wel zo'n beetje. De tijd dat ik mijn rek regelmatig brak over kattenspeelgoed is voorbij.
Aan het eind komt alles goed. Is het niet goed: dan is dat niet het eind.
Alle reacties Link kopieren
iones schreef:
18-11-2019 18:44
Katten zijn helemaal niet zo solitair als dat altijd beweerd is. Dierenartsen en kattenexperts zeggen daarom "neem er twee", vooral als je ze thuis houdt.
Van alle katten die de revue hier gepasseerd zijn was er maar 1 die echt behoefte had aan een kattenvriendje. Dan nog 2 die niet alleen konden /kunnen zijn maar liever mensen dan katten om zich heen hadden. Een van die twee fleurde juist helemaal op toen ze geen andere katten meer om haar heen had, de ander duld een andere kat, snuft er soms wat aan maar kruipt liever bij de hond.

Ervaring van flink wat katten leert mij dat zij die een kattenvriendje willen echt zwaar in de minderheid zijn.
Phoebemeaculpa schreef:
18-11-2019 19:09
Zou ik nog even mee wachten, ze is net alleen en moet daar mogelijk nog aan wennen, katten houden niet van veranderingen.
Je kat lijkt idd erg veel stress te hebben, mogelijk dus omdat die andere weggevallen is en als jullie er dan ook niet zijn dan wordt het
waarschijnlijk echt te veel.
Ik raad echt feliway aan, te koop bij de dierenwinkel of dierenarts. (Dat zijn feromonen, jullie ruiken dat niet, de kat wel)
Eventueel ook een tweede kattenbak, of toch kijken of ze naar buiten kan. (Als ze dat wil)
Verder nogmaals als je een paar keer per dag met de kat speelt zal de stress ook verminderen. (Katten hebben jachtinstinct en dat kunnen ze uiten door te spelen, dat is natuurlijk gedrag en daar krijgen ze zelfvertrouwen van)
Ok thanks! Ik zal r eens feliwayen. Het is een echte stresskat idd, de DA had al eens antidepressiva voorgesteld omdat ze zich vroeger neurotisch kaallikte...... Maar een vriendje bleek effectief, al was het heel erg living apart together.
Ik heb trouwens ook een, hoe heet het, kattentunnel waar 1 van mijn katten gek op is.
Als ik met haar speel met de hengel dan gaat ze altijd in dat ding, dat hoort bij spelen volgens haar.
Verder heeft ze een baby kangaroo waar ze ook graag mee speelt, als in dat ik hem 600.000 keer weg moet gooien zodat zij er lekker achteraan kan racen, die zij vervolgens kwijt maakt en die ik dan leuk mag gaan zoeken... :furious:
(Maar goed zij is een geval apart...)

Graag gedaan! Ik heb geen aandelen hoor maar dat Feliway is echt briljant spul.
Ik gebruik het ook voor Oud en Nieuw en ik ben 3 jaar terug 2 x in een jaar verhuist (Dat vinden katten verschrikkelijk)
en toen heb ik het ook gebruikt.
anoniem_386798 wijzigde dit bericht op 18-11-2019 19:15
24.72% gewijzigd
morgana81 schreef:
18-11-2019 19:11
Haarelastiekjes, een doos, sluiting van een zak brood, stoffenzakje met kattenkruid.. Dat was het wel zo'n beetje. De tijd dat ik mijn rek regelmatig brak over kattenspeelgoed is voorbij.
Haha de budget frutsels zijn het beste :)
Of een kartonnen doos, kunnen ze ook uren zoet mee zijn.
Vooral als je er een paar gaten in maakt.
Of boomblaadjes, vinden mijn monsters ook leuk.
aloha66 schreef:
18-11-2019 19:12
Ervaring van flink wat katten leert mij dat zij die een kattenvriendje willen echt zwaar in de minderheid zijn.
En heb je er dan ook maar 1 nu? Ik mis de levendigheid wel.
Alle reacties Link kopieren
tigri schreef:
18-11-2019 19:12
Ok thanks! Ik zal r eens feliwayen. Het is een echte stresskat idd, de DA had al eens antidepressiva voorgesteld omdat ze zich vroeger neurotisch kaallikte...... Maar een vriendje bleek effectief, al was het heel erg living apart together.
Geef haar royal canin calm brokjes
Alle reacties Link kopieren
tigri schreef:
18-11-2019 19:16
En heb je er dan ook maar 1 nu? Ik mis de levendigheid wel.
welke levendigheid? nummero 2 ligt hele dagen onder mijn deken!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven