Gezocht: kamerplant voor warme/zonnige ruimte

19-11-2019 11:01 18 berichten
Alle reacties Link kopieren
Welke plantenkenner kan mij helpen?

Ik wil graag in mijn woonkamer een grote kamerplant neerzetten, maar ik weet niet welke. De enige plek die ik namelijk beschikbaar heb is een plek waar waar de plant van twee kanten hoge ramen heeft, op het zuiden en op het westen. In de zomer is het op die plek dus enorm warm en brandt de zon behoorlijk. Eerdere planten die ik daar heb neergezet droogden heel snel uit of de bladeren verbrandden. De plant mag vanwege de hoogte van onze woonkamer zeker wel een meter of 2 hoog zijn/worden. Wie heeft raad?
Ik wil hier geen tekst (maar een leeg vak kan ik niet opslaan)
Alle reacties Link kopieren
Houd je van blad of van puntig?
een Ficus (blad) of een Yucca (punten)?
Alle reacties Link kopieren
*slingert google aan*

Nee, dan duidelijk meer Ficus dan Yucca.
Ik wil hier geen tekst (maar een leeg vak kan ik niet opslaan)
Alle reacties Link kopieren
Google nog eens:

Polyscias Fabian
of de klassieker: Philodendron Monstera

Kom ik in de goede richting?
Alle reacties Link kopieren
Bananenplant? Moet wel veel water. Of een euforbia "cactus" of Paradijsvogelplant? Strelitzia
koettie wijzigde dit bericht op 19-11-2019 11:24
9.89% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
lilalinda schreef:
19-11-2019 11:19
Google nog eens:

Polyscias Fabian
of de klassieker: Philodendron Monstera

Kom ik in de goede richting?
Nee. Die kunnen niet tegen het zuiden. Veel te fel
Misschien een palm soort.
Ik heb al jaren een kentia-palm in de hoek staan bij de verwarming en met ramen op het zuiden en westen, krijgt 1 keer in de week een beetje water en hij komt al behoorlijk hoog.
Is wat mij betreft een makkelijke plant.

Dadel-palm zou ook kunnen, goed vochtig houden, maar ook weer niet teveel water, die plant houdt niet van natte "voeten".
Alle reacties Link kopieren
lilalinda schreef:
19-11-2019 11:19
Google nog eens:

Polyscias Fabian
of de klassieker: Philodendron Monstera

Kom ik in de goede richting?
Van de Philodendron Monstera lees ik dat die een plek in de schaduw wil dus dat is geen optie. Bovendien maken die giftige vruchten (ondanks dat hij binnen vrijwel nooit tot bloei komt) me een beetje onrustig met een rondlopende dreumes.

Polyscias is zeker mooi inderdaad.
Ik wil hier geen tekst (maar een leeg vak kan ik niet opslaan)
Alle reacties Link kopieren
Koettie schreef:
19-11-2019 11:20
Nee. Die kunnen niet tegen het zuiden. Veel te fel
Allebei niet? Van die monstera plant lees ik inderdaad dat hij graag in de schaduw wil dus dat is geen optie.

Maar bij die Polyscias lees ik: "De Polyscias staat het liefst op een zonnige standplaats met een aantal uren direct zonlicht. Wanneer deze kamerplant te ver van het raam staat is er kans op bladval en stagneert de groei." Heb jij andere ervaring / kennis?
Ik wil hier geen tekst (maar een leeg vak kan ik niet opslaan)
Alle reacties Link kopieren
Alocasia zebrina

vind ik ook mooi, houdt van zonnebaden
Alle reacties Link kopieren
borboletas schreef:
19-11-2019 11:33
Allebei niet? Van die monstera plant lees ik inderdaad dat hij graag in de schaduw wil dus dat is geen optie.

Maar bij die Polyscias lees ik: "De Polyscias staat het liefst op een zonnige standplaats met een aantal uren direct zonlicht. Wanneer deze kamerplant te ver van het raam staat is er kans op bladval en stagneert de groei." Heb jij andere ervaring / kennis?
In mijn ervaring is op het zuiden te fel maar proberen kan altijd. Het is wel een lastige qua teveel/te weinig water. De Monstera kan er iig zeker weten niet.
Alle reacties Link kopieren
of een Strelizia?
Alle reacties Link kopieren
Koettie schreef:
19-11-2019 11:19
Bananenplant? Moet wel veel water. Of een euforbia "cactus" of Paradijsvogelplant? Strelitzia
Cactus is niet zo mijn ding. Banenenplant is aardig maar beetje te weinig blad. Strelizia zie ik mooie en minder mooie uitvoeringen van. Deze vind ik mooi: Afbeelding

Dit vind ik minder: Afbeelding
Ik wil hier geen tekst (maar een leeg vak kan ik niet opslaan)
Alle reacties Link kopieren
lilalinda schreef:
19-11-2019 11:38
Alocasia zebrina

vind ik ook mooi, houdt van zonnebaden
Zeker mooi maar houdt volgens google juist niet van direct zonlicht
Ik wil hier geen tekst (maar een leeg vak kan ik niet opslaan)
Alle reacties Link kopieren
hmm, de eerste Google hits, die ik krijg, benoemen zelfs, dat hij van zon houdt
https://styledbysabine.com/alocasia-zebrina/
https://www.123planten.nl/verzorging/tips-alocasia
Alle reacties Link kopieren
Dan krijg je spint.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Alle reacties Link kopieren
Ik denk dat de Strelitzia de enige is die het daar goed blijft doen zonder bladverbranding. Je kunt je opties vergroten door vitrage te gebruiken in het voorjaar en hoogzomer. Een yucca is je smaak niet, anders zou dat, of een grote olifantspoot (beaucarnea recurvata) een goede optie zijn. Beide oersterk.

Groter blad, en met enige zonbescherming goed te doen, is de hippe vioolbladficus, ficus lyrata.
Alle reacties Link kopieren
Dank voor alle reacties. Ik heb inderdaad vitrage dus als ik die dicht zou doen geeft dat weer wat meer mogelijkheden. Ik ga me verder verdiepen in de Strelizia, de Aralia Polyscias of de Ficus Lyrata.
Ik wil hier geen tekst (maar een leeg vak kan ik niet opslaan)

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven